Ini Maksud Kedai Cuci Duit


 




interepo.comINTEREPOFind out the real report from INTEREPO database

Masa aku kanak-kanak, aku hairan melihat ada kedai-kedai yang orang tak masuk tapi 'survive' dan pemiliknya hidup mewah. Survive sampai hari ini. Ada kedai aku lihat hari-hari penuh orang dan owner dia pun nampak struggle, tapi tak mewah.

Bila aku tanya mak aku, mak aku jawab,

“Itu kedai cuci duit je...”

Setelah aku dewasa, terlibat dengan 'real business'. Ramai kawan-kawan. Baru aku faham apa maksud cuci duit yang sebenar. Bagaimana cuci duit itu dilakukan. Apa menyebabkan orang cuci duit. Siapa yang cuci duit. Semua itu sudah terjawab.

Apa itu cuci duit?

Cuci duit itu bermaksud duit-duit yang datang dari aktiviti haram dan jenayah seperti :

1. Dadah.

2. Pelacuran.

3. Judi haram haram.

4. Scam.

5. Skim ponzi.

6. Duit rasuah dan cashout haram.

7. Ahlong.

8. Perompak.

Dikatakan ekonomi bawah tanah ini berjumlah hampir RM100 billion nilai sebenarnya. Ada yang kata mungkin lebih lagi. Masakan tidak, yang tertangkap mungkin 5% sahaja. Yang tertangkap tu, bukan semua kau dapat kutip kan? Mungkin sebahagian sahaja.

Yang menjadikan ia lebih 'tempting' adalah ia dijalankan secara cash. Sebab itu apabila tangkapan dibuat, biasanya mereka akan menemui cash yang banyak. Cash RM200 ribu di rumah menteri. Cash berjuta di rumah KSU, Ketua Pengarah. Yang lebih mengecewakan penjawat awam bahagian 'enforcement' juga ada yang terlibat menjadi balaci atau duri dalam daging aktiviti tersebut.

Jadi duit haram yang banyak-banyak tadi itu bagaimana nak dijadikan halal. Bagaimana nak pindahkan ekonomi gelap ini masuk ke ekonomi sebenar? Itulah diperlukan titian mencuci duit untuk dikembalikan kepada ekonomi sebenar.

Duit haram tadi perlulah dilaburkan dalam business sebenar. Kemudian diagihkan kembali kepada pemilik sebenar duit tersebut. Disebabkan ia duit haram, apa diorang kisah kan untuk rugi. Yang tukang cuci dapatlah sebahagian dari duit itu sebagai fi.

Kawan aku seorang pengusaha ikan air tawar yang punya banyak kolam di Langat. Mungkin satu-satunya Melayu yang berniaga betul-betul, itupun akhirnya dia slow down. Dia cerita kolam-kolam yang ada di Langat itu semuanya milik kaum Cina.

Pernah satu hari katanya, seorang pengusaha Cina datang menemuinya dan bagitahu tak payahlah teruskan ternak ikan ni. Ini semua cuci duit punya business. Funder dia sanggup buang harga punya. Kalau harga pasaran borong ikan RM7, diorang sanggup jual RM3 saja.

Sahabat aku, Nik Izwan Kamel pernah buka kedai potong halfcut. Menurut kira-kiranya, dia boleh jadi kaya dan berjaya dengan membuka kedai potong. Kononnya nak 'penetrate' industri yang dikuasai oleh bangsa Cina. Dia juga dinasihati oleh kawan-kawan Cina yang buat halfcut supaya berhenti sebelum terduduk kerana game bisnes ini dikawal oleh gang cuci duit dan ia tidak bersih. Mereka boleh buang harga sampai lantai katanya. Akhirnya kedai terpaksa ditutup setelah kedai dirompak di pagi raya.

Sahabat aku seorang graduan ekonomi pernah bercerita kepada aku yang pensyarah dia pernah kata, ekonomi bawah tanah ni ada kebaikan juga. Sebagai contoh, siapa nak beli barang-barang dalam butik-butik mewah tu? Jam-jam tangan mahal? Kereta mewah? Kalau bukan puak-puak tersebut? Easy money, easy spending.

Dalam masa yang sama kumpulan mencuci duit ini juga boleh merosakkan ekonomi rakyat dengan aktiviti membuang harga atau business macam taknak buat untung. Mereka yang nak berniaga betul-betul pun jadi pening macam mana diorang boleh bagi harga macam tu, berniaga macam tu.

Korang mesti tertanya kenapa artis-artis ramai terlibat dengan gang cuci duit ni? Ini namanya sumpah syaitan dan jin kata Si Tua Teratas. Katanya,

“Wang jin harusnya dimakan oleh setan...”

Mereka sama-sama punya perangai yang sama. Suka berparti, suka tunjuk kaya, suka tunjuk hebat, konon pandai berniaga. Walhal mereka hanyalah agen cuci duit sahaja. Wang dari jin, setan tolong makan. Kalau kau check wall IG artis-artis tunjuk kaya ni, kau akan jumpa dia berkawan dengan scammer-scammer lagenda ni. Untuk apa dia kawan? Business?

Jadi korang jangan percaya sangat kalau tengok orang baru meniaga tiba-tiba boleh ada 21 cawangan kedai tinted, artis sembang sales sebulan 5 juta, nak buka 100 cawangan. Itu ini, bla bla bla. Korang kena letak red alert dah.

Dalam masa yang sama, kalau korang nak berniaga, janganlah termasuk dalam industri yang gang cuci duit ni berleluasa di dalamnya. Jangan, kau nak fight dengan orang yang bisnes tak kisah untung rugi ni memang payah. Kebarangkalian kau mampus adalah tinggi.

Ekonomi gelap ini wujud sebab ada supply dan demand. Kalau korang semua tak pinjam ahlong, tak main perempuan, tak main kuda, takdala duit untuk nak dicuci. Ekonomi mereka akan runtuh sendiri. Ada anggota penguatkuasa juga yang menjadi talibarut menyebabkan mereka menjadi gagah dan berani. Jangan pelik kenapa SPRM yang menangkap kes Macau Scam, bukan PDRM.

Kita semua ada kesedaran dan tau tentang aktiviti ini. Cuma bukan kerja kitalah nak siasat. Kalau boleh elak, elaklah. Apa yang boleh buat, kita boleh SCRUT company tu dulu dekat Interepo, www.interepo.com kalau rasa macam ada yang tak kena.

Ini cerita pasal cuci duit, ada juga cerita pasal cuci dosa! Boleh juga cuci atas nama derma politik..

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/ini-maksud-kedai-cuci-duit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suspek Sindiket Cuci Duit Larikan Diri Elak Ditahan Polis

Suspek Sindiket Cuci Duit Larikan Diri Elak Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 256 hits
Individu berjaya loloskan diri bukan seorang bergelar Datuk Seri KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengesahkan seorang suspek sindiket cuci duit atau pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan perniagaan beberapa selebrit...
730 Akaun Bank Berjumlah Rm80 Juta Dibekukan 19 Individu Disyaki Terlibat Sindiket Cuci Duit Ditahan

730 Akaun Bank Berjumlah Rm80 Juta Dibekukan 19 Individu Disyaki Terlibat Sindiket Cuci Duit Ditahan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 317 hits
Sebentar tadi pihak SPRM sekali lagi mendedahkan bahawa mereka setakat ini telah menyita wang tunai berjumlah RM5 juta dan merampas 23 kenderaan mewah yang dipercayai terlibat dalam sindiket Cuci Duit Baca Kes ini turut melibatkan beberapa ...
2 Pegawai Polis Ditahan Guna Artis Cuci Duit

2 Pegawai Polis Ditahan Guna Artis Cuci Duit

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 294 hits
2 PEGAWAI POLIS DITAHAN GUNA ARTIS CUCI DUIT Kuala Lumpur Polis mengesahkan dua pegawai kanan dari Jabatan Siasatan Jenayah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia semalam Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sa...
Tiga Tahap Cuci Duit

Tiga Tahap Cuci Duit

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 153 hits
Kuala Lumpur Terdapat pelbagai cara dilakukan sindiket untuk mencuci duit haram bagi mengaburi mata pihak berkuasa Namun proses mencuci duit itu dilakukan melalui tiga tahap iaitu penempatan pelapisan dan integrasi Penganalisis Jenayah Datu...
Susulan K3s Guna Artis Cuci Duit Hram 2 Pegawai P0iis Dit4han Dan Rupanya Pangkat Mereka Bukan Biasa2

Susulan K3s Guna Artis Cuci Duit Hram 2 Pegawai P0iis Dit4han Dan Rupanya Pangkat Mereka Bukan Biasa2

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 377 hits
Beberapa hari lalu terb0ngkar t4ktik perdaya dan guna populariti artis untuk menjalankan kegiatan mencuci duit hram melalui pelbagai usaha sama dan perniagaan sah
Guna Artis Cuci Duit Haram 2 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Guna Artis Cuci Duit Haram 2 Pegawai Kanan Polis Ditahan

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 467 hits
Polis mengesahkan dua pegawai kanan dari Jabatan Siasatan Jenayah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia semalam Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata bagaimanapun pihaknya masih belum mendapat lapo...
Kes Cuci Duit Haram Babyanamoi Update Status Buat Bawang Rangers Takut Usik Jugakkkk Muhahahahaha

Kes Cuci Duit Haram Babyanamoi Update Status Buat Bawang Rangers Takut Usik Jugakkkk Muhahahahaha

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 507 hits
MALAYSIA Sudah beberapa hari berlalu berkaitan dengan kes SPRM membab1tkan selebriti tanah air Shuib dengan beberapa individu lain termasuk yang berpangkat dato dan datuk seri Untuk pengetahuan semua kes tersebut masih lagi di bawah s1asata...
039 Cuci 039 Duit Haram Datuk Polis Dibebaskan Sebelum Ditahan Semula

039 Cuci 039 Duit Haram Datuk Polis Dibebaskan Sebelum Ditahan Semula

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 399 hits
Kuala Lumpur Lelaki bergelar Datuk yang menjadi dalang Macau Scam dan perjudian serta terbabit dalam pengubahan wang haram bersama pegawai dan anggota polis sudah dibebaskan dengan jaminan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini Men...
Cuci Duit Haram Datuk Seri Panjat Pagar Cabut Lari Dari Polis

Cuci Duit Haram Datuk Seri Panjat Pagar Cabut Lari Dari Polis

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 461 hits
685 total views 685 views today Polis kini memburu lelaki bergelar Datuk Seri yang juga suspek utama sindiket pengubahan wang haram selepas dia melarikan diri sebaik dibebaskan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah kelmarin Menurut sumber sepatutny...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas