Ini Demokrasi Siapapun Boleh Kritik Pm Kadir Jasin


Ng Xiang Yi 
   
Dalam amalan demokrasi, sesiapa sahaja bebas menyuarakan kritikannya kepada mana-mana pihak waima Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, kata wartawan veteran A Kadir Jasin.

Penasihat media perdana menteri berkata demikian selepas diminta pemberita untuk mengulas kenyataan bekas Adun DAP, Dr Boo Cheng Hau baru-baru ini yang dianggap mengkritik perdana menteri.

"Demokratik! Dia tunjukkan kita siapa pun boleh kritik hingga PM. Zaman BN dulu, kalau ada MP atau Adun dari MCA atau MIC kritik Najib saya ingat sudah dipecat partinya.

"Itu hakikat bahawa seorang pemimpin DAP boleh kritik dan gesa PM letak jawatan. Itu tunjuk kita demokratik. Adakah kita terus bergaduh? Adakah kita suruh pecat yang buat kritikan tu? Tidak bukan?," kata Kadir.

Dr Boo yang juga anggota jawatankuasa DAP Johor pada 19 Februari lalu berkata​​​​​​​ mana-mana pemimpin politik terutamanya anggota Bersatu​​​​​​​ yang membelakangkan janji-janji PH dalam PRU14 lalu termasuklah Dr Mahathir digesa untuk melepaskan jawatan masing-masing.

Menjelaskan lanjut Kadir berkata masalahnya apabila masyarakat tidak dapat memahami demokrasi dan konsep hormat kepada pemimpin.

Fahami demokrasi
"Masalahnya kita tidak dapat memahami demokrasi. Ini demokrasi... kenapa kita perlu terkejut jika seseorang berkata PM perlu meletak jawatan?

"Konsep hormat ini harus kita pahami, dalam politik suruh orang berhenti menyuruh orang meneruskan itu proses demokrasi.

"Masalah kita sekarang ialah kita berada dalam satu jangka masa yang sangat lama dalam keadaan di mana benda yang biasa kepada demokrasi dianggap sebagai luar biasa... Kenapa tidak kita menerima semua ini sebagai amalan biasa dalam demokrasi?" Soalnya.

Dalam perkembangan berlainan, Kadir berkata cadangan penubuhan Majlis Akhbar Malaysia akan dibawa kepada kerajaan pada bulan depan.

Katanya, Putrajaya "sangat serius" untuk memiliki media tempatan yang mengatur selia industrinya sendiri.

"Tidak pernah ada peraturan kawal selia industri sendiri, atau pun majlis akhbar di Malaysia. Dalam beebrapa bulan yang lalu, para editor, pemilik media dan ahli akademik dalam bidang kewartawanan telah mengadakan pertemuan dan sekarang paling kurang terdapat dua cadangan yang telah siap untuk dibentangkan kepada kerajaan dalam masa dua bulan akan datang ini.

"Kerana secara umumnya media akan mengatur selia industrinya sendiri tetapi perlu terdapat dokongan undang-undang bagi hal ini.

"Jadi mungkin ia akan datang dari parlimen melalui penggubalan akta parlimen [...] yang disokong kerajaan dengan cara perundangan ," kata Kadir kepada pemberita selepas hadir majlis Suhakam di Kuala Lumpur hari ini.

Pada Oktober tahun lalu, Kadir berkata kerajaan PH mahu membentuk Majlis Media Malaysia yang telah diperjuangan kumpulan media sejak 1974 lagi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/02/ini-demokrasi-siapapun-boleh-kritik-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Lagi Wahyu Kepada Media Daripada Kerajaan Ph Kadir Jasin

Tiada Lagi Wahyu Kepada Media Daripada Kerajaan Ph Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 298 hits
Masih terdapat akhbar yang dimiliki oleh BN tetapi bukan oleh PH KUALA LUMPUR Kerajaan baharu pimpinan Pakatan Harapan telah menghentikan tradisi wahyu atau arahan khas kepada media seperti yang diamalkan oleh pentadbiran sebelum ini kata P...
Pm Tak Terlalu Gembira Prestasi Kabinet Ph Kadir Jasin

Pm Tak Terlalu Gembira Prestasi Kabinet Ph Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 244 hits
Diterbitkan Hari ini 10 13 pagiULASAN Langkah Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi mempunyai matlamat tersurat dan tersirat Yang tersurat adalah Dr Mahathir memerlukan sebuah badan khas bagi meneliti dan me...
Kadir Jasin Akui Mahathir Dan Kabinetnya Gagal Mentadbir Dan Mengurus Negara

Kadir Jasin Akui Mahathir Dan Kabinetnya Gagal Mentadbir Dan Mengurus Negara

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 300 hits
KENYATAAN MEDIA 1 Penulisan penasihat media kerajaan Datuk A Kadir Jasin bahawa penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi Negara penting mencerminkan ada kekurangan dalam tadbir urus ekonomi negara 2 Ia memperlihatkan kepincangan Menteri Hal Ehwal ...
Pertahan Tradisi Tradisi Tidak Boleh Berpura Pura

Pertahan Tradisi Tradisi Tidak Boleh Berpura Pura

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 285 hits
Saya mempertahankan usul untuk mempertahankan tradisi dari dahulu lagi kerana tradisi ialah asas kepada pembentukan kita Moderniti ialah zaman dan masa yang sentiasa bergerak Identiti ialah tradisi ilmu turun temurun yang kemudiannya menjad...
Cairan Pra Ejakulasi Atau Air Madzi Boleh Sebabkan Kehamilan Ini Penjelasan Pakar

Cairan Pra Ejakulasi Atau Air Madzi Boleh Sebabkan Kehamilan Ini Penjelasan Pakar

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 678 hits
Untuk mana mana pasangan yang tidak merancang kehamilan pasti anda tertanya tanya adakah cairan pra ejakulasi dapat menyebabkan kehamilan Ha jom kita semak tentang isu ini menurut pandangan pakar Ramai sebenarnya yang keliru antara cairan e...
Seni Yang Boleh Dibuat Menggunakan Pita Pelekat

Seni Yang Boleh Dibuat Menggunakan Pita Pelekat

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 350 hits
Pernahkah anda terfikir kegunaan lain pita pelekat ni Seorang artis seni dari Ukraine mempunyai idea untuk menggunakan pita pelekat ini sebagai alat seni Mark Khaisman akan melekatkan pita ini pada cermin secara berlapis dan apabila dipasan...
Pasang Khemah Kahwin Sehingga Menghalang Lalu Lintas Boleh Didenda Rm1 000

Pasang Khemah Kahwin Sehingga Menghalang Lalu Lintas Boleh Didenda Rm1 000

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 897 hits
The ReporterMemasang khemah di depan rumah di atas jalan raya di kawasan perumahan adalah perkara biasa yang berlaku di negara ini Namun tidak ramai yang tahu bahawa perbuatan itu sebenarnya boleh dikenakan tindakan undang undang Ini kerana...
Roti Lebih Jangan Dibuang Boleh Buat Baja Untuk Suburkan Pokok Di Rumah

Roti Lebih Jangan Dibuang Boleh Buat Baja Untuk Suburkan Pokok Di Rumah

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 385 hits
Adoi pokok aku ni bila lah nak hidup Selalu layu dan mati je walaupun letak banyak baja Masalah pokok yang ditanam di rumah susah untuk hidup dengan subur pastinya menjadi persoalan bagi anda yang suka bercucuk tanam Gunalah pelbagai jenis ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja