Ini 8 Perkara Anak Sulung Nak Daripada Ibu Ayah Tapi Tak Mampu Ungkapkan


Penghuni pertama rahim seorang wanita adalah anak sulung. Kehadirannya sangat dinanti tetapi selepas lahirnya anak kedua dan seterusnya, ibu bapa seakan lupa yang abang atau kakak tetap perlu belaian dan perhatian.
Adakah kita pernah terfikir hal ini? Biasanya kita hanya perasan sikap anak sulung ni masa kecil sahaja. Itu pun ketika dapat adik baru dan apabila semakin besar kita terus mengharapkan dia lebih matang. Disebabkan hal ini, anak sulung hanya dapat memendam perasaannya.
Seperti coretan Puan Hanis Athirah Rusli sempena tarikh lahir anak sulungnya, dia berkongsi ada beberapa perkara yang anak sulung mahukan dari kita sebagai ibu bapanya.
7 tahun lepas ( 9 Mac) mama bertukar status menjadi seorang ibu. Diari kehidupan bertukar 180 darjah, dan kita nikmati kebahagiaan bersama. Sampailah ada seorang lagi yang menghuni rahim mama, mungkin dirimu rasa kekurangan kasih sayang dari mama.
Sebagai anak sulung juga, mama akui mama silap dan sebenarnya inilah lapan perkara yang anak sulung perlukan dari ibu dan ayah.

1️⃣ Dengar dan Faham Dirinya
Kita selalu meminta anak sulung mengalah dengan turunkan EGO, DIAM, DENGAR dan PENDAM. Lama kelamaan mereka rasa sukar untuk meluahkan apa yang terbuku di hati. Mereka menjadi reda, akur dan terpaksa banyak berkorban. Dalam masa sama kita lupa mereka masih lagi kecil dan perlukan perhatian dari kita.
2️⃣ Berikan Perhatian Kepada Dirinya
Percayalah anak-anak tak mahu pun percutian ke tempat yang mewah-mewah, pakaian yang berjenama, mainan yang mahal-mahal. Sebab peringkat umur ini, mereka lebih utamakan keperluan berbanding kehendak diri mereka. Mereka inginkan perhatian daripada kita, masa dan ruang untuk kita luangkan masa dengannya.
3️⃣ Belaian Kasih Sayang
Anak-anak tak dapat tahu apa isi hati kita. Betapa sayangnya kita terhadap mereka. Tapi anak boleh lihat sebagaimana kita melayan mereka dan cara itulah mereka interpretasi kasih sayang kita terhadap mereka. Tak semestinya anak bila besar tak boleh dimanjakan lagi. Cuma ikut batasan dan tidak keterlaluan. Tak salah ajak anak sulung letak kepala atas riba, gosok rambutnya. Berikan pelukan kasih sayang dan ciuman seorang ibu padanya setiap hari supaya anak rasa disayangi.
4️⃣ Berhenti Membandingkan Dirinya
Setiap anak ni unik, ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Raikan dan jangan banding-banding. Terima personaliti dirinya, tunjukkan contoh yang baik supaya anak meniru sikap yang baik kita tonjolkan kepadanya.
5️⃣Luang Masa Berbual Dengannya Berdua
Anak sulung sangat perlukan kita untuk meluahkan apa yang terbuku dihatinya tanpa kehadiran adik-adiknya yang lain. Anak sulung sangat perlukan kita terutama di waktu sukar yang dialaminya. Tapi kita mak ayah langsung tidak memahami, malah terus menghakimi mereka, tanpa peduli kitalah sepatutnya menjadi orang yang paling penting untuk berikan bahu untuk mereka mengadu, pelukan hangat tanda memahami dan ciuman tanda menyayangi.
6️⃣ Adil dan Tidak Pilih Kasih Dirinya Dengan Adik Yang Lain
Satu perkara yang tak boleh dipertikaikan kepada golongan yang bergelar ibu ialah kasih sayang mereka. Mereka akan berhabis-habisan mengatakan mereka sayangkan semua anak dan kasih sayang yang diberikan sama kerana keluar dari rahim yang sama. Tapi pernah tak kita terfikir adakalanya kita sebagai ibu boleh juga tidak sengaja berlaku pilih kasih dalam memberi kasih sayang atau perhatian terhadap anak-anak?
7️⃣ Percayakan Dirinya
Sesekali tak salah minta pendapat atau beri peluang anak sulung untuk menyatakan idea yang ada dalam sesuatu hal. Kurangkan kritik usaha mereka jika tak berjaya kerana akan membuatkan anak sulung tiada keyakinan diri dan takut untuk mencuba benda baharu. Berikan galakan dan dorongan padanya. Paling penting percayakan kebolehannya.

8 Hargai kewujudan dirinya
Anak sulung nak sangat merasa dihargai titik peluh dan pengorbanannya terutama dalam menjaga adik-adiknya. Ungkapkan terima kasih dan berikan dorongan kepadanya. Kita yang telah diberi anugerah memelihara anak ini, tunaikan amanat yang diberikan sebaik-baiknya dengan penuh keikhlasan dan kesabaran. Sayangi dirinya penghuni pertama rahim kita.
Selaku anak sulung, perkara ini juga yang saya perlukan masa kecil dulu. Tambah, bila jadi mak lebih daripada seorang anak, ada kalanya tersilap lebih layanan dan perhatian kepada yang kecil berbanding yang sulung. Namun langsung tak berbeza sayang di hati.
Tapi perlu diperbaiki supaya tak makan hati.
Kredit: Hanis Athirah Rusli
ARTIKEL MENARIK [“Apa Kita Cakap, Itulah Anak Akan Cakap” Adab Kita Anak Cepat Tiru, Hati-Hati!]
BACA JUGA [Mahu Anak-Anak & Pasangan Sentiasa Lembut Hatinya, Baca Doa Ini Setiap Hari!]

Sebagai ibu, sudah tentu kita mahukan yang terbaik buat si manja. Pemakanan yang sihat dan seimbang sangat kita titikberatkan supaya anak dapat membesar dengan baik.
Nak tahu rahsia sediakan hidangan enak yang buat anak berselera makan? Jom, sertai E-Workshop Kelas Penyediaan Makanan Anak: Sedap, Sihat & Selamat di https://toko.ideaktiv.com/product/e-workshop-kelas-penyediaan-makanan-anak-sedap-sihat-selamat/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Ini 8 Perkara Anak Sulung Nak Daripada Ibu Ayah, Tapi Tak Mampu Ungkapkan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ini-8-perkara-anak-sulung-nak-daripada-ibu-ayah-tapi-tak-mampu-ungkapkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Seronok Dapat Main Air Tapi Awas Ibu Ayah Kena Pastikan Perkara Elak Risiko Anak Lemas

Anak Seronok Dapat Main Air Tapi Awas Ibu Ayah Kena Pastikan Perkara Elak Risiko Anak Lemas

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 161 hits
Kebanyakkan anak anak kecil memang suka bermain air kalau dapat mandi mesti nak lama lama Tapi jangan sampai bahayakan si kecil ibu air yang kedalamannya hanya 1 inci atau kurang daripada 2 5cm juga boleh buatkan anak lemas hati hati semua ...
Dah Makan Ubat Tapi Demam Anak Masih Tak Kebah Ada Perkara Mak Ayah Kena Periksa

Dah Makan Ubat Tapi Demam Anak Masih Tak Kebah Ada Perkara Mak Ayah Kena Periksa

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 259 hits
Buntu dibuatnya bila mana demam anak masih tak kebah kebah lagi walaupun sudah makan ubat mengikut aturan dan kuantiti yang betul Apa sebabnya Dalam tak sedar cara kita menyimpan ubat dan ubat lama sebenarnya sudah tidak memberi kesan kepad...
Hiburan Balik Balik Ibu Nak Jumpa Anak Tapi Akhirnya Ditengking Suruh Pulang Netizen Luah Rasa Sebak

Hiburan Balik Balik Ibu Nak Jumpa Anak Tapi Akhirnya Ditengking Suruh Pulang Netizen Luah Rasa Sebak

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 147 hits
Tular di media sosial Twitter semalam mengenai sebuah video si tanggang moden yang mengundang sebak ramai netizen Dalam video tersebut seorang wanita warga emas bergelar ibu difahamkan sanggup menaiki bas datang dari kampung yang terletak d...
Anak Delay Buat Ibu Ayah Susah Hati Jangan Fokus Masalah Je Pakar Pesan Kena Elak 5 Perkara Ni

Anak Delay Buat Ibu Ayah Susah Hati Jangan Fokus Masalah Je Pakar Pesan Kena Elak 5 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 151 hits
Memang risau bila perkembangan anak tidak berlaku seperti yang sepatutnya justeru ibu ayah terlupa tentang beberapa perkara yang perlu dielakkan untuk anak yang ada masalah seperti lambat bercakap dan sebagainya Akibat terlalu mengharapkan ...
Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu

Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 140 hits
Kejadian bayi jatuh dari katil memang sering kita dengar kadang memang dah buat kubu dengan bantal di sekeliling anak yang tidur tapi kejadian jatuh katil masih lagi berlaku Bila anak jatuh katil mak ayah tentunya tak keruan Tak tahu apa na...
Belum Kongsi Wajah Muhammad Bilal Haris Bagi Jawapan Dengan Hadis Tak Ada Masalah Nak Tunjuk Anak Tapi Khuatir

Belum Kongsi Wajah Muhammad Bilal Haris Bagi Jawapan Dengan Hadis Tak Ada Masalah Nak Tunjuk Anak Tapi Khuatir

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 541 hits
Ramai yang ternanti wajah pasangan anak selebriti popular Haris dan Neelofa selepas kedua dua mereka masih belum berkongsi foto Muhammad Bilal Menjawab soalan popular itu ketika menghadiri program MeleTOP Haris atau dikenali dengan Pencetus...
Paling Nakal Selalu Merajuk Tu Cara Anak Tunjuk Kurang Yakin Diri Ibu Ayah Kena Selalu Ambil Tahu

Paling Nakal Selalu Merajuk Tu Cara Anak Tunjuk Kurang Yakin Diri Ibu Ayah Kena Selalu Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 139 hits
Bila di rumah dialah paling nakal paling kuat menyakat tapi bila dikalangan kawan kawan guru dan orang luar anak jadi pendiam menyendiri dan takut untuk bersuara Apakah ada antara anak anak kita yang bersikap begini Apa yang dinyatakan di a...
Tak Perlu Jadi Sempurna Cukup Jadi Ibu Ayah Awesome Di Mata Anak Ini Caranya

Tak Perlu Jadi Sempurna Cukup Jadi Ibu Ayah Awesome Di Mata Anak Ini Caranya

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 157 hits
Bila jadi ibu ayah ni memang kat mata anak kita paling terbaik Tapi sudah semestinya tiada yang sempurna dalam mendidik si kecil yang sedang meningkat usia Namun apa yang boleh kita buat adalah berikan yang terbaik untuk mereka Nak jadi mak...
Nak Masuk Sekolah Paling Malas Susun Buku Ikut Cara Ibu Ni Tersusun Rapi Anak Pun Mudah Nak Cari

Nak Masuk Sekolah Paling Malas Susun Buku Ikut Cara Ibu Ni Tersusun Rapi Anak Pun Mudah Nak Cari

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 264 hits
Tak sampai sebulan anak anak bakal memulakan sesi persekolahan yang baru Bila dah mula sekolah paling susah anak nak buat susun buku sekolah mengikut jadual Untuk yang masih kecil terutamanya darjah 1 dan 2 memang berterabur la buku mereka ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats