Ini 5 Jawapan Terbaik Kepada Soalan Kenapa Nak Kerja Kerajaan


 

Ini 5 jawapan terbaik kepada soalan kenapa nak kerja kerajaan? | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini nak cerita sikit pasal kerja kerajaan vs kerja swasta. Alhamdulilah, aku dah menabur bakti dalam pekerjaan swasta selama hampir 15 tahun lamanya. Dan baru kini aku “terasa’ nak masuk dalam bidang kerajaan pula. Secara jujurnya, memang dah terlambat la kan dengan usia aku sekarang ini. Namun, rezeki Allah itu maha luas kan? Baik! kenapa anda nak kerja dengan kerajaan? Ini jawapannya!

Kerja kerajaan boleh keluar kwsp. Dulu, aku selalu dengar kawan-kawan aku yang apply kerja kerajaan ni kata, kalau dapat masuk kerja kerajaan, boleh keluarkan duit kwsp. Sebab kerja kerajaan ni ada pencen. Itu bezanya dengan pekerja swasta. Kami tak ada pencen, tapi ada kwsp. Pekerja kerajaan tak ada kwsp, tapi ada pencen.

Tapi persoalan sekarang, adakah jawapan kenapa nak kerja kerajaan semata-mata kerana nak keluarkan duit kwsp? Mungkin ya pada sesetengah orang tapi tidak pada aku sebenarnya. Aku lebih suka dengan jawapan, kerja kerajaan boleh sambung belajar! Sebab ramai sebenarnya aku tengok kawan-kawan aku yang sambung belajar lepas di terima dalam kerajaan.

Kalau ikutkan, aku kalau nak apply kerja kerajaan, boleh apply kerja kerajaan kelayakan pmr sahaja. Maklumlah, keputusan spm aku tak berapa nak baik dekat bahasa melayu tu. Hehehe. Teringat kata-kata guru aku dulu:

Awak kena ambil paper julai ni, sebab keputusan bahasa melayu awak tak berapa baik. Susah nanti nak minta kerja.

Waktu itu, mana kita nak dengar kata sangat. Budak baru habis SPM kan. Rasa macam syok la sikit sebab dah habis sekolah kan? Haha. Bila teringat balik, aku tak rasa menyesal sangat pun. Sebab aku percaya rezeki Allah itu maha luas. Janji ada usaha, pasti ada kejayaan. Amboi!

Tapi yelah, bukanlah aku nak kata apa, aku pernah sebenarnya dapat peluang dalam kerajaan. Lama dulu. Walaupun sejujurnya aku cakap, keputusan bahasa melayu aku tak berapa memberansangkan, tapi ego aku waktu itu mengatasi segalanya. Sejenis yang, apa barang kerja kerajaan guna kabel?

Waktu itu, aku yakin aku boleh dapat kerja sendiri tapi guna orang dalam. Tapi ternyata, dalam keadaan sekarang ni, kalau kau tak ada orang dalam, memang susah lah nak dapat kerja. Jujur aku cakap ni, mana-mana tempat pun, semua sama. Betul tak?



Jawatan kosong kerja kerajaan Dan seperti yang aku katakan awal tadi, bila dah lama dalam bidang swasta, maka sekarang, aku kerap la juga intai-intai jawatan kosong kerajaan 2021. Makin meningkat usia ni, makin lain macam kehendak hati tu. Kalau dulu, teringin nak masuk tentera. Tapi sekarang, teringin betul nak masuk politik. Usia kan? Hahaha.

Dan salah satu impian aku (impian semua orang juga) adalah nak dapat kerja kerajaan di luar negara! Fuh! Siapa tak nak kan? Kerja dengan duta Malaysia dekat luar negara. Tapi persoalannya adalah, bahasa melayu pun tak berapa baik, ada hati nak kerja luar negara. Hahahahaha. Tapi rezeki Allah, siapa tahu kan? Semoga aku dapatlah kerja kerajaan dekat luar negara dalam masa terdekat ini, aminnn.

Kenapa saya memilih kerja kerajaan Baik, berbalik kepada point utama tadi, kenapa nak kerja kerajaan? Kenapa pilih kerja kerajaan berbanding swasta? Banyak juga point yang aku kongsikan di atas tadi. Dan aku nak kongsikan dengan korang yang bakal pergi interview kerja kerajaan, beberapa soalan dan jawapan yang boleh korang gunakan kelak, insyaAllah.

5 jawapan Kenapa anda berminat untuk bekerja di sektor awam?

Jawapan #1 :

Bekerja di dalam sektor ini merupakan satu kebanggaan buat diri saya dan saya ingin berbakti kepada negara,bangsa dan agama. Dengan memberikan perkhidmatan terbaik saya untuk rakyat Malaysia keseluruhannya.

Jawapan #2 :

Bidang ini merupakan minat dan cita-cita saya sejak kecil dan turut di bantu dengan dorongan daripada keluarga saya. Yang mana mereka juga adalah bekas pekerja dalam bidang ini. Jadi saya sangat berharap agar diterima sebagai penjawat awam dan seterusnya dapat berbakti kepada negara.

Jawapan #3 :

Bekerja di sektor awam juga dapat memberi saya peluang untuk menambah ilmu dalam bidang kerja ini kerana ilmu ini sudah pastinya tidak akan saya dapat di luar sana. Ini bakal menjadikan saya seorang penjawat awam yang bukan sahaja cemerlang, tetapi cekap dan berpengetahuan tinggi.

Jawapan #4 :

 Saya juga memilih pekerjaan dalam sektor awam adalah kerana jaminan yang tinggi buat masa depan saya. Melihat kepada keadaan semasa yang mana ramai pekerja swasta diberhentikan kerja, saya sangat yakin, pekerjaan ini memberi jaminan buat masa depan saya.

Jawapan #5:

Selain daripada jaminan masa depan, saya juga memilih bidang ini kerana manfaat untuk diri saya dan keluarga terutamanya dalam bidang perubatan. Kelebihan dan manfaat ini pastinya tidak akan saya dapat daripada mana-mana pekerjaan lain.

Oklah, itulah 5 jawapan terbaik kepada soalan kenapa nak kerja kerajaan. Harapan aku buat semua yang ingin memasuki sektor awam akan dapat dalam masa terdekat ini ya. Semoga korang Berjaya dalam interview kerja kerajaan nanti. Ok, jumpa lagi dalam post yang akan datang.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/04/ini-5-jawapan-terbaik-kepada-soalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Batal Bazar Ramadan Aidilfitri Kerajaan Kelantan Lemah Buat Keputusan Mengejut Kerja Nak Kencing Saja

Batal Bazar Ramadan Aidilfitri Kerajaan Kelantan Lemah Buat Keputusan Mengejut Kerja Nak Kencing Saja

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 278 hits
Keputusan Kerajaan Negeri Kelantan membatalkan bazar Ramadan dan Aidilfitri dua hari sebelum umat Islam mengerjakan ibadah puasa menimbulkan kemarahan dalam kalangan peniaga di negeri itu Biarpun Kerajaan Negeri telah mengumumkan sedikit pa...
Himpun Duit Sampai Cukup Henti Kerja Makan Gaji Awal Macam Mana Nak Buat

Himpun Duit Sampai Cukup Henti Kerja Makan Gaji Awal Macam Mana Nak Buat

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 293 hits
Saya ada kongsikan satu pergerakan antarabangsa yang dinamakan FIRE dalam page facebook hidupringkas baru baru ini Tengok kat pautan ni Fire adalah singkatan pendek kepada financial independence retire early Untuk me Malaysia kan The post a...
Menteri Kewangan Ph Dulu Kerja Jimat Duit Sekarang Duit Tak Ada Tak Tahu Nak Cari Curi Lagi Kabinet

Menteri Kewangan Ph Dulu Kerja Jimat Duit Sekarang Duit Tak Ada Tak Tahu Nak Cari Curi Lagi Kabinet

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 212 hits
JAMZURI ARDANIAMACAM LENA KA APA Menteri Kewangan PH dulu kerja sampai lewat malam Kekadang sampai tidur di pejabat Semata mata nak perkukuhkan kewangan kerajaan Padahal masa mula ambil kerajaan dulu kantong kerajaan hampir kosong Dengan us...
Kisah Abang Grab Sanggup Berhenti Kerja Sebab Nak Solat Jemaah Hingga Dikurnia Rezeki Tak Terduga

Kisah Abang Grab Sanggup Berhenti Kerja Sebab Nak Solat Jemaah Hingga Dikurnia Rezeki Tak Terduga

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 298 hits
Setiap orang dikurniakan dengan rezeki masing masing di dunia ini Ada yang diberikan rezeki melalui wang ringgit ada pula yang melalui anak anak yang ramai malah ada yang diberikan pasangan yang baik Sebagai hamba Nya kita harus yakin dan p...
Mengadu Kawan Sekolah Tak Nak Makan Dato Lcw Kongsi Pengalaman Jawab Soalan Anak Tentang Puasa

Mengadu Kawan Sekolah Tak Nak Makan Dato Lcw Kongsi Pengalaman Jawab Soalan Anak Tentang Puasa

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 278 hits
Semalam merupakan hari pertama umat Islam berpuasa Ramadan tahun ini nampaknya lebih meriah berbanding tahun lepas ketika ketika menyambutnya dalam musim PKP 1 0 Dalam keterujaan kita berpuasa sempat berkongsi tentang kisah anaknya Kingston...
Benci Otak Asyik Berfikir Janna Nick Terlalu Penat Rasa Nak Berhenti Kerja

Benci Otak Asyik Berfikir Janna Nick Terlalu Penat Rasa Nak Berhenti Kerja

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 170 hits
Pelakon dan penyanyi Janna Nick menganggap dirinya gagal apabila tidak dapat menyembunyikan lagi tekanan terhadap kerjaya dalam kehidupannya Menerusi sebuah video di Instagram pemilik nama Nurul Jannah Muner itu mengakui terlalu bekerja ker...
Gara Gara Malas Nak Kerja Remaja Tipu Kononnya Positif Covid 19

Gara Gara Malas Nak Kerja Remaja Tipu Kononnya Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 237 hits
JOHOR BAHRU Remaja perempuan direman selama tiga hari bermula semalam bagi membantu siasatan memalsukan laporan ujian calitan Covid 19 bagi membolehkannya mendapat cuti Majistret Nur Izzaty Muhammad Zahari memerintahkan reman berkenaan terh...
Audio Umno Pkr Kerajaan Pn Tiada Kerja Lainkah Abdullah Sani

Audio Umno Pkr Kerajaan Pn Tiada Kerja Lainkah Abdullah Sani

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 287 hits
Audio kononnya perbualan antara Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Umno Datuk Seri Zahid Hamidi yang terus menerus mendapat komen menteri menteri Perikatan Nasional mendedahkan kepada rakyat keutamaan yang salah diberik...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan