Ini 16 Jenis Permainan Kuatkan Jari Anak Sebagai Persediaan Menulis Bagus Latih Dari Awal


Kenapa anak cepat penat bila menulis? Boleh jadi sebab otot jarinya lemah. Kalau nak merasa struggle anak kita nak menulis, cuba kita PAKSA DIRI TULIS JAWI GUNA TANGAN KIRI.
Nak tahu lanjut, aktiviti untuk menguatkan jari jemari anak sebagai persediaan menulis, ini sepatutnya ibu bapa sediakan untuk anak-anak di rumah. Tak semestinya semua peralatan ini dibeli, yang penting kena sentiasa kreatif dan rangsang tangan si kecil. Berikut perkongsian Influencer Parenting, Wawa Shauqi.
Kelmarin saya dah cuba. Insaf betul rasa. Nak habiskan menulis satu muka surat tu, sungguh! Rasa nak menangis. Tah berapa kali padam dan betulkan balik.

Baru faham kenapa kadang tulisan anak buruk. Dan kenapa anak boleh menangis nak siapkan kerja sekolah. Padanlah bila sebut kerja sekolah, macam-macam alasan dibagi.
Kalau anak dipaksa pegang pensel dalam keadaan jari yang masih lemah, kita takut nanti anak hilang minat untuk buat kerja sekolah.
Tapi jangan risau. Ada banyak aktiviti yang boleh kita buat untuk kuatkan jemari anak. Ini contoh permainan yang boleh saya cadangkan.
Fidget sensory toy ni orang pakai untuk budak ralit. Macam kita yang besar ralit main letupkan bubble wrap tu. Bagus untuk latih finger isolation. Mintak anak gunakan satu demi satu jari.satu line, jari kelinking. Satu line lagi jari manis, sampai la guna semua jari. https://shp.ee/gc7fkpx Di setiap gambar, saya ada sertakan apa benefit yang mainan tu boleh bagi kat anak. Pilihlah ikut sesuai umur anak tau.
Ini untuk koordinasi mata dan tangan. Ini asas sebelum nak kenalkan anak dengan aktiviti lacing. Anak akan belajar kawalan tangan juga. https://shp.ee/pv69mzm Tak payah susah cari kat mana. Saya dah senaraikan antara tempat yang boleh anda cari.
EZ Kitz
https://shp.ee/pd9mbyx
RC Haus
https://shp.ee/p8amrxz
Teras Med
https://shp.ee/iuk3wbz
My Little Deerie
https://shp.ee/a93veer
Little Brainy
https://shp.ee/46kfp59
Ini pun koordinasi mata dan tangan. Selain kawalan tangan dna kemahiran kognitif jugak. Mak-mak join anak main sambil berangan jual sate. https://shp.ee/8622eyf Ketuk-ketuk ni, latihan awal anak manipulasi peralatan. Koordinasi mata tangan jugak. Bantu tangan anak kecil kita jadi lebih jitu. https://shp.ee/ku6z9mf Ini baru bercakap soal jari lemah. Sedangkan dalam kemahiran menulis, ada beberapa lagi kemahiran yang anak kuasai.
Menguatkan jemari anak. Latih pincer grip. Kasi jari anak power. Ini kalau anak-anak saya main, komfem susah berhenti. Anything yang berkaitan dengan air dan warna, diorang memang suka. Kalau taknak menangis basuh karpet, lapik la ye. Tak pun main kat porch https://shp.ee/huit94x Lepas jari anak tu kuat sikit main picit-picit air, kita kasi penyepit macam ni. Ini tingkatkan kemahiran manipulasi, kawalan tangan dan kekuatan jari jugak. Bila reja aktiviti macam ni, dia tambah nilai kat kemahiran kognitif. Kot ye pun nak tangan anak kuat cepat, jangan terus bagi yang jenis susah nak tekan. Sepit mak dia baru tau! https://shp.ee/qnyq62p Shape sorting macam ni orang selalu nampak benefit kat kognitif. Tapi, ia juga melatih koordinasi tangan serta tangan dan mata. Yang ni best. Melatih kemahiran visual, koordinasi kata tangan dan ofkoz, kognitif dan fokus jugak. Cuma bertabah kalau anak pakai buat acah-acah masak cendawan Sebab saya dah kena. Bila kemahiran manipulatif anak bertambah baik, beri anak aktiviti alihkan objek ke dalam bekas lain dengan peralatan yang lebih mencabar pincer dia. Ini antara wajib jugak ada ni. Latih fokus juga. Haaa! Lacing is must. Tapi pastikan jangan bagi kat baby. Kulacing jugak lubang telinga kang. Lacing bagus sebagai kawalan bilateral, integrasi tangan kanan dan kiri, koordinasi tangan-mata, mencabar pincer, kemahiran manipulatif dsb. Bagus sangat ni. Menajamkan fokus juga. Saya buat aktiviti ni bila tak larat tengok anak wrestling tak berhenti. Haaa. Ini tolonglah ada ye mak-mak dan ayah-ayah. Namanya theraputty. Benda ni sangat banyak manfaat. Dan banyak aktiviti yang kita boleh rangka dengan theraputty ni. https://shp.ee/5ucktq7 Letak guli dalam ni bagi anak cari, menggunting, menguli dan macam-macam lagi. Boleh rujuk gambar sebelah kalau nak tau macam mana nak ajak anak main. Kalau kat pusat terapi, ini kira wajib ada ni. Cuma jangan main lekat kat rambut atau kat karpet kalau taknak gaduh laki bini.
Mana yang mengadu penat menulis, nak! Kasi dia exercise dengan benda alah ni. Insya Allah kalau lama berlatih, kuatlah tangan tu. Kalau kita stres, objek ni mampu bantu bagi sensory sensation kat kita. Better dari lepaskan stres dengan tumbuk perut pasangan kita. https://shp.ee/w9scpuf Ini kalau nak beli, silalah beli 2 ye. Selain boleh gabungkan anak kita 2 orang tu buat okestra, ia juga bantu kita untuk buat aktiviti latih memori. Kita ketuk dan anak tiru bunyi yang kita ketuk. Ini especially bagus untuk latih memori anak yang asyik lupa bila kita ajar tu. Ini untuk ares yang lebih tinggi. Sebab ini melibatkan integrasi otak kanan dan kiri. Serta koordinasi tangan-mata Antaranya :
– Kemahiran fokus
– Kemahiran motor kasar
– Kemahiran koordinasi tangan-mata
– Kemahiran koordinasi bilateral
– Kemahiran visual (perception/ discrimination dsb)
I loove this one! Selain latih pincer dan koordinasi jemari serta tangan, ia juga latih memori juga. https://shp.ee/9g3dm47 Ini pun best. Sebab dia offer multiple activities. So anak dapat multiple benefits jugak. Anak boleh latih kognitif, kawalan tangan, koordinasi tangan-mata, pincwr dan sebagainya. Anak-anak saya minat nau main benda ni. https://shp.ee/ny9869p Lepas tu ajak mak main sekali. Dan baaanyak lagi! Tapi jangan risau. Permainan sedia ada ini pun akan bantu improve kemahiran yang lain sekali. Dan jangan lupa ajar anak banyakkan guna badan secara aktif. Untuk improve motor kasar juga.
Kredit: Wawa Shauqi (Influencer Parenting)

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ini 16 Jenis Permainan Kuatkan Jari Anak Sebagai Persediaan Menulis. Bagus Latih Dari Awal! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ini-16-jenis-permainan-kuatkan-jari-anak-sebagai-persediaan-menulis-bagus-latih-dari-awal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebelum Ajar Anak Menulis Perlu Kuasai Kemahiran Motor Halus Dulu Baru Tulisan Cantik

Sebelum Ajar Anak Menulis Perlu Kuasai Kemahiran Motor Halus Dulu Baru Tulisan Cantik

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 370 hits
Sebelum nak bagi anak menulis penting ibu bapa pastikan anak dah kuasai beberapa kemahiran motor halus Ini bagi memastikan tiada masalah ketika anak nak menulis dan tulisan juga cantik KEMAHIRAN MOTOR HALUS YANG PERLU DIKUASAI SEBELUM AJAR ...
Kerajaan Pn Kini Jatuh Kerajaan Interim Sebagai Penyelesaian Awal Mujahid

Kerajaan Pn Kini Jatuh Kerajaan Interim Sebagai Penyelesaian Awal Mujahid

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 157 hits
Afiezy AzamanJulai 7 2021 Mujahid mendakwa kerajaan Perikatan Nasional kini telah jatuh Gambar failKUALA LUMPUR Kerajaan interim dilihat sebagai satu kaedah terbaik untuk menyelesaikan kemelut politik yang berlaku susulan penarikan diri UMN...
Cara Mengajari Anak Membaca Menulis Dan Berhitung Ala Franka Makarim Intens Tanpa Memaksa

Cara Mengajari Anak Membaca Menulis Dan Berhitung Ala Franka Makarim Intens Tanpa Memaksa

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 205 hits
Cara ini bisa dipelajari sebagai pola asuh yang menyenangkan namun bermanfaat bagi anak
Susu Kolostrum Ada Lebih 400 Jenis Nutrien Jadikan Anak Kuat Imun Jarang Sakit

Susu Kolostrum Ada Lebih 400 Jenis Nutrien Jadikan Anak Kuat Imun Jarang Sakit

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 274 hits
Penyusuan susu ibu diketahui dapat mencegah pelbagai masalah kesihatan dan kematian dalam kalangan bayi Mengikut kajian bayi yang diberikan susu ibu sejak lahir kurang menghidap penyakit pada tahun pertama hayat mereka Malah bayi yang menyu...
Setiap Anak Ada Rezekinya Tak Perlu Banding Sampai Kita Stres Asalkan Didikan Tu Bagus

Setiap Anak Ada Rezekinya Tak Perlu Banding Sampai Kita Stres Asalkan Didikan Tu Bagus

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 194 hits
Kenapa anak saya tidak seperti anak dia Hari hari anda follow perkembangan anak comel itu di Instagram Oh comelnya Nak anak macam ni jugak nanti komen anda di Instagram tersebut Anda tag pasangan anda Satu lagi komen di Instagram anak comel...
Pengalaman Luar Biasa Hebatnya Kuasa Doa Hampir Dibedah Yatt Hamzah Bersalin Anak Lelaki Secara Normal

Pengalaman Luar Biasa Hebatnya Kuasa Doa Hampir Dibedah Yatt Hamzah Bersalin Anak Lelaki Secara Normal

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 234 hits
Akhirnya selepas beberapa hari berada di wad untuk melahirkan bayi keenamnya Yatt Hamzah selamat melahirkan bayi lelaki pertamanya pada Sabtu lalu Berkongsi cerita mengenai kelahiran anak keenamnya Yatt terpaksa dikejar ke hospital dan di i...
Hajat Membawa Anak Gunting Rambut Tidak Kesampaian

Hajat Membawa Anak Gunting Rambut Tidak Kesampaian

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 207 hits
Hadir di Wisma Fook Lu Siew Batu 2 Jalan Tuaran pada Sabtu ialah anggota Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah Nanti Jumaat atau Sabtu kita gunting rambut ya nak Mendiang Christiano Jimmy Rider Grab Food Itu ungkapan terakhir mangsa kemalangan ...
Dulu Penakut Tapi Telatah 3 Anjing Beliau Hilangkan Rasa Penat Anak Tauke Getah Bekerja Video

Dulu Penakut Tapi Telatah 3 Anjing Beliau Hilangkan Rasa Penat Anak Tauke Getah Bekerja Video

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 236 hits
Dulu Penakut Tapi Telatah 3 Anjing Beliau Hilangkan Rasa Penat Anak Tauke Getah Bekerja VIDEO VIDEO seekor anjing berwarna hitam berusaha sedaya upaya mengejar kenderaan tuannya yang sedang memecut laju baru baru ini ternyata menyentuh pera...
Letak Toys Tengok Anak Capai Guna Tangan Mana Kalau Lebih 70 Tangan Kiri Tangan Dominan Anak Kiri

Letak Toys Tengok Anak Capai Guna Tangan Mana Kalau Lebih 70 Tangan Kiri Tangan Dominan Anak Kiri

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 246 hits
Cikgu anak saya ini macam guna tangan kiri Boleh tak cikgu latih dia untuk tukar tangan kanan Tak berkatlah nanti belajar menulis guna tangan kiri Pening cikgu BACA TANGAN DOMINAN Kanak kanak Secara asasnya tangan dominan merujuk kepada kec...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal