Individu Ingkar Sop Pkpb Akan Di Denda Rm1 000 6 Bulan Penjara Fasa Amaran Telah Berakhir


Kerajaan mengumumkan fasa nasihat dan amaran dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) kini sudah berakhir dan susulan itu, PDRM diberi kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang kepada mereka yang ingar peraturan dan prosedur operasi standard (SOP) PKPB.


Menurut Menteri Kanan (Keselamatan), perkara itu diputuskan menerusi mesyuarat yang dilakukan pihaknya.

Sebelum ini, pihak PDRM hanya memberi nasihat dan amaran, namun dalam mesyuarat, kerajaan telah pun memutuskan bahawa fasa nasihat dan memberi amaran telah berakhir.

Di bawah Akta 342, kesalahan melangar SOP dan peraturan di bawah akta ini, hukumannya kompuan RM1,000 dan jika dibawa ke mahkahah, hukuman RM1,000 maksimum atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali.

Dalam pada itu, Ismail tidak menolak kemungkinan PKPB ditukar semula menjadi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebagaimana dikuatkuasakan menerusi tiga fasa bermula 18 Mac lalu.

Ujarnya, dia bimbang melihat tindak-tanduk orang ramai yang menganggap PKPB sebagai satu tiket kebebasan.

Malah katanya, segala keputusan kerajan selepas ini bergantung kepada kepatuhan orang ramai terhadap SOP yang dikuatkuasakan dalam PKPB.

"Kita lihat rakyat seolah-olah anggap PKPB ini sudah tiada undang-undang. Ramai bebas, rasa seperti kebebasan tanpa syarat dan ambil kesempatan untuk keluar beramai-ramai.

"Apabila kita melonggarkan, kita mahu rakyat patuh peraturan kerana bimbang ada kes baru. Saya ingin beri peringatan bahawa PKPB bukan boleh kekal terus, mungkin boleh diperketatkan semula.

"Ini tertakluk kepada kepatuhan rakyat yang kini mendapat sedikit kelonggaran. Kalau berlaku banyak ketidakpatuhan, bukan perkara mustahil akhirnya PKP seperti fasa satu, dua dan tiga diperkenalkan semula.

"Kalau ingin terus PKPB saat ini akan terus kita nikmati dan selepas itu mungkin ia boleh ditamatkan, ia bergantung kepada pematuhan oleh rakyat.

"Jika tidak, tak mustahil kembali ke PKP yang asal dan membataskan kembali pergerakan kita," ujarnya.

Ismail turut mengulas isu tular kehadiran orang ramai berkumpul di sebuah gerai di Kampung Pandan seperti suasana bazar Ramadan.

Ujarnya, dia menyangka video itu palsu dan hanya dimaklumkan mengenai kesahihannya selepas menghubungi sendiri Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador lapor mstar

SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat(PKPB)

Bermula 4 Mei 2020, kerajaan akan melaksanakan SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat(PKPB) untuk semua aktiviti ekonomi dan aktiviti sosial. Apakah SOP PKPB?

APA ITU PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN BERSYARAT (PKPB)?

Kerajaan akan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat(PKPB) bermula 4 Mei 2020. Selain itu, kerajaan juga akan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di kawasan-kawasan tertentu untuk mengelakkan penyebaran wabak Covid-19.

Atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM), berdasarkan data yang dikumpul dan amalan terbaik yang ditentukan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), kerajaan telah memutuskan untuk membuka semula sektor ekonomi secara berhati-hati dengan menguatkuasakan SIP yang ketat.

PKPB bermaksud Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat adalah satu langkah untuk membuka semula sektor ekonomi dan sosial dengan berhati-hati tertakluk kepada syarat-syarat dan SOP oleh pihak berkuasa.

Aktiviti yang melibatkan sentuhan badan dan perhimpunan ramai tidak dibenarkan.

CONTOH SOP YANG AKAN DIGUNAKAN SEMASA PKPB

SOP ini termasuk penjarakan sosial, kerap mencuci tangan, memakai topeng muka, melaporkan segera kepada Jabatan Kesihatan jika terdapat maklumat mengenai jangkitan COVID-19, keutamaan melindungi kumpulan berisiko seperti kanak-kanak, bayi, warga emas dan OKU, individu tidak sihat dan bergejala dikehendaki segera menjalani pemeriksaan kesihatan, bilangan penumpang dalam kenderaan awam perlu mengambil kira penjarakan sosial dan menggalakkan transaksi secara online.

CONTOH PELAKSANAAN SOP PKPB DI KEDAI MAKAN

Saya ingin memberikan beberapa contoh mudah bagaimana SOP ini hendak dilaksanakan. Misalnya, mulai 4 hari bulan Mei, Pak Salleh boleh buka semula restoran yang ditutup.

Jadi dalam sehari dua ini Pak Salleh boleh pergi ke restoran untuk bersihkan restoran, bersihkan pinggan, sudu, periuk dan lain-lain alat memasak, susun meja dan kerusi dan beli stok barang-barang mentah.

Pastikan meja disusun dengan jarak sekurang-kurangnya 2 meter antara satu meja dengan meja yang lain.

Ini penting supaya di tengah-tengahnya ada ruang yang agak luas untuk pelanggan dan pekerja lalu dan ada jarak yang selamat antara pelanggan yang makan di situ.

Untuk pastikan penjarakan sosial ketika pelanggan makan, Pak Salleh boleh letak notis di setiap meja hanya satu orang, dua orang atau tiga orang dibenarkan makan bergantung kepada saiz meja.

Kalau meja kecil mungkin satu orang atau dua orang sahaja dibenarkan. Kalau meja besar, mungkin tiga orang atau empat orang. Ini Pak Salleh kena tentukan.

Keduanya, buatkan garisan di lantai depan kaunter bayaran. Ukur garisan sekurang-kurangnya satu meter antara satu sama lain.

Ini untuk memastikan pelanggan beratur dengan jarak sekurang-kurangnya satu meter di depan atau di belakang pelanggan yang lain ketika mereka hendak membuat bayaran.

Ketiganya, sediakan hand sanitizer di kaunter bayaran. Pelanggan yang dah bayar boleh gunakan hand sanitizer untuk bersihkan tangan. Sediakan juga sabun atau hand wash yang mencukupi di tempat basuh tangan.

Ketiganya, beli penyembur pembersih meja yang mencukupi. Setiap kali selepas pelanggan makan, beritahu pekerja supaya bersihkan meja cepat-cepat sebelum pelanggan lain duduk.

Keempat, beli face mask. Beri kepada pekerja dan pastikan mereka pakai face mask setiap masa. Pak Salleh pun kena pakai face mask.

Kelima, pada hari pertama restoran dibuka, seboleh-bolehnya periksa suhu badan pelanggan sebelum dia dibenarkan masuk ke restoran. Boleh guna alat pengimbas suhu yang sesuai untuk periksa suhu badan pelanggan.

Keenam, catat nama dan nombor telefon pelanggan serta tarikh dan masa mereka datang ke restoran.

Ini penting kerana jika ada kes positif COVID 19 yang melibatkan salah seorang pelanggan, pelanggan-pelanggan lain yang datang pada hari itu boleh segera dikesan.

CONTOH SOP PKPB SYARIKAT & TEMPAT KERJA

Syarikat-syarikat pengangkutan awam juga mesti bersedia. Sudah tentu jumlah pengguna akan meningkat. Dalam keadaan kita nak mengawal penularan COVID 19, kita mesti elakkan kesesakan di stesen-stesen bas, LRT, MRT dan sebagainya.

Mesti ada tindakan diambil oleh pengendali syarikat pengangkutan awam untuk kawal pergerakan orang ramai.

Untuk membantu mengelakkan kesesakan di stesen-stesen pengangkutan awam dan di dalam kenderaan awam, saya mencadangkan supaya semua majikan melaksanakan waktu bekerja yang anjal. Tak semua pekerja mesti masuk bekerja pada waktu yang sama.

Jadi sedikit sebanyak kita boleh elakkan semua orang daripada berkejar-kejar untuk masuk pejabat pada waktu yang sama.

Kerajaan menasihatkan semua pengguna pengangkutan awam supaya memakai penutup hidung dan mulut. Anda akan sentiasa terdedah kepada penularan wabak COVID 19.

Jadi ambil langkahlangkah untuk lindungi diri sendiri. Pakai penutup hidung dan mulut dan simpan juga satu atau dua lagi dalam beg. Sentiasa bawa hand sanitizer untuk digunakan jika perlu.

Di tempat kerja, majikan mesti periksa suhu badan pekerja setiap hari. Kalau suhu badan tinggi, nasihatkan pekerja supaya balik atau pergi ke klinik dengan segera.

Selain itu, anda sebagai pekerja pastikan meja, kerusi dan peralatan yang digunakan di pejabat sentiasa bersih. Elakkan sentuhan atau body contact dengan rakan sekerja yang lain.

Ini adalah antara langkah-langkah yang mesti dibuat untuk lindungi diri anda daripada jangkitan COVID 19.

Mustahil saudara-saudari boleh berkurung di dalam rumah selama-lamanya. Saudara-saudari perlu juga keluar untuk bekerja, berniaga dan membeli barang-barang keperluan harian.

Yang penting jaga kebersihan diri. Jaga keselamatan dan keluar rumah hanya untuk urusan-urusan yang perlu sahaja.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Bila Wabak Covid-19 Akan Berakhir?Makanan Dan Minuman Probiotik Membantu Mengekalkan Sistem Imun Yang Sihat
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/05/ingkar-pkpb-denda-1000-penjara-6-bulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkpb Fasa Nasihat Dan Amaran Berakhir Sanggupkah Kita Lalui Pkp Sekali Lagi

Pkpb Fasa Nasihat Dan Amaran Berakhir Sanggupkah Kita Lalui Pkp Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 274 hits
Bernama Kita semua sebagai rakyat Malaysia tahu kitalah yang boleh menentukan sama ada PKP ini boleh ditamatkan atau tidak Gambar hiasan KUALA LUMPUR Fasa nasihat dan amaran kepada mereka yang sewenang wenangnya mengabaikan peraturan dan pr...
Ingkar Pkpb Pun Kena Kompaun Rm1 000 Kenapa Makin Ramai Langgar

Ingkar Pkpb Pun Kena Kompaun Rm1 000 Kenapa Makin Ramai Langgar

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 379 hits
Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini meluahkan rasa kesalnya kerana jumlah individu ingkar Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat semakin bertambah Nampaknya setiap hari mereka yang gagal mematuhi prosedur operasi standard P...
Ingkar Pkp Rakyat Biasa Ramai Kena Penjara Anak Zahid Hamidi Kena Denda Rm800 Je

Ingkar Pkp Rakyat Biasa Ramai Kena Penjara Anak Zahid Hamidi Kena Denda Rm800 Je

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 871 hits
Anak presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Nurulhidayah dikenakan hukuman denda sebanyak RM800 selepas didapati bersalah melanggar perintah kawalan pergerakan pada 20 April lalu Suaminya Saiful Nizam Mohd Yusoff turut dikenakan denda sama atas k...
Pkpb Boleh Kembali Menjadi Pkp Sekiranya Rakyat Ingkar Arahan Dan Sop Yang Ditetapkan

Pkpb Boleh Kembali Menjadi Pkp Sekiranya Rakyat Ingkar Arahan Dan Sop Yang Ditetapkan

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 420 hits
Datuk Seri Ismail Sabri dalam Sidang Media Harian Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat mengingatkan kepada semua rakyat Malaysia bahaya PKPB boleh ditamatkan dan kembali menjadi PKP sekiranya rakyat ingkar dengan peraturan dan garis pandua...
Pkpb Sultan Sultanah Kedah Titah Rakyat Patuhi Sop Menjelang Aidilfitri

Pkpb Sultan Sultanah Kedah Titah Rakyat Patuhi Sop Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 321 hits
ALOR SETAR 18 Mei Sultan Kedah Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah dan Sultanah Kedah Sultanah Maliha Tengku Ariff menitahkan rakyat negeri ini agar mematuhi Prosedur Operasi Standard Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat me...
Jika Rakyat Ingkar Pkpb Boleh Ditamatkan Amp Kembali Kepada Pkp Ismail Sabri

Jika Rakyat Ingkar Pkpb Boleh Ditamatkan Amp Kembali Kepada Pkp Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 432 hits
Dalam sidang media Menteri Kanan Keselamatan sebentar tadi beberapa pengumuman penting telah dinyatakan Antaranya adalah berkaitan kepatuhan rakyat Malaysia dalam mengikuti SOP yang ditetapkan kerajaan berhubung Perintah Kawalan Pergerakkan...
Segelintir Masyarakat Masih Ingkar Pkpb

Segelintir Masyarakat Masih Ingkar Pkpb

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 249 hits
Beberapa anak muda berkumpul di kawasan muara utara Drawbridge KUALA TERENGGANU 13 Mei Sejak Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang dilaksanakan kerajaan bermula 4 Mei lalu rakyat khususnya masyarakat di negeri ini semakin faham dan mem...
Tudiaa Pkpb Polis Akan Ligan Sampai Ke Rumah Atau Kampung Jika Ingkar Rentas Negeri

Tudiaa Pkpb Polis Akan Ligan Sampai Ke Rumah Atau Kampung Jika Ingkar Rentas Negeri

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 573 hits
Pihak berkuasa mungkin akan menjalankan pemeriksaan sehingga ke kawasan perumahan dan kampung mereka yang melakukan rentas negeri tanpa kebenaran untuk pulang menyambut hari raya Aidilfitri kata Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador BH Onlin...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api