Indahnya Ciptaannya Bukti Kebesaran Allah


Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah maha indah dan mencintai keindahan, kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain” (H.R. Muslim)
Allah SWT mencintai seorang hamba yang menghiasi ucapannya dengan kejujuran, menghiasi hatinya dengan keikhlasan, kecintaan, selalu kembali dan bertawakkal kepada-Nya, menghiasi anggota badannya dengan ketaatan kepada-Nya, dan menghiasi tubuhnya dengan memperlihatkan nikmat yang dianugerahkan-Nya kepadanya

[ Q. S. Fatir : 24-30 ]
Ayat 24
“Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.”
Ayat 25
“Dan jika mereka mendustakan kamu, maka sesungguhnya orang-orang yang sebelum mereka telah mendustakan (rasul-rasulnya); kepada mereka telah datang rasul-rasulnya dengan membawa mukjizat yang nyata, zubur, dan kitab yang memberi penjelasan yang sempurna.”
Ayat 26
“Kemudian Aku azab orang-orang yang kafir; maka (lihatlah) bagaimana (hebatnya) akibat kemurkaan-Ku.”
Ayat 27
“Tidakkah kamu melihat bahwasanya Allah menurunkan hujan dari langit lalu Kami hasilkan dengan hujan itu buah-buahan yang beraneka macam jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah yang beraneka macam warnanya dan ada (pula) yang hitam pekat.”
==> Gunung kalau kita lihat dari kejauhan warnanya biru, namun ketika didekati akan berwarna hitam, hijau. Dan ketika kita mendekati lagi, yg ukuran 1/10 mm, bahkan yg ukurannya mikrometer, juga memiliki beraneka ragam warna.
Ayat 28
“Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.”
==> Setelah Allah menyebutkan ciptaannya seperti buah, gunung, batu, yg berwarna warni
Sekarang manusia,
Allah menciptakan manusia dengan sangat luar biasa beraneka ragam.
Namun yg harus kita garis bawahi dalam ayat tersebut adalah, ulama : yaitu orang yg takut kepada Allah.
Ayat 29
“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi.”
==> Semua orang yg melakukan bisines pasti tidak mau rugi, pasti mahunya beruntung. Dan perniagaan yg tidak pernah merugi itu hanya kepada Allah swt.
Misalnya : solat, infaq, membaca Al Quran (walaupun hanya punya hafalan walau hanya 1 surat tidak apa2 asal rajin mengulang sampai mutqin. Barang siapa membaca Al Quran maka akan diganti dengan pahala.) semua itu akan kita peroleh ketika berjumpa dengan Allah. Penduduk surga adalah penduduk yg sukses. Tiada kesusksesan yg berarti kecuali berhasil dimasukkan ke dalam surga dan karunia tambahan yg Allah berikan kepada manusia itu adalah diizinkan melihat Allah swt.
Ayat 30
“agar Allah menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.”
[ Q. S. Fushshilat : 53 ]
“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahwa Al Quran itu adalah benar. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?”
Seorang mukmin akan melihat segala apa yg diciptakan oleh Allah dengan penuh takjub. Jika kita bertemu dengan hal yg merusak iman. Maka kita segera berpaling.
Al Jamil, Yang Maha Indah
“Tidak akan masuk surga orang yg dalam hatinya ada kesombongan seberat biji debu.” Ada orang yg bertanya : Sesungguhnya setiap orang suka memakai baju yg indah, dan alas kaki yg bagus, apakah ini termasuk sombong?. Rasulullah saw bersabda, ” Sesungguhnya Allah maha indah dan mencintai keindahan, kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain” (H.R. Muslim)
Allah itu maha indah menyukai keindahan. Boleh saja kita memakai pakaian yg indah & alas kaki yg bagus (menurut kita), namun hendaknya kita juga memperindah akhlak, memperbagus hati , tidak hanya indah ‘cashing’nya saja, namun isinya juga indah, Inner beauty.
Nabi Muhammad menghadapi segala sikap umatnya dengan penuh keindahan akhlak. Suri tauladan terbaik bagi kita.
Imam Ibnul Qayyim rahimahullah menjelaskan hal ini secara lebih terperinci pada keterangan berikut, “Keindahan Allah Azza wa Jalla ada empat tingkatan; Pertama: keindahan dzat, kedua: keindahan sifat, ketiga: keindahan perbuatan dan keempat: keindahan nama. Atas dasar itu, semua nama Allah Azza wa Jalla Maha Indah, seluruh sifat-Nya Maha Sempurna, dan semua perbuatan-Nya mengandung hikmah, kemaslahatan (kebaikan) dan keadilan serta rahmat (kasih-sayang). Adapun keindahan dzat dan apa yang ada padanya, maka ini adalah perkara yang tidak bisa dicapai dan diketahui oleh selain Allah Azza wa Jalla. Semua makhluk tidak memiliki pengetahuan tentang itu kecuali (sedikit) pengetahuan yang dengan itulah Dia Azza wa Jalla memperkenalkan diri-Nya kepada hamba-hamba yang dimuliakan-Nya.
Sesungguhnya keindahan-Nya itu terjaga dari (segala bentuk) perubahan, terlindungi dengan tabir selendang dan sarung (kemuliaan), sebagaimana hadits Rasulullâh n dari Allah Azza wa Jalla(hadits qudsi): “Kebesaran itu adalah selendang-Ku dan keagungan itu adalah sarung-Ku…”.
Kecintaan memiliki 2 sebab : keindahan dan pengagungan, dan Allah memiliki kesempurnaan yang mutlak pada semua itu. Kerana Dia maha indah dan mencintai keindahan.
Sabda rasul : sesungguhnya Allah maha indah, dan mencintai keindahan. Mengandung 2 unsur landasan islam yg agung, yaitu pengetahuan tentang sifat Allah taala, dan pengamatan konsekuensi dari sikap tersebut.
Yg pertama kita mengenal Allah dengan sifat maha indah yg tdk ada satu makhluk pun menyerupainya.
Yg kedua itu beribadah kepada Allah taala dgn sifat indah yg dicintainya , dlm ucapan, perbuatan, dan akhlak.
==> Allah Azza wa Jalla mencintai seorang hamba yang menghiasi ucapannya dengan kejujuran, menghiasi hatinya dengan keikhlasan, kecintaan, selalu kembali dan bertawakkal kepada-Nya, menghiasi anggota badannya dengan ketaatan kepada-Nya, dan menghiasi tubuhnya dengan memperlihatkan nikmat yang dianugerahkan-Nya kepadanya, seperti dalam berpakaian, membersihkan tubuh dari najis dan kotoran, memotong kuku, dan sebagainya. Jadi, hamba yang dicintai Allah Azza wa Jalla adalah hamba yang mengenal Allah Azza wa Jalla dengan sifat-Nya yang Maha Indah, selanjutnya beribadah kepada-Nya dengan keindahan yang ada pada agama dan syariat-Nya.
[ Rasulullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda ]
إِنَّ اللهَ يُحِبُ أَنْ يُرَى أَثَرُ نِعْمَتِهِ عَلىَ عَبْدِهِ
.Sesungguhnya Allah suka melihat (tampaknya) bekas nikmat (yang dilimpahkan-Nya) kepada hamba-Nya
[H. R. At-Tirmidzi & Al Hakim]
Allah Azza wa Jalla suka melihat terlihatnya bekas nikmat yang dilimpahkan-Nya kepada hamba-Nya, karena ini termasuk keindahan yang dicintai-Nya, dan ini juga termasuk bentuk syukur kepada-Nya. Bersyukur adalah bentuk keindahan batin. Karena itu, Allah Azza wa Jalla suka melihat keindahan lahir yang berupa tampaknya bekas nikmat-Nya pada diri hamba-Nya.
Oleh karena itulah, Allah Azza wa Jalla menurunkan pakaian dan perhiasan kepada para hamba-Nya untuk memperindah penampilan lahir mereka, dan Dia memerintahkan mereka agar bertakwa, karena ini akan memperindah batin mereka.
[ Q. S. Al-Araf : 26 ]
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ
Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan pakaian untuk menutupi ‘auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan, dan pakaian takwa itulah yang lebih baik
Allah SWT juga berfirman tentang keadaan penduduk surga yang Allah anugerahi keindahan lahiriyah dan batiniyah dalam Q. S. Al-Insan: 11-12 :
وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا
Dan Dia menganugerahkan kepada mereka kecerahan (wajah) dan kegembiraan (hati). Dan Dia memberi balasan kepada mereka karena kesabaran mereka (dengan) surga dan (pakaian) sutera
Allah SWT menghiasi wajah mereka dengan kecerahan, menghiasi batin mereka dengan kegembiraan, dan menghiasi tubuh mereka dengan pakaian sutera.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://infordakwah.wordpress.com/2019/01/09/indahnya-ciptaannya-bukti-kebesaran-allah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Save Our Gaza Ya Allah

Save Our Gaza Ya Allah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 79 hits
Ya Allah tak mampu dah nak cakap apa apa dah Dalam bulan mulia ini kita bergembira makanan banyak jumpa sanak saudara Tapi saudara saudara kita di Gaza sana sedg berperang Lari bertempiaran bom sana sini Bantulah mereka Ya Allah Sama samala...
Rahmat Allah Siapa Yang Tahu D

Rahmat Allah Siapa Yang Tahu D

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 40 hits
Assalamamualaikum semua Lama tak bersua ye Almaklumlah bulan bulan pose ni kerjenya menghabiskan makanan je lah kerjanya hehe Tapi kita semua sepatutnya bersyukur kerana bumi kita yang bertuah ni dibasahi hujan pada hari pertama dan kedua b...
Apa Salah Hamba Allah Ni Muhammad Firdaus Dullah

Apa Salah Hamba Allah Ni Muhammad Firdaus Dullah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 63 hits
Tiada yang sangka tiada yang duga Allah menguji manusia dengan pelbagai cara Manusia yang tidak berdosa seperti adik Muhammad Firdaus Dullah ini juga turut diduga Dari rupa yang comel dan kemas menjadi kurus kering dan sangat tidak terurus ...
Kenapa Nak Berubah Kena Tunggu Seru Pulak Ini Jawapan Allah

Kenapa Nak Berubah Kena Tunggu Seru Pulak Ini Jawapan Allah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 151 hits
Antara jawapan yang selalu disebut manusia ialah menunggu seru untuk berubah Menunggu seru untuk memakai hijab dan menutup aurat menunggu seru untuk pergi haji walaupun sudah mampu Pernah tak terfikir benar ke seru atau hidayah itu akan dat...
Janji Allah Itu Pasti Tak Perlu Mencari Jodoh

Janji Allah Itu Pasti Tak Perlu Mencari Jodoh

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 327 hits
Salam Wbt Agak lama dah dan terlalu lama sangat dah hilangkan diri dan baru nak hadirkan Tajuk malam ni mungkin ada kena mengena dan pastinya selalu akan lari tajuk Yela pasti ada cerita tak mungkin tak ada cerita Kita dah usaha untuk menca...
Tanda Allah Sayang

Tanda Allah Sayang

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 123 hits
1 DIBERIKAN KESEDIHAN Dengan kesedihan itu kita akan sering menyebut nama Nya 2 DIBERIKAN KESAKITAN Dengan kesakitan itu kita akan sentiasa memohon kesembuhan dari Nya 3 DIBERIKAN KEHILANGAN Dengan kehilangan itu kita meminta yang terbaik d...
Rahmat Allah Bagi Kita Pelaku Dosa

Rahmat Allah Bagi Kita Pelaku Dosa

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 57 hits
RAHMAT ALLAH BAGI KITA SI PELAKU DOSA Allah masih sayang kepada kita tatkala kita bermaksiat 1 Allah masih menutup aib kita Seandainya Allah membongkar satu saja dosa aib kita maka betapa malunya kita 2 Allah tidak langsung mengazab kita Se...
Inilah Golongan Yang Diangkat Darjatnya Serta Mendapat Keampunan Dari Allah Swt

Inilah Golongan Yang Diangkat Darjatnya Serta Mendapat Keampunan Dari Allah Swt

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 66 hits
Tidak semua orang Islam itu beriman tapi semua orang yang beriman sudah pasti Islam firman Allah surah Al Anfal ayat 2 4 Maksudnya Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka dan ...
9 Wasiat Allah

9 Wasiat Allah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 52 hits
9 wasiat Allah dalam surah al Hujurat tentang interaksi sesama manusia selepas 9 hari kita berpuasa di bulan ke 9 Hijrah Wasiat 1 Selidik suatu khabar yang sampai padamu Wasiat 2 Damaikan saudara yang bersengketa Wasiat 3 Berlaku adil Wasia...
Jam 12 Ke Atas Terdengar Bunyi Budak Perempuan Menangis Laci Di Ruang Tamu Ditarik Tutup Berulang Kali

Maaf Tak Laku Lebih 200 Ribu Sign Petisyen Vivy Yusof Letak Jawatan Alp Uitm

Sorang Acah Lisa Sorang Acah Ros Dolla Baru Jejak Dunia Seni Tempatan Dah Dituduh Tiru Blackpink

Cara Goda Suami Anda Sangat Mudah

Saya Bunuh Dia Sebab Dia Beri Saya Koronavirus Jururawat Bunuh Doktor

Tunjuk Bil Air Elektrik Ketika Ditahan Polis

Cara Dapatkan Bank Statement Cimb Bank Melalui Cimbclicks

Toyota Camry Avalon Awd Nice Option But Do You Need It



Ini Sebab Mengapa Filem Dilwale Dulhania Le Jayenge Ditayangkan Selama 20 Tahun Di Pawagam India

Isu Cerai Sedia Cari Pengganti Datin Shahida Ini Jawab Aliff Syukri

Isu Tuntutan Cerai Akhirnya Aliff Syukri Buka Mulut Kepada Media Rupanya

5 Pesakit Paling Tua Covid 19 Yang Pulih Sepenuhnya di Lima Negara

Kisah Perang Dingin WHO Taiwan dan China Semasa Wabak Covid 19


First Time Main Bowling Di Ole Ole Super Bowl Mydin Mall Seremban 2

Mudik Karena Corona Suami Malah Tangkap Basah Istri Tidur Bareng Pak Kades

Saintis Dakwa Temui Covid 19 Jenis Baru Bertahan 49 Hari Lebih Sukar Dipulihkan

Pengurus Jualan Mengaku Tidak Bersalah Jerit Polis Idiot

Istana Batu Prasad Hin Pun Yod Satun Geopark Revisit

Video Bila Ilmu Diangkat Ustaz Auni Mohamad