Imigresen Perlu Mantapkan Sop Tangani Isu Lambakan Warga Asing




Tak mustahil warga asing tiada rekod keluar terbabit dengan jenayah  Pensyarah UIAM, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood  
BANGI, 10 Syawal 1441H, Selasa – Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) disaran untuk memantapkan Prosedur Standard Operasi (SOP) dalam menangani masalah lambakan warga asing yang tidak dapat dikesan keberadaan mereka di negara ini.
Meskipun meyakini bahawa JIM sedang berusaha keras menangani isu pendatang asing tanpa izin (PATI), Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, perkara berkenaan sememangnya sukar ditangani kerana tidak dapat mengenal pasti tempat mereka ‘berlindung’.
“Jadi, perlu ada langkah yang proaktif dan kita patut belajar dari negara-negara lain yang juga mempunyai masalah sama.
“Jika kita tidak dapat mengesan jumlah pelancong yang masuk dan tidak keluar dari negara ini, kemungkinan mereka akan bercampur gaul dengan penduduk tempatan dan sukar untuk dikenal pasti.
“Mereka yang tidak dapat dikesan boleh menimbulkan pelbagai masalah sosial dan ekonomi selain masalah-masalah lain,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net hari ini.
Mengulas lanjut, Nik Ahmad Kamal yang juga penganalisis politik tidak menolak kemungkinan bahawa warga asing yang tiada rekod keluar dari negara ini akan terbabit dengan jenayah.
Beliau berkata, terdapat dua jenis PATI yang dikenal pasti, yakni PATI yang menyusup masuk dan ia boleh dihalang dengan penguatkuasaan yang lebih intensif.
Manakala, kedua adalah pelancong yang sah tetapi ia bertukar menjadi tidak sah disebabkan tinggal di negara ini melebihi tempoh masa, dakwanya.
“Mungkin jenis yang pertama lebih mudah ditangani. Jenis yang kedua mungkin lebih mencabar. Isu PATI dan pelancong tinggal lebih masa akan berterusan dan perlu ditangani secara berstrategi,” katanya.
Justeru, beliau menyarankan bahawa terdapat keperluan untuk mendapat lebih perhatian daripada pihak berkuasa khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dan Majlis Keselamatan Negara (MKN), sekiranya benar berlaku keciciran data atau kehilangan maklumat mengenai jumlah warga asing yang tiada rekod keluar dari Malaysia.
“Jadi, apa yang perlu ditekankan sekarang adalah kita kena ada data rasmi mengenai jumlah pelancong yang masuk secara sah, tetapi tidak meninggalkan negara setelah visa mereka tamat tempoh.
“Di samping itu, kita juga perlu lihat sama ada perlu diteruskan Visa on arrival (VOA) bagi pelancong-pelancong dari negara China dan India,” katanya.
Terdahulu, laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 2 mendapati tiada rekod tarikh keluar lebih 95 peratus pelancong China dan India yang melawat ke negara ini antara 2016 sehingga 2018.
Menurut laporan itu sepanjang 2016 hingga 2018 data ketibaan 79,799 warga China melalui Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) didapati 76,258 (95.6 peratus) tidak mempunyai rekod tarikh keluar.
Bagi warga India pula, kemasukan yang dicatatkan ialah 41,243 antara 2017 dan 2018 tetapi 39,806 atau 96.5 peratus tidak mempunyai catatan tarikh keluar.
Negara pernah dikejutkan dengan penangkapan 680 warga China yang aktif menjalankan aktiviti sindiket penipuan pelaburan dalam talian terbesar di Cyberjaya.
Kemudian, 87 lagi ditahan di beberapa unit kondominium di sekitar Setiawalk, Puchong juga menjalankan skim pelaburan dan perjudian dalam talian.
Semalam, 10 lelaki China pula ditahan kerana terbabit dalam sindiket perjudian atas talian di sebuah apartmen di Batu 9 Cheras, Kajang.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/02/imigresen-perlu-mantapkan-sop-tangani-isu-lambakan-warga-asing/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=imigresen-perlu-mantapkan-sop-tangani-isu-lambakan-warga

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatankuasa Mkn Pantau Pematuhan Sop Pkpb Warga Asing

Jawatankuasa Mkn Pantau Pematuhan Sop Pkpb Warga Asing

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 272 hits
Keputusan dibuat selepas tahap pematuhan mereka kurang baik Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah PUTRAJAYA 10 Syawal 1441H Selasa Majlis Keselamatan Negara menerusi jawatankuasa sedia ada akan memantau tahap pematuhan pros...
Isu Warga Asing Siasatan Polis Terhadap Ngo Selesai Laporan Polis Dan Sprm Menyusul

Isu Warga Asing Siasatan Polis Terhadap Ngo Selesai Laporan Polis Dan Sprm Menyusul

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 386 hits
KUANTAN Saya beri kerjasama baik kepada pihak polis ketika siasatan kata Penyelaras Angkatan Pembela Rakyat Mohd Shukri Mohd Ramli ketika dihubungi PDO hari ini lSemalam PDO melaporkan beliau disiasat polis susulan laporan yang dibuat oleh ...
Mpk Lapor Polis Isu Premis Warga Asing Penyelaras Ngo Terjah Di Panggil Untuk Siasatan

Mpk Lapor Polis Isu Premis Warga Asing Penyelaras Ngo Terjah Di Panggil Untuk Siasatan

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 368 hits
KUANTAN Penyelaras NGO Angkatan Pembela Rakyat Mohd Shukri Mohd Ramli telah dipanggil untuk membantu siasatan oleh pihak polis di Ibu Pejabat Polis Kuantan petang ini Ia susulan satu laporan polis yang telah dibuat oleh Majlis Perbandaran K...
Isu Premis Warga Asing Laporan Polis Di Buat Terhadap Pbt

Isu Premis Warga Asing Laporan Polis Di Buat Terhadap Pbt

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 400 hits
KUANTAN nbsp nbsp Penyelaras Angkatan Pembela Rakyat Mohd Shukri Mohd Ramli telah membuat satu laporan polis terhadap Pihak Berkuasa Tempatan Kuantan berkaitan isu premis warga asing yang tumbuh bagaikkan cendawan lepas hujan di bandar ini ...
Mau Tengok U Sayang Curi Info Dari Buku Daftar Pasaraya Wanita Dedah Diganggu Warga Asing

Mau Tengok U Sayang Curi Info Dari Buku Daftar Pasaraya Wanita Dedah Diganggu Warga Asing

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 421 hits
Sejak pelaksanaan PKPB mereka yang ini membeli barang di mana mana pasaraya perlu mematuhi SOP yang ditetapkan oleh kerajaan sebelum dibenarkan memasuk premis tersebut Antaranya prosedur yang perlu dilakukan adalah memeriksa suhu badan mere...
Warga Asing Tidak Dibenarkan Jadi Penjaja Di Johor

Warga Asing Tidak Dibenarkan Jadi Penjaja Di Johor

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 322 hits
JOHOR BAHRU Kerajaan negeri akan memastikan tiada lagi warga asing yang menjadi penjaja mahupun diambil bekerja di pasar awam serta premis perniagaan milik pihak berkuasa tempatan di negeri tersebut Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kera...
Covid 19 Meningkat Di Malaysia Kita Salahkan Warga Asing

Covid 19 Meningkat Di Malaysia Kita Salahkan Warga Asing

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 347 hits
PKPB tamat atau disambung Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat disambung atau ditamat soalan banyak ditanya ketika ini dan menjadi perbualan ramai Sebelum ia dijawab mari kita lihat situasi jangkitan COVID 19 di negara ini pada masa ini Ke...
34 Warga Asing Pesta Liar Ditahan K Jaan Pn Baru Sila Ambil Perhatian

34 Warga Asing Pesta Liar Ditahan K Jaan Pn Baru Sila Ambil Perhatian

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 367 hits
Seramai 34 individu ditahan ketika leka berparti liar di dua rumah inap desa di Senai Kulai dekat sini awal pagi semalam sekali gus melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Foto ihsan Polis Johor34 termasuk warga asing ditahan leka b...
Lagi Hasil Laut Negara Dirompak Apmm Tahan Dua Bot Pancing Warga Asing Ceroboh Kawasan Larangan

Lagi Hasil Laut Negara Dirompak Apmm Tahan Dua Bot Pancing Warga Asing Ceroboh Kawasan Larangan

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 494 hits
KOTA KINABALU 20 Mei Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia menahan dua bot pancing bersama lima lelaki warga Filipina kerana disyaki melakukan aktiviti menangkap ikan di kawasan larangan dalam satu operasi khas di pelantar minyak Malikai d...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan