Ikan Untuk Ibu Berpantang 18 Jenis Ikan Berkhasiat Tinggi


Apakah ikan untuk ibu berpantang yang sesuai dan selamat? Berpantang adalah satu fasa untuk memulihkan kesihatan ibu selepas bersalin.
Justeru itu pengambilan makanan yang berkhasiat dapat membekalkan sumber tenaga yang berterusan kepada si ibu di samping merawat luka bersalin sehingga kering dan sembuh.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda beberapa jenis ikan untuk ibu berpantang yang berkhasiat tinggi dan selamat untuk dimakan.
Baca juga:
Khasiat Ikan Susu Khasiat Ikan Tenggiri Khasiat Ikan Dori Makan ikan untuk ibu berpantang? American Pregnancy Association dan Academy of Nutrition and Dietetics telah mengesyorkan agar wanita hamil dan berpantang untuk makan 8-12 auns ikan dan makanan laut seminggu untuk membantu mendapatkan EPA dan DHA yang mencukupi untuk bayi mereka.
Ikan mengandungi tinggi protein dan rendah lemak tepu serta mengandungi banyak nutrien termasuk beberapa nutrien yang tidak terdapat dalam banyak makanan lain seperti iodin, vitamin D, DHA, asid lemak omega-3.
Beberapa nutrien dalam ikan boleh membantu mencegah penyakit jantung dan menyumbang kepada kesihatan yang baik secara keseluruhan.
Selain itu, apabila disalurkan kepada bayi anda melalui susu ibu , nutrien seperti DHA adalah penting untuk perkembangan sistem saraf, otak dan mata bayi.
Jenis ikan untuk ibu berpantang yang selamat Terdapat pelbagai jenis ikan yang boleh dimakan semasa berpantang. Antara ikan yang digalakkan pengambilannya untuk membantu proses penyembuhan luka dari dalam dan luar adalah seperti berikut:
1. Ikan merah Ikan merah mengandungi 100 kalori setiap 1 kg. American Heart Association (AHA), mencadangkan pengambilan 1-2 hidangan ikan yang tidak digoreng untuk memenuhi keperluan asid lemak penting, protein, mineral dan vitamin larut lemak.
Contoh hidangan: Sup ikan merah, ikan merah bakar, ikan merah tumis bawang, ikan kukus
2. Ikan selar Asid lemak omega-3 pada ikan selar dikaitkan dengan pelbagai manfaat kesihatan termasuk untuk mengurangkan risiko penyakit jantung dengan menurunkan tekanan darah dan paras trigliserida, meningkatkan fungsi otak serta mengurangkan keradangan.
Contoh hidangan: Ikan selar singgang, ikan selar masak lemon, ikan selar air asam, ikan kukus
3. Ikan jenahak Ikan jenahak kaya dengan asid lemak omega-3 yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, aterosklerosis dan kolesterol darah tinggi dengan sangat ketara.
Contoh hidangan: Ikan jenahak masak cencuan, sup ikan jenahak, kari ikan tanpa santan, ikan kukus
4. Ikan tenggiri Ikan tenggiri sejenis ikan berlemak yang mengandungi tinggi omega-3. Lemak baik ini dapat mengurangkan tekanan darah dan menurunkan paras kolesterol dalam badan.
Contoh hidangan: Ikan tenggiri masak singgang, ikan tenggiri masak asam, ikan tenggiri grill, kari ikan tanpa santan
5. Ikan kerisi Selain dari rasa yang lazat, ikan kerisi adalah sumber protein tanpa lemak yang sangat baik untuk membina dan membaiki tisu dalam badan.
Asid lemak omega-3 yang terkandung juga mampu menyihatkan jantung dan berpotensi mengurangkan keradangan.
Contoh hidangan: Ikan kerisi masak rebus, ikan kerisi pan sear, ikan kerisi kukus, ikan kerisi masak asam
6. Ikan haruan Mengambil ikan haruan semasa berpantang adalah amalan biasa yang dilakukan dalam masyarakat kita.
Ia dikaitkan dengan penyembuhan luka bersalin yang cepat. Namun, pengambilannya lebih disarankan pada enam minggu hingga dua bulan selepas berpantang.
Contoh hidangan: Sup ikan haruan
7. Ikan siakap Ikan siakap kaya dengan pelbagai manfaat kesihatan seperti Omega-3, vitamin, protein dan mineral semula jadi lain seperti selenium, fosforus, potassium dan magnesium.
Contoh hidangan: Ikan siakap steam, ikan siakap masak sos tomayo, ikan siakap panggang air fryes
8. Ikan salmon Salmon ialah sumber protein yang baik dengan kira-kira 16 gram dalam satu hidangan.
Protein ini membantu pengeluaran dan pembaikan sel serta menggalakkan kesihatan otot.
Dengan menggabungkan salmon dan ikan lain dalam diet anda, boleh membantu memenuhi keperluan protein bagi membina otot.
Selain itu, ia juga sarat dengan rangkaian vitamin seperti vitamin A, D, E dan K yang bermanfaat bagi sendi, tulang, mata, otak, dan mengatur keseimbangan metabolisme.
Contoh hidangan: Ikan salmon bakar, ikan salmon panggang
9. Ikan gelama Ikan gelama mempunyai tekstur rasa yang ringan dan lazat. Ia membekalkan vitamin A dan D yang baik untuk meningkatkan stamina, mencegah rabun malam, dan mengatasi keletihan.
Bukan itu sahaja, ikan ini juga mengandungi sedikit lemak dan protein tinggi yang menjadikannya bahan utama dalam resipi diet dan penghadaman.
Contoh hidangan: Ikan gelama masak asam
10. Ikan bawal putih Ikan bawal sejenis ikan yang sangat mudah dimakan kerana tulangnya sedikit.
Dengan pelbagai jenis nutrisi dalam ikan ini seperti asid lemak omega-3, vitamin A, vitamin B kompleks, protein, dan mineral, ia boleh dianggap sebagai salah satu ikan yang paling sihat.
Contoh hidangan: Ikan bawal kukus halia dan serai, ikan bawal putih steam, ikan bawal putih kukus lada hitam
11. Ikan kurau Ikan kurau mempunyai isi yang manis dan berbau air laut. Ia kaya dengan asid lemak omega-3 terutamanya EPA dan DHA.
Ia sesuai dijadikan ikan untuk ibu berpantang kerana mengandungi sumber protein berkualiti tinggi yang baik.
Ia turut membekalkan nutrien seperti vitamin D, yang penting untuk kesihatan tulang dan fungsi imun, serta mineral seperti fosforus, yang diperlukan untuk struktur tulang dan pelbagai proses fisiologi.
Sumber vitamin B12 di dalamnya pula membantu fungsi saraf dan pengeluaran sel darah merah.
Contoh hidangan: Sup ikan kura, kerabu ikan kurau
12. Ikan senangin Ikan senangin mengandung banyak protein berkualiti tinggi dan vitamin yang sangat berguna untuk pertumbuhan dan ketahanan tubuh.
Contoh hidangan: Ikan senangin masak rempah kunyit, sup ikan senangin, ikan senangin masak lada
13. Ikan yu Ikan yu mempunyai isi yang lebih kenyal berbanding ikan biasa. Ia merupakan sumber protein tanpa kemak, asid lemak omega-3, vitamin dan mineral yang berkhaisiat menjadikan ia bagus untuk diet wanita berpantang.
Antioksidannya pula membantu melindungi tubuh daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas yang berbahaya.
Contoh hidangan: Sup ikan yu, ikan yu masak stim
14. Ikan bilis Ikan bilis padat dengan nutrien yang membekalkan protein, omega-3, kalsium, zat besi, magnesium, dan vitamin B1.
Semua nutrisi ini mampu menggalakkan kesihatan jantung dengan mengurangkan trigliserida, meningkatkan fungsi kardiovaskular, menyokong pertumbuhan otot, meningkatkan kesihatan otak, membina kekuatan tulang, mencegah penyakit kronik, mengurangkan keradangan, dan menguatkan sistem imun.
Contoh hidangan: Serunding halia bawang putih ikan bilis
15. Ikan kod Seperti kebanyakkan ikan lain, ikan kod adalah sumber asid lemak omega-4 dan omega-6 yang baik.
Ia juga kaya dengan vitamin B12 dan B6, niasin, serta vitamin E, A, dan C. Ia merupakan sumber fosforus, kalium, selenium, dan mineral yang lain.
Contoh hidangan: Ikan kod stim
16. Ikan tuna Tuna adalah sumber vitamin B12 yang sangat baik, yang penting untuk penghasilan DNA dan membantu dalam pembentukan sel darah merah yang baru.
Ia juga tinggi protein dan mengandungi kuantiti asid lemak omega-3 yang tinggi.
Beberapa faktor ini membawa kesan besar dari segi manfaat kesihatan, menjadikan tuna pilihan yang bagus untuk mendapatkan sumber protein sihat.
Contoh hidangan: Ikan tuna masak asam
17. Ikan timah Ikan timah atau ikan layur kaya dengan protein dan vitamin, mengandungi sejumlah besar kalsium, kaya dengan kolagen dan elastin, yang membantu untuk membina semula kulit, memperbaiki penuaan kulit dan kedutan.
Contoh hidangan: Ikan timah masak kicap
18. Ikan tongkol Ikan tongkol mengandungi banyak protein, asid lemak omega-3 dan mikronutrien untuk jumlah kalori yang rendah.
Selain itu, ikan tongkol juga sangat tinggi dengan vitamin B12, selenium, niasin, fosforus, serta pelbagai vitamin dan mineral penting yang lain.
Contoh hidangan: Gulai kuning ikan tongkol, ikan tongkol masak kicap, ikan tongkol masak asam
Jenis ikan untuk ibu berpantang yang perlu dielakkan Dalam masa yang sama ada juga sesetengah jenis ikan yang perlu dielakkan untuk ibu semasa berpantang. Contohnya seperti berikut:
Ikan pari Ikan bawal hitam Ikan terubok Ikan talapia Ikan sardin Ikan cencaru Ikan kembung Ikan keli Ikan tamban Diharapkan semoga perkongsian kami berkenaan dengan jenis ikan untuk berpantang dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Super-Foods for New Moms. WebMD Eating Fish and Seafood While Breastfeeding. Very Well Family Fish and Breastfeeding? The Bump

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ikan-untuk-ibu-berpantang/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ikan-untuk-ibu-berpantang

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 131 hits
Anda pernah dengar tentang ikan susu Walaupun ikan ini tidak sepopular ikan lain seperti ikan kembung ikan pari atau ikan parang namun ia juga ada penggemarnya tersendiri Ikan susu dikatakan mirip dengan ikan terubuk namun sisiknya lebih be...
Benci Kesalahan Jangan Benci Orang Yang Salah Ig Ibu Lesap Aisyah Aziz Kongsi Quote Nasihat

Benci Kesalahan Jangan Benci Orang Yang Salah Ig Ibu Lesap Aisyah Aziz Kongsi Quote Nasihat

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 119 hits
Perkongsiaan Aisyah Aziz baru baru ini telah menarik perhatian ramai selepas dia berkongsikan quote nasihat mengenai pendosa yang diambil daripada ayat tokoh agamawan Imam Shafi i Kongsi 8216 quote 8217 nasihat Dalam petikan yang dimuat nai...
Perceraian Ibu Bapa Beri Kesan Pada Anak Jangan Sampai Emosi Mereka Terganggu

Perceraian Ibu Bapa Beri Kesan Pada Anak Jangan Sampai Emosi Mereka Terganggu

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 71 hits
Rumah tangga penyanyi dan suami Datuk Seri Adnan Abu menemui noktah selepas suaminya Datuk Seri Adnan Abu melafazkan cerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Barat Ikatan perkahwinan pasangan ini terlerai selepas sembilan tahun hi...
Anak Tahi Judi Ibu Sengsara Tiga Tahun Diganggu Ah Long

Anak Tahi Judi Ibu Sengsara Tiga Tahun Diganggu Ah Long

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 91 hits
AZMI NORDINSook Fun gagal menahan sebak ekoran tindakan anaknya kerap meminjam ahlong pada sidang akhbar di Wisma MCA Kuala Lumpur hari ini KUALA LUMPUR Seorang ibu tunggal nekad memutuskan hubungan dengan anak lelakinya yang tidak serik me...
Hiburan Doktor Paksa Lahir Normal Walaupun Bayi Songsang Kepala Tertinggal Dalam Rahim Ibu

Hiburan Doktor Paksa Lahir Normal Walaupun Bayi Songsang Kepala Tertinggal Dalam Rahim Ibu

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 77 hits
Meraung si berusia 38 tahun dibuatnya selepas terpaksa menerima hakikat selepas bayi yang dikandung selama 9 bulan pergi meninggalkan buat selamanya Paksa bersalin normal Difahamkan sewaktu mahu bersalin si ibu sudah terkena jangkitan dan t...
Menegur Silap Ibu Bapa

Menegur Silap Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 139 hits
Mak ayah makan garam lagi awal dari kamu kamu dengar sajalah apa kami sebut kami ini lebih berpengalaman Dialog dialog yang biasa kita dengar dari insan tinggi pangkatnya dalam hidup kita namanya ibu dan bapa Namun kita juga ada dilema Terk...
Ibu Hamil Gatal Gatal Faraj Ada Keputihan Mungkin Jangkitan Fungal Kena Rawat Segera

Ibu Hamil Gatal Gatal Faraj Ada Keputihan Mungkin Jangkitan Fungal Kena Rawat Segera

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 102 hits
Sesetengah wanita mengandung mungkin akan merasa gatal gatal pada kemaluan ia sering berlaku Ada juga wanita hamil yang mempunyai masalah lendir atau keputihan yang lebih dari sebelum hamil Keadaan ini mungkin disebabkan ibu hamil tersebut ...
Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 144 hits
Meraikan Jasa Ibu Ibu Enfagrow A MindPro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan LaguHari Ibu Janaan AI Pertama Enfagrow A MindPro Meraikan Dedikasi Para Ibu Secara Kreatif Melalui Muzik dan Pameran Seni Visual Sempena Mother s Day Enfagrow ...
Kawan Ibu Suruh Ambil Adik Ibu Dah Tiada Anak Nor Rahiza

Kawan Ibu Suruh Ambil Adik Ibu Dah Tiada Anak Nor Rahiza

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 75 hits
Menggeletar dan menahan sebak itu keadaan yang diceritakan oleh seorang guru di Pusat Asuhan Tunas Islam Al Hijrah Teluk Muroh ketika anak sulung anggota Tentera Laut Diraja Malaysia Bintara Muda Nor Rahiza Anuar 39 mengambil adik bong
Why Consult Hamas On Business And Investments

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan

Orang Cina Kembalilah Kepada Islam



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Bongkar Pokok Ubi Kayu Di Raised Bed

Tamparan Yang Menyedarkan

Proamanah Lonjakan Perkasakan Parti

Patut Dapat Rm1 500 Satu Kaki Persegi Kosmo 29 06 2024

Tuhan Yahudi Punya Tangan Tapi Tidak Punya Kepala

Bendera Johor Sejarah Makna Bendera