Ikan Percik Kelantan




Menurut Islam, seorang isteri berhak mendapat keperluan hidup dan nafkah yang mencukupi daripada suami apabila termeterainya akad pernikahan yang sah. Namun ada juga sesetengah suami mengabaikan tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri. Dengan alasan tidak cukup duit.
Ustaz Mohammad Wadi Annuar dalam petikan satu daripada ceramahnya berkata, adalah berdosa jika suami mengabaikan tanggungjawab itu. Sabda Nabi SAW, daripada Abdullah bin ‘Amr bin al-Ash berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Cukuplah seorang lelaki itu dikira berdosa apabila dia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berada di bawah penjagaannya.” (Riwayat Abu Daud - 1692)
"Berdosa si suami jika dia mengabaikan tanggungjawab (nafkah) kepada si isteri untuk satu hari dan jika dalam masa satu hari ada dua kali makan, jadi si suami akan mendapat dua kali dosa. Jika ada anak-anak, maka akan berganda dosa yang ditanggung suami," jelas Wadi Anuar.
Tapi berapa ramai jer yang merasa gerun dengan ancaman dosa kerana tidak mematuhi perintah ini. Zaman sekarang, ramai tidak kisah dan tak takut pun dengan perkataan dosa. Mereka lebih memberi keutamaan membelanjakan masa dan wang ringgit kepada perkara yang tidak menjadi tanggungjawab mereka. 

Semasa balik kampung sempena hari raya Haji baru baru ini, saya singgah beli lauk di restoran Mok Yoh Pak Kob dan beli seekor ikan percik yang memang last pun. Masya Allah rasanya sangat sedap dan sangat authentic Kelantan gitu. 
Dah balik sini beberapa hari pun, saya masih teringat ingat. Jadi semalam saya singgah kedai runcit untuk beli 3 ekor ikan kembung. Cadangannya memang khas untuk buat ikan percik. 
Kalau di kampung dulu, kita akan cucuk ikan dengan lidi dari ekor sehingga ke bawah kepala ikan. Ianya  supaya ikan tidak patah ketika dibakar. Maklum zaman dulu, ikan dibakar dengan menggunakan perangan yang dibuat dari buluh yang dibelah dua. Ikan akan disepit di tengah tengahnya. Bukan menggunakan jaring seperti sekarang. 
Apa apa pun, sangat puashati kerana terubat rindu nak makan ikan percik Kelantan. Saya buat kuah lebih untuk dicicah dengan ikan juga. Maklumlah percik yang melekat di ikan tidak lah tebal dan banyak pun. Kuah percik tu lah yang sedap kan.
Walaupun sesama Kelantan, cara memasak kuah percik juga berbeza. Ada yang tidak masukkan bawang putih, ada juga yang masukkan sedikit lengkuas dan macam macam lain. Kuah percik ini mesti ada rasa manis lebih sedikit dari rasa masam dan masin. Ada yang guna gula melaka dan ada yang guna gula pasir sahaja. Semua beza beza ikut citarasa masing masing. Tapi kebanyakannya resipi seperti yang saya guna di bawah ini.
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Juga jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba…..

Ikan Percik KelantanOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:3 ekor ikan kembung - lumur garam dan serbuk kunyit400 ml santan segar1 sudu besar cili kering1 keping asam keping - atau air asam jawa2 sudu besar gula½ sudu kecil garam1 sudu kecil tepung beras + sedikit air
Bahan kisar:5 biji bawang merah - 100 gram1 ulas bawang putih - 6 gram1 inci halia - 4 gram1 batang serai - 8 gram
Cara cara:Lumur ikan dengan garam dan serbuk kunyit. Lenser minyak pada jaring pembakar ikan. Susun ikan dan bakar sehingga masak. 


Satukan semua bahan kisar dan semua bahan lain kecuali bancuhan tepung beras. Masak sehingga mendidih. Masukkan air bancuhan tepung beras untuk memekatkan kuah percik. Angkat dan ketepikan. 

Siram atau celup ikan yang telah dibakar dengan kuah percik secara berulang kali dan bakar lagi. 



Separuh dari kuah percik dimasak sehingga pekat. Siap dan sedia untuk dihidangkan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/07/ikan-percik-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikan Siakap Sambal Petai Udang Ketak Buttermilk Di Restoran Ikan Bakar Abang Petai Pasir Puteh Kelantan

Ikan Siakap Sambal Petai Udang Ketak Buttermilk Di Restoran Ikan Bakar Abang Petai Pasir Puteh Kelantan

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 264 hits
Ikan bakar begitu sinonim dengan kawasan yang terletak di pesisiran laut atau kawasan ikan air masin Makan Seafood Di Restoran Abang Petai Ikan Bakar Pasir Puteh KelantanSelalunya makanan berasaskan laut yang dimasak secara bakar ada pemina...
Mp Pas Kata Tiket Bas Ke Kelantan Habis Laman Web Tunjuk Tak Betul

Mp Pas Kata Tiket Bas Ke Kelantan Habis Laman Web Tunjuk Tak Betul

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 141 hits
Hariz MohdCeramah PAS di Kelantan malam tadi dimaklumkan bahawa tiket bas untuk pulang ke negeri itu pada hari hari sebelum pengundian 12 Ogos telah habis dijual Ini menurut Ahli Parlimen Bachok Mohd Syahir Che Sulaiman adalah berikutan keg...
Biar Betul Nik Abduh Tak Dicalonkan Adun Kelantan

Biar Betul Nik Abduh Tak Dicalonkan Adun Kelantan

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 139 hits
Sama ada namanya diangkat sebagai calon atau sebaliknya dalam pilihan raya negeri nanti bekas ahli parlimen Bachok Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menegaskan dia akan kekal istiqamah bersama PAS Malah anak kepada bekas Musyidul Am PAS Alla...
Annuar Musa Anak Tembung Di Kelantan

Annuar Musa Anak Tembung Di Kelantan

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 87 hits
FMT ReportersAnnuar Musa yang menyertai PAS mungkin dalam senarai calon parti itu manakala anaknya Ketua Pemuda Umno Ketereh Afiq Amani antara calon berpotensi bertanding di Kelantan PETALING JAYA Annuar Musa disebut sebut sebagai calon PAS...
Ph Bn Belum Bincang Lantik Ku Li Pengarah Pilihan Raya Kelantan

Ph Bn Belum Bincang Lantik Ku Li Pengarah Pilihan Raya Kelantan

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 129 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Pakatan Harapan dan Barisan Nasional Kelantan belum mengadakan sebarang perbincangan berhubung cadangan melantik veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengarah pilihan raya bagi menghadapi PRN 12 Ogos ini P...
T18k20 Kembara Kelantan

T18k20 Kembara Kelantan

papar berkaitan - pada 5/7/2023 - jumlah : 196 hits
KandunganJersi di Pasar Besar Wakaf BharuKedai menjual aneka jenis jersi di Pasar Besar Wakaf Bharu Ada jersi pasukan bolasepak terkemuka dunia ada jersi pasukan kebangsaan dan ada juga jersi kosong Kedai menjual jersi terletak di tingkat a...
Don T Dream About Kelantan Ising Selangor Bn Leader Warns Pn

Don T Dream About Kelantan Ising Selangor Bn Leader Warns Pn

papar berkaitan - pada 8/7/2023 - jumlah : 166 hits
Umno BN has warned Perikatan Nasional to not ever dream about Kelantan ising Selangor Negeri Sembilan and Penang According to BN strategic communication director Ahmad Shabery Cheek such attempts would pose a danger to the three developed s...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls