Id Digital Sebagai Inisiatif Membendung Mykad Palsu


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

ID Digital Sebagai Inisiatif Membendung MyKad Palsu ini merujuk kepada usaha kerajaan dalam mengembangkan penggunaan ‘Digital ID‘ bagi rakyat Malaysia. Berdasarkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin menyatakan bahawa penggunaan Identiti Digital yang bakal dilakukan ke atas rakyat Malaysia dan penduduk tetap ini adalah sebagai usaha untuk membendung sindiket yang menghasilkan MyKad palsu. Berikut merupakan petikan ucapan beliau:
“Inisiatif Digital ID akan terus memperkuat ciri keselamatan MyKad fizikal dan merupakan cara baru dalam usaha pemerintah untuk membanteras sindiket yang menghasilkan MyKad palsu,”
Jelaslah bahawa Digital ID juga akan mempercepat agensi penguatkuasaan untuk mengesan jika seseorang menggunakan MyKad palsu. Walaubagaimanapun, ingin ditekankan bahawa ID Digital ini tidak akan menggantikan MyKad fizikal sebagi dokumen pengenalan utama.
Tambah beliau lagi pada pelancaran e-Servis JPN dalam talian pada hari Isnin lalu (26 April 2021), pemerintah telah bersetuju untuk melaksanakan inisiatif Pengenalan Digital Nasional atau ID Digital di mana JPN akan menjadi agensi utama dalam melaksanakan inisiatif pertama kali. Namun begitu, beliau masih belum memberikan tempoh masa yang tepat berkenaan pelaksanaan ID Digital ini oleh JPN.
Apa itu ID Digital dan Bagaimana Keberkesanannya? Secara umumnya, Identiti Digital (ID Digital) adalah suatu bentuk pengenalan dan pengesahan diri secara digital dengan merujuk kepada sumber tunggal yang sahih berdasarkan ciri-ciri biometrik yang kompleks seperti:
10 cap jari, pengecaman wajah, sistem iris, dan maklumat demografik seperti nama dan lain-lain bagi digunakan untuk mendapatkan perkhidmatan digital yang selamat, terjamin dan terlindung.


ID Digital Nasional memudahkan rakyat berurusan secara bersemuka atau secara jarak jauh di alam maya dengan penyedia perkhidmatan digital dari sektor awam dan swasta bagi tujuan pengesahan identiti dengan selamat, terjamin dan menjimatkan masa. Dengan adanya ID Digital Nasional orang ramai boleh mengakses dan melakukan pelbagai transaksi tanpa perlu mengingati pelbagai ID pengenalan dan kata laluan.
ID Digital Nasional tidak akan menggantikan MyKad sebagai bukti kewarganegaraan tetapi akan melengkapinya sebagai bentuk pengenalan digital yang digunakan ketika bertransaksi secara digital. Ianya lebih diperlukan pada masa kini akibat kesan pandemik Covid-19 bagi menyokong berlangsungnya perlaksanaan kerja, pembelajaran, transaksi serta lain-lain aktiviti secara dalam talian mahupun tanpa sentuh (contactless)  dalam menjalani norma baharu.
Manfaat ID Digital Pihak Manfaat RAKYAT/ PENGGUNA Menikmati pengalaman menggunakan perkhidmatan digital yang lebih lancar, selamat dan terjamin privasi data. Menjimatkan masa dan wang berbanding bertransaksi secara di kaunter. KERAJAAN Menggiatkan ekonomi digital dan memacu negara ke arah transformasi digital dengan meningkatkan kepercayaan dan keselamatan pengguna untuk bertransaksi secara digital. Meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan digital yang lebih efisien serta menjimatkan kos penyampaian perkhidmatan. PENYEDIA PERKHIDMATAN DIGITAL Meningkatkan efisiensi serta menjimatkan kos dari segi mendaftar pengguna, membangun dan menyelenggara sistem pengesahan identiti digital mereka sendiri. Menggalakkan penawaran perkhidmatan digital yang baharu seperti fintech, ‘platform economy’, ‘apps economy’ dan lain-lain. Perbezaan ID Digital dan MyKad ID Digital merupakan pewakilan identiti seseorang dalam talian, manakala MyKad merupakan identiti kebangsaan rasmi yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk rakyat Malaysia dalam bentuk fizikal. ID Digital tidak akan menggantikan fungsi-fungsi sedia ada MyKad dan MyKid, dan penggunaan ID Digital adalah secara sukarela. ID Digital akan menjadi identiti dalam talian yang dipercayai yang membolehkan pelbagai transaksi dalam talian secara selamat dan peribadi pada bila-bila masa, di mana sahaja dan menggunakan sebarang peranti elektronik. MyKad adalah pengenalan kebangsaan yang mengesahkan jika seseorang itu adalah warganegara Malaysia, sementara ID Digital adalah identiti yang telah disahkan dan menggalakkan kepercayaan terhadap perkhidmatan dalam talian, dan seterusnya menghapuskan unsur-unsur pemalsuan dan penipuan. Dengan pengeluaran ID Digital untuk rakyat Malaysia, MyKad boleh dimanfaatkan sebagai ‘sumber kebenaran’ untuk pengesahan identiti seseorang kerana ia mempunyai maklumat sebenar seseorang. Maklumat Lanjut Sekiranya anda ingin mengetahui secara lanjut berkenaan Idenditi Digital ini, anda boleh lakukan menerusi pautan di bawah:
https://www.mcmc.gov.my/ms/national-digital-id/identiti-digital-nasional Selain itu, anda juga mungkin berminat dengan perkongsian Skim Pembiayaan Tekun Mobilepreneur 4.0 atau Pemberian 50,000 Komputer Riba/Tablet CERDIK Kepada Pelajar.
Semoga perkongsian ID Digital Sebagai Inisiatif Membendung MyKad Palsu ini sedikit sebanyak dapat menambah pengetahuan anda dan juga di samping itu dapat memberikan pendedahan terhadap sindiket pemalsuan MyKad yang semakin berleluasa. Diharapkan usaha kerajaan dalam mengimplementasi ID Digital ini bakal mendapat sambutan yang menggalakkan daripada kalangan rakyat Malaysia dan juga penduduk tetap.
ID Digital Sebagai Inisiatif Membendung MyKad Palsu
Noorazlin Abu Bakar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/04/id-digital-sebagai-inisiatif-membendung-mykad-palsu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inisiatif Cerdik Cara Permohonan Semakan Kelayakan Tarikh Pemberian Bantuan Laptop Dan Tablet Tahun 2021

Inisiatif Cerdik Cara Permohonan Semakan Kelayakan Tarikh Pemberian Bantuan Laptop Dan Tablet Tahun 2021

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 431 hits
Menerusi Belanjawan 2021 yang sebelum ini dibentangkan di Dewan Rakyat kerajaan telah mengumumkan sumbangan sebanyak RM150 Juta ke dalam Tabung CERDIK oleh syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan bagi pemberian...
Ilham Saputra Resmi Gantikan Arief Budiman Sebagai Ketua Kpu

Ilham Saputra Resmi Gantikan Arief Budiman Sebagai Ketua Kpu

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 155 hits
Anggota KPU RI I Dewa Kade Wiarsa Raka Sandi mengatakan Ilham Saputra telah menjabat pelaksana tugas Ketua KPU sejak 15 Januari 2021 yang disetujui lewat pleno setelah putusan DKPP yang memberhentikan Arief Budiman dari jabatan ketua
Pandangan Pertama Bennet Cameron Perrault Sebagai Powerpuff Girl

Pandangan Pertama Bennet Cameron Perrault Sebagai Powerpuff Girl

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 275 hits
Selepas foto set penggambaran Powerpuff Girls bocor di Internet dan media sosial rangkaian The CW akhirnya telah mendedahkan pandangan pertama rasmi siri akan datang yang menampilkan Chloe Bennet Dove Cameron dan Yana Perrault sebagai Bloss...
Tips Berpakaian Secara Profesional Sebagai Seorang Pendidik

Tips Berpakaian Secara Profesional Sebagai Seorang Pendidik

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 288 hits
Tips Berpakaian Secara Profesional Sebagai Seorang Pendidik Sebagai seorang warga pendidik tidak kiralah guru mahupun pensyarah pemilihan pakaian ke tempat kerja amat penting bagi memastikan anda kelihatan profesional dan mempunyai karisma ...
Penganut Kristian Buddha Dan Hindu Turut Imarahkan Inisiatif Ramadan Anak Melayu Ini

Penganut Kristian Buddha Dan Hindu Turut Imarahkan Inisiatif Ramadan Anak Melayu Ini

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 242 hits
BERITAmediacorp Memang semasa bulan Ramadan ini ramai yang cuba merebut peluang melakukan kerja kerja kebajikan dengan menyertai badan badan sedia ada Tetapi bagi kakitangan awam bernama Encik Alfa Ramli beliau memilih untuk menggerakkan in...
Covid 19 Raja Pemaisuri Agong Tunku Azizah Mahu Anak Muda Laksana Inisiatif Bantu Dunia

Covid 19 Raja Pemaisuri Agong Tunku Azizah Mahu Anak Muda Laksana Inisiatif Bantu Dunia

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah bertitah bahawa golongan muda harus berani dan memulakan inisiatif bagi membantu memulihkan dunia kepada keadaan yang lebih baik dalam mengharungi pandemik Co...
Perkarakan Warganet Yang Hina Keluarganya Gilang Dirga Buru Pelaku Yang Pakai Identitas Palsu

Perkarakan Warganet Yang Hina Keluarganya Gilang Dirga Buru Pelaku Yang Pakai Identitas Palsu

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 252 hits
Kasus ini berawal dari konten Gilang bersama Lesty Kejora yang dianggap terlalu mencampuri kehidupan sang penyanyi dangdut sehingga fans tak terima
Berita Palsu Kerajaan Perlu Bertindak Segera

Berita Palsu Kerajaan Perlu Bertindak Segera

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 197 hits
HARAKAH DAILYDr Mohammad Tawfik Yaakub KUALA LUMPUR Penyebaran berita palsu hari ini semakin menjadi jadi dan perlu ditangani segera oleh kerajaan Pensyarah Jabatan Pengajian Pentadbiran dan Politik Universiti Malaya Dr Mohammad Tawfik Yaak...
Fakta Fakta Penangkapan Jeff Smith Konsumsi Ganja Sejak Lulus Sma Hingga Inisiatif Direhabilitasi

Fakta Fakta Penangkapan Jeff Smith Konsumsi Ganja Sejak Lulus Sma Hingga Inisiatif Direhabilitasi

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 260 hits
Beranggapan kalau ganja nggak sepatutnya masuk golongan 1 narkotika Jeff minta pemerintah lakukan penelitian
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses