Ibu Yati Mengucap Syahadah Bersumpah Tidak Wujudkan Agama Melayu



SEORANG wanita yang didakwa mahu memperkenalkan agama baharu bersumpah tidak pernah dan berniat untuk mencipta ajaran sesat.
Beliau yang dikenali sebagai Ibu Yati itu turut menafikan bahawa dia mahu membentuk agama Melayu dan mencipta ucapan syahadah.
Dalam satu hantaran di YouTube dan di Facebooknya, Ibu Yati dengan nama sebenarnya Wan Noor Hayati Wan Alias beristighfar memohon keampunan Allah dan mengucapkan kalimah syahadah.
“Astagfirullahalazim, astagfirullahalazim, astagfirullahalazim. Ashadu alla ilahaillah, wa ashadu anna Muhammadar Rasullulah, Ashadu alla ilahaillah, wa ashadu anna Muhammadar Rasullulah, Ashadu alla ilahaillah, wa ashadu anna Muhammadar Rasullulah.
“Bismillahi, Wabilahi, Watallahi. Saya bersumpah bahawa saya tidak pernah dan tidak berniat mencipta ajaran sesat baru, agama Melayu, agama Islam Melayu, mencipta syahadah baru dan sebagainya sebagaimana difitnahkan,” katanya.
Dalam video tersebut beliau yang merupakan seorang wartawan dan penerima Anugerah Kajai turut bersumpah bahawa dia tidak menghina atau menolak ajaran Nabi Muhammad SAW.
Ibu Yati juga bersumpah bahawa dia tidak menghina atau menolak kitab suci al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah yang satu kepada Nabi Muhammad SAW.
“Saya juga bersumpah bahawa saya tidak pernah memaksa atau mengajak atau menarik mana-mana orang supaya menjadi pengikut saya kerana saya tidak ada pengikut ajaran sesat sebagaimana yang didakwa, difitnah terhadap saya.
“Dengan ini saya juga menuntut memohon kepada Allah, Tuhan yang satu, yang menjadikan matahari, bulan, bintang dan sehala isi alam ini, memohon ditunaikan janji engkau bahawa dosa memfitnah itu lebih besar daripada dosa membunuh, kerana sesungguhnya engkau tidak memungkiri janjimu.
“Inama amruhu izaa araada syai an ai yaqulalahu kun fayakun. Fa subhanallazi buyadihi malakuutu kulli syaiin. Wa ilaihi tur jaun, wa ilaihi tur jaun, Wa ilaihi tur jaun. Amin ya rabbal alamin,” doannya.
Dua hari lalu Menteri di Jabatan perdana Menteri (Hal Ehwal Islam) Datuk Dr. Zulkifili Mohamad al-Bakri berkata, resolusi berkaitan fahaman ‘Ibu Yati’ telah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja untuk ditentukan.
Rosolusi itu hasil Mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam kali ke-118.
Jawatankuasa tersebut telah mendengar pembentangan mengenai fahaman terbabit oleh Jabatan Agama Islam Selangor pada 17 Februari lalu.
Sebelum itu tular satu rakaman video di media sosial menunjukkan Ibu Yati melakukan upacara paluan gong yang dipercayai ritual ajaran agama Melayu di sebuah pulau yang dipercayai Pulau Besar.
Video tersebut turut mengaitkan Ibu Yati yang dikatakan membawa ajaran berkenaan.
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Nasrudin Hassan kemudiannya menasihatkan orang ramai agar tidak terpengaruh dengan ajaran Islam Melayu dibawa oleh individu yang dikenali sebagai ‘Ibu Yati’.-SM

The post Ibu Yati mengucap syahadah, bersumpah tidak wujudkan agama Melayu appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/26/ibu-yati-mengucap-syahadah-bersumpah-tidak-wujudkan-agama-melayu/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ibu-yati-mengucap-syahadah-bersumpah-tidak-wujudkan-ag

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Yang Rugi Bukan Melayu Takut Parti Jual Agama Tak Boleh Tumpang Lagi Parti Yang Menang

Apa Yang Rugi Bukan Melayu Takut Parti Jual Agama Tak Boleh Tumpang Lagi Parti Yang Menang

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 163 hits
Tak habis habis main isu melayu lebai ni Sebenarnya yang rugi bukan melayu tapi parti lebai yang rugi Itu hakikatnya Pada PRU14 dulu yang menjadikan banyak kerusi berlaku tiga penjuru sebab apa Sebab parti lebai mahu bertanding sendirian Wa...
Majlis Raja Raja Akan Putuskan Status Fahaman Ibu Yati Kata Jakim

Majlis Raja Raja Akan Putuskan Status Fahaman Ibu Yati Kata Jakim

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 177 hits
FMT ReportersPUTRAJAYA Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Abdul Aziz Jusoh berkata Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam sudah menyerahkan keputusannya mengenai status fahaman Ibu Yati yang di...
Apabila Menteri Agama Kalut Sangat Pasal Bola

Apabila Menteri Agama Kalut Sangat Pasal Bola

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 287 hits
USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDINMenteri Agama tidak payah dok kalut sangat bab bola bab kelab Liverpool yang dia minat Aku pun minat bola juga walaupun tak berapa pandai main Tapi taklah nak kalut sangat Aku tak kisah pun kelab mana menang atau kal...
Murtad Penyebaran Dakyah Agama Lain Perlu Dikekang

Murtad Penyebaran Dakyah Agama Lain Perlu Dikekang

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 113 hits
unable to retrieve full text content 160 BANGI Isu murtad dan penyebaran dakyah agama lain selain Islam kepada muslim di negara ini wajar dipandang serius dan usaha mengekangnya perlu dimainkan semua pihak Ini kerana Islam diiktiraf oleh Pe...
Waran Tangkap Sajat Sembunyi Elak Dirinya Di Cekup Oleh Jabatan Agama Islam Selangor

Waran Tangkap Sajat Sembunyi Elak Dirinya Di Cekup Oleh Jabatan Agama Islam Selangor

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 273 hits
SHAH ALAM Usahawan kosmetik sensasi Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman yang dikenakan waran tangkap oleh Mahkamah Tinggi Syariah didapati bersembunyi bagi mengelakkan dirinya dicekup Jabatan Agama Islam Selangor Ini...
Utama Muafakat Politik Demi Bangsa Agama

Utama Muafakat Politik Demi Bangsa Agama

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 185 hits
PERSELISIHAN berterusan antara UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia perlu diselesaikan segera terutama dengan mengutamakan muafakat politik atau mungkin mengambil langkah radikal melalui penggabungan Hakikatnya BERSATU biarpun tidak sebe...
Sumpah Saya Keluar Daripada Agama Islam Saya Tak Main Main Mereka Yang Buat Saya Jadi Saya Nak Keluar Daripada Islam

Sumpah Saya Keluar Daripada Agama Islam Saya Tak Main Main Mereka Yang Buat Saya Jadi Saya Nak Keluar Daripada Islam

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 302 hits
Kuala Lumpur Ketika masih dalam buruan pihak berkuasa video kontroversi Muhammad Sajjad Kamaruzzaman atau popular disapa Nur Sajat sekali lagi tular di media sosial
Sajat Buat Kejutan Seolah Oleh Mahu Tukar Agama

Sajat Buat Kejutan Seolah Oleh Mahu Tukar Agama

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 194 hits
Oleh NOR AZIHAN BINTI MD GHAZALI Tangkap layar rakaman berkenaan pengakuan Sajat yang didakwa seolah oleh mahu menukar agama PETALING JAYA Usahawan kosmetik kontroversi Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman 36 sekali l...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan