Ibu Tak Perasan Anak Tergigit Pokok Keladi Getahnya Punca Mulut Melecur Air Liur Meleleh


Pokok hiasan antara pilihan ibu-ibu untuk menaikkan seri di kawasan halaman rumah atau ruang tamu. Ini kerana ia antara terapi untuk rumah kelihatan tenang dan sejuk mata memandang. Bagaimanapun, bagi rumah yang ada anak kecil, pemilihan untuk menanam pokok hiasan ini penting bagi mengelakkan sebarang kemungkinan yang boleh menjejaskan kesihatan anak.
Salah satu pokok hiasan yang menjadi pilihan dan mudah dijaga adalah pokok keladi. Dengan daun dan warna yang cantik serta mudah dijaga, ramai ibu memilih untuk menanamnya. Cuma kisah yang dikongsikan oleh seorang ibu, Puan Nur Nina ini boleh dijadikan peringatan.

Hal ini kerana anak bongsunya berusia 9 bulan termakan cebisan pokok keladi yang ditanam itu sehingga mengalami kesan lecur di bahagian pipi kiri, kanan dan lidah akibat getah keladi beracun.
Baru sempat nak update apa yang terjadi pada Noah, anak bongsu daripada enam beradik.
Kejadian ini berlaku pada 6 Oktober lalu lebih kurang jam 9 malam. Saya dan adik sedang bersembang kat ruang tamu. Noah pun kat situ jugak la..Masa tengah rancak bersembang, tiba-tiba nampak Noah macam tersedak..
Memang sangat pantas dan tak perasan apa yang dia masukkan ke dalam mulut. Terus ke dapur dan tepuk-tepuk belakang badannya tapi tak ada apa-apa keluar pun. Cuba bagi Noah minum air tapi dia tak mahu.
Pokok keladi yang menjadi punca mulut Noah tak boleh tutup, air liur meleleh. Tak tahu macam mana cebisan ini boleh ada dalam rumah kerana pokoknya di letakkan di luar rumah. Lepastu dia makin kuat menangis dan macam nak muntah tapi tak keluar. Sekali tengok macam tercekik. Dah tu mulut dia tak boleh nak tutup dan air liur dia melelah keluar. Terus siap-siap ke hospital.
Sampai hospital terus ke kaunter pendaftaran dan bagitau keadaan Noah. Masa daftar tu cuba lagi tepuk-tepuk belakangnya dengan harapan akan keluar benda yang ditelannya tapi tetap tak keluar. Masa ni saya dah makin sedih dan menangis.
Bila tunggu kejap, terus masuk ke zon kuning dan doktor tanya A-Z macam mana boleh jadi. Doktor terus buat x-ray dan bila dapat result tak ada apa-apa pun yang dia tertelan. Tapi masih hairan kenapa keadaan Noah tak stabil dan menangis tak berhenti serta mulut tak boleh tutup.
Doktor terus refer ke pakar di HSB. Admit warded selesai semua pukul 2pagi..Ya Allah ujian lagi buat aku kali ni..Doktor tanya lagi macam mana boleh jadi. Aku bagitau doktor yang aku tak nampak dia telan apa. Tau-tau macam tercekik.
Ada kesan lecur di lidah Noah Tapi saya perasan ada pokok keladi yang patah ada dalam rumah saya..Saya rasa dia makan pokok keladi tu kot doc sebab dalam mulut dia tepi bibir tu macam melecur dan air liur dia meleleh.
Doc check memang ada macam lecur sikit dan refer doc bahagian mulut pulak..Pakar mulut datang check pagi dan memang betul dalam mulut Noah kiri kanan melecur kesan dari getah POKOK KELADI..
Racun keladi tu panas.. dia ibarat kita curah air panas kat tangan. Sakit macam tu lah
Jadi doc pakar bagitau, ada 2 jenis pokok yang beracun
1- pokok keladi
2- ni aku tak ingat
Pakar kata lepas ni pokok-pokok keladi tu puan boleh tak letak kat atas sikit..aku kata tak apa doc lepas ni saya buang yang mana racun tu. Jadi untuk mak-mak semua yang duk gila pokok keladi macam aku ni
Selepas dirawat, Noah dah kembali ceria Kalau ada anak kecil macam aku better letak jauh-jauh dari anak-anak sebab benda ni dah terjadi pada saya sendiri. Tak kena tak apa tapi jika kena kesannya sangat teruk. Dalam situasi Noah ni, dia tak sempat makan banyak lagi.
Saya harap sangat-sangat mak-mak yang suka pokok keladi ni tolong la berhati-hati kalau ada anak kecil.
Alhamdulillah keadaan Noah dah sihat selepas buat follow up dengan pakar pada 10 Oktober lalu. Doc pesan kat saya banyak benda kena jauhkan dari anak:
-tanaman yang beracun salah satunya keladi
-ubat
-cecair
-duit syiling
-plastik
Dan lain-lain, tak kisah apa yang boleh memudaratkan anak-anak kecil.
Kredit : Nur Nina

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ibu Tak Perasan Anak Tergigit Pokok Keladi. Getahnya Punca Mulut Melecur, Air Liur Meleleh   appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-tak-perasan-anak-tergigit-pokok-keladi-getahnya-punca-mulut-melecur-air-liur-meleleh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabar Je Lah Ibu Plan Nak Buat Bekalan Air Sekali Anak Dan Ayah Mandi Dalam Air Kolam Tadahan

Sabar Je Lah Ibu Plan Nak Buat Bekalan Air Sekali Anak Dan Ayah Mandi Dalam Air Kolam Tadahan

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 390 hits
Bermula 13 hingga 16 Oktober 2021 beberapa kawasan di negeri Selangor akan menghadapi kr1sis ketiadaan air ak1bat kerja kerja penambahbaikan dan penyenggaraan aset aset kritikal di Loji r4watan Air Sungai Selangor Fasa 1 Oleh hal yang demik...
Patutlah Anak Ajak Balik Ibu Tak Sangka Ada Yang Memerhati Tengok Gambar Baru Perasan

Patutlah Anak Ajak Balik Ibu Tak Sangka Ada Yang Memerhati Tengok Gambar Baru Perasan

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 205 hits
Bukan nak menyangkal kewujudannya sebab mana mana tempat pun ada Kita berkongsi bumi yang sama Namun bila pergi ke tempat tempat tertentu ada baiknya sentiasa beringat Lagi lagi yang ada anak kecil Sebolehnya minta jauhlah Seperti pengalama...
Kereta Rempuh Saluran Paip Utama Punca Bekalan Air Terganggu

Kereta Rempuh Saluran Paip Utama Punca Bekalan Air Terganggu

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 292 hits
AIR mengalir keluar dari saluran paip utama yang pecah akibat rempuhan itu PENAMPANG Penduduk di Taman Cendawan di sini terputus bekalan air selama beberapa jam selepas seorang lelaki yang memandu Perodua Bezza merempuh saluran paip utama m...
Susu Pekat Mengalir Keluar Dari Hidung Anak Tersedak Waktu Tidur Ibu Ini Kongsikan Detik Cemasnya

Susu Pekat Mengalir Keluar Dari Hidung Anak Tersedak Waktu Tidur Ibu Ini Kongsikan Detik Cemasnya

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 265 hits
Perkara yang kita risaukan apabila anak menyusu adalah tersedak susu kan Bahkan sudah banyak kes bayi atau anak kecil mengalaminya sehingga menyebabkan maut Memang menakutkan Namun seandainya diberikan peluang kedua sudah tentu ia akan menj...
Ibu Tanpa Sedar Cepat Sangat Marah Anak Cara Ini Bantu Perbetulkan Silap Kita

Ibu Tanpa Sedar Cepat Sangat Marah Anak Cara Ini Bantu Perbetulkan Silap Kita

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 532 hits
Bila jadi mak ni kuat sangat kita marah tanpa kita sedar kan Bila dah lepaskan kemarahan barulah menyesal Malam malam masa anak tidur kucup dahi anak sambil minta maaf dekat mereka Tapi akan datang tetap buat lagi kan Selalu kita idamkan es...
Anak Selalu Demam Sejak Lahir Rupanya Ini Sebab Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang

Anak Selalu Demam Sejak Lahir Rupanya Ini Sebab Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 389 hits
Kebanyakan ibu bapa masih lagi tidak tahu bahawa bayi seawal usia enam bulan sudah boleh menerima makanan selain bergantung pada susu ibu sahaja Bagi memastikan anak anak membesar dengan sempurna dan sihat aspek pemakanan haruslah dijaga su...
Sempat Lagi Ayah Mend4jal Vide0 Anak Menc1cit Lari Lepas Godek Treadmill Sampai Speed 10 Buat Ibu Berdekah

Sempat Lagi Ayah Mend4jal Vide0 Anak Menc1cit Lari Lepas Godek Treadmill Sampai Speed 10 Buat Ibu Berdekah

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 365 hits
Mempunyai anak kecil ini walaupun tengah banyak buat ragam kadang kala ia nampak comel dan menghiburkan kalau kita yang dari jauh tengok bila ia dikongsikan di media sosial pun rasa terhibur dan comel apatah lagi si ibu bapa hilang segala p...
Hiburan Gara Gara Jangkitan Kuman Dalam Air Kencing Nazrief Nazri Terus Sunat Anak Usia 2 Bulan

Hiburan Gara Gara Jangkitan Kuman Dalam Air Kencing Nazrief Nazri Terus Sunat Anak Usia 2 Bulan

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 233 hits
Anak sulung kepada pelakon Nazrief Nazri sebelum ini telah dimasukkan ke hospital berikutan dijangkiti COVID 19 dan juga jangkitan kuman dalam air kencing ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementBerikutan itu Nazrief dan isteri Aziatul Aqma khabarny...
Video Gugvr Air Mata Si Ayah Berat Hati Nak Lepaskan Anak Pulang Ke Asrama

Video Gugvr Air Mata Si Ayah Berat Hati Nak Lepaskan Anak Pulang Ke Asrama

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 283 hits
Selalunya anak perempuan akan lebih rapat dengan ayahnya berbanding ibu Walaupun ibu adalah insan yang selalu ada untuk kita tidak kira susah dan senang tetapi bila sudah rapat dengan ayah selalunya ayah akan menjadi kawan kepada kita Kelem...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid