Ibu Menyusu Boleh Kurangkan Berat Kira Kira 700 Gram Seminggu Tanpa Kesan Berbahaya


Menurunkan berat badan yang bertambah akibat kehamilan merupakan antara agenda utama yang mahu dilaksanakan oleh para ibu yang baru melahirkan bayi.
Ada segelintirnya gusar dengan keupayaan diri mengurangkan berat badan sepanjang tempoh penyusuan susu ibu berlangsung. Alasannya, mereka mahu terus menyusukan bayi namun tidak mahu sebarang masalah timbul akibat terlalu obses dengan keinginan mengecilkan pertambahan saiz pada bahagian-bahagian tubuh tertentu.
Atasi dilema anda dengan fakta ini. Dengan pembakaran lebih daripada 600 kalori sewaktu menyusukan bayi, anda seolah-olah melakukan aerobik selama 2 jam setiap hari.
Malah, kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Persatuan Pakar Pemakanan Amerika mendedahkan penyusuan susu ibu berupaya membakar lemak di sekitar pinggul dan punggung dengan berkesan.
Jadi, anda tidak perlu khuatir lagi. Matlamat anda dapat dipenuhi dengan menyusukan bayi secara eksklusif. Sewaktu hamil dahulu, anda menambah berat untuk menyimpan tenaga bagi menghasilkan susu ibu.
Kini, sudah tiba masanya untuk anda menggunakan simpanan lemak itu dengan menyusukan bayi. Asalkan anda melakukan beberapa panduan berikut.

1. Jaga Corak Pemakanan
Pengurangan berat badan sepanjang tempoh menyusukan bayi adalah sesuatu yang pasti! Dalam memastikan kejayaan ini, anda hanya perlu mengekalkan diet yang sihat agar anda dan bayi memperoleh zat makanan yang diperlukan.
Cara terbaik ialah dengan ambil hanya sedikit kalori dengan mengurangkan amaun “tambahan” yang biasa diambil.
Apa yang dimaksudkan ialah gula tambahan dan lemak tepu yang biasanya terkandung di dalam makanan seperti manisan, masakan bergoreng, keju, susu penuh krim dan daging berlemak.
Sebagai alternatif, gantikan jenis-jenis makanan ini dengan pilihan rendah lemak, bebas lemak, kurang manis dan tanpa gula tambahan.
2. Senaman
Ada pendapat menyatakan sesetengah jenis senaman boleh mengganggu penghasilan susu ibu. Merujuk kepada kenyataan Kumpulan Penyokong Penyusuan Susu Ibu Antarabangsa La Leche League, setakat ini tiada data kajian yang membuktikan pandangan berkenaan.
Faktanya, kajian yang pernah dilakukan oleh C.A Lovelady pada 1990 mendapati ramai wanita yang melakukan senaman secara konsisten mampu meningkatkan pengeluaran susu ibu.
Oleh yang demikian, anda sangat digalakkan untuk melakukan senaman secara rutin. Namun, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu terutamanya bagi anda yang melahirkan bayi secara caesarean.
Dengan cara ini, anda dapat menyingkirkan lemak dan pada masa yang meningkatkan tahap metabolisme dan tenaga tubuh.
3. Diet
Pakar laktasi menyarankan anda untuk memulakan rutin berdiet hanya selepas dua bulan menyusukan bayi. Ini bagi memastikan penghasilan susu sedia ada berada di tahap yang stabil.
Selepas tempoh itu, anda boleh mengurangkan pengambilan kira-kira 100 kalori sehari. Usah khuatir, pengurangan ini tidak akan memberi kesan negatif kepada kesihatan anda dan bayi.
Menurut kenyataan La Leche League, anda boleh mengurangkan kira-kira 0.7 kg seminggu sepanjang menyusukan bayi tanpa kesan berbahaya.
Untuk makluman, kekurangan zat makanan tidak akan menjejaskan kualiti dan amaun susu ibu tetapi ia memudaratkan tahap kesihatan diri anda. Walaupun begitu, anda tidak perlu melakukan diet melampau kerana ia langsung tidak memberi kebaikan kepada diri anda dan juga bayi.
4. Buat pertimbangan
Beringatlah! Anda perlu mengambil makanan antara 1500 hingga 1800 kalori sehari untuk mengekalkan kestabilan amaun susu. Jadi, diet melampau yang menjurus kepada pengurangan berat badan secara pantas berpotensi memudaratkan bayi.
Ketahuilah, toksin dan racun perosak boleh hadir dalam tahap yang rendah menerusi susu ibu.
Lebih daripada itu, ia mungkin boleh dilepaskan ke dalam susu ibu. Jadi, diet melampau sememangnya boleh menyingkirkan lemak di tubuh anda tetapi dalam masa yang sama menghapuskan zat makanan berharga di dalam susu ibu.
5. Pandangan Pakar
Kebanyakan pakar perubatan menasihatkan agar anda tidak perlu bimbang tentang pengurangan berat badan sehingga usia bayi mencecah enam bulan.
Memandangkan penyusuan susu ibu membantu melenyapkan lemak yang ada maka sentiasa dapatkan pandangan daripada mereka yang pakar sebelum memulakan apa jua jenis program pengurangan berat badan.
The post Ibu Menyusu Boleh Kurangkan Berat Kira-Kira 700 Gram Seminggu Tanpa Kesan Berbahaya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/ibu-menyusu-boleh-kurangkan-berat-kira-kira-700-gram-seminggu-tanpa-kesan-berbahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biasa Bayi Baru Lahir Mesti Ada Kuning 5 Amalan Ketika Ibu Hamil Boleh Kurangkannya

Biasa Bayi Baru Lahir Mesti Ada Kuning 5 Amalan Ketika Ibu Hamil Boleh Kurangkannya

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 413 hits
Kebanyakan bayi baru lahir mesti akan kena jaundis Kulit bayi akan berubah warna pucat kekuningan selepas hari ketiga dilahirkan Jaundis berlaku kepada bayi kerana kandungan bilirubin yang tinggi dalam darah Ketika bayi dalam kandungan hati...
Ikan Serta Daging Yang Boleh Dan Tidak Boleh Dimakan Ketika Ibu Berpantang

Ikan Serta Daging Yang Boleh Dan Tidak Boleh Dimakan Ketika Ibu Berpantang

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 324 hits
Memang banyak pantang larang semasa berpantang termasuklah dari segi pemakanan kan Dari sinilah bermulanya kekurangan nutrisi dan makanan yang seimbang sedangkan semasa dalam pantanglah ibu ibu kena mendapatkan semula nutrisi untuk mengemba...
4 Amalan Ibu Ini Yang Mengajar Dua Anaknya Hafaz Al Quran Di Usia Setahun Lebih Boleh Diamalkan Rileks Media

4 Amalan Ibu Ini Yang Mengajar Dua Anaknya Hafaz Al Quran Di Usia Setahun Lebih Boleh Diamalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 332 hits
Anak yang sering kali diperdengarkan bacaan al Quran sejak kecil berpotensi untuk celik al Quran dengan mudah Amalan ini jika dibuat berterusan sangat elok Jadikan amalan ini kebiasaan dalam diri anak anak Apa yang dikongsikan oleh Puan Sit...
Doktor Pesan Ibu Hamil Plasenta Praevia Buat 7 Tip Ini Pendarahan Boleh Berlaku Bila Bila Masa

Doktor Pesan Ibu Hamil Plasenta Praevia Buat 7 Tip Ini Pendarahan Boleh Berlaku Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 304 hits
Plasenta praevia adalah satu keadaan dimana uri berada dalam kedudukkan yang rendah didalam rahim Ia terdiri daripada beberapa tahap tahap tertentu Dr Siti Esah Bahari Pakar Obstetrik Ginekologi menjelaskan lebih lanjut mengenai komplikasi ...
7 Jam Menunggu Ibu Ahmad Dhani Tak Boleh Jenguk Anaknya

7 Jam Menunggu Ibu Ahmad Dhani Tak Boleh Jenguk Anaknya

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 216 hits
Joyce tiba di Rutan Cipinang Kelas I sekitar pukul 10 18 WIB bersama dengan tim manajemen Ahmad Dhani yang berjumlah delapan orang Namun saat itu ia tidak langsung diperbolehkan masuk oleh pihak Rutan Cipinang
Cadangan Wajibkan Anak Sekolah Sampai Spm Atau Ibu Bapa Boleh Didenda Dan Dipenjara

Cadangan Wajibkan Anak Sekolah Sampai Spm Atau Ibu Bapa Boleh Didenda Dan Dipenjara

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 418 hits
Mungkin tak ramai yang tahu Akta Pendidikan Negara kini hanya mewajibkan murid murid untuk melengkapkan persekolahan dari Tahun Satu sehingga Tahun Enam sahaja Disebabkan itu kerajaan sedang mengkaji semula Akta Pendidikan Negara untuk mewa...
Urutan Di Dada Belakang Badan Dan Tapak Tangan Boleh Kurangkan Batuk Anak Yang Lama

Urutan Di Dada Belakang Badan Dan Tapak Tangan Boleh Kurangkan Batuk Anak Yang Lama

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 1275 hits
Bila anak batuk non stop ni selalunya selain makan ubat urut atau picit di point tertentu pun boleh legakan batuk Bagi Puan yang juga seorang ibu teknik urutan ketika anaknya batuk antara alternatif yang dibuat selain makan ubat dan kesanny...
Garam Boleh Kurangkan Rasa Masam Buah

Garam Boleh Kurangkan Rasa Masam Buah

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 523 hits
Percaya atau tidak rasa buah yang terlalu masam memang membantukan selera makan Jangan cepat putus asa ada cara senang nak kurangkan rasa masamnya hanya dengan menggunakan garam je Selama ni tak tahu rupanya sangat mudah taburkan sedikit ga...
Ibu Ayah Saya Mahu Hidup Kenapa Biarkan Saya Mati Kesan Bayi Tak Ambil Suntikan Vitamin K Sejurus Kelahiran

Ibu Ayah Saya Mahu Hidup Kenapa Biarkan Saya Mati Kesan Bayi Tak Ambil Suntikan Vitamin K Sejurus Kelahiran

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 405 hits
Kisah di bawah menceritakan situasi bayi mengalami Mari ikuti kisah selanjutnya dari Dr Ahmad Zakimi Hello doktor Ada baby berusia 2 minggu tengah sawan Dah biru ni doktor jeritan seorang penolong pegawai perubatan di corong telefon dari un...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music