Ibu Garang Dengan Anak Sebab Sayang Niatnya Satu Nak Bentuk Anak Jadi Orang


Ada orang kata, dengan kanak-kanak ni tidak boleh garang-garang dan perlu berlembut dalam mendidik. Adakah ia betul atau sebenarnya ibu garang macam singa adalah cara didikan yang terbaik? Kalau diberi pilihan mana yang anda pilih?
Jika diikutkan mendidik anak ini perlu ada ilmu. Bukan setakat jaga macam tu je. Membesarkan anak satu amanah yang besar tanggungjawabnya.
Peranan ibu bapa
Anda pasti pernah melihat situasi seorang ibu memarahi anaknya dan ketika itu pasti terdetik di hati anda, “Saya takkan garang dengan anak saya”, betul tak? Penulis juga pernah mengatakan begitu. Namun, situasinya berbeza sekarang, apatah lagi apabila perlu memikul tanggungjawab sebagai ayah dan ibu dalam masa yang sama.
Adalah normal untuk anak-anak melakukan perkara yang mungkin akan mengundang kemarahan anda. Mungkin itu adalah lumrah proses tumbesaran anak. Namun setiap individu yang bergelar ibu dan bapa sudah tentu mahukan yang terbaik buat cahaya mata mereka.

Ibu garang didikan terbaik
Biasanya anak yang membesar di bawah didikan ibu yang garang dipercayai dapat membesar menjadi individu yang lebih baik. Ibu adalah individu penting yang banyak mempengaruhi cara anak membesar. Malahan, tidak boleh dinafikan, kebanyakan anak akan lebih rapat dengan ibu berbanding ayah.
Disebabkan ini, ibu perlu mempunyai sisi ‘garang’ yang tersendiri. Ini tidak bermaksud anda tidak boleh langsung memanjakan si comel anda, tetapi segalanya perlu mempunyai had agar tidak naik lemak dan memijak kepala ibu. Dalam erti kata lain, ketegasan yang masih terkawal.
Berikut adalah beberapa perkara yang perlu anda terapkan di dalam diri anak-anak untuk menjadikan mereka sebagai individu yang lebih bertanggungjawab.
ARTIKEL MENARIK [Hebatnya Pelukan Ibu Ayah. Anak Mengamuk Cepat Tenang, Menangis Pun Boleh Berhenti!]
Maaf dan terima kasih
Sejujurnya bagi penulis, mengajar anak mengucapkan maaf dan terima kasih adalah perkara yang paling penting. Ia adalah perkara paling asas dalam mendidik anak-anak.
Ajarkan anak anda untuk memohon maaf apabila mereka melakukan sesuatu kesalahan tidak kira kepada sesiapa. Ini dapat membantu mereka untuk menyedari tentang kesilapan mereka dan membantu untuk mengelakkannya daripada berulang.
Sebagai permulaan, didiklah si manja anda untuk mengucapkan terima kasih apabila menerima sesuatu. Ia boleh menjadikan mereka sebagai individu yang tahu menghargai pemberian yang diterima.
Lakukan secara sukarela
Tidak dinafikan, ada yang menggunakan cara memberi upah untuk menggalakkan anak-anak membantu melakukan sesuatu pekerjaan. Tetapi dalam masa yang sama, tindakan ini boleh membina satu kebiasaan, iaitu mengharapkan sesuatu balasan apabila melakukan sesuatu pekerjaan atau perkara.
Sebaiknya, cuba untuk mendidik anak melakukan sesuatu secara sukarela tanpa mengharapkan sebarang balasan. Ajarkan mereka untuk membantu anda mengemas dapur atau membersihkan rumah.
Ini dapat melahirkan rasa belas kasihan dalam diri anak-anak dan dalam masa yang sama mengajar mereka untuk membantu individu lain dengan seikhlasnya. Mungkin pada permulaan, anak-anak anda sukar untuk melakukannya, tetapi jangan berputus asa.
Mengawal penggunaan media dan gajet
Antara kesilapan paling biasa dilakukan dalam aspek pendidikan anak-anak adalah memberikan kebebasan dalam penggunaan media, gajet mahupun internet. Malahan terdapat juga ibu bapa yang memberikan gajet untuk mendiamkan anak. Hakikatnya tindakan ini adalah salah.
Sebaiknya penggunaan media haruslah dikawal dan tidak membiarkan anak-anak menjadi terlalu obses dengan gajet. Amat disarankan untuk si manja di bawah usia 6 tahun, elakkan daripada mendedahkan mereka kepada penggunaan gajet dan media tanpa kawalan.
Rasai kegagalan
Penulis sendiri sebagai seorang ibu, sentiasa ingin mencuba membantu anak. Apabila si manja berdepan dengan situasi seperti sukar untuk melakukan sesuatu, naluri seorang ibu pastinya ingin menolong. Tetapi hakikatnya tindakan itu adalah sangat tidak baik untuk proses keyakinan diri anak.
Jika si comel anda tidak dapat membuat sesuatu, jangan terus menolong. Sebaliknya cuba untuk memberikan sokong kepada anak untuk mencuba dan tidak berputus asa. Masih gagal, bantu mereka dengan memberikan arahan atau menunjukkan cara yang betul.
Sekiranya, si manja anda membuat kesilapan, jangan terus memarahi mereka. Sebaliknya berikan sokongan untuk mereka melakukan yang lebih baik di masa hadapan. Ini kerana jika anda memarahi mereka, ia hanya menjadikan mereka takut untuk mencuba. Ingat, menjadi tegas tidak bermakna anda perlu sentiasa memarahi anak.

Garang tidak bermaksud tidak sayang
Menjadi ibu yang garang tidak bermakna anda tidak menyayangi anak-anak anda. Tetapi kerana rasa sayanglah anda harus bertegas untuk membentuk mereka menjadi ‘orang’ di masa hadapan.
Tidak salah untuk memanjakan anak, tetapi segalanya mempunyai had dan batasan. Jika ada yang mengatakan anda seorang ibu garang macam singa, tak perlu nak marah atau naik angin. Ini kerana anda lebih mengetahui apa yang terbaik untuk permata hati anda.
Sumber: Hello Doktor

The post Ibu Garang Dengan Anak Sebab Sayang. Niatnya Satu Nak Bentuk Anak Jadi ‘Orang’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-garang-dengan-anak-sebab-sayang-niatnya-satu-nak-bentuk-anak-jadi-orang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 260 hits
Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu Hal ini kera...
Ibu Bapa Jangan Letih Nak Jawab Kalau Anak Tanya Baca Penjelasan Doktor Ini

Ibu Bapa Jangan Letih Nak Jawab Kalau Anak Tanya Baca Penjelasan Doktor Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 147 hits
Perkembangan sosial kanak kanak bermula sejak bayi lagi Ia merupakan satu proses dimana mereka belajar berhubung dengan orang lain mengikut cara yang telah didedahkan budaya dan masyarakat setempat Apabila anak sudah mula pandai bercakap me...
Di Surabaya Satu Keluarga Bapak Ibu Anak Dan Janin Meninggal Dalam Sepekan

Di Surabaya Satu Keluarga Bapak Ibu Anak Dan Janin Meninggal Dalam Sepekan

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 104 hits
Gugus Tugas Percepatan dan Penanganan COVID 19 Provinsi Jawa Timur belum berani memastikan penyebab meninggalnya sejumlah warga dalam satu keluarga di kawasan Gubeng Kertajaya IX Surabaya Tim masih menunggu hasil tes swab Hasil pemeriksaan ...
Maafkan Mummy Sayang Mummy Leka 10 Tahun Menanti Zuriat Anak Sulung Pergi Selepas 42 Hari

Maafkan Mummy Sayang Mummy Leka 10 Tahun Menanti Zuriat Anak Sulung Pergi Selepas 42 Hari

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 228 hits
Kehadiran cahaya mata di dalam rumah tangga merupakan satu anugerah Ilahi yang tidak ternilai Tidak semua pasangan yang sudah berkahwin dikurniakan rezeki untuk memiliki anak walaupun sudah bertahun tahun hidup bersama Malah masih ramai yan...
Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 203 hits
Menjadi kerisauan para ibu ketika menyusu badan pada bayi adakah mereka cukup minum Takut pula masih tak cukup tapi sesi penyusuan dah dihentikan Bukan apa nak ditanya anak masih tak boleh nak beritahu Lagi lagi kalau bayi tertidur semasa d...
Cuba Cara Ini Untuk Rangsang Otak Bayi Kalau Nak Anak Bijak Dan Aktif

Cuba Cara Ini Untuk Rangsang Otak Bayi Kalau Nak Anak Bijak Dan Aktif

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 223 hits
Jika anda ingin melahirkan anak yang bijak anda perlu mula merangsang otak anak sejak bayi lagi Bagaimana caranya Cuba lakukan kaedah di bawah bersama bayi anda Cara ini bukan sahaja boleh menggalakkan fungsi otak bayi bahkan juga dapat mer...
Ibu Bapa Mungkin Akan Dikenakan Tindakan Kerana Membawa Anak Ke Tempat Awam

Ibu Bapa Mungkin Akan Dikenakan Tindakan Kerana Membawa Anak Ke Tempat Awam

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 230 hits
Penguatkuasaan undang undang mungkin akan dikenakan kepada ibu bapa yang membawa anak keluar ke tempat awam tanpa alasan yang kukuhSumber OhMedia My
11 Perkara Hanya Ibu Ada Anak Kembar Sahaja Merasainya No 6 Antara Paling Sukar

11 Perkara Hanya Ibu Ada Anak Kembar Sahaja Merasainya No 6 Antara Paling Sukar

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 240 hits
Sekiranya anda sedang hamil anak kembar ini adalah sesuatu yang menarik untuk dibaca Membesarkan amanah zuriat pastinya bukanlah tugas yang mudah Namun sekiranya ia memperoleh kerjasama yang baik antara ibu dan ayah pastinya dapat dilalui d...
Tak Pernah Bawa Anak Jumpa Doktor Gigi Sebab Tu Bila Anak Sakit Gigi Dia Takut Nak Ke Klinik

Tak Pernah Bawa Anak Jumpa Doktor Gigi Sebab Tu Bila Anak Sakit Gigi Dia Takut Nak Ke Klinik

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 188 hits
Sebagai seorang ibu tidak dapat menafikan terdapat cabaran dalam membesarkan seorang anak terutamanya apabila berkaitan dengan kesihatan Nak suruh makan ubat pun susah apatah lagi untuk berjumpa doktor Macam nak berperang setiap kali nak ba...
Motor Tu La Punca Kemalangan Viva Melambung Gara Gara Cuba Elak Motosikal Buat U Turn Secara Tiba Tiba

Ribuan Kristen Kabur Tinggalkan Gereja Gara2 Pernyataan Ini

Terbaik Tun Kita Geng Najib

Joe Biden Telepon Netanyahu Israel Punya Hak Untuk Membela Diri

10 Posting Tentang Raya Pkp Yang Mencuit Dan Tular Di Media Sosial

5 Things To Consider When Designing Your Dream Garden

Raya Hampir Tak Jadi

Panas Kumpulan Perniagaan Tempelak Ismail Sabri Ramai Sangat Ketua Huru Hara Sop



Segitiga Masalembu Bermuda Triangle Indonesia Yang Penuh Misteri

Kenali Iron Dome Teknologi Anti Peluru Berpandu Milik Israel

Sejarah Permulaan Permusuhan Manchester United dan Manchester City

Sejarah dan Revolusi Penciptaan Kereta Elektrik

5 Aktiviti Isi Raya Tanpa Bosan Yang Best Siap Boleh Menang Smartphone


Whey Protein Will Make You Fat If You Dont Workout

Dj Cedric Gervais Announces Engagement

Selawat Dulu Sebelum Nak Peluk Suami Camtu Haa Baru Botul Ustaz Syamsul Debat

Tindakan Tegas Tiada Pilih Kasih

Rai Lebaran Seorang Diri Zynakal Kali Pertama Beraya Tanpa Ibu Di Sisi

Hiburan Haelmummy Je Belum Ada Lagi Hael Amik Anak Angkat Baru Sepasang Kembar Lelaki Hiasi Kehidupan