Tak Pernah Bawa Anak Jumpa Doktor Gigi Sebab Tu Bila Anak Sakit Gigi Dia Takut Nak Ke Klinik


Sebagai seorang ibu, tidak dapat menafikan terdapat cabaran dalam membesarkan seorang anak terutamanya apabila berkaitan dengan kesihatan. Nak suruh makan ubat pun susah apatah lagi untuk berjumpa doktor. Macam nak berperang setiap kali nak bawa berjumpa doktor atau nak bagi makan ubat. Anda sendiri pasti pernah berdepan dengan situasi sebegitu, bukan?
Jadi terdapatkah penyelesaian untuk mengatasi masalah anak yang takut jumpa doktor, khususnya doktor gigi? Jangan risau. Ada penyelesaiannya di sini. Teruskan membaca perkongsian artikel ini, semoga ia dapat membantu menyelesaikan masalah anda.

Tiada pendedahan awal
Temu bual bersama doktor dalam bidang Pemulihan dan Estetika Pergigian (Restorative and Aesthetic Dentistry), iaitu Dr Ibrahim Shahruddin.
Menurut beliau yang kini bertugas di iCare Dental Damansara Heights, punca utama menyebabkan ramai kanak-kanak takut untuk berjumpa dengan doktor gigi adalah kerana mereka tidak didedahkan untuk berjumpa dengan doktor gigi pada seawal tahun pertama kehidupan atau ketika gigi susu pertama muncul.
“Berjumpa dengan doktor gigi bukanlah satu perkara yang menjadi satu kebiasaan bagi rata-rata masyarakat Malaysia. Kanak-kanak biasanya hanya akan dibawa berjumpa doktor apabila sudah berdepan dengan masalah gigi seperti karies gigi,” jelas Dr Ibrahim.
Kejutan di sekolah
Terdapat juga kanak-kanak yang pertama kali mendapatkan rawatan pergigian ketika di sekolah. Dan lebih ‘memburukkan’ keadaan apabila mereka dirawat dengan jururawat pergigian yang garang. Ini sekali gus menambahkan lagi rasa takut mereka untuk berjumpa doktor gigi.
Bagi Dr Ibrahim, masalah ini sebenarnya boleh diatasi sekiranya tahap kesedaran dalam kalangan ibu bapa adalah tinggi dalam aspek penjagaan pergigian anak-anak. Beliau turut menambah, pada hakikatnya kos untuk mencegah itu adalah sesuatu yang lebih murah dan lebih baik daripada kos yang perlu dikeluarkan untuk merawat apabila sesuatu keadaan sudah menjadi lebih kronik dan serius.
Atasi masalah anak takut berjumpa doktor gigi
Bagi ibu bapa yang berdepan dengan isu anak takut untuk berjumpa doktor gigi, berikut adalah beberapa perkongsian tip yang boleh dicuba bagi mengatasi masalah ini:
-Mulakan pada awal usia
Biasakan anak untuk berjumpa dengan doktor. Tip ini boleh dilakukan pada seawal usia setahun atau ketika anak anda baru mendapat gigi susu yang pertamanya.
-Atasi Anak Takut Berjumpa Doktor Gigi (2)
Sekadar perjumpaan
Bagi kanak-kanak pula, ia mungkin sedikit sukar untuk membuang rasa takut berjumpa doktor. Tetapi jangan berputus asa. Langkah pertama, biasakan anak anda untuk bertemu dengan doktor. Mungkin pada kali pertamanya hanya sekadar berjumpa dan berbual. Ini adalah untuk membiasakan diri anak dengan doktor gigi.
-Elakkan paksaan
Sebaiknya hindari daripada menggunakan sebarang paksaan. Mungkin pada kali pertama anda membawa anak berjumpa doktor, ia hanya akan memakan masa tidak sampai 5 minit, apabila akhirnya anak anda meraung dan menangis. Kesabaran adalah kunci utama.
Ia mungkin akan mengambil masa dan memerlukan anda untuk membawa anak anda berjumpa doktor gigi untuk beberapa kali sebelum mereka benar-benar selesa dan tidak takut untuk berjumpa doktor gigi. Tetapi jangan putus asa.
-Kuatkan semangat
Sebenarnya masalah takut untuk berjumpa doktor gigi ini bukan sahaja berlaku dalam kalangan kanak-kanak, tetapi wujud pada individu dewasa. Jika tidak, takkan muncul petua menggunakan minyak motor untuk merawat sakit gigi, bukan?
Jadi, jika anda merupakan antara individu yang mungkin mempunyai rasa takut mahupun trauma untuk berjumpa doktor gigi, cuba untuk beranikan diri dan kuatkan semangat. Seperti kata Dr. Ibrahim, anda tidak perlu terus untuk melakukan rawatan pada kali pertama, mungkin sekadar mendapatkan konsultasi. Lawanlah rasa takut anda, anda boleh melakukannya.
Sumber: Hello Doktor
The post Tak Pernah Bawa Anak Jumpa Doktor Gigi, Sebab Tu Bila Anak Sakit Gigi Dia Takut Nak Ke Klinik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-pernah-bawa-anak-jumpa-doktor-gigi-sebab-tu-bila-anak-sakit-gigi-dia-takut-nak-ke-klinik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Jangan Letih Nak Jawab Kalau Anak Tanya Baca Penjelasan Doktor Ini

Ibu Bapa Jangan Letih Nak Jawab Kalau Anak Tanya Baca Penjelasan Doktor Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 320 hits
Perkembangan sosial kanak kanak bermula sejak bayi lagi Ia merupakan satu proses dimana mereka belajar berhubung dengan orang lain mengikut cara yang telah didedahkan budaya dan masyarakat setempat Apabila anak sudah mula pandai bercakap me...
Ada Cara Nak Mencegah Kerosakan Gigi Pada Anak Lepas Ni Tiada Lagi Gigi Rongak Atau Berlubang

Ada Cara Nak Mencegah Kerosakan Gigi Pada Anak Lepas Ni Tiada Lagi Gigi Rongak Atau Berlubang

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 342 hits
Masalah gigi rongak gigi hitam dan gigi berlubang bukan lagi perkara asing untuk kita lihat berlaku pada kanak kanak Gigi yang dahulunya putih dan tersusun rapi kini sudah menghilang Masalah kerosakan gigi pada kanak kanak ini berlaku diseb...
Blok Nombor Tak Bagi Jumpa Anak Erin Tak Nak Ada Kaitan Dengan Da I Farhan

Blok Nombor Tak Bagi Jumpa Anak Erin Tak Nak Ada Kaitan Dengan Da I Farhan

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 446 hits
Dia ada cakap nanti lepas lahir nak jumpa baby Bila dia cakap begitu memang tak lah saya nak bagi dia jumpa dengan baby ini Bekas isteri Da i Farhan Noorainul Naqim Mohd Radzi yang lebih dikenali sebagai Erin nekad tidak mahu bekas suami be...
Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 450 hits
Menjadi kerisauan para ibu ketika menyusu badan pada bayi adakah mereka cukup minum Takut pula masih tak cukup tapi sesi penyusuan dah dihentikan Bukan apa nak ditanya anak masih tak boleh nak beritahu Lagi lagi kalau bayi tertidur semasa d...
Prk Chini Keadilan Takut Naga Chini Jawapan Buat Hantu Gigi

Prk Chini Keadilan Takut Naga Chini Jawapan Buat Hantu Gigi

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 367 hits
Tersiar di dalam Harakahdaily tulisan Roslan SMS yang merujuk kepada tulisan Hanisya atau lebih dikenali sebagai hantu gigi yang mencabar Keadilan untuk bertanding di PRK Dun Chini pada 04 Julai nanti jelas mereka cuba untuk melindungi keba...
Dr Erin Sekat Nombor Da I Farhan Tak Bagi Jumpa Anak Selepas Lahir

Dr Erin Sekat Nombor Da I Farhan Tak Bagi Jumpa Anak Selepas Lahir

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 332 hits
Selepas diceraikan ketika sedang hamil cahaya mata pertama mereka Dr Erin memberitahu dia dan bekas suaminya Da i Farhan tidak lagi berhubung Malah Erin berkata dia juga sudah menyekat nombor telefon bekas suaminya itu Ujarnya dia lebih ten...
Kalau Tulang Anak Patah Balutkan Dengan Selimut Atau Bantal Untuk Halang Pergerakan Dan Bawa Ke Hospital

Kalau Tulang Anak Patah Balutkan Dengan Selimut Atau Bantal Untuk Halang Pergerakan Dan Bawa Ke Hospital

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 511 hits
Jatuh adalah antara kemalangan kanak kanak di rumah yang paling sering berlaku di Malaysia Kanak kanak berumur 1 hingga 4 tahun lebih cenderung untuk cedera akibat jatuh Mereka lebih berisiko disebabkan oleh tahap perkembangan dan keadaan p...
Kerajaan Kaji Hukuman Kepada Ibu Bapa Degil Bawa Anak Kecil Membeli Belah

Kerajaan Kaji Hukuman Kepada Ibu Bapa Degil Bawa Anak Kecil Membeli Belah

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 295 hits
PUTRAJAYA Kerajaan akan mengkaji tindakan undang undang boleh dikenakan terhadap ibu bapa yang membawa anak kecil keluar membeli belah semasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata perbinc...
Isteri Alif Satar Akui Pernah Nangis Breakdown Jaga Tiga Anak

Isteri Alif Satar Akui Pernah Nangis Breakdown Jaga Tiga Anak

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 313 hits
Isteri kepada pelakon dan penyanyi Alif Satar iaitu Shadila Halid baru baru ini telah memuatnaik satu gambar tiga cahaya matanya di Instagram mengatakan bahawa dia pernah menghadapi kepenatan fizikal dan mental sehingga menyebabkan air mata...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ