Ibu Bakal Bersalin Nak Berpantang Sendiri Wajib Ambil Tahu Beberapa Perkara Ini


Kebanyakan wanita dalam kalangan masyarakat kita gemar untuk amal cara berpantang sendiri selepas bersalin dan ia memang pilihan tepat. Ini kerana berpantang selepas bersalin memang sangat perlu bagi memastikan tubuh badan si ibu mampu pulih dan sembuh seperti sedia kala.

Terpulanglah kepada anda sama ada ingin menggunakan cara berpantang moden atau cara berpantang tradisional, asalkan ia dilakukan dengan betul.

Cara berpantang sendiri
Selepas melahirkan anak, ada satu tempoh di mana wanita memerlukan penjagaan yang panjang lagi rapi bagi memastikan tubuh badan sihat dan kuat kembali. Tempoh ini dinamakan sebagai ‘tempoh pantang’ dan ia berbeza bergantung kepada kaum, tradisi serta tahap kesihatan tubuh badan seorang wanita itu.
Dalam kalangan masyarakat kita khususnya orang Melayu, tempoh ini kebiasaanya berlarutan selama 44 hari ataupun 100 hari – mengikut pilihan. Ketika ini, anda sangat tidak digalakkan untuk banyak bergerak dan beraktiviti kerana berehat dengan cukup adalah keutamaan yang wajar dipatuhi.
Persoalannya, apakah yang perlu dilakukan oleh wanita sebagai cara berpantang sendiri? Jom teruskan membaca artikel ini untuk tahu lebih lanjut!
Perkara utama
Golongan ibu muda yang baru pertama kali bersalin, berpantang bukanlah sesuatu yang mudah ekoran belum cukup pengetahuan dan pengalaman. Disebabkan itu, adalah sangat penting untuk kalian bertanyakan pendapat kepada pakar sama ada perlu buat cara berpantang moden atau cara berpantang tradisional.
Tanpa mengira cara yang dipilih, anda perlu pastikan bahawa ada beberapa perkara utama yang perlu diberikan perhatian sebagai cara berpantang sendiri.
Berikut merupakan 4 perkara utama yang dimaksudkan itu:
#1. Dapatkan rehat yang cukup
Semasa tempoh ini, perkara paling utama yang perlu wanita buat adalah berehat untuk menyegarkan kembali tubuh badan yang penat dan lemah. Manakan tidaknya, anda perlu menjaga dan menyusu bayi yang memerlukan 100% perhatian anda, jadi sila dapatkan rehat yang cukup. Antara tip yang mungkin kami boleh berikan di sini adalah untuk anda tidur pada waktu yang sama bayi anda tidur, sila cuba ya?
#2. Amalkan diet sihat
Selain itu, wanita juga perlu untuk makan dan minum secara seimbang bagi mendapatkan kembali nutrien yang mungkin sudah banyak kehilangan. Oleh itu, sila ambil lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, serat, protein dan lain-lain untuk memastikan tubuh badan kekal sihat dan kuat. Buat anda yang menyusu badan, jangan lupa untuk minum lebih banyak air bagi menggantikan semula cecair dalam badan!
#3. Jangan malas untuk bersenam
Jangan salah sangka, anda mungkin tidak perlu untuk terus bersenam sehari, seminggu atau sebulan selepas anda melahirkan bayi. Sebaliknya, dapatkan nasihat pakar tentang waktu yang sesuai untuk kalian kembali aktif bagi memastikan tubuh badan kekal cergas.
Namun adalah sangat penting untuk anda tidak melakukan senaman yang berintensiti tinggi, tapi mulakan dengan berjalan atau berjoging.
#4. Minta bantuan orang lain
Seperti mana yang telah kami nyatakan di atas tadi, sila dapatkan bantuan daripada pakar, keluarga serta rakan untuk membantu anda ketika ini. Sebagai contoh, anda mungkin memerlukan pasangan untuk melakukan kerja rumah seperti memasak, mengemas dan sebagainya.
Paling penting, kalian juga mungkin mahu melanjutkan cuti bersalin jika bekerja untuk memastikan tubuh badan bersedia sebelum kembali ke pejabat.
Biasakan diri dengan perubahan!
Ketika anda sedang menjalani cara berpantang sendiri di rumah, tidak dinafikan mungkin akan berlaku banyak perubahan pada diri anda. Selain perubahan pada aspek mental, anda juga mungkin akan perasan bahawa perubahan juga berlaku pada aspek fizikal yakni tubuh badan.
Oleh itu, anda perlu biasakan diri dengan perubahan yang biasa terjadi seperti berikut dan amalkan cara berpantang moden atau cara berpantang tradisional:
Pembengkakan buah dada
Untuk pengetahuan anda, payudara wanita akan membengkak dan membesar ekoran penuh dengan susu beberapa hari selepas bersalin. Ia adalah normal namun akan menyebabkan ketidakselesaan yang boleh dikurangkan dengan tuaman. Jika ia turut melibatkan kerengsaan pada puting, anda mungkin boleh dapatkan krim dari doktor untuk mengurangkan rasa sakit dan ngilu tersebut.
Perubahan dinding pelvik
Kawasan di antara rektum dan faraj (perineum) biasanya akan mengembang dan terkoyak ketika proses melahirkan bayi secara normal. Bagi memulihkan kembali perubahan pada dinding pelvik ini, terdapat beberapa kaedah yang mungkin boleh anda cuba termasuklah:
Senaman Kegel Duduk di atas bantal Tuam kawasan terbabit Dalam pada itu, sila elakkan sebarang aktiviti lasak seperti mengangkat barangan berat ketika ini untuk elak dinding pelvik menjadi lebih teruk.
Sembelit
Adalah tidak pelik jika wanita hamil lepas bersalin itu mengalami sembelit selepas bersalin, jadi cara berpantang sendiri itu adalah sangat penting. Antara petua yang mungkin kalian perlu cuba adalah ambil lebih banyak serat dan air untuk merangsang aktiviti usus agar lebih lancar. Bersangkutan dengan dinding pelvik juga, Kegel adalah senaman terbaik yang boleh membantu menguatkan otot dan usus yang sudah lemah.
Kesimpulan
Kesimpulannya, setiap ibu hamil itu perlu untuk amal cara berpantang sendiri selepas bersalin sama ada secara moden atau tradisional. Ini bertujuan bagi membolehkan tubuh badan wanita itu kembali sihat dan kuat seperti sedia kala semula.
Di samping itu, ia juga merupakan kesempatan waktu untuk si ibu dan si anak mengeratkan hubungan mereka. Jika wujud sebarang persoalan tentang berpantang selepas bersalin, sila rujuk pakar untuk lebih informasi.

Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Ibu Bakal Bersalin, Nak Berpantang Sendiri Wajib Ambil Tahu Beberapa Perkara Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-bakal-bersalin-nak-berpantang-sendiri-wajib-ambil-tahu-beberapa-perkara-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Nak Hantar Isteri Berpantang Di Rumah Mak Ayah Suami Wajib Sediakan 5 Perkara Ini

Kalau Nak Hantar Isteri Berpantang Di Rumah Mak Ayah Suami Wajib Sediakan 5 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 279 hits
Suami yang perlu jaga isteri dalam pantang bukan ibu ayah anda Sudah menjadi kebiasaan apabila dalam pantang ramai yang meminta bantuan dari ibu dan ayah untuk menjaga Kalau nak ibu dan ayah anda jagakan 5 perkara ni wajib anda sediakan Iku...
Baru Sampai Hospital Nak Daftar Air Ketuban Pecah Ibu Bersalin Berdiri Suami Sambut

Baru Sampai Hospital Nak Daftar Air Ketuban Pecah Ibu Bersalin Berdiri Suami Sambut

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 227 hits
Bila dah dekat tarikh nak bersalin saat ini sangat mendebarkan buat semua ibu ibu kerana ia dianggap perjuangan antara hidup dan mati Bagi ibu yang mudah melahirkan anak mungkin rezeki tapi buat ibu yang mengalami kontraksi lama mungkin aka...
Kepala Dah Nak Keluar Ni Tak Sempat Sampai Hospital Ibu Bersalin Di Balai Bomba

Kepala Dah Nak Keluar Ni Tak Sempat Sampai Hospital Ibu Bersalin Di Balai Bomba

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 323 hits
Kepala bayi sudah hendak keluar dah ni Jeritan seorang ibu yang berada dalam kesakitan hendak melahirkan anak semalam masih terngiang ngiang dalam fikiran Pegawai Bomba Kanan II Nor Syuhadah Ahmad 33 sehingga kini Pengalaman menyambut bayi ...
Kuat Semangat Ye Sayang Lawan Sikit Lagi Ibu Ambil Kekuatan Eliya Berpantang Sendiri

Kuat Semangat Ye Sayang Lawan Sikit Lagi Ibu Ambil Kekuatan Eliya Berpantang Sendiri

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 225 hits
Hati ibu mana yang tak sedih saat ibu lain berpantang dengan bayi diri sendiri hanya berpantang seorang diri Mungkin ujian ini tak semua dilalui oleh ibu baru bersalin namun itulah Allah uji tandanya dia sayang Menerusi perkongsian Puan Has...
Pertama Kali Nak Bersalin Elakkan Bawa Terlalu Banyak Baju Ibu Anak Akan Menyusahkan Nanti

Pertama Kali Nak Bersalin Elakkan Bawa Terlalu Banyak Baju Ibu Anak Akan Menyusahkan Nanti

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 315 hits
Apakah persediaan bersalin di hospital yang perlu bakal ibu ketahui Selain beg hospital adakah terdapat borang pra pendaftaran hospital yang perlu diisi Persediaan bersalin di hospital Sebelum kita mengetahui apakah keperluan beg hospital y...
Ibu Hamil Nak Ambil Vaksin Covid Usia Kandungan Mesti Antara 14 Hingga 33 Minggu

Ibu Hamil Nak Ambil Vaksin Covid Usia Kandungan Mesti Antara 14 Hingga 33 Minggu

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 356 hits
Ibu mengandung adalah golongan berisiko tinggi dan penting untuk mereka mendapatkan vaksin COVID 19 Fahami dengan lebih lanjut tentang kesesuaian vaksin vaksin COVID 19 kepada golongan ini seperti yang dikongsikan oleh Garis Panduan Vaksin ...
Aku Harap Ni Hanya Sekadar Gurauan Tiktoker Dedah Dia Kongsi Suami Dengan Ibu Kandungnya Sendiri

Aku Harap Ni Hanya Sekadar Gurauan Tiktoker Dedah Dia Kongsi Suami Dengan Ibu Kandungnya Sendiri

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 236 hits
Seorang pengguna TikTok secara terbuka mengaku bahawa dia membenarkan suaminya rapat dengan ibunya sebagai sebahagian dari cara hidup mereka Dalam video yang dimuat naik oleh Millie milliesellers411 mendakwa dia membahagiakan suaminya denga...
Nak Siap Mandi Di Bilik Sendiri Baru 5 Tahun Elly Mazleen Bangga Anak Dah Pandai Berdikari

Nak Siap Mandi Di Bilik Sendiri Baru 5 Tahun Elly Mazleen Bangga Anak Dah Pandai Berdikari

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 349 hits
Bakal menimang anak keduanya tidak lama lagi penyanyi Elly Mazleen bangga bila mana melihat gelagat anak sulungnya Puteri Sara Sefhia kini makin pandai berdikari menguruskan diri meskipun baru berusia lima tahun Menerusi Instagramnya Elly b...
Mengidam Nak Cantik Cantik Pulak Ramai Teka Sarah Bakal Dapat Baby Girl

Mengidam Nak Cantik Cantik Pulak Ramai Teka Sarah Bakal Dapat Baby Girl

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 288 hits
Lain anak lain penangannya ketika mengandung Kalau sebelum ini penyanyi Siti Sarah mengidam nak makan durian lain pula kisahnya kali ini Tidak hanya mengidamkan beberapa jenis makanan termasuk durian kini kata Sarah dia suka bercantik dan b...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis