I Am Muslim And I Follow Jesus



Soalan: Baru-baru ini saya ternampak di KL ada yang memakai t-shirt I am Muslim and I follow Jesus. Adakah slogan tersebut tepat?

Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Isu ini memerlukan sedikit pencerahan supaya masyarakat awam tidak terburu-buru menolaknya atau menerimanya tanpa pemahaman yang baik. Kami bahagikan kepada beberapa poin penting:

Adakah Nabi Isa dan Jesus merupakan individu yang sama?
Apakah bukti kita mengikuti Nabi ‘Isa?


Nabi Isa adalah nama yang digunakan dalam al-Quran manakala jika kita meneliti terjemahan al-Quran dalam Bahasa Inggeris oleh penterjemah seperti Abdullah Yusuf Ali, A.J. Arberry, Marmaduke Pickthall dan lain-lain kesemuanya menterjemahkan Nabi Isa sebagai Jesus.

Al-Quran menyebutkan tentang Nabi Isa dalam 71 ayat dan Islam mengiktiraf Nabi Isa sebagai seorang hamba-Nya, Nabi dan juga Rasul yang wajib diimani. Walaupun konsep ini berbeza dengan pegangan Kristian, ia tidak menafikan bahawa Nabi Isa dan Jesus adalah individu yang sama.

Mungkin ada yang berpandangan bahawa Nabi Isa dan Jesus adalah individu berbeza kerana nama Jesus berasal dari Bahasa Ibrani (Hebrew) iaitu Yeshua. Jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Arab, ianya adalah Yashu dan perkataan Yashu tidak ditemui dalam al-Quran.

Jawapannya, al-Azhari menyatakan bahawa Nabi Isa adalah nama bukan Arab (ajam) yang tidak mempunyai tasrif (morphology) kerana ketiadaan marifah dan bercampur antara nama ajam dan adanya marifah padanya.

Nama Nabi Isa adalah dialihbahasa daripada Aisu sebagai pandangan pakar bahasa Suryani (Syriac). (Lihat Tahzib al-Lughah, 3/60-61). Menurut al-Jauhari, Nabi Isa adalah nama Ibrani atau Suryani. (Lihat al-Sihhah, 3/955).

Manakala lafaz Nabi Isa dalam Bahasa Suryani adalah Yashu. (Lihat al-Kasysyaf, 1/188). Hujah-hujah lain yang menafikan persamaan keduanya adalah tidak jelas. Justeru, Nabi Isa dan Jesus adalah individu yang sama.

Ketikamana Nabi Isa masih bayi, Baginda diberikan mukjizat untuk berkata-kata. Baginda menjelaskan: Maksudnya: Ia menjawab: "Sesungguhnya aku ini hamba Allah; Ia telah memberikan kepadaku Kitab (Injil), dan Ia telah menjadikan daku seorang Nabi. Dan Ia menjadikan daku seorang yang berkat di mana sahaja aku berada, dan diperintahkan daku mengerjakan sembahyang dan memberi zakat selagi aku hidup. Serta (diperintahkan daku) taat dan berbuat baik kepada ibuku, dan Ia tidak menjadikan daku seorang yang sombong takbur atau derhaka. Dan segala keselamatan serta kesejahteraan dilimpahkan kepadaku pada hari aku diperanakkan dan pada hari aku mati, serta pada hari aku dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat)". (Surah Maryam: 30-33)

Allah SWT menegaskan: Maksudnya: “Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya.” (Surah al-Nisa: 171)

Muslim Mengikut Nabi ‘Isa?
Ya, sememangnya sebagai umat Islam kita mempercayai bahawa akidah daripada Nabi Adam sehingga Nabi Muhammad adalah sama. Kesemuanya membawa ajaran tauhid yang sama iaitu mengEsakan Allah SWT. Tidak beriman seorang Muslim sekiranya tidak beriman dengan Nabi Isa.

Seruan utama Nabi Isa kepada Bani Israel adalah menyembah Allah SWT, Tuhan yang Maha Esa. Baginda menyatakan: Maksudnya: "Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu, oleh itu, beribadatlah kamu kepadaNya. Inilah jalan yang lurus".

Ibn Kathir menjelaskan inilah perintah Nabi Isa kepada kaumnya ketika Baginda masih dibuaian untuk menjelaskan kepada mereka bahawa Allah SWT adalah Tuhan mereka dan Tuhannya. (Tafsir al-Quran al-Azim, 5/231)

Disamping itu, penelitian terhadap Bible juga menunjukkan beberapa persamaan tentang apa yang dilakukan oleh Nabi Isa yang juga dilakukan oleh umat Islam. Antaranya adalah: Lelaki Muslim berkhatan dan Nabi Isa juga berkhatan On the eighth day, when it was time to circumcise the child, he was named Jesus, the name the angel had given him before he was conceived. (Luke 2: 21)

Ucapan Assalamualaikum. While they were still talking about this, Jesus himself stood among them and said to them, Shalom Aleichem (Peace be with you).” (Luke 23: 36)

Justeru, apa yang dilakukan oleh Nabi Isa juga dilakukan oleh umat Islam sehingga sekarang. Ajaran tauhid yang dibawa oleh Nabi Isa juga tidak berbeza dengan apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW dan diikuti oleh umat Islam. Oleh itu, ini bermaksud kita umat Islam mengikut Nabi Isa baik dari beberapa sudut perlakuannya dan juga akidahnya.

Malah, umat Islam beriman bahawa pada akhir zaman nanti Nabi Isa akan turun dan mentadbir dengan syariat yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad kerana Baginda merupakan pengikutnya. Nabi Isa tidak diutuskan dengan sebuah syariat yang baru akan tetapi Baginda merupakan salah seorang pemimpin bagi umat ini yang akan memperbaharui seruan Islam kerana agama Islam ialah penutup bagi segala agama dan tidak ada Nabi yang akan diutuskan selepas Nabi Muhammad SAW.

Sabda Rasulullah SAW: Maksudnya: “Bagaimana keadaan kalian apabila Isa putera Maryam turun pada kalian dan menjadi pemimpin kalian?” Lalu aku berkata kepada Ibnu Abu Zib bahwa al-Auzaie telah menceritakan kepada kami, dari az-Zuhri dari Nafi’ dari Abu Hurairah, “Pemimpin kalian adalah dari kalian.” Ibnu Abu Zib berkata, “Apakah kamu tahu sesuatu apa (yang dijadikan dasar) memimpin kalian?” Aku balik bertanya, “Apakah kamu akan mengkhabarkannya kepadaku?” Ibnu Abu Zib berkata, “Dia akan memimpin kalian berdasarkan Kitabullah dan Sunnah Nabi kalian SAW. (Riwayat Muslim, no. 246)

Berdasarkan kenyataan di atas, kami menyimpulkan bahawa slogan I am Muslim and I follow Jesus tidaklah bersalahan dengan akidah Islam bahkan ia sebenarnya mencetuskan kepada satu perbincangan ilmiah yang baik antara penganut Islam dan Kristian.

Kami juga mendapat makluman yang ianya adalah usaha dakwah yang dilakukan oleh aktivis Islamic Education and Research Academy (iERA) yang berpengkalan di United Kingdom dan mempunyai cawangan di seluruh dunia termasuk Malaysia.

Nabi Isa adalah antara Nabi yang istimewa dalam Islam kerana digolongkan dalam Ulul Azmi malah nama ibunya Maryam juga dirakamkan dalam surah yang khusus dalam al-Quran. Cuma, kami mencadangkan ia diperincikan menjadi I am Muslim and I follow Jesus as my Prophet. Ini kerana, inilah pendirian kita selaku umat Islam yang tidak mengiktiraf Isa sebagai Tuhan ataupun anak Tuhan.

Kami berpendirian sebagaimana yang dinyatakan oleh Jafar bin Abu Talib kepada Raja Najasyi berkenaan Isa bin Maryam. Dikisahkan Raja Najasyi yang beragama Kristian pernah bertanya kepada Jafar berkenaan ajaran Rasulullah SAW. Lalu Jafar menceritakan satu persatu sehinggalah apabila beliau membaca Surah Maryam ayat ke-14, Raja Najasyi menitiskan air mata.

Baginda bertitah: “Sesungguhnya, agama yang dibawa oleh nabi kalian dan agama kami berasal dari sumber yang satu.”

Ditanya lagi: ”Apa yang kalian katakan tentang Isa bin Maryam, dan juga tentang ibunya?”

Jafar ibn Abi Talib menjawab,”Kami mengatakan sebagaimana Allah berfirman,Isa adalah manusia (yang diciptakan oleh Allah dengan) kalimat dan roh dari Allah yang disampaikan kepada Maryam, seorang gadis perawan yang tidak pernah disentuh manusia’.”

Mendengar jawapan ini, Raja Najasyi mengangkat sebuah tangkai kayu dari atas tanah, lalu baginda berseru: “Wahai orang-orang Habsyah! Wahai para pendeta! Demi Allah! Mereka tidak menambahkan perkataan apapun pada keyakinan kita tentang Isa. Kami mengucapkan selamat kepada kalian dan kepada orang yang mengutus kalian. Aku bersaksi, bahawa dia adalah Rasulullah. Dialah orang yang kami temukan di dalam kitab Injil. Dialah rasul yang dikabarkan oleh Isa bin Maryam. Tinggallah kalian di manapun yang kalian inginkan! Demi Allah, kalau bukan kerana kekuasaan yang ada padaku, maka sungguh aku datangi dia (Rasulullah), sehingga aku menjadi orang yang membawakan sandalnya. (Lihat Sirah Nabawiyyah, 2/10)

Semoga kehidupan bermasyarakat di Malaysia yang berbilang kaum dan agama dapat terus dimaknai dengan harmoni dan kasih sayang.

Sumber:
http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2511-al-kafi-780-slogan-i-am-muslim-and-i-follow-jesus

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/ghw.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video T Shirt Muslim Love Jesus Ini Penjelasan Firdaus Wong

Video T Shirt Muslim Love Jesus Ini Penjelasan Firdaus Wong

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 621 hits
Baru baru ni kecoh bila ada yang kurang senang melihat sekumpulan muslim yang memakai t shirt Muslim Love Jesus walhal itu pendekatan dakwah dimana mencari titik persamaan yang dibenarkan Islam Ianya bukan liberal atau pluralism tapi method...
5 Kehebatan Bisnis Busana Muslim Indonesia Di Dunia

5 Kehebatan Bisnis Busana Muslim Indonesia Di Dunia

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 221 hits
Presiden Jokowi menyampaikan setiap tahun ada Rp 166 triliun nilai ekonomi dari dunia industri fashion muslim Khusus busana muslim saja tercatat ada sebesar Rp 45 triliun Indonesia sendiri menempati peringkat lima besar dari negara anggota ...
Ikon Muslim Volunteer Malaysia Bukti Sokongan Tidak Berbelah Bahagi

Ikon Muslim Volunteer Malaysia Bukti Sokongan Tidak Berbelah Bahagi

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 347 hits
Assalamualaikum Pada khamis 6 Disember yang lalu Amni sempat menghadirkan diri ke majlis sidang media pelantikan Ikon Muslim Volunteer Malaysia bagi sesi 2019 2020 Baca sini Hari demi hari dunia semakin tenat tanpa disedari Majlis yang berl...
Digi Memperkenalkan Aplikasi Khusus Untuk Pengguna Muslim Ibadat

Digi Memperkenalkan Aplikasi Khusus Untuk Pengguna Muslim Ibadat

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 218 hits
Syarikat telekomunikasi Digi kini telah mengumumkan aplikasi Islamik terbaru mereka yang dinamakan Ibadat Ia merupakan aplikasi mudah alih komprehensif yang membantu kelancaran dalam menunaikan tanggungjawab ibadah melalui fungsi fungsi sep...
Misi Musim Sejuk Pelarian Syria Bersama Ikon Ikon Muslim Volunteer Malaysia 2019

Misi Musim Sejuk Pelarian Syria Bersama Ikon Ikon Muslim Volunteer Malaysia 2019

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 393 hits
Ingat lagi tentang perkongsian saya mengenai Muslim Volunteer Malaysia atau Pertubuhan Sukarelawan Muslim Malaysia tu tak What Tak baca lagi Come on benda baik kot apa yang dibuat oleh NGO ni Ok Cari balik post tu ehh Kali ini saya nak kong...
Bukan Negara Muslim As Justru Negara Tujuan Ekspor Terbesar Fesyen Muslim Indonesia

Bukan Negara Muslim As Justru Negara Tujuan Ekspor Terbesar Fesyen Muslim Indonesia

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 169 hits
Amerika Serikat rupanya menjadi negara tujuan ekspor utama dari produk fesyen muslim Indonesia Padahal penduduk negara tersebut mayoritas bukan muslim Selama ini ekspor utama produk fesyen muslim Indonesia justru bukan ke negara negara musl...
Panduan Perjalanan Mesra Muslim Ke Korea Selatan Insadong Seoul

Panduan Perjalanan Mesra Muslim Ke Korea Selatan Insadong Seoul

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 696 hits
Sekiranya anda ingin melihat seni makan makanan lazat dan merasai suasana tradisional di tengah tengah Seoul yang sibuk Insadong adalah tempat untuk anda Insadong mempunyai sejarah sebagai jalan yang penuh dengan barisan kedai kedai dan gal...
Warga Muslim Uighur Yang Didiskriminasi Pemerintah China Demi Perangi Radikalisme

Warga Muslim Uighur Yang Didiskriminasi Pemerintah China Demi Perangi Radikalisme

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 198 hits
Pemerintah China menerapkan tindak kekerasan terhadap etnis Uighur dengan alasan ingin memerangi separatisme radikalisme serta terorisme meskipun tanpa bukti yang jelas
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam