Hutang Negara Semakin Rendah



KUALA LUMPUR, 4 April — Peratusan hutang negara berkurang berikutan peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan penyelesaian beberapa hutang, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dr Mahathir berkata demikian pada sesi Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di persidangan Dewan Rakyat, di sini hari ini ketika menjawab soalan tambahan Datuk Seri Ahmad Maslan (BN-Pontian) mengenai usaha dan tindakan kerajaan mengurangkan hutang kepada RM686 bilion daripada RM1 trilion.

Perdana Menteri yang menjawap persoalan Ahmad mengenai jumlah hutang yang kini didakwa meningkat kepada RM773 bilion berkata:

“Pada mulanya kita kaji dan dapati, ia lebih RM1 trilion. Ini adalah satu angka besar sekarang, KDNK negara meningkat. Apabila KDNK meningkat, peratusan hutang kurang. Kedua, apabila kita selesai beberapa hutang, maka hutang sudah kurang. Ia tidak lagi menjejaskan usaha kita mentadbir dan membangunkan negara,” katanya.

Sementara itu ketika ditemui di lobi Parlimen, Dr Mahathir menjelaskan hutang negara kini ditahap yang boleh diurus, dan turun disumbangkan oleh beberapa faktor, termasuk kerajaan berjaya mendapatkan semula banyak wang yang hilang dan disimpan oleh Singapura.

“Wang itu berjaya membantu mengurangkan hutang. Kerajaan juga bekerja keras mengurangkan nilai kontrak Projek Rel Kereta Api Pantai Timur (ECRL). Projek itu perlu diteruskan kerana jika tidak, kerajaan perlu membayar pampasan yang besar.

“Kami juga melihat kemungkinan lebih banyak hutang boleh dikurangkan menerusi pengenalpastian aset kerajaan yang boleh dijual. Pada masa ini proses sedang berjalan, ia tidak statik. Angkanya dikurangka, sedang usahakannya sepanjang masa. Saya tidak dapat memberikan angka sebenar, namun saya yakin angkanya sudah banyak dikurangkan,” katanya.

Mengenai sebarang rancangan untuk menjua aset lain selain kapal layar Equanimity, Mahathir berkata kerajaan masih mempunyai beberapa aset termasuk tanah milik kerajaan.

“Sudah pasti kami akan menjualnya kepada rakyat Malaysia, bukan kepada orang asing. Ini akan mengurangkan hutang,” katanya.

Semalam, Genting Malaysia Bhd mengesahkan pembelian kapal layar mewah Equanimity bersama-sama bunker, bahan api, pelincir dan barangan lain atas kapal, dengan pertimbangan bejumlah US$126 juta (RM514.6 juta).

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, syarikat itu berkata pada 26 Mac 2019, ia membuat tawaran ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk membeli kapal mewah itu di bawah proses Jualan Kehakiman, melalui jualan terus persendirian, menurut perintah yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengikut bidang kuasa Admiralti. — BernamaMedia Shah Alam Kini di Tukar Kepada www.suarabiru.com (https://mediashahalam.blogspot.com)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediashahalam.blogspot.com/2019/04/popular-halaman-utama-berita-kdnk-naik.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SuaraBiru+%28SUARA+BIRU%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kj Lge Bohong Hutang Negara

Kj Lge Bohong Hutang Negara

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 241 hits
Khairy Jamaluddin mendakwa Menteri Kewangan Lim Guan Eng berbohong dan memberi jawapan yang mengelirukan berhubung hutang negara Ahli Parlimen Rembau itu berkata Lim pada sesi penggulungan di Dewan Rakyat pada Selasa berkata hutang kerajaan...
Penjawat Awam Harus Bantu Kerajaan Kurangkan Hutang Negara Dalam Tempoh 3 Tahun

Penjawat Awam Harus Bantu Kerajaan Kurangkan Hutang Negara Dalam Tempoh 3 Tahun

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 342 hits
Anggota CUEPACS dan penjawat awam disarankan agar memberikan kerjasama kepada kepemimpinan kerajaan baharu bagi menyokong usaha pemulihan negara Berbekalkan keamanan dan bebas daripada sebarang tindakan liar usaha itu berupaya dilaksanakan ...
Hutang Negara Tinggi Tun M Gesa Penjawat Awam Ikat Perut

Hutang Negara Tinggi Tun M Gesa Penjawat Awam Ikat Perut

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 414 hits
KUALA LUMPUR Semua penjawat awam diminta ikat perut buat sementara waktu sehingga kerajaan dapat mengatasi masalah kewangan negara yang dicipta oleh kerajaan terdahulu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pada waktu ini kerajaan ...
Mana Mungkin Kadar Hutang Negara Sudah Turun Najib

Mana Mungkin Kadar Hutang Negara Sudah Turun Najib

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 608 hits
Kerajaan PH sekali lagi menipu dalam Dewan Rakyat apabila mereka mengeluarkan kenyataan pagi ini bahawa hutang negara berkurang selepas pertumbuhan KDNK Mereka kata Sekarang KDNK negara sudah meningkat Apabila KDNK meningkat peratus hutang ...
Politikus Golkar Lihat Jokowi Semakin Kuasai Masalah Negara Saat Debat Capres

Politikus Golkar Lihat Jokowi Semakin Kuasai Masalah Negara Saat Debat Capres

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 227 hits
Kalau menurut saya di debat ke 4 ini Bapak Jokowi makin terbukti bisa menguasai masalah masalah yang ada di Indonesia
Hutang Negara Sudah Berjaya Dikurangkan Kata Perdana Menteri Viralhancing

Hutang Negara Sudah Berjaya Dikurangkan Kata Perdana Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 318 hits
KUALA LUMPUR 4 April Tun Dr Mahathir Mohamad memberitahu kadar hutang negara sudah menurun susulan pertumbuhan Keluaran Dalam Kasar Negara Perdana Menteri berkata walau bagaimanapun proses mengurangkan hutang negara masih dijalankan Kita su...
Pm Jawab Ahmad Maslan Kadar Hutang Tak Lagi Ganggu Usaha Tadbir Bangunkan Negara

Pm Jawab Ahmad Maslan Kadar Hutang Tak Lagi Ganggu Usaha Tadbir Bangunkan Negara

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Peratusan hutang negara berkurang berikutan peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar dan penyelesaian beberapa hutang kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Dr Mahathir berkata demikian pada sesi Waktu Pertanyaan Pertanyaa...
Strategi Pln Dorong Ri Jadi 10 Negara Ekonomi Terbesar Di Dunia

Strategi Pln Dorong Ri Jadi 10 Negara Ekonomi Terbesar Di Dunia

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 215 hits
Executive Vice President Corporate Communication and CSR PT PLN I Made Suprateka mengatakan konsumsi listrik yang besar selama ini dianggap sebagai pemborosan Namun rupanya data yang ada memperlihatkan semakin besar konsumsi listrik sebuah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things