Hutan Paya Bakau Berbeza Berbanding 30 Tahun Lalu


Ilah Hafiz Aziz Sebahagian pokok bakau yang terjejas berikutan pencemaran akibat tumpahan minyak di perairan Tanjung Tuan. - Foto BERNAMA KUALA LUMPUR: Hutan paya bakau di pesisir pantai negara banyak berbeza berbanding 30 tahun lalu kesan pelbagai aktiviti, termasuk perbuatan manusia.
Pensyarah di Jabatan Sains Bumi dan Alam Sekitar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Muzzneena Ahmad Mustapha, berkata sekitar 1970, paya bakau dikesan berada jauh ke dalam laut, tetapi hari ini ia sekadar berselerakan di pinggir laut.
"Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi hutan ini, antaranya alam semula jadi seperti hakisan arus air dan angin serta hakisan pantai.
"Selain itu, aktiviti manusia juga memberi kesan seperti penebangan bakau dan kejadian tumpahan minyak seperti berlaku di Tanjung Tuan, Melaka," katanya kepada BH, baru-baru ini.
Dr Muzzneena berkata, untuk menyatakan hutan paya bakau berkurangan di dalam negara ini adalah tidak tepat, namun berlaku perubahan tertentu di sesetengah tempat yang biasa menjadi lokasi hutan berkenaan.

Prof Madya Dr Muzzneena Ahmad Mustapha. "Ada tempat yang berkurangan dan ada tempat bertambah. Bagi kawasan yang bertambah, biasanya satu tindakan proaktif dilaksanakan kerajaan tempatan seperti program menanam semula pokok," katanya.
Beliau berkata, fungsi hutan paya bakau di pesisir pantai penting, khususnya dalam menahan arus ombak yang besar.
"Ia akan mengurangkan kesan impak arus itu ke pantai, malah ia juga akan mengurangkan hakisan sekiranya berlaku arus yang kuat," katanya yang turut merujuk kemampuan dalam mengurangkan impak tsunami," katanya.
Dr Muzzneena berkata, pengurusan hutan paya bakau sukar dilakukan pada peringkat on the ground, namun teknologi canggih seperti remote sensing atau penderiaan jauh yang ada pada hari ini amat membantu dalam proses perlindungan hutan itu.

 Keadaan pokok bakau yang sakit dan bakal mati akibat kesan tumpahan minyak di kawasan seluas 1.2 hektar hutan pokok bakau di Hutan Simpan Kekal Tanjung Tuan, Port Dickson. - NSTP/Hassan Omar "Ia berupaya membantu memantau struktur dinamik hutan paya bakau dan maklumat yang dinyatakan menerusi teknologi ini juga adalah tepat, sekali gus memberikan kelebihan kepada semua pihak dalam melindungi ekosistem hutan paya bakau," katanya.
BH sebelum ini melaporkan hutan pesisir pantai Tanjung Tuan, yang menjadi penampan penting hakisan pantai di Melaka kini berada dalam situasi nazak dan dijangka bakal lenyap selepas sisa tumpahan minyak kapal dari Selat Melaka dikesan begitu banyak 'mendarat' dan amat sukar dibersihkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/hutan-paya-bakau-berbeza-berbanding-30.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebanyakan Ahli Keadilan Mula Aktif Politik Seawal Usia 18 Tahun

Kebanyakan Ahli Keadilan Mula Aktif Politik Seawal Usia 18 Tahun

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 227 hits
POSTED BY AMIR WRLRAhli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah menempelak tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya menangguhkan pelaksanaan undi 18 kepada September 2022 Beliau berpendapat alasan SPR juga tidak boleh diterima kerana menganggap badan ...
Atuk Berusia 70 Tahun Kejang Meninggal Dunia Ketika Melakukan Hubungan Intim Dengan Pelacur

Atuk Berusia 70 Tahun Kejang Meninggal Dunia Ketika Melakukan Hubungan Intim Dengan Pelacur

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 337 hits
4 383 total views 4 383 views today Seorang lelaki warga emas disahkan meninggal dunia dalam keadaan berbogel ketika sedang melakukan hubungan intim bersama seorang pelacur Kejadian tersebut dipercayai berlaku pada 7 Mac 2021 yang lalu Meme...
Indonesia Telah Amankan 329 5 Juta Dosis Vaksin Covid 19 Di Tahun Ini

Indonesia Telah Amankan 329 5 Juta Dosis Vaksin Covid 19 Di Tahun Ini

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 184 hits
Honesti melanjutkan pihaknya akan terus meningkatkan suplai vaksin agar dapat memenuhi target 426 juta dosis Sebagian besar usaha peningkatan tersebut dilakukan di tahun ini
Terpilih Tunai Haji Tahun Ini Anda Diutamakan Terima Vaksin Covid 19 Khairy

Terpilih Tunai Haji Tahun Ini Anda Diutamakan Terima Vaksin Covid 19 Khairy

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 177 hits
Oleh IBADAT haji tahun ini akan mengikut norma baharu GAMBAR HIASAN JIKA sebelum ini jemaah haji perlu menerima beberapa jenis suntikan imunisasi sebelum ke Tanah Suci mulai tahun ini mereka perlu menambah suntikan vaksin COVID 19 pula seba...
Hiburan Akhirnya Tamat Selepas 21 Tahun Erra Fazira Titip Penghargaan Buat Penonton Gerak Khas

Hiburan Akhirnya Tamat Selepas 21 Tahun Erra Fazira Titip Penghargaan Buat Penonton Gerak Khas

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 324 hits
Drama Gerak Khas yang bersiaran di kaca televisyen sejak 21 tahun yang lalu akhirnya telah melabuhkan tirai pada malam kelmarin Sumber Google Bersiaran di saluran TV3 dengan tajuk Gerak Khas The Finale untuk musim terakhir bintang utama dra...
Bimbang Anak Terlewat Perkembangannya Ini Check List Anak Dari 1 5 Tahun

Bimbang Anak Terlewat Perkembangannya Ini Check List Anak Dari 1 5 Tahun

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 216 hits
Ibu bapa mana yang tidak mahu memberikan yang terbaik buat anak anak mereka Memahami akan setiap perkembangan anak sejak kecil tanda anda adalah ibu bapa yang cukup prihatin dan mengambil berat setiap perkembangannya Meneliti setiap perkemb...
6 Tahun Buang Masa Kalaulah Buat Test Cepat Cepat Lepas Buat Ujian Kesuburan Terus Hamil

6 Tahun Buang Masa Kalaulah Buat Test Cepat Cepat Lepas Buat Ujian Kesuburan Terus Hamil

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 264 hits
Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga pastinya mengimpikan zuriat sebagai penyeri hidup Namun tak semua yang bernasib baik setelah berkahwin terus dikurniakan zuriat ada yang terpaksa menunggu lama dan berhabis ribuan ringgit untuk m...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi