Husam Kritik Amanah Parti Saya Pun Tak Buat Apa




Bekas pengerusi PH Kelantan Husam Musa melihat proses semak dan imbang dalam kerajaan Kelantan selepas pilihan raya umum (PRU) lalu tidak berlaku, lebih-lebih lagi ketika PAS dan Umno saling bekerjasama.
Pada masa sama, kata Husam, partinya - Amanah - juga tidak berbuat apa-apa untuk menangani keadaan itu, selain tiada individu yang berpengalaman dalam selok-belok pentadbiran kerajaan negeri.
Diminta mengulas anggapan sesetengah pihak yang menyatakan dia kini lantang bersuara kerana PRU ke-15 semakin hampir, Husam berkata 'kehilangannya' buat seketika sebelum ini adalah bagi memberi ruang kepada kerajaan negeri melaksanakan peranan mereka.
"Kerajaan Kelantan atau mana-mana pihak juga kena ada masa untuk diberi ruang kepada mereka melaksanakan tugas. Kalau awal-awal kita lagi kacau daun mereka pun terganggu, mereka pun tahu peranan mereka.
"Kemudian kita ada pembangkang, kita ada parti-parti politik yang lain dalam Kelantan, kemudian apabila Umno berpakat dengan PAS dan tak jadi pembangkang kelihatan semak dan imbang itu tidak wujud," katanya.
Ketua Amanah Kota Bharu itu memang mengakui secara umum ada juga pemimpin Umno yang menegur kerajaan negeri yang diketuai PAS itu namun ia berlangsung secara agak mesra.
"Kemudian ada parti-parti politik, termasuk parti saya sendiri, Amanah.
"Parti saya pun memang tak buat apa. Tetapi saya (kini) duduk hanya peringkat bawah, sebagai ketua kawasan saya tidak ada dalam peringkat negeri," katanya pada sesi dialog Save Kelantan bersama media di Kota Bharu, semalam.
NGO melangkaui parti politik
Bekas exco Kelantan pada zaman Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat itu berkata, setakat pemerhatiannya banyak amalan dalam kerajaan negeri sebenarnya tidak difahami oleh orang yang tidak pernah berada dalam kerajaan.
"Misalnya masalah laporan audit mengenai perjalanan syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) ramai orang tak tahu.
"Orang ini dia tidak tahu perjalanan kerajaan, bila dah hampir tiga tahun lebih tidak ada satu suara yang berkesan, maka yang betul-betul concern kepada saya adalah kehilangan khazanah hutan yang ramai orang tak faham," katanya.
Menurut Husam dia tetap membangkitkan isu pembalakan dan hutan ketika orang menganggap ia jauh daripada perhatian rakyat namun ia perlu dilakukan kerana tiada pihak yang cekap memperkatakannya.
"Jadi tanggungjawab itu berbalik kepada saya. Kalau saya tidak dedahkan mungkin sampai bila-bila pun tiada orang dedahkan dan perkara ini tak boleh dihentikan," kata Husam yang kini menjadi pengerusi Save Kelantan.
Sementara itu mengulas mengenai objektif Save Kelantan, Husam berkata pertubuhan itu merupakan platform yang tidak berkaitan dengan parti politik tetapi bermatlamat untuk memperjuangkan isu-isu kritikal di Kelantan.
Save Kelantan katanya kini mempunyai 20 biro yang akan memberi fokus mendedahkan pelbagai isu setempat seperti pembalakan tebang habis, penyelewengan projek bekalan air, tuntutan royalti petroleum, kegagalan syarikat berkait kerajaan negeri (GLC) dan pengurusan sampah.
"Save Kelantan merupakan satu gerakan rentas parti politik. Ia tidak terikat dengan batasan politik dan kami juga bukan ada ikatan politik dengan mana-mana parti.
"Kami tertumpu kepada pendedahan masalah-masalah rakyat supaya ditangani dengan baik oleh kerajaan dan memberi cadangan penyelesaian. Save Kelantan bergerak secara profesional dan konstruktif," jelasnya.
Difahamkan antara individu yang terlibat dengan Save Kelantan ialah aktivis pertanian negeri, Hishamuddin Ghazali, Ketua Amanah Rantau Panjang Shahjihan, dan bekas Pengerusi Yayasan Dakwah dan Islamiah Malaysia (Yadim) Nik Omar Nik Abdul Aziz.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2022/04/husam-kritik-amanah-parti-saya-pun-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sidang Media Parti Amanah Negara Persiapan Menghadapi Pru15 Isu Penga Adakah Amanah Dah Kaji

Sidang Media Parti Amanah Negara Persiapan Menghadapi Pru15 Isu Penga Adakah Amanah Dah Kaji

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 114 hits
Maaf cakap tapi aku rasa Amanah ni bodoh Entah kenapa dia masih percaya gabungan semua pembangkang boleh tewaskan BN Cuba tengok keputusan PRN Melaka dan Johor Pejuang dan Warisan ditolak sama sekali Cuma Muda dapat nyawa di Johor itupun at...
Pemimpin Parti Amanah Meninggal Dunia Ketika Mahu Bayar Zakat Fitrah

Pemimpin Parti Amanah Meninggal Dunia Ketika Mahu Bayar Zakat Fitrah

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 190 hits
Pemimpin Parti Amanah Meninggal Dunia Ketika Mahu Bayar Zakat Fitrah ALOR SETAR Timbalan Pengerusi Tetap Parti Amanah Negara Adnan Saad 54 meninggal dunia apabila rebah tiba tiba sewaktu beratur bagi menunaikan zakat fitrah di Masjid Zahir ...
Presiden Amanah Tolak Bersatu Dan Pas Timbalan Presiden Pula Mahu Dua Parti Itu Diterima

Presiden Amanah Tolak Bersatu Dan Pas Timbalan Presiden Pula Mahu Dua Parti Itu Diterima

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 141 hits
Pemimpin pembangkang diminta berjiwa besar dengan memaafkan dan melupakan perkara lalu bagi merealisasikan Khemah Besar sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 Sehubungan itu Naib Presiden Pakatan Harapan Datuk Seri Salahuddin...
Annuar Jawab Zahid Setia Pada Parti Berbeza Setia Pada Individu

Annuar Jawab Zahid Setia Pada Parti Berbeza Setia Pada Individu

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 100 hits
Selepas dikritik Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kerana mengatakan dokumen PASLeak bukan sesuatu yang luar biasa Annuar Musa tampil mengulas isu kesetiaan kepada parti Kata Ahli Parlimen Ketereh itu kesetiaan kepada parti adalah hal amat p...
Anwar Ibrahim The Father Of Lompat Parti

Anwar Ibrahim The Father Of Lompat Parti

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 160 hits
Yes Anwar invented Malaysia s political katak culture He turned crossovers into an art form Anwar s 48 year track record in politics has been one of crossing over from one side to the other And if he had been successful in 2004 or in 2008 A...
Bersatu Sedia Bincang Dengan Parti Lain Pastikan Bn Hadapi Satu Lawan Satu

Bersatu Sedia Bincang Dengan Parti Lain Pastikan Bn Hadapi Satu Lawan Satu

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 128 hits
agendaily com25 4 2022Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin Parti Pribumi Bersatu Malaysia bersedia untuk menjalinkan kerjasama dengan mana mana parti politik bagi memastikan Barisan Nasional berdepan saingan satu lawan satu...
Sokong Anwar Jadi Pm Farhash Gesa Parti Yang Mahu Bersama Ph

Sokong Anwar Jadi Pm Farhash Gesa Parti Yang Mahu Bersama Ph

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 91 hits
April 24 2022 Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak berkata sebarang kerjasama lanjut dengan parti pembangkang lain mestilah mengambil kira pandangan akar umbi KUALA LUMPUR Mana mana parti yang ingin bekerjasama dengan PKR mestilah menyokong ...
Memang Ramai Pun Bersikap Demikian Tidak Pun Membantu Parti Tetapi Kroni Di Glc

Memang Ramai Pun Bersikap Demikian Tidak Pun Membantu Parti Tetapi Kroni Di Glc

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 86 hits
Saya tak percaya pada Amirudin Farhash jelas sebab bertanding di Gombak April 23 2022 Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak berkata keputusan kembali ke Selangor ini bukan dibuat secara tergesa gesa malah ia dibincangkan dengan kepimpinan par...
Awani Ringkas Bersatu Mahu Kerjasama Dengan Parti Politik

Awani Ringkas Bersatu Mahu Kerjasama Dengan Parti Politik

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 198 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid