Hukum Menunjukkan Kemesraan Suami Isteri Pada Khalayak



Media sosial merupakan sebuah alat untuk berkongsi, baik dari sudut kebahagiaan, tips, ilmu dan sebagainya. Kita melihat ramai manusia yang menggunakan media sosial dengan penuh bermanfaat.
Namun, tidak kurang juga ada yang tanpa segan silu mempamerkan sesuatu yang tidak wajar dipamerkan, iaitu hubungan kemesraan sesama pasangan baik yang sudah berkahwin mahupun belum.
Hubungan perkahwinan merupakan sesuatu yang halal dan perlu diraikan sama ada dalam bentuk perbuatan mahupun perkataan.
Walau bagaimanapun, ramai di kalangan kita pada hari ini terlalu menonjolkan kemesraan sehingga pada tahap yang tidak sepatutnya dan menimbulkan reaksi yang kurang senang kepada semua pengguna media sosial.
Malah, berdasarkan ‘posting-posting’ tersebut juga, terdapat di kalangan warga net yang akan melontarkan komen-komen yang negatif berbanding yang baik-baik.
Dan rata-rata mereka yang dikritik akan membalas dengan hujah – media sosial ini adalah hak dan urusan masing-masing. Warga net atau para pengikut di media sosial tidak ada hak untuk memberi komen atau nasihat yang kurang menyenangkan.
Malah, ada di kalangan kita juga yang berpendapat bahawa – “Jika tidak suka untuk melihat, maka boleh unfollow“.
Apabila difikirkan semula, adakah wajar sesama kita bergaduh dan bertikam lidah di media sosial disebabkan oleh perkara-perkara seperti ini?
Sebagai pengguna media sosial yang mengamalkan sikap keterbukaan dan bebas untuk melakukan apa sahaja, kita tidak boleh melupakan etika di media sosial iaitu etika dan hak sebagai pengguna dan juga terhadap pengguna yang lain.
Menjalankan hak sebagai pengguna adalah mudah sahaja, iaitu tidak memuat naik perkara-perkara yang melibatkan isu dan sensitiviti semua orang. Seperti pesan ilmuwan, lakukan perkara yang menyenangkan mata yang melihat.
Manakala menunaikan hak terhadap pengguna yang lain ialah dengan menimbang-tara setiap tindakan yang dilakukan, adakah mampu memberi manfaat kepada orang lain atau tidak.
Jika memuat naik gambar makanan di media sosial dengan niat untuk menunjuk-nunjuk, ia membuktikan bahawa tiada kebaikan yang akan diperoleh oleh anda mahupun pengguna yang lain.
Namun, jika gambar tersebut disekalikan dengan perkara yang bermanfaat seperti menu atau cara mudah memasaknya, pandangan peribadi anda mengenai tahap kelazatan dan di mana boleh didapati, maka ia adalah tidak mengapa.
Sama sahaja dengan memuat naik gambar kemesraan sesama suami isteri, jika ia gambar yang tidak berlebihan dan tidak menaikkan nafsu syahwat orang lain, maka ia adalah tidak mengapa. Namun, jika gambar tersebut keterlaluan seperti bercumbu atau berpelukan, maka ia adalah tidak dibolehkan.
Apa Kata Islam
Menurut beberapa pandangan jumhur ulama’ berkenaan sikap keterbukaan ini ialah, ia perlu dilakukan secara berpada-pada dan menghormati maruah masing-masing, baik pasangan mahupun perasaan orang yang melihatnya.
Ustaz Azhar Al-Idrus pernah diajukan soalan berkaitan isu ini, menjawab bahawa perkara yang terjadi di dalam rumah, tidak perlu ditunjukkan secara umum, cukup sekadar pasangan sahaja yang mengetahuinya.
Malah, menurut Mufti Wilayah Kelantan, beliau menyifatkan bahawa tindakan menunjukkan kemesraan di media sosial secara melampau adalah tidak wajar dilakukan. Hal ini kerana, ia bukan sahaja menyentuh sensitiviti mata-mata yang memandang, namun ia juga dikatakan dapat menjatuhkan maruah sesetengah pihak terutamanya pasangan itu sendiri.
Secara umumnya, akaun media sosial itu adalah milik persendirian namun pada realitinya ia dikongsi bersama dengan mereka yang mengikut (follow) anda. Oleh itu, etika di media sosial perlu diterapkan dan diambil berat oleh segenap masyarakat.
Di zaman sekarang, semuanya ingin dikongsi di media sosial. Malah, ada yang menganggap bahawa sesebuah perkongsian itu mampu membuktikan sejauh mana kebahagiaan yang dirasai.
Walau bagaimanapun, menurut beberapa pakar kaunseling, mereka menyatakan bahawa kebahagiaan yang sebenar itu cukuplah dirasai oleh diri sendiri. Malah, mereka yang cenderung untuk meluahkan perasaan di media sosial dikatakan mempunyai sifat yang kurang sihat kerana bimbang boleh menimbulkan penyakit terlalu inginkan perhatian daripada semua orang.
Malah, menurut pandangan jumhur ulama’ lagi menafsirkan bahawa dalam diri manusia itu terkandung satu sifat yang boleh melindungi diri sendiri, iaitu malu.
Malu ini biarlah bertempat. Jika keterlaluan mempunyai sifat malu sehingga tidak mampu melakukan kerja dengan baik, ia akan menimbulkan masalah-masalah lain.
Namun, malu yang dinyatakan di sini ialah malu yang boleh mengawal perlakuan seseorang itu daripada bersikap secara berlebihan dan malu yang boleh membendung diri kita untuk menjadi manusia yang punya etika dan akhlak yang baik.
Sama ada etika di media sosial atau tidak, semuanya saling berkait rapat. Jika tiada perasaan malu, anda boleh melakukan apa sahaja, hatta memuat naik gambar yang tidak bersesuaian di media sosial dan boleh bercumbu di khalayak ramai tanpa segan silu.
الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ شُعْبَةً، وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنَ الْإِيمَانِ
Maksud: “Iman itu ada tujuh puluh lebih cabang. Dan rasa malu salah satu cabang dari iman.” (Hadis Riwayat Muslim, no.35)
Kesimpulan
Tidak salah ingin menunjukkan tanda penghargaan kepada isteri atau suami anda dengan menulis tulisan yang manis-manis di layar skrin dan tidak salah untuk menghiraukan pandangan orang yang melihatnya.
Namun, gunakanlah kata-kata dan bahasa yang baik kerana ia mencerminkan diri anda yang menggunakannya serta muat naik gambar yang sopan yang tidak mengundang fitnah dan menjatuhkan maruah pasangan mahupun ahli keluarga anda.
Wallahu a’lam
 
Sumber: Mufti Wilayah
The post Hukum Menunjukkan Kemesraan Suami Isteri Pada Khalayak appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/hukum-menunjukkan-kemesraan-suami-isteri-pada-khalayak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Gaji Suami Kecil Tak Bagi Duit Kepada Isteri Ustaz Azhar Idrus Official

Hukum Gaji Suami Kecil Tak Bagi Duit Kepada Isteri Ustaz Azhar Idrus Official

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 74 hits
Channel Rasmi Ustaz Azhar Idrus Original Mencari ilmu merupakan adalah satu kewajiban Tidak boleh dipandang sebelah mata diremehkan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw Mencari ilmu adalah kewajiban bagi setiap Muslim Oleh kar...
Cara Hubungan Intim Suami Isteri Menggunakan Mulut Dan Hukumnya Haram Atau Harus

Cara Hubungan Intim Suami Isteri Menggunakan Mulut Dan Hukumnya Haram Atau Harus

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 174 hits
SEKS ORAL SALAH SATU TEKNIK MELAYAN LELAKI TERBAIK Seks oral juga adalah salah satu teknik bersetubuh yang perlu anda amalkan untuk melayan lelaki dengan baik Malangnya tak ramai wanita yang ingin mengamalkan teknik ini kerana berasa kotor ...
Isteri Menangis Biasa Suami Yang Pandai Memujuk Tu Yang Luar Biasa

Isteri Menangis Biasa Suami Yang Pandai Memujuk Tu Yang Luar Biasa

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 65 hits
Kalau isteri cepat sentap bila suami cakap terkuat sikit tu bersyukur lah Ya la suami pun manusia biasa Manusia biasa emosi senang senang je nak turun naik sekelip mata Kadang kadang tak perasan pun volume suara tu ternaik Tahu tahu dah ter...
Suami Isteri Racun Baby Baru Lahir Buang Dalam Tong Sampah

Suami Isteri Racun Baby Baru Lahir Buang Dalam Tong Sampah

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 92 hits
Pasangan suami isteri warga Myanmar ditahan polis kerana didakwa meracuni bayi perempuan mereka yang baru dilahirkan sehingga mati Polis menerima laporan berhubung penemuan mayat bayi di dalam tong sampah di sebuah pangsapuri di Selangor pa...
Kemalangan Melibatkan Suami Isteri Di Lorong Motorsikal

Kemalangan Melibatkan Suami Isteri Di Lorong Motorsikal

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 74 hits
Anak Mangsa Maut Kemalangan Motosikal Yatim Piatu Sekelip MataSelasa lalu satu Lebuhraya Persekutuan menghala ke arah ibu negara mengundang kesedihan orang ramai Lebih menyedihkan pasangan itu turut meninggalkan dua anak perempuan yang masi...
10 Sebab Isteri Menderhakai Suami

10 Sebab Isteri Menderhakai Suami

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 1385 hits
sumber GoogleSeorang perempuan amat mudah mendapat pahala apabila berkahwin dan paling mudah mendapat dosa bila mereka tidak memahami erti perkahwinan yang sebenar Perkahwinan adalah penyatuan dua insan yang menerima seadanya sesama mereka ...
7 Manfaat Berpelukan Suami Isteri

7 Manfaat Berpelukan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 141 hits
Jangan bosan memeluk suami atau isteri anda Cuba ingat bagaimana rasanya ketika ibu memberikan pelukan kepada anaknya Tentu anak anda akan merasa hangat dan nyaman berada di samping orang yang dicintainya Begitu pula dengan berpelukan setel...
Isteri Sibuk Tapi Suami Biar Je Anak Tak Pedulikan Anak Buat Isteri Kurang Hormat Pada Suami Hati Hati

Isteri Sibuk Tapi Suami Biar Je Anak Tak Pedulikan Anak Buat Isteri Kurang Hormat Pada Suami Hati Hati

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 87 hits
Sememangnya isteri menyedari akan tanggungjawab dan rasa hormat yang perlu diberikan kepada lelaki bergelar suami Namun rasa hormat ini semakin lama semakin hilang hanya disebabkan oleh beberapa perkara Inilah yang selalunya berlaku dalam k...
Menatang Apa Ni Ratusan Ribu Penis Fish Tersadai Di Pantai

Sinopsis Apabila Terbit Fajar

Lelaki Oku Cuba Terjun Dari Kereta Yang Sedang Bergerak Pemandu Myvi Halang Keterangan Dari Suspek Pula Tersebar

Doa Mohon Ringankan Azab Ibu Bapa Dalam Kubur

Kecoh Myvi Biru Langgar Kereta Orang Awam Cuba Loloskan Diri Dipercayai Suspek Samun

Bila Kami Bereformasi Awak Masih Pakai Pampers

Tak Nak Bangsa Sendiri Wanita Kaya China Gilakan Penderma Sperma Mat Saleh

Ibu Bapa Naik Skuter Dari Johor Ke Selangor Hantar Laptop Tapi Anak Tak Mahu Jumpa



Sehari Sebelum Meninggal Arwah Alif Johan Sempat Nora Ariffin

Shaza Bae Juara Ini Keputusan Penuh Dewi Remaja Akhir 2019

Biodata Alif Johan Mentor Anak Penyanyi Nora Ariffin Yang Meninggal Dunia

Ideologi Satu Budaya Satu Bangsa Dan Satu Negara di Jepun

Memahami Kumpulan Pengganas Setiap Agama Besar Dunia


Ubat Gigi Premium Mismis Pudina Koko Yang Pertama Di Malaysia

Make Up Class Mary Kay Disember 2019

Jangan Langsung Dibuang 11 Makanan Ini Aman Dikonsumsi Meski Sudah Lewat Tanggal Kedaluwarsa

Deretan Selebgram Yang Bukan Dari Kalangan Manusia Followers Mu Nggak Ada Apa Apanya Bagi Mereka

Penang Dap Convention Tomorrow Could Be A Fiery Affair

Kes Tidak Didakwa Jejas Kepercayaan Kepada Polis Dan Peguam Negara