Hukum Menunjukkan Kemesraan Suami Isteri Pada Khalayak



Media sosial merupakan sebuah alat untuk berkongsi, baik dari sudut kebahagiaan, tips, ilmu dan sebagainya. Kita melihat ramai manusia yang menggunakan media sosial dengan penuh bermanfaat.
Namun, tidak kurang juga ada yang tanpa segan silu mempamerkan sesuatu yang tidak wajar dipamerkan, iaitu hubungan kemesraan sesama pasangan baik yang sudah berkahwin mahupun belum.
Hubungan perkahwinan merupakan sesuatu yang halal dan perlu diraikan sama ada dalam bentuk perbuatan mahupun perkataan.
Walau bagaimanapun, ramai di kalangan kita pada hari ini terlalu menonjolkan kemesraan sehingga pada tahap yang tidak sepatutnya dan menimbulkan reaksi yang kurang senang kepada semua pengguna media sosial.
Malah, berdasarkan ‘posting-posting’ tersebut juga, terdapat di kalangan warga net yang akan melontarkan komen-komen yang negatif berbanding yang baik-baik.
Dan rata-rata mereka yang dikritik akan membalas dengan hujah – media sosial ini adalah hak dan urusan masing-masing. Warga net atau para pengikut di media sosial tidak ada hak untuk memberi komen atau nasihat yang kurang menyenangkan.
Malah, ada di kalangan kita juga yang berpendapat bahawa – “Jika tidak suka untuk melihat, maka boleh unfollow“.
Apabila difikirkan semula, adakah wajar sesama kita bergaduh dan bertikam lidah di media sosial disebabkan oleh perkara-perkara seperti ini?
Sebagai pengguna media sosial yang mengamalkan sikap keterbukaan dan bebas untuk melakukan apa sahaja, kita tidak boleh melupakan etika di media sosial iaitu etika dan hak sebagai pengguna dan juga terhadap pengguna yang lain.
Menjalankan hak sebagai pengguna adalah mudah sahaja, iaitu tidak memuat naik perkara-perkara yang melibatkan isu dan sensitiviti semua orang. Seperti pesan ilmuwan, lakukan perkara yang menyenangkan mata yang melihat.
Manakala menunaikan hak terhadap pengguna yang lain ialah dengan menimbang-tara setiap tindakan yang dilakukan, adakah mampu memberi manfaat kepada orang lain atau tidak.
Jika memuat naik gambar makanan di media sosial dengan niat untuk menunjuk-nunjuk, ia membuktikan bahawa tiada kebaikan yang akan diperoleh oleh anda mahupun pengguna yang lain.
Namun, jika gambar tersebut disekalikan dengan perkara yang bermanfaat seperti menu atau cara mudah memasaknya, pandangan peribadi anda mengenai tahap kelazatan dan di mana boleh didapati, maka ia adalah tidak mengapa.
Sama sahaja dengan memuat naik gambar kemesraan sesama suami isteri, jika ia gambar yang tidak berlebihan dan tidak menaikkan nafsu syahwat orang lain, maka ia adalah tidak mengapa. Namun, jika gambar tersebut keterlaluan seperti bercumbu atau berpelukan, maka ia adalah tidak dibolehkan.
Apa Kata Islam
Menurut beberapa pandangan jumhur ulama’ berkenaan sikap keterbukaan ini ialah, ia perlu dilakukan secara berpada-pada dan menghormati maruah masing-masing, baik pasangan mahupun perasaan orang yang melihatnya.
Ustaz Azhar Al-Idrus pernah diajukan soalan berkaitan isu ini, menjawab bahawa perkara yang terjadi di dalam rumah, tidak perlu ditunjukkan secara umum, cukup sekadar pasangan sahaja yang mengetahuinya.
Malah, menurut Mufti Wilayah Kelantan, beliau menyifatkan bahawa tindakan menunjukkan kemesraan di media sosial secara melampau adalah tidak wajar dilakukan. Hal ini kerana, ia bukan sahaja menyentuh sensitiviti mata-mata yang memandang, namun ia juga dikatakan dapat menjatuhkan maruah sesetengah pihak terutamanya pasangan itu sendiri.
Secara umumnya, akaun media sosial itu adalah milik persendirian namun pada realitinya ia dikongsi bersama dengan mereka yang mengikut (follow) anda. Oleh itu, etika di media sosial perlu diterapkan dan diambil berat oleh segenap masyarakat.
Di zaman sekarang, semuanya ingin dikongsi di media sosial. Malah, ada yang menganggap bahawa sesebuah perkongsian itu mampu membuktikan sejauh mana kebahagiaan yang dirasai.
Walau bagaimanapun, menurut beberapa pakar kaunseling, mereka menyatakan bahawa kebahagiaan yang sebenar itu cukuplah dirasai oleh diri sendiri. Malah, mereka yang cenderung untuk meluahkan perasaan di media sosial dikatakan mempunyai sifat yang kurang sihat kerana bimbang boleh menimbulkan penyakit terlalu inginkan perhatian daripada semua orang.
Malah, menurut pandangan jumhur ulama’ lagi menafsirkan bahawa dalam diri manusia itu terkandung satu sifat yang boleh melindungi diri sendiri, iaitu malu.
Malu ini biarlah bertempat. Jika keterlaluan mempunyai sifat malu sehingga tidak mampu melakukan kerja dengan baik, ia akan menimbulkan masalah-masalah lain.
Namun, malu yang dinyatakan di sini ialah malu yang boleh mengawal perlakuan seseorang itu daripada bersikap secara berlebihan dan malu yang boleh membendung diri kita untuk menjadi manusia yang punya etika dan akhlak yang baik.
Sama ada etika di media sosial atau tidak, semuanya saling berkait rapat. Jika tiada perasaan malu, anda boleh melakukan apa sahaja, hatta memuat naik gambar yang tidak bersesuaian di media sosial dan boleh bercumbu di khalayak ramai tanpa segan silu.
الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ شُعْبَةً، وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنَ الْإِيمَانِ
Maksud: “Iman itu ada tujuh puluh lebih cabang. Dan rasa malu salah satu cabang dari iman.” (Hadis Riwayat Muslim, no.35)
Kesimpulan
Tidak salah ingin menunjukkan tanda penghargaan kepada isteri atau suami anda dengan menulis tulisan yang manis-manis di layar skrin dan tidak salah untuk menghiraukan pandangan orang yang melihatnya.
Namun, gunakanlah kata-kata dan bahasa yang baik kerana ia mencerminkan diri anda yang menggunakannya serta muat naik gambar yang sopan yang tidak mengundang fitnah dan menjatuhkan maruah pasangan mahupun ahli keluarga anda.
Wallahu a’lam
 
Sumber: Mufti Wilayah
The post Hukum Menunjukkan Kemesraan Suami Isteri Pada Khalayak appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/hukum-menunjukkan-kemesraan-suami-isteri-pada-khalayak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Gaji Suami Kecil Tak Bagi Duit Kepada Isteri Ustaz Azhar Idrus Official

Hukum Gaji Suami Kecil Tak Bagi Duit Kepada Isteri Ustaz Azhar Idrus Official

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 312 hits
Channel Rasmi Ustaz Azhar Idrus Original Mencari ilmu merupakan adalah satu kewajiban Tidak boleh dipandang sebelah mata diremehkan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw Mencari ilmu adalah kewajiban bagi setiap Muslim Oleh kar...
Wanita Tabah Ditendang Suami Jangan Tanya Mengapa Lama Lama Isteri Hilang Hormat

Wanita Tabah Ditendang Suami Jangan Tanya Mengapa Lama Lama Isteri Hilang Hormat

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 336 hits
Bila hati terluka dengan suami maka perempuan mudah mengalirkan air mata kerana jiwanya sangat rapuh dengan kekasaran yang dilakukan oleh kaum lelaki Ada ketikanya mereka terpaksa dilihat kuat dan nampak berani demi anak anak tercinta Tapi ...
Suami Isteri Racun Baby Baru Lahir Buang Dalam Tong Sampah

Suami Isteri Racun Baby Baru Lahir Buang Dalam Tong Sampah

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 578 hits
Pasangan suami isteri warga Myanmar ditahan polis kerana didakwa meracuni bayi perempuan mereka yang baru dilahirkan sehingga mati Polis menerima laporan berhubung penemuan mayat bayi di dalam tong sampah di sebuah pangsapuri di Selangor pa...
Isteri Sibuk Tapi Suami Biar Je Anak Tak Pedulikan Anak Buat Isteri Kurang Hormat Pada Suami Hati Hati

Isteri Sibuk Tapi Suami Biar Je Anak Tak Pedulikan Anak Buat Isteri Kurang Hormat Pada Suami Hati Hati

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 474 hits
Sememangnya isteri menyedari akan tanggungjawab dan rasa hormat yang perlu diberikan kepada lelaki bergelar suami Namun rasa hormat ini semakin lama semakin hilang hanya disebabkan oleh beberapa perkara Inilah yang selalunya berlaku dalam k...
7 Manfaat Berpelukan Suami Isteri

7 Manfaat Berpelukan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 429 hits
Jangan bosan memeluk suami atau isteri anda Cuba ingat bagaimana rasanya ketika ibu memberikan pelukan kepada anaknya Tentu anak anda akan merasa hangat dan nyaman berada di samping orang yang dicintainya Begitu pula dengan berpelukan setel...
Masih Terselamat Suami Isteri Parah Ditetak

Masih Terselamat Suami Isteri Parah Ditetak

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 470 hits
Lokasi kejadian suami isteri ditetak berhampiran sebuah bank di bandar Kuala Krai hari ini Gambar kecil Wan Fauzi KUALA KRAI Gara gara cemburu dan dendam sepasang suami isteri parah ditetak dengan golok oleh lelaki dikenali dalam kejadian d...
Ya Rasa Dah Tak Mahu Hidup Suami Kongsi Kisah Isteri Berjuang Lawan Depresi

Ya Rasa Dah Tak Mahu Hidup Suami Kongsi Kisah Isteri Berjuang Lawan Depresi

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 401 hits
Masyarakat hari ini dilihat semakin terdedah kepada gejala despresi tidak mengira tingkat umur Despresi boleh menyebabkan seseorang untuk bertindak di luar pemikirannya malah sehingga boleh menyebabkan kematian Penyakit despresi bukanlah se...
Isteri Jarang Sangat Tak Serabai Kalau Bersiap Suami Snaplah Gambar Untuk Kenangan Anak Anak

Isteri Jarang Sangat Tak Serabai Kalau Bersiap Suami Snaplah Gambar Untuk Kenangan Anak Anak

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 675 hits
Sekeping gambar menceritakan segala galanya Apa yang dikongsikan Hanis Zalikha ini ada benarnya Rakamlah seberapa banyak gambar sebagai kenangan dan tatapan anak anak Perkongsian Hanis ini mungkin turut dirasai para ibu ibu yang lain Mungki...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan