Hukum Menjadikan Patung Teddy Bear Dan Minion Sebagai Bantal Peluk



SOALAN:
Adakah patung minion dan teddy bear yang digunakan semasa tidur sebagai bantal atau untuk dipeluk dibenarkan? Mohon penjelasan.

JAWAPAN:
Kami mulakan dengan sabda Nabi SAW:

لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلَا صُورَةُ تَمَاثِيلَ
“Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk suatu rumah yang di dalamnya mempunyai anjing dan gambar patung.” [HR. al-Bukhari (3225), Muslim (2106) dan al-Tirmidzi (2804)]

Al-Mubarakfuri mengatakan yang dimaksudkan dengan ungkapan “Malaikat tidak akan masuk” ialah Malaikat Rahmah, bukan Malaikat Hafazah (yang sentiasa bersama manusia dan mencatat perilakunya) dan bukan juga Malaikat Maut (yang mencabut nyawa). Manakala ungkapan “gambar yang menyerupai” di dalam hadith tersebut pula bermaksud gambar (berbentuk) manusia dan binatang. (Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 8/72)

Sebab larangan menyimpan gambar patung (makhluk bernyawa)

Imam al-Nawawi menyebutkan berkenaan sebab larangan tersebut bahawa:

قَالَ الْعُلَمَاءُ سَبَبُ امْتِنَاعِهِمْ مِنْ بَيْتٍ فِيهِ صُورَةٌ كَوْنُهَا مَعْصِيَةً فَاحِشَةً وَفِيهَا مُضَاهَاةٌ لِخَلْقِ اللَّهِ تَعَالَى وَبَعْضُهَا فِي صُورَةِ مَا يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ تَعَالَى
“Para ulama’ mengatakan bahawa, antara sebab yang menghalang Malaikat daripada masuk ke dalam rumah adalah kerana terdapat gambar (makhluk bernyawa). Ini disebabkan perbuatan meletakkan gambar itu merupakan maksiat yang amat keji dan seolah-olah menyerupai ciptaan Allah SWT dan sebahagian daripada gambar-gambar tersebut ada yang dijadikan sembahan.” (Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 14/84)

Ibnu Qayyim al-Jauziyyah menyebut bahawa terdapat kisah Nabi SAW masuk ke dalam Kaabah dan bersolat di dalamnya serta Baginda SAW tidak mahu masuk ke dalamnya melainkan setelah dikeluarkan kesemua gambar di dalamnya. Kemudian, beliau mengulas kisah tersebut dengan menyebut:

فَفِيهِ دَلِيلٌ عَلَى كَرَاهَةِ الصَّلَاةِ فِي الْمَكَانِ الْمُصَوَّرِ، وَهَذَا أَحَقُّ بِالْكَرَاهَةِ مِنَ الصَّلَاةِ فِي الْحَمَّامِ؛ لِأَنَّ كَرَاهَةَ الصَّلَاةِ فِي الْحَمَّامِ، إِمَّا لِكَوْنِهِ مَظِنَّةَ النَّجَاسَةِ، وَإِمَّا لِكَوْنِهِ بَيْتَ الشَّيْطَانِ، وَهُوَ الصَّحِيحُ، وَأَمَّا مَحَلُّ الصُّوَرِ فَمَظِنَّةُ الشِّرْكِ غَالِبُ شِرْكِ الْأُمَمِ كَانَ مِنْ جِهَةِ الصُّوَرِ وَالْقُبُورِ
“Ini merupakan dalil yang menunjukkan bahawa hukumnya adalah makruh bersolat di tempat yang bergambar. Dan perkara ini lebih makruh lagi berbanding bersolat di dalam bilik mandi kerana solat di dalam bilik mandi (adalah makruh) sama ada disebabkan berkemungkinan terdapatnya najis atau kerana ia merupakan rumah syaitan. Pendapat ini yang sahih. Adapun tempat yang bergambar, (solat di dalamnya makruh) kerana berkemungkinan ia membawa kepada syirik. Kebanyakkan umat-umat terdahulu menjadi syirik sama ada melalui gambar-gambar atau kuburan (para nabi dan orang soleh).” (Lihat: Zad al-Ma’ad, 3/402)

Maka, kita dapat fahami bahawa larangan kepada patung atau gambar-gambar (lukisan) makhluk bernyawa adalah kerana ia menyerupai ciptaan Allah dan dikhuatiri benda-benda tersebut akan diagungkan atau disucikan atau terlalu dihormati sehingga akhirnya membawa kepada kesyirikkan dan penyembahan.

Bantal peluk berbentuk karakter atau haiwan

Sudah menjadi trend atau ikutan anak-anak masa kini menjadikan teddy bear, patung minion dan yang seumpamanya sebagai bantal atau bantal peluk semasa tidur. Mengenai perkara ini, Imam al-Nawawi ada menukilkan satu pendapat daripada al-Khattabi yang menyebutkan bahawa:

وَإِنَّمَا لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ أَوْ صُورَةٌ مِمَّا يَحْرُمُ اقْتِنَاؤُهُ مِنَ الْكِلَابِ وَالصُّوَرِ فَأَمَّا مَا لَيْسَ بِحَرَامٍ مِنْ كَلْبِ الصَّيْدِ وَالزَّرْعِ وَالْمَاشِيَةِ وَالصُّورَةِ الَّتِي تُمْتَهَنُ فِي الْبِسَاطِ وَالْوِسَادَةِ وَغَيْرِهِمَا فَلَا يَمْتَنِعُ دُخُولُ الْمَلَائِكَةِ بِسَبَبِهِ
“Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya terdapat anjing atau gambar (gambar patung) yang haram digunakan. Adapun apa yang tidak haram untuk digunakan yang terdiri daripada anjing buruan, anjing bagi menjaga tanaman dan anjing bagi menjaga ternakan serta gambar yang direndahkan (tidak dimuliakan) yang terdapat pada hamparan atau bantal atau selainnya, maka ia tidak menghalang daripada para Malaikat masuk (ke dalam rumah) disebabkan olehnya (ada dalam rumah).” (Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 14/84 dan Tuhfah al-Ahwazi, 8/72)

Akan tetapi, kemudiannya Imam al-Nawawi menyatakan pula pendapatnya bahawa perkara tersebut adalah umum buat semua jenis anjing dan gambar patung sebagaimana katanya:

وَالْأَظْهَرُ أَنَّهُ عَامٌّ فِي كُلِّ كَلْبٍ وَكُلِّ صُورَةٍ... لِإِطْلَاقِ الْأَحَادِيثِ وَلِأَنَّ الْجِرْوَ الَّذِي كَانَ فِي بَيْتِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَحْتَ السَّرِيرِ كَانَ لَهُ فِيهِ عُذْرٌ ظَاهِرٌ فَإِنَّهُ لَمْ يَعْلَمْ بِهِ وَمَعَ هَذَا امْتَنَعَ جِبْرِيلُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ دُخُولِ الْبَيْتِ وَعَلَّلَ بِالْجِرْوِ فَلَوْ كَانَ العذر فى وجود الصورة والكلب لايمنعهم لَمْ يَمْتَنِعْ جِبْرِيلُ
“Pendapat yang kuat ialah larangan tersebut adalah umum buat semua jenis anjing dan gambar patung… kerana hadith-hadith tersebut adalah mutlak (tidak diikat oleh apa-apa). Dan kerana (sebagaimana kisah) anak anjing yang berada di bawah katil di dalam rumah Nabi SAW. Secara zahirnya, bagi baginda SAW keuzuran kerana baginda tidak tahu akannya. Meskipun begitu, ia tetap menjadi halangan buat Malaikat Jibril A.S untuk masuk ke rumah baginda dan sebabnya adalah anak anjing tersebut. Kalaulah apabila adanya keuzuran pada gambar patung dan anjing (berada dalam rumah), tidak menghalang para Malaikat (daripada masuk), maka sudah tentu Malaikat Jibril A.S tidak akan terhalang.” (Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 14/84)

Sekalipun begitu, terdapat riwayat daripada Aisyah R.Anha, katanya:

كُنْتُ أَلْعَبُ بِالْبَنَاتِ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ لِي صَوَاحِبُ يَلْعَبْنَ مَعِي فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ يَتَقَمَّعْنَ مِنْهُ فَيُسَرِّبُهُنَّ إِلَيَّ فَيَلْعَبْنَ مَعِي
“Aku pernah bermain patung permainan ketika tinggal bersama Nabi SAW, sedangkan aku memiliki beberapa sahabat yang biasa bermain bersamaku. Maka, ketika Rasulullah SAW masuk dalam rumah, sahabat-sahabat aku itu pun bersembunyi dari Baginda. Lalu Baginda menyerahkan mainan padaku satu demi satu lantas mereka pun bermain bersamaku.” [HR. al-Bukhari (6130)]

Ibnu Hajar al-Asqalani berkata: “Para ulama’ berdalilkan dengan hadith ini akan bolehnya patung boneka berupa perempuan dan bolehnya mainan untuk anak perempuan. Hadith ini adalah pengecualian dari keumuman hadith yang melarang daripada mencipta sesuatu yang menandingi dengan ciptaan Allah. Kebolehan ini ditegaskan oleh al-Qadi ‘Iyadh dan beliau berkata bahawa inilah pendapat majoriti ulama.” [Lihat: Fath al-Bari (10/527)]

Oleh itu, kita ketahui bahawa sekiranya patung tersebut dijadikan sebagai alat permainan dan pembelajaran bagi kanak-kanak, maka hukumnya adalah harus. Hal ini kerana patung permainan kanak-kanak bukanlah sesuatu yang disembah atau dimuliakan. Bahkan, kanak-kanak tersebut dengan tabiatnya akan mematahkan dan merosakkan patung tersebut seperti terputus kepala atau anggota badannya. Ini jelas menunjukkan bahawa ia adalah sebagai patung permainan bagi mereka dan jauh sekali untuk dihormati, apatah lagi disembah.

Berbalik kepada soalan yang ditanyakan, kami berpandangan bahawa menjadikan patung seperti teddy bear, minion dan yang seumpamanya adalah dibolehkan selagi mana patung tersebut tidak diletakkan di tempat yang mulia, tidak disucikan (taqdis), dihormati atau bertujuan untuk disembah. Selain itu, apabila ia digunakan sebagai bantal, sudah jelas menunjukkan ia bukan bertujuan untuk dimuliakan, yang mana kadang-kadang terdedah kepada air liur basi dan lain-lain.

Kesimpulan

Tuntasnya, setelah kami melihat kepada dalil-dalil dan pandangan para ulama’ serta realiti dan waqi’ Malaysia, kami menyimpulkan kepada beberapa perkara:

• Kami cenderung mengatakan menjadikan teddy bear, patung minion dan yang seumpamanya adalah dibolehkan selagimana patung tersebut tidak diletakkan di tempat yang mulia, tidak disucikan (taqdis), dihormati atau bertujuan untuk disembah atau dipuja. Akan tetapi sekiranya patung berkenaan digunakan sebagai bahan pujaan, atau diletakkan di tempat yang dihormati sehingga membawa kepada penyucian, maka jelas perkara tersebut haram dan dilarang sama sekali.

• Walaupun begitu, kami juga ingin mengesyorkan (sekiranya boleh) supaya dielakkan penggunaan patung seperti teddy bear, minion dan lain-lain sebagai bantal, agar kita tidak menimbulkan perkara yang boleh membawa kepada perasaan-perasaan pemujaan dan sebagainya. Jika boleh diganti (dengan bentuk lain seperti bintang, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain) atau ditinggalkan bagi mengelakkan daripada sebarang bentuk syubhah (adalah lebih baik dan selamat) kerana apabila kita meninggalkan perkara-perkara yang khilaf seperti ini, ia termasuk dalam apa yang disebutkan bahawa:

الْخُرُوجُ مِنَ الْخِلاَفِ مُسْتَحَبٌّ
“Keluar dari perkara khilaf adalah digalakkan.”

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca Di Facebook Oh! Media
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/01/hukum-menjadikan-patung-teddy-bear-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Syarikat Sebagai Harta Pusaka

Hukum Syarikat Sebagai Harta Pusaka

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 204 hits
SOALAN Saya ada soalan berkenaan harta pusaka dalam bentuk syarikat perniagaan Ayah saya telah meninggalkan kepada kami sekeluarga 2 buah perniagaan dan proses pembahagian terbantut atas sebab sebab tertentu Dan perniagaan tersebut diterusk...
Lelaki Jadikan Al Quran Tulisan Sendiri Sebagai Hantaran Buat Isteri

Lelaki Jadikan Al Quran Tulisan Sendiri Sebagai Hantaran Buat Isteri

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 207 hits
SETIAP pasangan pengantin mempunyai cara yang tersendiri bagi meraikan majlis perkahwinan masing masing Ia termasuklah pemberian hantaran yang paling bermakna kepada pengantin lelaki dan perempuan Al Quran tulisan tangan jadi hantaran Mener...
Najib Setuju Letak Rm3 6b Di Switzerland Sebagai Pencapaian Terbesar Src

Najib Setuju Letak Rm3 6b Di Switzerland Sebagai Pencapaian Terbesar Src

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 183 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak bersetuju bahawa pencapaian terbesar SRC International Sdn Bhd adalah apabila ia meletakkan RM3 6 bilion ke dalam bank di Switzerland Najib 67 berkata wang yang diletakkan di BSI Limited Bank di Lugano Swit...
Hollywood Selama Bertahun Tahun Menggambarkan Iran Sebagai Negara Penjahat

Hollywood Selama Bertahun Tahun Menggambarkan Iran Sebagai Negara Penjahat

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 271 hits
Sejak Revolusi Islam di Iran pada tahun 1979 para pejabat AS terlibat dalam kampanye besar besaran untuk menjelek jelekkan Iran Namun tak hanya itu Hollywood juga melakukan hal yang sama
Syarikat Jepun Pilih Malaysia Sebagai Destinasi Pelaburan Utama

Syarikat Jepun Pilih Malaysia Sebagai Destinasi Pelaburan Utama

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR Sebanyak 2 602 projek pembuatan dengan penyertaan dari Jepun dilaksanakan di Malaysia sehingga akhir tahun lalu membabitkan pelaburan bernilai RM85 bilion dan mewujudkan 342 837 peluang pekerjaan Bagi tempoh lapan bulan tahun i...
Ph Tidak Perlukan Pas Sebagai Rakan Sekutu

Ph Tidak Perlukan Pas Sebagai Rakan Sekutu

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 144 hits
Oleh Zanariah Abd MutalibSETIAUSAHA Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail NSTP Rosdan WahidKAJANG Pakatan Harapan tidak memerlukan PAS sebagai rakan sekutu dalam gabungan parti di bawahnya Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin ...
Mata Wang Digital Mata Wang Kripto Sebagai Aset Digital

Mata Wang Digital Mata Wang Kripto Sebagai Aset Digital

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 309 hits
Mata wang kripto matawang digital seperti Bitcoin Ethereum litecoin dogecoin ripple menggunakan internet untuk dikirimkan ke pemilik lain di seluruh dunia tanpa menggunakan bank dan tanpa perlu mengisi maklumat diri Di anggarkan 600 juta ke...
Memuncaknya Pengaruh Dan Kuasa Bitcoin Di Mata Dunia Dan Wujudnya Ethereum Sebagai Mata Wang Digital Kripto Kedua

Memuncaknya Pengaruh Dan Kuasa Bitcoin Di Mata Dunia Dan Wujudnya Ethereum Sebagai Mata Wang Digital Kripto Kedua

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 278 hits
gambarajah dari google Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera Kita terus ke Bagaimana memuncaknya popularity bitcoin seterusnya mata wang digital atau kripto ini di mata dunia dan kemunculan mata wang digital kripto kedua yang amat berpen...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb