Hukum Memberi Nama Anak Dengan Nama Jawa Sunda Dan Daerah Lain


Nama-nama anak zaman sekarang kadang susah dihafal, disebut, bahkan ditulis. Namanya aneh-aneh, mulai nama Latin, Prancis, bahkan ada yang nama singkatan.
Bahkan beberapa masih ada yang memberi nama anak dengan nama-nama daerahnya, misalnya nama sunda, jawa, dan daerah-daerah lain.
Lalu bagaimana hukumnya memberi nama dengan nama selain dari bahasa Arab, dari Jawa, Sunda atau daerah lain?
Bagaimanapun juga memberi nama adalah kewajiban. Tanpa disyariatkan pun, setiap orang sudah memiliki inisiatif untuk memberi nama anaknya karena hampir tidak mungkin manusia hidup tanpa nama.
Seseorang yang tak mau diketahui identitasnya pun masih memiliki nama walaupun hanya samaran.
Dalam Islam sendiri, tidak memiliki aturan baku bahwa nama harus berbahasa Arab. Walaupun demikian, Islam mengatur beberapa hal terkait pemberian nama, khususnya kepada anak.
Pertama, disunnahkan untuk memberi nama yang baik. Walaupun tidak berbahasa Arab, tetapi jika memiliki arti atau makna yang baik tentu masih mendapatkan pahala atas anjuran ini.
Hal ini disebutkan dalam sebuah hadits riwayat Abu Darda yang dikutip dan dijadikan landasan oleh Imam An-Nawawi sebagai anjuran.
An-Nawawi memasukkan hadits di bawah ini dalam bab Istiḥbāb Tahsīnil Ism (anjuran memperindah nama atau memberi nama yang baik) dalam salah satu bab di Al-Adzkarun Nawawi.
عن أبي الدرداء رضي الله عنه قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : ” إنكم تدعون يوم القيامة بأسمائكم وأسماء آبائكم فأحسنوا أسماءكم “
“Dari Abu Darda Ra berkata, Rasulullah SAW bersabda, ‘Sungguh kalian semua akan dipanggil pada hari Kiamat dengan nama-nama kalian dan nama-nama ayah kalian. Maka dari itu, perbaguslah nama-nama kalian’,” (Lihat Muhyiddin Abu Zakariya An-Nawawi, Al-Adzkarun Nawawi, [Beirut: Dar Kutub: 2004], halaman 411).
Selain itu, Rasul juga menganjurkan agar tidak mengambil nama yang tidak disukai Rasul SAW (makruh) seperti nama Untung (Rabāḥ), Sukses (Najāḥ), Menang (Aflaḥ), Kaya (Yasār), Raja diraja (Malikul Amlak).
عن سمرة بن جندب رضي الله عنه قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : ” لا تسمين غلامك يسارا ، ولا رباحا ، ولا نجاحا ، ولا أفلح “Dari Samurah bin Jundab RA, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, ‘Jangan kalian memberi nama anak kalian dengan nama Yasar, Rabah, Najah, dan Aflah,’”
Nama-nama tersebut bukan berarti tidak boleh digunakan. Orang yang menggunakannya bukan berarti berdosa. Hal ini merupakan sekadar anjuran untuk tidak menggunakan nama-nama tersebut.
Oleh karena itu, memberi nama anak dengan bahasa apa pun diperbolehkan asal bermakna baik dan usahakan tidak dengan lima nama di atas.
Walaupun begitu, Rasul menganjurkan agar memberi nama-nama yang disukai oleh Allah SWT, yaitu Abdullah, Abdurrahman, nama-nama para nabi, Haris dan Hammam.
Hal ini diriwayatkan dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud dari sahabat Abu Wahb Al-Jusyami.
عن أبي وهب الجشمي الصحابي رضي الله عنه قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : ” تسموا بأسماء الأنبياء ، وأحب الأسماء إلى الله تعالى : عبد الله وعبد الرحمن ، وأصدقها : حارث وهمام ، وأقبحها : حرب ومرة “Dari Abi Wahb Al-Jusyami RA, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, ‘Berilah nama (kepada anak-anakmu) dengan nama-nama para nabi, dan nama-nama yang paling disukai oleh Allah SWT adalah Abdullah dan Abdurrahman. Sedangkan yang pertengahannya adalah Haris dan Hammam. Adapun nama yang paling jelek adalah Harb dan Murrah’,” (HR. Abu Daud)
Hadis ini juga bisa dipahami bahwa ada tingkatan nama, pertama tingkatan nama yang paling disukai oleh Allah, yaitu nama Abdurrahman dan Abdullah, bisa juga nama-nama baik yang lain.
Pertengahannya, nama-nama yang agak biasa saja, tidak terlalu baik dan tidak terlalu jelek, seperti Haris (penjaga) atau Hammam (orang yang punya cita-cita dan dilaksanakan), bisa juga nama-nama yang maknanya setara dengan nama-nama tersebut.
Adapun nama yang paling jelek adalah Harb (perang) dan Murrah (pahit) atau nama-nama lain yang bermakna jelek.
Jika ada nama kalian, walaupun berbahasa selain Arab, namun sesuai dengan salah satu kategori di atas, maka termasuk dalam kategorinya.
Jika namanya baik, maka masuk kategori yang ahab (paling disukai), begitu pun sebaliknya.
Wallahu a’lam.
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/hukum-memberi-nama-anak-dengan-nama-jawa-sunda-dan-daerah-lain/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebatnya Rambut Sumayyah Puteri Sarah Kongsi Foto Anak Kedua Peminat Puji Nama Ringkas Tapi Penuh Makna

Lebatnya Rambut Sumayyah Puteri Sarah Kongsi Foto Anak Kedua Peminat Puji Nama Ringkas Tapi Penuh Makna

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 595 hits
Comel dan manis sekali anak perempuan Puteri Sarah lebat rambutnya Sumayyah ialah nama pilihan buat puteri ini ringkas tapi penuh makna Aktres Puteri Sarah Liyana baru sahaja melahirkan cahaya mata keduanya Sumayyah Shamsul Yusof pada 16 Ma...
Timang Anak Kedua Pilih Nama Anak Sumayyah

Timang Anak Kedua Pilih Nama Anak Sumayyah

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 232 hits
Tahniah buat Syamsul Yusof dan Puteri Sarah kerana telah selamat menimang cahaya mata kedua Jumaat lalu Berita gembira itu dikongsikan pengarah popular The post appeared first on
Redmi Y3 Tersenarai Di Tenaa Nama Lain Bagi Redmi 7 Pro

Redmi Y3 Tersenarai Di Tenaa Nama Lain Bagi Redmi 7 Pro

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 250 hits
Redmi 7 adalah peranti kelas pertengahan asas daripada sub jenama Xiaomi Sebaik sahaja ia dilancarkan di China sehari kemudian ia terus dilancarkan di Malaysia Kebiasaannya siri Redmi seperti ini pasti akan ada versi Pro Terkini beberapa va...
Bnpb Pastikan Wisata Selat Sunda Aman Pasca Gunung Anak Krakatau Meletus

Bnpb Pastikan Wisata Selat Sunda Aman Pasca Gunung Anak Krakatau Meletus

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 266 hits
Sebelumnya Sutopo merilis pada Senin dinihari pukul 00 00 WIB hingga pukul 06 00 WIB juga tercatat gempa guguran pada Gunung Merapi di Kabupaten Boyolali Jawa Tengah
Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 251 hits
Sebaiknya orang tua mengenalkan anak pada sejumlah bahan makanan saat usia masih sangat dini Ini termasuk pada sejumlah bahan makanan yang bisa menyebabkan alergi dan dimulai pada usia enam bulan ketika anak mulai makan
Sedapnya Nama Anak Kedua Syamsul Yusuf Cantik Betul Maknanya

Sedapnya Nama Anak Kedua Syamsul Yusuf Cantik Betul Maknanya

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 368 hits
Pasangan pelakon Syamsul Yusof dan Puteri Sarah Liyana telah selamat menimang cahaya mata kedua mereka pada pukul 3 30 petang semalam Bayi perempuan seberat tiga kilogram itu diberi nama Sumayyah Alhamdulillah Maha Suci Allah Maha Pemberi S...
Jangan Ajar Anak Salahkan Orang Lain Nampak Remeh Tapi Ada Kesan Pada Anak

Jangan Ajar Anak Salahkan Orang Lain Nampak Remeh Tapi Ada Kesan Pada Anak

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 495 hits
Tanpa sedar kita sendiri yang ajar anak kita supaya menyalahkan orang lain Kita nampak perkara semacam ini mudah tapi banyak kesannya pada perkembangan anak anak kita Perkongsian ibu yang juga merupakan seorang doktor ini banyak benarnya Ki...
Video Tak Menganggu Jemaah Lain Untuk Fokus Ke Bawa Anak Kecil Ke Masjid Netizen Persoal Tindakan Ainan Tasneem Motif

Video Tak Menganggu Jemaah Lain Untuk Fokus Ke Bawa Anak Kecil Ke Masjid Netizen Persoal Tindakan Ainan Tasneem Motif

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 306 hits
Tak Menganggu Jemaah Lain Untuk Fokus Ke Bawa Anak Kecil Ke Masjid Netizen Persoal Tindakan Ainan Tasneem Motif Comel sungguh melihat keletah si cilik ini yang asyik bergolek dan merangkak ke sana sini sewaktu sesi ceramah sedang di jalanka...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka