Hukum Isteri Melawat Ibu Bapa Tanpa Izin Suami


Salah satu bentuk taat kepada suami adalah perlu meminta izin ke atas setiap perkara yang ingin dilakukan. Jika ingin keluar rumah, ingin melakukan puasa sunat dan juga untuk keluar negeri disebabkan urusan kerja, maka wajib ke atas seseorang yang bergelar isteri untuk meminta izin.
Bagaimana jika mertua yang tiba-tiba mengajak menantunya (isteri) untuk keluar rumah bagi menemaninya membeli belah atau melakukan sesuatu? Mana satu yang isteri perlu taati?
Mengikut penjelasan yang telah diberikan oleh Mufti Wilayah dan jumhur ulama yang lain, hukum asal seorang isteri keluar dari rumah tanpa izin suami adalah haram. Bahkan, isteri ini dianggap sebagai nusyuz dan berdosa besar.
Nusyuz merupakan perbuatan maksiat atau perkara yang dilakukan yang boleh membawa dosa. Secara kebiasaannya, ia terjadi kepada wanita. Isteri yang nusyuz ialah yang ingkar kepada suaminya dan tidak mentaatinya.
Daripada Muaz bin Jabal RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Demi Dia yang jiwa Muhammad di TanganNya, seseorang wanita itu tidak dikira menunaikan hak tuhannya sehingga dia menunaikan hak suaminya.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah, no. 1853)
Dalam Fath Al-Bari juga ada disebutkan bahawa: “Wanita tidak boleh keluar rumah suaminya kecuali dengan izin suami.” (Ibn Hajar Al-Asqalani, Fath Al-Bari, 2/347)
Adapun, jika si isteri pulang ke rumah mertua tanpa izin suami, ia juga dikira perbuatan nusyuz dan tidak wajar.
Suami tidak boleh menghalang si isteri daripada keluar untuk melawat ibu bapa kandung mahupun mertuanya kerana ia boleh memutuskan ikatan dan hubungan antara anak dan ibu bapa.
Apabila terjadi sedemikian, maka suaminya dikira berdosa besar melainkan jika suami mempunyai alasan yang kukuh seperti kepulangan isteri ke rumah mertua boleh membawa mudarat dan sebagainya.
Namun, dalam masa yang sama, menjadi kewajipan isteri untuk meminta izin suami terlebih dahulu sebelum pergi melawat mereka ataupun keluar untuk melakukan aktiviti bersama seperti membeli belah atau menemani mereka ke klinik dan sebagainya.
Adapun, jika kedua-dua mereka telah bersetuju untuk memberi keizinan di atas hal-hal tertentu, maka si isteri dibolehkan keluar tanpa menunggu si suami memberi keizinan.
Sebagai contoh, disebabkan keadaan ibu mertua yang uzur dan sakit, maka si suami memberi keizinan kepada isterinya untuk sentiasa melawat bagi menguruskan makan dan pakai ibu tersebut pada setiap hari.
Bahkan, jika terjadi kecemasan dan hal-hal di luar jangkauan, suami juga mengizinkan isteri untuk menguruskannya. Maka, dalam hal ini keizinan telah diberikan dari awal. Oleh itu, tidak menjadi kesalahan bagi si isteri untuk keluar rumah (yang berada dalam pengetahuan suaminya).
Tuntasnya, dalam hal ini, seorang suami dan isteri perlu bertoleransi bagi mengekalkan keharmonian rumah tangga. Wajib ke atas isterinya untuk meminta izin bagi keluar daripada rumah walaupun untuk bertemu dan melawat ibu bapanya.
Suami juga perlu mengambil berat dan peka akan keadaan ibu bapanya dan bertolak-ansur untuk mengizinkan isteri melawat mereka.
Wallahu a’alam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Hukum Isteri Melawat Ibu Bapa Tanpa Izin Suami appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/hukum-isteri-melawat-ibu-bapa-tanpa-izin-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ketepikan Ibu Bapa Atas Alasan Taat Suami Pesanan Buat Para Isteri Di Luar Sana

Jangan Ketepikan Ibu Bapa Atas Alasan Taat Suami Pesanan Buat Para Isteri Di Luar Sana

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 299 hits
Jangan Ketepikan Ibu Bapa Atas Alasan Taat Suami Pesanan Buat Para Isteri Di Luar Sana Seperti yang semua sudah sedia maklum syurga seorang perempuan yang belum berkahwin terletak di bawah tapak kaki ibunya tetapi bagi seorang wanita yang s...
Hukum Isteri Kejutkan Suami Dari Tidur Untuk Solat Subuh

Hukum Isteri Kejutkan Suami Dari Tidur Untuk Solat Subuh

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 2028 hits
Pasti ramai yang terbaca kisah suami susah bangun solat subuh dan suami malas bangun pagi dan macam macam lagi Begitu juga ada yang tertanya apakah hukum isteri kejut suami untuk menunaikan solat dan sebagainya serta apakah hukum suami iste...
Hukum Isteri Bantu Suami Sakit Ambil Wudhu Tanpa Lapik

Hukum Isteri Bantu Suami Sakit Ambil Wudhu Tanpa Lapik

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 297 hits
SOALAN Ayah saya sudah tidak larat untuk berjalan dan tangannya juga tidak kuat untuk bergerak bagi menyapu ke atas anggota wudhu Soalan saya jika mak saya tolong ambilkan wudhu untuk ayah saya seperti menyapu muka dan lain lain sah tak wud...
Kanak Kanak Palestin Derita Kanser Berseorangan Ibu Bapa Dihalang Israel Untuk Melawat

Kanak Kanak Palestin Derita Kanser Berseorangan Ibu Bapa Dihalang Israel Untuk Melawat

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 253 hits
Baru baru ini Ohmedia melihat satu posting yang dibuat oleh seorang pengguna yousefslym di Twitter mengenai seorang kanak kanak perempuan Miral Abu Amsha berusia 10 tahun meninggal dunia akibat kanser leukimia tanpa kehadiran ibu bapa di si...
Suami Tolong Jangan Tipu Isteri Keberkatan Rezeki Suami Melalui Reda Isteri

Suami Tolong Jangan Tipu Isteri Keberkatan Rezeki Suami Melalui Reda Isteri

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 392 hits
Percayalah rezeki setiap suami bergantung kepada keredaan isteri Walaupun apa yang kita lakukan itu dah rasa hebat tapi jika hati orang yang rapat dengan kita sentiasa terguris ia tak bermakna Sebab itulah sebagai seorang anak kena jaga hat...
Hand Sanitizer Dan 3 Lagi Produk Dilancarkan Semalam Mayya Baby Buka Peluang Perniagaan Untuk Ibu Bapa

Hand Sanitizer Dan 3 Lagi Produk Dilancarkan Semalam Mayya Baby Buka Peluang Perniagaan Untuk Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 309 hits
Mayya Baby dengan kerjasama Pa Ma memperkenalkan rangkaian produk baharu iaitu Baby Cream Baby Lotion Shower Gel Spray Hand Sanitizer pada hari ini yang dilancarkan di Ruang Event Space Seksyen 16 Shah Alam Puan Reni Ismalia Edy selaku Peng...
Suami Yang Suka Menipu Isteri Rezeki Susah Masuk

Suami Yang Suka Menipu Isteri Rezeki Susah Masuk

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 350 hits
Hubungan suami isteri adakala nya sifat hati dan fitrahnya berbolak balik selepas beberapa tahun bersama Mungkin dahulu kita dilayan secara lemah lembut tetapi sekarang pertanyaan kita dijawab secara acuh tidak acuh sahaja Terlalu menjaga d...
Tak Dapat Nak Selamatkan Suami Hilang Isteri Amp 6 Anak Ditemui Rentung Dalam Kebakaran

Tak Dapat Nak Selamatkan Suami Hilang Isteri Amp 6 Anak Ditemui Rentung Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 301 hits
Malang tidak berbau Terbaru di Kampung Bandau Membakut sabah hari ini melaporkan seorang ibu bersama enam orang anaknya ditemui rentung selepas terlibat dalam satu kebakaran Kejadian berlaku awal pagi tadi rumah kayu yang didiami keluarga t...
Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya

Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 324 hits
Isteri adalah amanah Allah kepada suami begitu juga sebaliknya Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak Mengikut Imam al Ghazali perkara yang paling berat untuk dilaksanakan adalah amanah Sakitkan...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas