Hukum Gosok Gigi Pada Bulan Ramadan Adakah Ia Boleh Membatalkan Puasa


Hukum Gosok Gigi Pada Bulan Ramadan. Adakah Ia Boleh Membatalkan Puasa ? || Salam semua, alhamdulillah kita sekarang dah berada dalam fasa ke 2 Ramadan. Sebaik sahaja masuk bulan puasa, pasti tertanya- tertanya balik apa hukum gosok gigi pada bulan ramadan, berapa ramai yang gosok gigi ni ada tak hii.


Adakah ia makruh, harus atau gosok gigi boleh membatalkan puasa ? Sebenarnya ia bergantung kepada situasi, berlebihan pun tak boleh jugak. Jangan main - main ya.

Jom kita baca perkongsian dari sumber dipetik dari Tasbih Fatimah. Jelas apa yang ditulis. Hukum bersugi atau bersiwak (gosok gigi) ketika puasa adalah harus dan sunat.Berdasarkan kepada hadis dari Abu Hurairah ra yang bermaksud :

 “Seandainya aku tidak memberatkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka bersiwak pada setiap kali wudhuk” (Riwayat Imam Malik, Ahmad, Nasai)

 Tujuan bersiwak  ialah untuk menjaga kebersihan mulut supaya tidak menganggu masyarakat di sekeliling kita di samping supaya kebersihan dan kesihatan mulut dan gigi terpelihara.

Bersugi dan memperbanyakkan bersiwak menggunakan kayu sugi adalah amat digalakkan dalam setiap waktu di bulan ramadhan, samada pagi , tengahari atau petang, ia berdasarkan hadith sohih yang menyebut :

Dari 'Amir bin Rabi'ah berkata "Telah aku lihat Nabi SAW bersiwak tidak terkira banyaknya dalam keadaan baginda berpuasa"( Riwayat al-Bukhari)

Nabi bersiwak  menggunakan kayu sugi tanpa air dan ubat gigi yang berperisa. Justeru tiada kemungkinan nabi terminum atau termasuk di perut Nabi ubat gigi.

Justeru, jika gosok gigi pakai ubat gigi, maka tatkala itulah terdapat ijtihad mengatakannya sebagai makruh kerana bimbang peluang terbatal kerana minum air kumuran dan ubat gigi.

Memang benar, perbuatan 'ter' minum tidak wajar menjadi batal kerana ia tidak disengajakan, tetapi apabila sesuatu yang 'mubah' dibuat tanpa keperluan lalu menyebabkan 'ter'minum, ia boleh membawa kepada batal.

Sebagaimana mandi biasa berulang kali dengan sengaja, berkumur berulang kali dengan sengaja sehingga akhirnya terminum.

Sheikh Muhammad Ibn Saleh al-Uthaimin mengatakan bahawa menggunakan ubat gigi ketika berpuasa di Ramadhan dan selainnya tidaklah mengapa baginya selagi tidak ia masuk dalam perut.

Tetapi lebih baik ditinggalkan dari melakukannya kerana atasnya itu mengandung pengaruh yang kuat untuk menembusi perut sedangkan insan itu tidak menyedarinya.

Rasulullah saw bersabda kepada Qait bin Sabrah : "Berlebihanlah dalam berkumur melainkan engkau berpuasa."Maka, lebih elok tidak menggunakan ubat gigi ketika mengerjakan puasa dan  diakhirkannya hingga sampai waktu berbuka puasa, maka dia memelihara puasanya dari apa sesuatu yang boleh merosakkannya.

Sheikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi mengatakan bahawa adapun mengenai ubat gigi, maka perlulah dia menjaga dari berlebihan supaya tidak  masuk sesuatu pun darinya ke dalam perut dan inilah pendapat yang dikeluarkan oleh kebanyakan ulamak.
Allah swt berfirman : "Dan tidak ada dosa atasmu terhadap apa yang kamu khilaf padanya, tetapi (yang ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."Dan Nabi saw bersabda : "Diangkat dari umatku kesilapan, kelupaan dan apa sahaja yang dipaksakan atasnya."

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.wanisukarno.com/2019/05/hukum-gosok-gigi-pada-bulan-ramadan-adakah-ia-boleh-membatalkan-puasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 1540 hits
Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa Assalamualaikum dan salam sejahtera Memandangkan tak ada idea nak kongsi apa dengan korang jadi hari ini Sha cuma nak kongsi pasal dunia kerja Sha Sempena bulan pua...
Nagita Slavina Mulai Ajarkan Rafathar Puasa Di Bulan Ramadan Tahun Ini

Nagita Slavina Mulai Ajarkan Rafathar Puasa Di Bulan Ramadan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 410 hits
Nagita Slavina mulai mengajarkan puasa kepada anaknya Rafathar Malik Ahmad pada bulan Ramadan tahun ini Wanita yang akrab disapa Gigi ini mengajarkan sang anak berpuasa secara bertahap
Tolonglah Jangan Belanja Sana Sini Di Bazar Ramadan Penat Lelaki Nak Jaga Mata Bulan Puasa Ni

Tolonglah Jangan Belanja Sana Sini Di Bazar Ramadan Penat Lelaki Nak Jaga Mata Bulan Puasa Ni

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 823 hits
Setiap kali bulan puasa pasti ramai di antara anda tidak melepaskan peluang untuk mengujungi bazar Ramadan Tapi saban tahun pasti ada saja isu berkaitan aurat melibatkan kaum wanita Dikala rata rata wanita diluar sama mengambil peluang untu...
Hamil Menyusu Dalam Bulan Ramadan Yuyu Puasa Selang Seli Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

Hamil Menyusu Dalam Bulan Ramadan Yuyu Puasa Selang Seli Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 503 hits
Hamil dan menyusu dalam bulan Ramadan tentu tidak mudah Pengalaman yang diceritakan oleh blogger dan instafamous Yuyu Zulaikha ini boleh dijadikan panduan Yuyu yang kini sedang hamil anak ketiga muncul dalam rancangan TV Pa Ma episod 11 Pua...
Diam Ternyata Boleh Membatalkan Puasa

Diam Ternyata Boleh Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 333 hits
as salam Dalam acara ceramah seorang ustadz berkata Ternyata diam boleh membatalkan puasa Lalu para jamaah serentak terkejut hairan bagaimana boleh batal puasanya tanya salah seorang jemaah lalu dengan santai ustadz berkata Hal yang membata...
Bumil Masih Galau Puasa Atau Nggak Di Bulan Ramadan Biar Nggak Salah Langkah Baca Dulu Nih

Bumil Masih Galau Puasa Atau Nggak Di Bulan Ramadan Biar Nggak Salah Langkah Baca Dulu Nih

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 280 hits
Masigh ragu dan bimbang berpuasa atau nggak saat hamil Hmm simak dulu deh pertimbangannya di sini
Adik Kena Puasa Nanti Tak Dapat Duit Raya 6 Cara Latih Anak Kecil Berpuasa Di Bulan Ramadan

Adik Kena Puasa Nanti Tak Dapat Duit Raya 6 Cara Latih Anak Kecil Berpuasa Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 607 hits
Sedangkan kita yang telah dewasa ini pun bertarung dengan nafsu makan rasa letih sepanjang hari mengantuk dan mudah marah apa lagi kanak kanak yang baru belajar berpuasa kan Untuk anda yang nak melatih anak berpuasa tu bolehlah ikut tip ni
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix

Ph Working With Bersatu Will Only Antagonise Umno Says Analyst