Hamil Menyusu Dalam Bulan Ramadan Yuyu Puasa Selang Seli Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv


Hamil dan menyusu dalam bulan Ramadan tentu tidak mudah. Pengalaman yang diceritakan oleh blogger dan instafamous Yuyu Zulaikha ini boleh dijadikan panduan.
Yuyu yang kini sedang hamil anak ketiga muncul dalam rancangan TV Pa&Ma episod 11: Puasa & Hamil. Ibu ini rupanya sudah menempuhi pengalaman dua kali kehamilan dalam bulan puasa iaitu ketika hamil anak kedua & yang terkini anak ketiga.

 
ALAMI TEKANAN DARAH RENDAH & MUDAH PITAM
“Yuyu pernah ada pengalaman hamil masa bulan puasa sebanyak dua kali. Tapi pada kedua-dua kehamilan saya alami darah rendah & mudah pitam. Jadi agak sukar untuk berpuasa,” kata Yuyu.
Ketika hamil anak kedua, Yuyu cuba untuk menunaikan rukun Islam ketiga ini. Katanya sayang untuk meninggalkannya. Dia mahu merealisasikannya dan mencuba.
“Saya cuba berpuasa pada hari pertama, boleh. Namun pada hari kedua Ramadan, terus jadi macam nak pitam. Hari ketiga pun sama. Doktor pun nasihatkan supaya saya tak berpuasa sebab hb rendah dan darah rendah, “ kata Yuyu mengimbau Ramadan tiga tahun yang lalu.

RAMADAN KALI INI, YUYU CUBA PELBAGAI TIPS
Pengalaman lalu mengajarnya untuk lebih bersedia menempuhi cabaran berpuasa. Ibu kepada Habib Muhammad dan Affan Muhammad kini sedang sarat hamil anak ketiga turut berkongsi tip yang diamalkan selain makanan seimbang.
“Jadi, untuk kandungan ketiga ini saya cuba puasa juga. Sekarang ni saya dapat banyak tips. Contohnya orang cakap minum susu, makan pisang, kurma dan roti untuk dapatkan tenaga yang berpanjangan. Itu antara yang saya amalkan semasa sahur. Tapi kalau tak boleh saya tak paksa diri. Saya juga nak jaga diri dan kandungan,” kata Yuyu.

MENYUSU & HAMIL DI BULAN RAMADAN
Selain itu, Yuyu juga ada pengalaman menyusukan anak pertamanya ketika hamil anak kedua dalam bulan puasa. Apa yang dilakukan ialah dia cuba untu berpuasa berselang seli untuk menggandakan jumlah penghasilan susu ibu.
“Bila saya berpuasa setiap hari susu jadi drop. Saya cuba untuk berpuasa secara berselang seli. Hari ini puasa, esok tak. Sebab dulu tak biasa dan tak tahu tips. Jadi pada kehamilan kali ini saya prepare awal.

SUAMI JAGA ANAK & URUS RUMAH
Blogger ini juga mengakui suami, Izwan Safuan banyak membantu sepanjang di bulan Ramadan. Apatah lagi kandungan ketika ini kandungan semakin sarat.
“Suami menjaga sendiri anak-anak. Kebanyakan kerja rumah juga suami yang lakukan buat sepanjang bulan Ramadan,” kata Yuyu tentang suaminya ketika melalui kehamilan kali ini.

“Kita sebagai suami kalau boleh bantu isteri ringankan segala beban. Kalau saya, sebolehnya sepanjang bulan puasa saya nak isteri saya rehat. Tapi bagi suami yang keluar bekerja, boleh bantu sedikit selepas balik kerja. Misalnya kemas rumah, cuci pinggan mangkuk, supaya isteri tak perlu banyak bekerja dan boleh berehat,” kata Izwan.

PEMAKANAN DIPANTAU SUAMI
Bertuah Yuyu kerana suaminya bukan sekadar menguruskan anak dan kediaman, malah suaminya turut memantau pemakanannya.
“Dari segi pemakanan, sayalah yang akan sentiasa pantau. Saya akan tengok apa yang dia makan. Pagi apa yang dia makan. Petang tu kita dah siap awal-awal. Memang isteri nak cuba puasa tapi jaga-jaga dari awal supaya kita tak terlambat.
“Manalah tahu dia tak larat saya sediakan makanan siap-siap. Sebab waktu tak larat, isteri saya akan terus rasa nak pengsan,” kata Izwan.
Bagi anda yang ingin mengetahui lanjut tentang puasa dan kehamilan, pandangan daripada pakar serta perkongsian daripada ibu bapa yang lain, boleh ikuti siaran ulangan rancangan TV Pa&Ma jam 9.00 malam, 21 Mei 2019 di Astro Prima & Astro Prima HD.

The post Hamil & Menyusu Dalam Bulan Ramadan, Yuyu Puasa Selang Seli. Kongsi Pengalaman Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hamil-menyusu-dalam-bulan-ramadan-yuyu-puasa-selang-seli-kongsi-pengalaman-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Euwww Mulut Berbau Doktor Ini Kongsi 6 Tip Elak Mulut Busuk Di Bulan Puasa

Euwww Mulut Berbau Doktor Ini Kongsi 6 Tip Elak Mulut Busuk Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 469 hits
Masalah mulut berbau ini juga kerap berlaku ketika bulan puasa Kita mungkin tak perasan tapi mereka yang ada di sekeliling dan selalu berbual dengan kita memang akan menghidu jika mulut kita berbau busuk Jika ada yang sudah menegur mulut an...
Adik Kena Puasa Nanti Tak Dapat Duit Raya 6 Cara Latih Anak Kecil Berpuasa Di Bulan Ramadan

Adik Kena Puasa Nanti Tak Dapat Duit Raya 6 Cara Latih Anak Kecil Berpuasa Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 610 hits
Sedangkan kita yang telah dewasa ini pun bertarung dengan nafsu makan rasa letih sepanjang hari mengantuk dan mudah marah apa lagi kanak kanak yang baru belajar berpuasa kan Untuk anda yang nak melatih anak berpuasa tu bolehlah ikut tip ni
Air Penambah Tenaga Untuk Ibu Menyusu Di Bulan Ramadan

Air Penambah Tenaga Untuk Ibu Menyusu Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 740 hits
hai assalammualaikumAir Penambah Tenaga Untuk Ibu Menyusu Di Bulan Ramadan Bulan puasa ni memang selalu risau takut tak larat badan nak berpuasa Mana taknya nad masih lagi menyusukan anak Farhanah ni kuat betul la menyusu dia lain sikit dar...
Tolonglah Jangan Belanja Sana Sini Di Bazar Ramadan Penat Lelaki Nak Jaga Mata Bulan Puasa Ni

Tolonglah Jangan Belanja Sana Sini Di Bazar Ramadan Penat Lelaki Nak Jaga Mata Bulan Puasa Ni

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 829 hits
Setiap kali bulan puasa pasti ramai di antara anda tidak melepaskan peluang untuk mengujungi bazar Ramadan Tapi saban tahun pasti ada saja isu berkaitan aurat melibatkan kaum wanita Dikala rata rata wanita diluar sama mengambil peluang untu...
Bumil Masih Galau Puasa Atau Nggak Di Bulan Ramadan Biar Nggak Salah Langkah Baca Dulu Nih

Bumil Masih Galau Puasa Atau Nggak Di Bulan Ramadan Biar Nggak Salah Langkah Baca Dulu Nih

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 283 hits
Masigh ragu dan bimbang berpuasa atau nggak saat hamil Hmm simak dulu deh pertimbangannya di sini
Hukum Gosok Gigi Pada Bulan Ramadan Adakah Ia Boleh Membatalkan Puasa

Hukum Gosok Gigi Pada Bulan Ramadan Adakah Ia Boleh Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 548 hits
Hukum Gosok Gigi Pada Bulan Ramadan Adakah Ia Boleh Membatalkan Puasa Salam semua alhamdulillah kita sekarang dah berada dalam fasa ke 2 Ramadan Sebaik sahaja masuk bulan puasa pasti tertanya tertanya balik apa hukum gosok gigi pada bulan r...
Nagita Slavina Mulai Ajarkan Rafathar Puasa Di Bulan Ramadan Tahun Ini

Nagita Slavina Mulai Ajarkan Rafathar Puasa Di Bulan Ramadan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 418 hits
Nagita Slavina mulai mengajarkan puasa kepada anaknya Rafathar Malik Ahmad pada bulan Ramadan tahun ini Wanita yang akrab disapa Gigi ini mengajarkan sang anak berpuasa secara bertahap
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka