Hukum Bina Tandas Dalam Bilik Imam Di Masjid



SOALAN:
Adakah boleh membina tandas di dalam bilik imam di hadapan ruang solat masjid bagi memudahkan imam?

JAWAPAN:
Masjid merupakan syiar serta institusi penting bagi umat Islam. Masjid disebut sebagai rumah Allah SWT serta menjadi pusat kemasyarakatan umat Islam sejak zaman Baginda SAW. Oleh itu, menjaga kesucian serta mengimarahkannya merupakan perkara penting di dalam kehidupan seseorang Muslim. Firman Allah SWT:

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّـهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّـهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَـٰئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ
“Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.” (Surah at-Taubah: 18)

Definasi Masjid

Masjid merupakan tempat untuk bersujud. Dari segi makna umum, masjid bermaksud permukaan bumi yang bersih untuk melakukan ibadah serta bersujud. Ini sepertimana hadis yang diriwayat oleh Abi Hurairah R.A sabda Nabi SAW:

وَجُعِلَتْ لِيَ الأَرْضُ طَهُورًا وَمَسْجِدًا
“Dan dijadikan bagiku bumi ini sebagai masjid (tempat bersujud).” [Riwayat al-Muslim (523)]

Dari segi istilah khusus berdasarkan uruf setempat, Imam Zarkasyi menyatakan di dalam kitabnya: “Masjid merupakan tempat menunaikan solat lima waktu.” (Lihat: I’lam al-Sajid bi ahkam al-Masajid,28)

Selain itu, istilah di dalam Mu’jam Lughat menyatakan masjid ialah tempat yang disediakan bertujuan mengerjakan sembahyang untuk selamanya. (Lihat: Mu’jam Lughat al-Fuqaha,428)

Perbahasan Dalil Berkaitan Dengan Pembinaan Tandas di Dalam Masjid

Masjid merupakan tempat ibadah bagi seluruh umat Islam. Oleh itu, menunaikan hajat seperti membuang air kecil dan besar di dalam masjid adalah diharamkan. Hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A:

قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ فِي الْمَسْجِدِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذْ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَقَامَ يَبُولُ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَهْ مَهْ ‏.‏ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ لاَ تُزْرِمُوهُ دَعُوهُ ‏"‏ ‏.‏ فَتَرَكُوهُ حَتَّى بَالَ ‏.‏ ثُمَّ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم دَعَاهُ فَقَالَ لَهُ ‏"‏ إِنَّ هَذِهِ الْمَسَاجِدَ لاَ تَصْلُحُ لِشَىْءٍ مِنْ هَذَا الْبَوْلِ وَلاَ الْقَذَرِ إِنَّمَا هِيَ لِذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالصَّلاَةِ وَقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ ‏"‏ ‏.‏ أَوْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏.‏ قَالَ فَأَمَرَ رَجُلاً مِنَ الْقَوْمِ فَجَاءَ بِدَلْوٍ مِنْ مَاءٍ فَشَنَّهُ عَلَيْهِ ‏
Anas bin Malik R.A berkata: “Ketika mana kami berada di dalam masjid bersama Rasullullah SAW, tiba-tiba datang seorang Arab Badwi lalu bediri untuk kencing di dalam masjid. Maka para sahabat Rasulullah SAW melarangnya dengan berkata: “Berhenti berhenti”. Akan tetapi Rasullullah SAW besabda: “Janganlah kamu mengganggunya, biarkan dia selesai menunaikan hajatnya dahulu.” Kemudian Rasullullah SAW memanggil dan menasihatinya dengan berkata: “Sesungguhnya masjid ini bukan digunakan untuk kencing dan membuat perkara yang kotor, akan tetapi ia digunakan untuk berzikir kepada Allah Azza wa Jalla, mendirikan solat dan membaca al-Quran.” Atau sepertimana sabda Rasullullah SAW yang lain. Kemudian, Baginda Nabi SAW memerintahkan seorang sahabatnya untuk mengambil sebekas air dan menyiram ke atas kencing itu.” [Riwayat Muslim (285)]

Berbalik kepada persoalan di atas, ulama’ fiqh berbeza pandangan berkenaan dengannya. Mengikut pandangan Imam Nawawi di dalam kitabnya menyatakan:

يَحْرُمُ الْبَوْلُ فِي الْمَسْجِدِ فِي غَيْرِ إنَاءٍ: وَأَمَّا فِي الْإِنَاءِ فَفِيهِ احْتِمَالَانِ لِابْنِ الصَّبَّاغِ ذَكَرَهُمَا فِي بَابِ الِاعْتِكَافِ أَحَدُهُمَا الْجَوَازُ كَالْفَصْدِ وَالْحِجَامَةِ فِي إنَاءٍ: وَالثَّانِي التَّحْرِيمُ لِأَنَّ الْبَوْلَ مُسْتَقْبَحٌ فَنُزِّهَ الْمَسْجِدُ مِنْهُ وَهَذَا الثَّانِي هُوَ الَّذِي اخْتَارَهُ الشَّاشِيُّ وَغَيْرُهُ وَهُوَ الْأَصَحُّ
“Adalah diharamkan kencing di dalam masjid sekiranya bukan di dalam bekas; dan adapun di dalam bekas terdapat dua kemungkinan, mengikut pandangan Ibnu Sabbagh, ia menyatakan kedua-duanya pada bab i’tikaf. Pertamanya diharuskan seperti berbekam di badan (al-Fasd) dan kepala (al-Hijamah) di dalam bekas. Dan pandangan kedua diharamkan kerana kencing merupakan perkara yang buruk maka dikhuatiri mengotori masjid daripadanya. Dan pandangan yang kedua adalah yang di pilih al-Syashi dan selainnya, dan ini merupakan pandangan yang asoh.” (Lihat: al-Majmuk syarah al-Muhazzab 2/92)

Begitu juga pandangan Ibnu Nujaim di dalam kitabnya menyatakan: “Diharamkan kencing di dalam masjid walaupun di dalam bekas. Ini bagi mengelakkan pencemaran masjid.” (Lihat: al-Ashbah wa al-Nazair li Ibnu Nujaim, 1/320)

Pandangan yang memakruhkannya iaitu kencing di dalam masjid di dalam bekas. Ini seperti yang di datangkan di dalam kitab I’lam al-Sajid bi Ahkam al-Masajid. Ianya dikiaskan dengan hadis daripada Sayyidatina Aisyah R.Anha telah berkata:

اعْتَكَفَتْ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم امْرَأَةٌ مِنْ أَزْوَاجِهِ مُسْتَحَاضَةٌ، فَكَانَتْ تَرَى الْحُمْرَةَ وَالصُّفْرَةَ، فَرُبَّمَا وَضَعْنَا الطَّسْتَ تَحْتَهَا وَهْىَ تُصَلِّ
“Pernah beri’tikaf salah seorang isteri Nabi SAW bersama Rasullullah SAW, dia didatangi istihadah. Maka dia terlihat warna kemerahan atau kekuningan (darah) dan kadangkala kami meletakkan bekas di bawahnya ketika dia sembahyang.” [Riwayat Bukkhari (2037)]

(Lihat: I’lam al-Sajid bi Ahkam al-Masajid, 310)

Selain itu, pendapat yang membenarkannya sekiranya terdapat pemisah atau hadangan di antara masjid dan tandas seperti pendapat Ibnu Rejab menyatakan:

نقل حرب عن إسحاق، أنه كره الصلاة في مسجد في قبلته كنيف، إلا أن يكون للكنيف حائط من قصب أو خشب غير حائط المسجد، وأن كان الكنيف عن يمين القبلة أو يسارها فلا بأس.
“Telah menaqalkan pandangan Harb daripada Ishaq, sesungguhnya makruh melakukan sembahyang di dalam masjid pada kiblatnya terdapat tandas, melainkan pada tandas itu terdapat dinding daripada buluh dan kayu selain daripada dinding masjid. Dan sekiranya kedudukan tandas itu di sebelah kanan atau kiri kiblat maka tidak mengapa.” (Lihat: Fathul Bari li Ibnu Rajab 2/446)

Imam al-Qurtubi di dalam kitabnya menukilkan pandangan daripada Khaisamah bin Abdul Rahman, menyatakan:

لَا تُصَلِّ إلَى حَمَّامٍ، وَلَا إلَى حُشٍّ، وَلَا وَسَطَ مَقْبَرَةٍ
“Janganlah mengerjakan solat menghadap bilik mandi, atau solat menghadap tandas, atau di antara perkuburan.”

Begitu juga pandangan Ibrahim al-Nakha’i menyatakan: “Mereka tidak menyukai sesuatu tempat yang di hadapan arah kiblatnya terdapat tiga tempat iaitu; tandas, bilik mandi dan perkuburan.” (Lihat: al-Mahalli bi al-Asar, 1/349)

Begitu juga pandangan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan memutuskan seperti berikut: “Muzakarah memutuskan untuk tidak membenarkan pembinaan tandas dalam bangunan masjid berdasarkan hukum yang terdapat di dalam Kitab Fathul Bari, syarah Sahih Bukhari menyatakan makruh membina tandas dengan dinding yang sama dengan masjid dan bersamaan dengan arah kiblat. Bahkan adalah makruh untuk bersolat di dalam masjid yang mempunyai binaan seperti itu.” [http://e-smaf.islam.gov.my/e-smaf/index.php/main/mainv1/fatwa/pr/12513]

Ruang Masjid

Kawasan yang digelar sebagai masjid merupakan kawasan yang sah seseorang itu beri’ktikaf di dalamnya. Para ulama’ bersepakat tidak sah seseorang itu beri’tikaf melainkan di dalam masjid sahaja. Firman Allah SWT:

وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ
“Ketika kamu sedang beriktikaf di masjid.” (Surah al-Baqarah: 187)

Selain itu, para fuqaha’ bersepakat ke atas masjid merupakan tempat beri’tikaf iaitu pembinaannya bertujuan untuk melakukan sembahyang. Adapun, ruang tambahan yang berdekatan dengan ruang masjid, mengikut pandangan Syafi’eyah kawasan tambahan yang berdekatan dengan masjid mengikut hukum masjid. Oleh itu, sekiranya melakukan i’tikaf di dalamnya adalah sah. Begitu juga dengan ruang bumbung masjid (Sutuh), Ibnu Qudamah menyatakan harus beri’tikaf di atasnya dan ia tidak mengetahui terdapat khilaf atau tidak berkenaan dengannya. (Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 5/224)

Begitu juga Imam Zarkasyi di dalam kitabnya menyatakan: “Masjid ialah bangunan yang dibina untuk menunaikan solat di dalamnya kerana Allah SWT, beribadat kepada-Nya dengan ikhlas. Masjid juga adalah dikhususkan uruf pada tempat yang didirikan solat lima waktu dan tidaklah termasuk musolla tempat berkumpul untuk solat-solat tertentu seperti solat sunat hari raya, istisqa’ dan selainnya. Tidak diberikan hukum masjid baginya seperti mana juga madrasah dan juga ribat.” (Lihat: I’lam al-Sajid bi Ahkam al-Masajid, 26)

Kesimpulan

Berdasarkan kepada dalil di atas, dapat disimpulkan kepada dua keadaan.

1. Sekiranya dinding tandas terpisah daripada dinding dewan solat atau berada di luar kawasan dewan solat pembinaan tandas di dalam bilik imam tidak menjadi sebarang masalah.

2. Dan sekiranya dinding tandas bersambung secara langsung dan tidak terpisah daripada dewan solat, hal ini menjadi perbincangan para ulama’ berkenaan dengannya:

Pandangan yang mengharamkannya dan ia merupakan pendapat yang asoh di sisi mazhab Syafi’e. Ini kerana tandas yang bersambung secara langsung dengan dewan solat dikira sebagai hukum masjid. Dan ini kerana bagi menjaga kesucian masjid sebagai rumah Allah SWT.Pandangan yang memakruhkannya dan dikiaskan hadis isteri Baginda SAW i’tikaf ketika didatangi darah istihadah dengan meletakkan bekas dibawahnya.
Berbalik kepada persoalan di atas, kami berpendapat tidak boleh membina tandas di dalam bilik imam sekiranya bilik imam itu bersambung dengan dinding ruang solat. Ini bertujuan menjaga kehormatan dan kesucian masjid. Walaupun terdapat perbezaan pendapat berkenaan dengannya, namun keluar daripada perkara khilaf adalah lebih utama.

Adapun pembinaan tandas di dalam bilik imam, yang tidak bersambung dengan dinding ruang solat seperti tedapat ruang berjalan kaki sebagai pemisah di antaranya maka tidak menjadi sebarang permasalahan hukum.

Semoga Allah SWT memberikan kita taufiq dan hidayah untuk memahami agama-Nya mengamalkan syariat-Nya dengan sebaik mungkin. Amin.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/11/hukum-bina-tandas-dalam-bilik-imam-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seni Bina Islam Sepanjang Zaman Masjid Putrajaya

Seni Bina Islam Sepanjang Zaman Masjid Putrajaya

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 569 hits
Masjid Putra ini merupakan simbolik dan mercu tanda di Putrajaya Pembinaan masjid ini bermula pada 1997 dan disiapkan dua tahun kemudian pada 1999 Masjid ini terletak bersebelahan dengan Perdana Putra pejabat Perdana Menteri Malaysia dan be...
Hukum Lewat Ke Masjid Sehingga Hampir Ketinggalan Khutbah Jumaat

Hukum Lewat Ke Masjid Sehingga Hampir Ketinggalan Khutbah Jumaat

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 419 hits
Gambar oleh Farhan Che HassanSOALAN Apa hukum seseorang yang lewat datang ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat sehingga hampir ketinggalan khutbah jumaat Mohon penjelasan dan nasihat JAWAPAN Kami mulakan dengan firman Allah SWT Wahai ora...
Bajet 2020 Rm17 5 Juta Bina Empat Masjid Baharu

Bajet 2020 Rm17 5 Juta Bina Empat Masjid Baharu

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 236 hits
KUALA TERENGGANU 24 November Kerajaan negeri memperuntukan sebanyak RM17 5 juta bagi membina empat buah masjid baharu di beberapa lokasi terpilih seluruh Terengganu Menteri Besar Dato Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata ia bagi mengimarah...
Imam Terlupa Ambil Wudhu

Imam Terlupa Ambil Wudhu

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 191 hits
SOALAN Pernah satu hari saya solat berjemaah setelah selesai imam memberitahu para makmum bahawa beliau lupa untuk berwudhu selepas membuang air kecil Adakah saya wajib mengulangi solat berkenaan kerana kesilapan berlaku daripada pihak imam...
Panduan Bagi Takmir Dalam Memilih Imam Shalat

Panduan Bagi Takmir Dalam Memilih Imam Shalat

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 281 hits
Panduan Bagi Takmir dalam Memilih Imam Shalat Sering terjadi ketegangan di beberapa masjid dalam menentukan siapa yang berhak jadi imam Bagaimana solusi yang bisa anda berikan Jawab Bismillah was shalatu was salamu ala Rasulillah wa ba du T...
Tukang Cuci Naik Pangkat Jadi Imam Selepas Video Baca Ayat Al Quran Tular

Tukang Cuci Naik Pangkat Jadi Imam Selepas Video Baca Ayat Al Quran Tular

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 407 hits
Siapa sangka seorang tukang cuci masjid diangkat martabatnya sebagai imam di sebuah masjid di Doha Qatar kerana memiliki suara lunak dan fasih membaca al Quran Hal ini berikutan pihak pengurusan masjid terdengar bacaan merdu Shalawi Siraje ...
Terkejut Jemaah Apabila Seorang Leiaki Tiba Tiba Datang Dan Mengamuk Mahu Jadi Imam

Terkejut Jemaah Apabila Seorang Leiaki Tiba Tiba Datang Dan Mengamuk Mahu Jadi Imam

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 289 hits
Selalu kita dengar di mana mana kebanyakan orang terutama golongan lelaki mengelak untuk menjadi imam ketika solat berjemaah sekiranya dia bukan imam sebenar di msjid itu Namun lain halnya pula yang berlaku di salah sebuah msjid di Kuantan ...
Kasus Suap Dana Hibah Koni Kpk Perpanjang Penahanan Imam Nahrawi

Kasus Suap Dana Hibah Koni Kpk Perpanjang Penahanan Imam Nahrawi

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 161 hits
Imam sendiri usai diperiksa penyidik KPK mengakui sudah menandatangani surat perpanjangan penahanannya Namun Imam enggan membahas lebih jauh soal kasusnya
Lengkapi Berkas Imam Nahrawi Kpk Panggil Wakil Bendahara Koni

Lengkapi Berkas Imam Nahrawi Kpk Panggil Wakil Bendahara Koni

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 171 hits
Lina Nurhasanah akan diperiksa sebagai saksi untuk melengkapi berkas penyidikan mantan Menpora Imam Nahrawi
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya