Hubungan Umno Dengan Bersatu Tak Ubah Macam Orang Bernikah Mutaah




Walaupun bersama dalam membentuk kerajaan, pendirian UMNO tentang hubungannya dengan Perikatan Nasional (PN), Bersatu dan Muhyiddin Yassin adalah jelas tidak akan melebihi tempoh PRU15.

Beberapa pemimpin utama UMNO seperti Zahid Hamidi, Mohamad Hasan, Najib Razak, Khaled Nordin, Asyraf Wajdi Dusuki dan yang lain-lain telah lebih awal memberi penegasan mengenai perkara tersebut.

Semuanya senada mengatakan kerjasama mereka dengan Muhyiddin dan Bersatu serta keberadaan dalam PN hanyalah sehingga Parlimen dibubarkan saja.

Selepas itu, komitmen dan tumpuan UMNO adalah hanya untuk bersama Pas dalam Muafakat Nasional serta akan mengucapkan “bye bye” kepada PN, Bersatu dan Muhyiddin.

Beberapa hari yang lalu, susulan Muhyiddin mahu mendaftarkan PN sebagai sebuah gabungan yang sah, beberapa pemimpin UMNO dengan tegas menolaknya idea tersebut.

Antara mereka ialah Pengerusi UMNO Selangor yang baru dilantik sebagai Pengerusi MISC dan Ahli MT UMNO, Dr. Puad Zarkashi.

Nada kedua-duanya cukup keras dengan gambaran yang sangat jelas bahawa Bersatu tiada dalam pertimbangan UMNO untuk diajak bersama menghadapi PRU15 akan datang.

Ketua Pemuda UMNO, Asyraf Wajdi turut mengulangi penegasannya sebelum ini bahawa Muafakat Nasional yang dianggotai UMNO dan Pas hanya akan mempertahankan PN sehingga PRU15 saja.

Habis, apa jadi selepas itu dan untuk menghadapi PRU15 nanti?

Berdasarkan rangkuman kenyataan para pemimpin UMNO itu, adalah amat jelas dan tidak diragui bahawa PN, Muhyiddin dan Bersatu akan ditinggalkan terkontang-kanting sendirian dalam menghadapi PRU15 akan datang.

Nampaknya, walaupun diajak bersama membentuk kerajaan, diberikan jawatan menteri, timbalan menteri dan puluhan lagi mengetuai GLC, UMNO langsung tidak mahu mengenang budi Muhyiddin untuk bersama-sama dengan beliau dan Bersatu mengikat kasih melebihi tempoh PRU15.

Ikatan kasih UMNO hanya semata-mata kepada Pas saja.

Sebaik Parlimen dibubarkan dan PRU15 diadakan, bermakna ketika itu terlerailah hubungan dan ikatan kasih antara UMNO dengan Muhyiddin dan Bersatu.

Sementara UMNO disertai BN akan bersama dengan Pas dalam MN, Muhyiddin dan Bersatu selepas itu pandai-pandailah membawa diri.

Keadaan ini tak ubah menjadikan hubungan UMNO dengan Muhyiddin dan Bersatu seperti orang yang bernikah secara mutaah – cukup tempoh, pasangan mesti diceraikan.

Walau sebaik mana sekali pun layanan diberikan, sedap masakan yang dihidangkan dan kemewahan diberikan, tetapi kerana ia hanya pernikahan mutaah, bila sampai tempohnya, pasangan tetap ditinggal atau diceraikan.

Itulah sebenarnya gambaran tepat hubungan UMNO dengan Muhyiddin dan Bersatu ketika ini, hubungan mereka tidak lebih seperti pernikahan mutaah yang sudah diharamkan dalam Islam.

Dalam politik pula, rasanya inilah satu-satunya pernikahan mutaah yang pernah terbentuk di negara kita.

Dengan dicerai dan ditinggalkan, kemudian bertanding sendirian, Bersatu dan Muhyiddin hampir tiada lagi masa depan untuk bersaing dengan PH mahupun MN.

Nak ucapkan apa kepada Muhyiddin dan Bersatu dalam hal ini?

Rasa kesian dan simpati atau padan muka? 

(Shahbudindotcom 08/06/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/06/hubungan-umno-dengan-bersatu-tak-ubah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ronaldo Ubah Suai Kasut Bola Macam Kasut Ragbi

Ronaldo Ubah Suai Kasut Bola Macam Kasut Ragbi

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 526 hits
CRISTIANO Ronaldo dikatakan menggunakan studs ragbi pada kasut bolanya untuk menjadikannya lebih pantas menjelang aksi semula Serie A Bintang Juventus berusia 35 tahun itu dilihat masih bertenaga berbanding rakan sepasukan yang lebih muda d...
Umno Perlukan Bersatu Atau Bersatu Perlukan Umno

Umno Perlukan Bersatu Atau Bersatu Perlukan Umno

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 263 hits
Pada 5 Jun 2020 Dr Mohd Puad Zarkashi ahli Majlis Tertinggi Umno telah mengeluarkan kenyataan yang pedas dan jelas Umno menolak pendaftaran Perikatan Nasional sebagai badan formal Kata beliau Bersatu sahaja yang sedang berusaha untuk formal...
Bersatu Pecah Umno Mencelah

Bersatu Pecah Umno Mencelah

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 291 hits
A Kadir Jasin Ceritanya mudah saja Pemimpin yang mengepalai gerakan tidak demokratik menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat jelata tidak akan mampu bersikap demokratik terhadap parti mereka sendiri Itulah yang telah sedang dan akan d...
Pas Umno Bersatu Saling Melengkapkan Dr Ridhuan Tee

Pas Umno Bersatu Saling Melengkapkan Dr Ridhuan Tee

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 263 hits
HARAKAHDAILY KUALA LUMPUR Perkongsian kerusi dan kuasa melibatkan tiga parti Melayu Islam iaitu Umno PAS dan BERSATU dilihat lebih seperti adik beradik demikian pandangan Ahli Akademik Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah Beliau membidas dakwa...
Menyepak Bersatu Satu2nya Pilihan Umno Untuk Kembali Menduduki Kerusi Perdana Menteri

Menyepak Bersatu Satu2nya Pilihan Umno Untuk Kembali Menduduki Kerusi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 410 hits
Shahbudin Husin Pas melalui Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan semalam cuba meyakinkan bahawa kerjasama semua parti dalam Perikatan Nasional adalah mantap dan sentiasa dalam keadaan bersiap sedia menghadapi PRU15 Tambah beliau segala spe...
Umno Nak Ker Berkorban Demi Bersatu

Umno Nak Ker Berkorban Demi Bersatu

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 221 hits
Seorang ahli Majlis Tertinggi PPBM berkata Umno perlu banyak berkorban sekiranya ia mahu gabungan politik Perikatan Nasional diteruskan dengan lebih serius Malah menurut Wan Saiful Wan Jan PN berpotensi menjadi lebih stabil daripada Pakatan...
Kolum Apa Beza Bersatu Dengan Umno

Kolum Apa Beza Bersatu Dengan Umno

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 257 hits
KOLUM Ironinya kelangsungan Bersatu semakin diperkatakan tatkala pimpinannya berada di kemuncak kuasanya Pada 9 Mei 2018 Bersatu tidak lebih sebagai sebuah parti politik yang belum genap dua tahun usianya diterajui Mahathir Mohamad yang ber...
Daftar Pn Untuk Survival Bersatu Umno Tolak Ikut Serta Puad Zarkashi

Daftar Pn Untuk Survival Bersatu Umno Tolak Ikut Serta Puad Zarkashi

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 329 hits
Hasrat PM Muhyiddin Yassin untuk menubuhkan mendaftarkan Perikatan Nasional sebagai gabungan yang sah mungkin tidak kesampaian berikutan penolakan daripada pimpinan Umno Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi dalam siaran...
Umno Mahu Hapuskan Bersatu Dengan Menjemput Muhyiddin Sertai Umno

Umno Mahu Hapuskan Bersatu Dengan Menjemput Muhyiddin Sertai Umno

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 359 hits
Tawaran Muhyiddin Kembali Pada UMNO Hanya Untuk Menghapuskan BERSATU dan Membunuh Karier Muhyiddin SahajaSekiranya Muhyiddin Yaasin bijak dia tidak akan menerima pelawaan UMNO ini Jaminan menjadi Perdana Menteri hanyalah jaminan kosong saha...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph