Hospital Jasin Pertama Dunia Diiktiraf Sijil Tertinggi Leed Bangunan Hijau


Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM

ADHAM BABAPUTRAJAYA: Hospital Jasin, Melaka  mendapat penarafan tertinggi (Platinum) dalam pensijilan Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) yang dikeluarkan oleh U.S. Green Building Council (USGBC).
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba berkata, lebih membanggakan,  pensijilan bangunan hijau bertaraf Platinum itu adalah dalam kategori Existing Building Operation and  Maintenance Version 4 iaitu yang pertama di dunia bagi bangunan hospital dan yang pertama di Malaysia bagi bangunan kerajaan.
Menurut beliau, kejayaan itu melakar sejarah bagi Malaysia dan Kementerian Kesihatan (KKM) dalam menerajui dunia bagi Fasiliti Hospital Hijau selaras dengan usaha dunia menangani isu perubahan iklim dan kesihatan alam sekitar.
“Anugerah ini juga memberi keyakinan kepada golongan profesional antarabangsa bahawa Kerajaan Malaysia berada pada landasan betul terutama dalam urusan penyenggaraan di bawah KKM. 
Justeru, rakyat tidak perlu bimbang mutu perkhidmatan kesihatan yang disediakan oleh KKM,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Adham berkata, pensijilan LEED itu menjadi penanda aras kepada KKM untuk meluaskan pelaksanaan program penarafan bangunan hijau di fasiliti-fasiliti kesihatan KKM yang lain sebagai usaha menyokong komitmen kerajaan di peringkat global dalam mengurangkan pelepasan gas rumah kaca dan mendepani kesan perubahan iklim.
Kata beliau, KKM juga menjadi contoh utama dalam sektor awam dan menjadi peneraju dalam melaksanakan strategi dan inisiatif lestari ke arah pensijilan bangunan hijau di negara ini.
“Kejayaan Hospital Jasin membuktikan usaha kerajaan dalam memastikan fasiliti kesihatan sentiasa berada dalam keadaan terbaik agar penyampaian perkhidmatan kesihatan yang berkesan dapat diberikan kepada rakyat terutamanya dalam situasi menangani pandemik Covid-19.
“Melalui pensijilan ini, hospital-hospital KKM diiktiraf di peringkat antarabangsa dalam aspek pembangunan mampan dengan mengutamakan pematuhan piawaian dan pelaksanaan amalan hijau bagi mewujudkan persekitaran yang selamat, sihat dan kondusif,” katanya.
Dalam pada itu, Adham berkata,pelaksanaan amalan hijau dalam pengurusan fasiliti hospital berupayamemberikan penjimatan tenaga yang optimum, mengurangkan kos utiliti dan belanja operasi hospital, menyediakan kualiti udara dalaman yang baik di samping meningkatkan prestasi dan keupayaan keseluruhan bangunan.
Jelas beliau, penggunaan teknologi hijau dan produk mesra alam juga sentiasa diutamakan dan menjadi pilihan dalam melaksanakan inisiatif-inisiatif lestari di fasiliti kesihatan bagi memacu dan menyokong pertumbuhan hijau di negara ini.
Terdahulu, majlis anugerah oleh USBGC itu diadakan secara maya semalam  dan KKM dipilih untuk menerima anugerah tersebut mewakili Asia Tenggara yang mengiktiraf kepimpinan teladan organisasi dalam bangunan hijau di bawah pensijilan LEED. 
Pengiktirafan itu susulan kejayaan Hospital Sultanah Maliha, Langkawi yang mencapai penarafan sijil LEED Gold (kedua tertinggi) di bawah kategori Existing Building Operation and Maintenance version 4 pada tahun lalu. – UTUSAN ONLINE



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/hospital-jasin-pertama-dunia-diiktiraf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ao Life Mengenalkan Ekstrak Anti Penuaan Premium Pertama Di Dunia

Ao Life Mengenalkan Ekstrak Anti Penuaan Premium Pertama Di Dunia

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 245 hits
AO LIFE EKSTRAK ANTI PENUAAN PREMIUM PERTAMA DIDUNIAProduk yang sebelum ini hanya tersedia bagi membantu gaya hidup selebriti A list dan atlet bertaraf dunia yang terlalu sibuk AO LIFE ekstrak antioksidan premium pertama di dunia dengan pen...
10 Negara Dengan Rizab Minyak Tertinggi Di Dunia 2021

10 Negara Dengan Rizab Minyak Tertinggi Di Dunia 2021

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 252 hits
Ketika kita membincangkan topik yang berkaitan dengan simpanan minyak dari berbagai negara ramai yang beranggapan bahawa negara Arab Saudi akan berada dalam senarai teratas tetapi apa yang mengejutkan itu bukan fakta yang sebenar Berikut se...
Elisane Silva Wanita Tertinggi Di Dunia Dari Brazil

Elisane Silva Wanita Tertinggi Di Dunia Dari Brazil

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 1247 hits
Wanita Brazil Elisane Silva dipercayai menjadi antara wanita tertinggi di dunia dengan ketinggian 2 1 meter Dia yang menyimpan impian untuk bergelar model sudah bertemu jodoh tetapi dengan lelaki yang lebih rendah daripadanya Daily Star mel...
India Catat Angka Kematian Covid Tertinggi Di Dunia Lebih Dari 6 000 Dalam Sehari

India Catat Angka Kematian Covid Tertinggi Di Dunia Lebih Dari 6 000 Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 235 hits
Pada Kamis India melaporkan angka kematian tertinggi karena Covid 19 di dunia yaitu 6 148 dalam sehari Angka ini meningkat setelah negara bagian di India timur merevisi datanya terkait jumlah warga yang meninggal karena penyakit ini di ruma...
Mufti Perak Meninggal Dunia Di Hospital Raja Permaisuri Bainun Kerana Covid 19

Mufti Perak Meninggal Dunia Di Hospital Raja Permaisuri Bainun Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 448 hits
IPOH Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang dirawat kerana positif Covid 19 di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini meninggal dunia hari ini Perkara itu disahkan oleh Timbalan Mufti Perak Datuk Zamri Hashim menerusi pesanan aplikasi ...
10 Besar Destinasi Dunia Terpopuler Tahun 2021 Versi Tripadvisor Bali Peringkat Pertama

10 Besar Destinasi Dunia Terpopuler Tahun 2021 Versi Tripadvisor Bali Peringkat Pertama

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 204 hits
Dari 10 besar destinasi dunia terpopuler Bali dengan kesederhanaannya mampu memikat banyak orang untuk berkunjung
Tan Sri Lim Kok Wing Meninggal Dunia Di Hospital Pantai Kuala Lumpur Pagi Tadi

Tan Sri Lim Kok Wing Meninggal Dunia Di Hospital Pantai Kuala Lumpur Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 242 hits
PETALING JAYA Pengasas Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing Tan Sri Lim Kok Wing disahkan telah meninggal dunia Perkara itu dimaklumkan oleh pembantunya hari ini Bagaimanapun maklumat lebih lanjut berhubung berita berkenaan akan dimaklum...
Matahari Buatan China Catat Suhu Tertinggi Dunia

Matahari Buatan China Catat Suhu Tertinggi Dunia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 445 hits
KOSMO Tokamak Eksperimen Lanjutan Superkonduktor diharap akan mewujudkan sumber tenaga hijau berkuasa tinggi dalam usaha Beijing mencari sumber kuasa bersih tanpa had Barcroft Media Getty ImagesBEIJING Reaktor peleburan nuklear dikenali seb...
Opera Melancarkan Pelayar Web Gaming Pertama Dunia Untuk Platform Mobil

Opera Melancarkan Pelayar Web Gaming Pertama Dunia Untuk Platform Mobil

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 206 hits
Korang gamer Selalu guna Twitch Nak kan pelayar web yang memenuhi keperluan korang selaku gamer Jangan serabut Opera kini sudah ada pelayar web yang pastinya akan dapat memberikan apa yang korang mahu terutamanya pada peranti telefon pintar...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid