10 Negara Dengan Rizab Minyak Tertinggi Di Dunia 2021




Ketika kita membincangkan topik yang berkaitan dengan simpanan minyak dari berbagai negara, ramai yang beranggapan bahawa negara Arab Saudi akan berada dalam senarai teratas, tetapi apa yang mengejutkan itu bukan fakta yang sebenar.

 

Berikut senarai secara terperinci mengenai 10 negara teratas yang memiliki rizab minyak terbesar di dunia, seperti yang ditunjukkan dalam laporan Organisasi Negara Pengeksport Petroleum. Jumlah simpanan minyak di dunia adalah 1,48 trilion tong.


 

10. 
Nigeria
Nigeria menyimpan rizab minyak sebanyak 37 bilion barel dan jumlah bekalannya adalah 2524.1 juta tong sehari. Ekonomi Nigeria bergantung kepada banyak sumber hidrokarbonnya.
Laporan EIA menyatakan bahawa kekurangan kestabilan di Delta Niger sering merosakkan perkembangan di sektor ini. Namun, ia masih berada di 10 negara teratas dengan rizab minyak.
 

9. Amerika Syarikat
Kesan pertama ketika berbicara tentang AS yang terlintas di benak kita ialah negara ini tidak memiliki simpanan minyak kerana sering dihubungkan dengan negara-negara Timur Tengah. Hakikatnya adalah bahawa AS berada dalam senarai 10 negara teratas dengan rizab minyak iaitu 47 bilion barel.



Dengan anggaran kasar 9.352 juta tong sehari, Amerika Syarikat telah menjadi negara pengeluar minyak teratas selama bertahun-tahun. AS juga merupakan salah satu pengguna minyak terbesar di dunia.





8. Libya

Rizab minyak Libya ialah 48 bilion barel dengan keluaran bekalan 1.483 juta tong sehari.  Libya memiliki simpanan minyak terbesar jika dibandingkan dengan negara-negara Afrika yang lain.

Pengeluaran minyak di Libya berkurang kerana ketidakstabilan politik di negara ini tetapi sekarang ia meningkat secara beransur-ansur.

 

7. Rusia

Rizab Minyak Rusia berjumlah 80 billion tong; ia mempunyai bekalan 10.397 juta tong sehari yang menjadikannya salah satu daripada 10 negara teratas dengan rizab minyak. Rizab gas asli Rusia adalah yang terbesar di dunia, ia juga menyimpan rizab arang batu ke-2 terbesar di seluruh dunia.




 

6. Emiriah Arab Bersatu

UAE mempunyai simpanan minyak sebanyak 98 bilion tong. Ia mempunyai bekalan sebanyak 3.174 juta tong sehari. Penggunaan teknik dan mesin moden untuk pemulihan minyak terus menambah pengeluaran minyak mentah. Teknik-teknik ini juga memanjangkan umur ladang minyak yang semakin tua di negara ini.

 

5. Kuwait

Negara yang mempunyai mata wang terkuat di dunia ini mempunyai rizab minyak ke-5 terbesar di dunia. Rizab minyak dicatat sebanyak 102 bilion barel dan keluaran harian adalah 2.753 juta tong sehari.
Sekiranya Kuwait dibandingkan dengan Negara-negara GCC lain, ia mempunyai rizab minyak ke-2 terbesar di antaranya yang termasuk dalam senarai 10 negara teratas dengan rizab minyak.

 

4. Iraq

Iraq mempunyai rizab minyak 145 bilion barel dan bekalannya adalah 4.454 juta BPD (tong sehari). Penting untuk diketahui bahawa walaupun Iraq mempunyai simpanan minyak yang lebih besar, pengeluaran minyaknya berkurang kerana infrastrukturnya rosak dan keadaan politik juga tidak stabil.

 

3. Iran

Rizab minyak Iran adalah 209 bilion barel dan mempunyai bekalan 3.538 juta tong setiap hari. Ini bermakna Iran membekalkan lebih banyak minyak daripada negara yang memiliki rizab minyak terbesar di dunia, bahkan ketika ekonomi Iran lemah disebabkan sekatan Amerika yang dikenakan ke atas Iran.

 

2. Arab Saudi

Kerajaan Arab Saudi adalah negara ke-2 terbesar dengan simpanan minyak yang lebih besar. Rizab minyaknya ialah 259 bilion barel dan ia mempunyai bekalan sebanyak 11.545 juta tong sehari.

Arab Saudi memegang hampir 17% daripada jumlah simpanan minyak dunia. Ia diletakkan di bahagian atas senarai sebagai pengeluar dan pengeksport minyak terbesar di dunia.

 

1. Venezuela

Venezuela, yang terletak di Amerika Selatan, berada di kedudukan teratas dalam senarai ini. Rizab minyak di negara ini ialah 304 bilion tong. Ia membekalkan 2.489 juta tong sehari pada tahun 2012 seperti yang ditunjukkan dalam rekod.

 

Walaupun negara ini mempunyai simpanan minyak yang lebih besar daripada Arab Saudi, pengeluaran tahunannya jauh lebih rendah daripada Saudi Arabia.

 

Kanada:

Kanada mempunyai rizab minyak ke-3 terbesar di dunia, iaitu 171 bilion tong tetapi OPEC tidak memasukkan pasir minyak dalam statistiknya. 




Malaysia

Jumlah sumber minyak dan gas yang ditemui di Malaysia termasuk lapangan yang belum beroperasi adalah sekitar 6.7 Billion tong minyak setara (Bboe – Barrels of Oil Equivalent).

Semenanjung Malaysia mempunyai rizab minyak mentah dan gas berjumlah 2.2 bilion barel; Sarawak mempunyai 2.8 bilion barel; dan Sabah mempunyai 1.7 bilion barel. [lifeinsaudiarabia.net]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/05/10-negara-dengan-rizab-minyak-tertinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Negara Negara Dengan Pendapatan Per Kapita Tertinggi Di Dunia Malaysia

Negara Negara Dengan Pendapatan Per Kapita Tertinggi Di Dunia Malaysia

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 265 hits
Pendapatan per kapita pada dasarnya adalah pendapatan purata setiap penduduk bagi suatu wilayah atau negara Pendapatan per kapita telah lama digunakan untuk kaedah menilai keadaan dan kualiti hidup penduduk di pelbagai kawasan di dunia Pend...
Total Lockdown Fasa Pertama Di Seluruh Negara Bermula 1 Jun Hingga 14 Jun 2021

Total Lockdown Fasa Pertama Di Seluruh Negara Bermula 1 Jun Hingga 14 Jun 2021

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 248 hits
554 total views 554 views today Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara mengenai Pengurusan Covid 19 yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri telah memutuskan untuk melaksanakan penutupan penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun total lockdown...
Vien Eau De Perfume Minyak Wangi Raya Aidilfitri 2021 Mummy

Vien Eau De Perfume Minyak Wangi Raya Aidilfitri 2021 Mummy

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 313 hits
VIEN EAU DE PERFUME MINYAK WANGI RAYA AIDILFITRI 2021 MUMMY Assalamualikum semua Apa khabar semua Entri kali ini mummy nak share pada korang semua PERFUME RAYA PKP mummy Tak kisahlah raya Covid Eid ke boleh ke tidak boleh untuk rentas daera...
10 Jambatan Terpanjang Di Dunia 2021 Kebanyakannya Di China

10 Jambatan Terpanjang Di Dunia 2021 Kebanyakannya Di China

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 370 hits
Salah satu ciptaan paling penting dalam sejarah jenis manusia adalah membina jambatan untuk menyediakan laluan mengatasi rintangan menghubungkan tempat dan mencapai kemajuan dalam sesebuah masyarakat Dengan kecanggihan teknologi dan keboleh...
Matahari Buatan China Catat Suhu Tertinggi Dunia

Matahari Buatan China Catat Suhu Tertinggi Dunia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 448 hits
KOSMO Tokamak Eksperimen Lanjutan Superkonduktor diharap akan mewujudkan sumber tenaga hijau berkuasa tinggi dalam usaha Beijing mencari sumber kuasa bersih tanpa had Barcroft Media Getty ImagesBEIJING Reaktor peleburan nuklear dikenali seb...
Sidang Gnb Indonesia Ajak Negara Ilo Pulihkan Dampak Covid 19 Terhadap Dunia Kerja

Sidang Gnb Indonesia Ajak Negara Ilo Pulihkan Dampak Covid 19 Terhadap Dunia Kerja

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 172 hits
Pemerintah Indonesia melalui Kementerian Ketenagakerjaan menghadiri Pertemuan Tingkat Menteri Tenaga Kerja Anggota Gerakan Non Blok secara virtual yang dipimpin oleh Menteri Tenaga Kerja dan Perlindungan Sosial Populasi Azerbaijan Jumat mal...
Monako Negara Mungil Nan Indah Di Selatan Perancis Yang Jadi Primadona Tempat Liburan Artis Dunia

Monako Negara Mungil Nan Indah Di Selatan Perancis Yang Jadi Primadona Tempat Liburan Artis Dunia

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 363 hits
Monako adalah sebuah negara kaya yang memiliki pemandangan indah dan jalanan kotanya juga dijadikan sebagai sirkuit F1
10 Besar Destinasi Dunia Terpopuler Tahun 2021 Versi Tripadvisor Bali Peringkat Pertama

10 Besar Destinasi Dunia Terpopuler Tahun 2021 Versi Tripadvisor Bali Peringkat Pertama

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 206 hits
Dari 10 besar destinasi dunia terpopuler Bali dengan kesederhanaannya mampu memikat banyak orang untuk berkunjung
15 Foto Keindahan Fenomena Gerhana Super Flower Blood Moon Di Seluruh Dunia 2021

15 Foto Keindahan Fenomena Gerhana Super Flower Blood Moon Di Seluruh Dunia 2021

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 260 hits
Fenomena gerhana bulan penuh atau dikenali sebagai Super Flower Blood Moon yang menjengah ke langit dunia boleh dikatakan sebagai detik yang ditunggu tunggu oleh kebanyakan orang Apa tidaknya dengan keindahan yang menerangi langit ramai yan...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim