Hormati Sensitiviti Umat Islam Umno Terengganu Bidas Teresa


bharian.com.my
Oleh Baharom Bakar
[email protected]
 - September 7, 2024 @ 12:29pm
Teresa Kok (kiri), dan Rozi Mamat
KUALA TERENGGANU: UMNO negeri menyanggah kenyataan Ahli Parlimen Seputeh dari DAP, Teresa Kok yang mendakwa kewajipan mendapatkan sijil halal membebankan peniaga dan memalukan negara.

Pengerusi UMNO negeri, Datuk Rozi Mamat, berkata kenyataan itu tidak hanya menyentuh aspek komersial, tetapi membabitkan isu pemeliharaan kesucian dan kedaulatan agama Islam.

Katanya, Islam menetapkan garis panduan yang jelas dalam soal makanan serta minuman dan sijil halal adalah penting untuk memastikan umat Islam tidak termakan sesuatu yang tidak menepati syarak.

"Sijil halal juga berfungsi sebagai perlindungan kepada pengguna Muslim daripada sebarang kekeliruan atau eksploitasi.

"Kenyataan Setiausaha Publisiti DAP bahawa sijil halal membebankan peniaga menunjukkan kurangnya pemahaman mengenai tanggungjawab sosial dan agama yang sepatutnya dipikul dalam masyarakat pelbagai agama dalam negara," katanya.

Rozi mengulas kenyataan Teresa yang mendakwa cadangan kerajaan mewajibkan restoran dan syarikat makanan tidak menyajikan daging babi serta alkohol mendapatkan pensijilan halal berpotensi menambah beban kepada perniagaan termasuk membabitkan pengusaha restoran Melayu.

Teresa juga turut mendakwa langkah itu bertentangan dengan semangat kepelbagaian budaya selain mungkin menjadikan Malaysia sebagai bahan ejekan di luar negara.

Mengulas lanjut, Rozi berkata Teresa digesa memahami kepentingan sijil halal, menghormati sensitiviti umat Islam dan tidak memandang perkara itu sebagai beban.

Katanya, sijil halal adalah satu keperluan untuk menjaga keharmonian dan kesejahteraan rakyat di seluruh negara, terutama dalam konteks sebuah negara yang menjadikan Islam sebagai agama Persekutuan.

"Kerajaan terutama Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sudah mengambil langkah proaktif untuk memantapkan lagi industri halal di negara ini.

"Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah turut memperkenalkan pelbagai inisiatif bagi memastikan sijil halal bukan sahaja lebih mudah diperoleh, tetapi juga lebih diyakini dan berdaya saing di peringkat global.

"Antara usaha dilakukan kerajaan adalah mempercepatkan proses permohonan sijil halal melalui digitalisasi dan mengurangkan kerenah birokrasi, serta mengukuhkan lagi kedudukan negara sebagai pusat halal global," katanya.

Rozi berkata Kerajaan Perpaduan juga komited untuk memastikan industri halal terus berkembang dan menjadi pemacu utama ekonomi negara dan bukannya bebanan.

"Kita menggesa semua pihak terutama Teresa supaya memahami kepentingan sijil halal, menghormati sensitiviti umat Islam serta tidak memandang perkara ini sebagai beban," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/09/hormati-sensitiviti-umat-islam-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teresa Kok Tak Faham Islam Ppim Utusan Malaysia 11 09 2024

Teresa Kok Tak Faham Islam Ppim Utusan Malaysia 11 09 2024

papar berkaitan - pada 11/9/2024 - jumlah : 77 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mempersoalkan bagaimana seorang wakil rakyat boleh mengeluarkan kenyataan tentang sijil halal yang mengundang kemarahan umat Islam Presidennya Datuk Nadzim Johan sehubungan itu menggesa pihak b...
Defiant Umno Youth Chief To Teresa Kok Bring It On I M Not Afraid No Fear No Surrender See You In Court

Defiant Umno Youth Chief To Teresa Kok Bring It On I M Not Afraid No Fear No Surrender See You In Court

papar berkaitan - pada 11/9/2024 - jumlah : 88 hits
AS DAP stands in solidarity with its vice chairman Teresa Kok who had on yesterday subjected herself to almost a 90 minute police probe over a rather non existent probably the time is ripe for UMNO to turn the tables on its rightist Youth c...
Ini Salahfaham Keliru Di Kalangan Umat Islam

Ini Salahfaham Keliru Di Kalangan Umat Islam

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 101 hits
1 Tafsiran pluralisme dan persamaan amalan agama TERDAPAT salah faham dan kekeliruan dalam kalangan umat Islam berkenaan tajuk di atas Pluralisme agama merupakan satu teori atau konsep yang luas tentang penerimaan agama agama yang pelbagai ...
Ini Rumah Misteri Mana Siapa Hantu Nya Politik Dajjal Umno Ph

Ini Rumah Misteri Mana Siapa Hantu Nya Politik Dajjal Umno Ph

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 167 hits
Rumah peserta terbiar kerana berpindah ke tempat lain bagi mencari rezeki 1 Peserta Agropolitan hilang pendapatan dihalang tuai sawitGUA MUSANG Projek Agropolitan Kelantan Selatan di Rantau Manis dilaksanakan pada 2009 dengan harapan memban...
Terengganu Lebih Separuh Orang Dewasa Terengganu Alami Obesiti

Terengganu Lebih Separuh Orang Dewasa Terengganu Alami Obesiti

papar berkaitan - pada 7/9/2024 - jumlah : 75 hits
Sebanyak 51 peratus daripada golongan dewasa di Terengganu mengalami masalah obesiti atau berlebih berat badan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu Dr Kasemani Embong berkata data itu diperolehi hasil daripada tinjauan kesihatan dan...
Cita Cita Umno Era Parti Dominan Sudah Berlalu

Cita Cita Umno Era Parti Dominan Sudah Berlalu

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 87 hits
Cita cita Umno Era parti dominan sudah berlalu ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be N ii5V42qJ8 src in org https www youtube com embed N ii5V42qJ8 wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube co...
Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Ramai Di Atas Jalan Balik Kampung


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Seketika Di Bandar Hatyai

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Bersama Melawan Denggi Meningkatkan Kesedaran Komuniti Tentang Denggi Dan Pencegahannya

Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus Cari Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus

Apa Alasan Betapa Pentingnya Memberus Gigi 2 Kali Sehari Agaknya Ye Jom Baca