Hormat Pendirian Kerajaan Tidak Iktiraf Uec


BANGI – Kesatuan dalam sistem pendidikan negara kelihatan sukar apabila wujudnya pihak yang tidak bersependapat dengan pendirian kerajaan Pusat untuk kekal tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Difahamkan, keputusan itu dibuat kerana ia bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).

Terdahulu, Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin berkata, UEC yang dilaksanakan di sekolah menengah persendirian Cina (SMPC), menggunakan kurikulum yang digubal serta dibangunkan Dong Zong, selain menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar utama.

Justeru, beliau menjelaskan, kerajaan hanya akan mempertimbangkan penyelesaian berhubung pengiktirafan terhadap UEC jika ia diubah supaya selari dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak, Dr Annuar Rapaee yang menekankan kerajaan Sarawak sentiasa menghargai bakat berkata, tindakan tidak mengiktiraf UEC satu pembaziran modal insan.

Katanya, dunia kini tiada sempadan dan kerajaan tidak patut menyekat sesiapa pun daripada mendapat pendidikan pilihan mereka.

“Pendidikan sepatutnya bersifat progresif dan membolehkan modal insan lebih baik serta pelbagai.

“Kebebasan pendidikan sama pentingnya dengan kebebasan bersuara dalam sebuah negara demokrasi,” katanya.

Dalam hal ini, Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, ketetapan yang dibuat Putrajaya hendaklah dihormati.

Katanya, ia perlu setimpal dengan susila Putrajaya yang menghormati langkah yang diambil kerajaan Sarawak untuk mengiktirafkan UEC dalam ranah Sarawak, dengan tidak membidasnya.

“Dengan sifat dua tahap kerajaan ini, adalah penting untuk kedua-dua pihak menghormati cara governans masing-masing sebagai yang diperuntukkan.

“Oleh itu, pihak tertentu daripada kerajaan Sarawak tidak perlu menyelar kerajaan Pusat dalam isu pengiktirafan UEC ini, antaranya sebagai pembaziran modal insan,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

Mengulas lanjut, Prof Kok Seong berkata, dalam perkara ini sebenarnya ia tidak harus dilihat sebagai masalah yang terlalu besar dari satu segi lain.

Jelasnya, ini kerana dalam sistem pemerintahan federalisme yang diguna pakai di Malaysia, ia dibolehkan dengan absahnya.

Lebih-lebih lagi apabila berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963, khususnya Perkara 15 yang menegaskan bahawa sistem pendidikan tempatan yang sedia ada boleh diteruskan oleh wilayah terbabit dan diuruskan wilayah itu dengan bidang kuasa yang ada.

“Natijahnya di sini ialah saling menghormati selain mengurus tadbir berdasarkan Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri dan Wilayah, termasuklah Perjanjian Malaysia 1963, untuk perimbangan kuasa yang saksama bagi perjalanan federalisme yang lebih unggul,” katanya. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2022/08/hormat-pendirian-kerajaan-tidak-iktiraf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuepacs Gesa Kerajaan Naikkan Gaji Sebelum Pru15 Atau Penjawat Awam Protes Di Putrajaya

Cuepacs Gesa Kerajaan Naikkan Gaji Sebelum Pru15 Atau Penjawat Awam Protes Di Putrajaya

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 212 hits
Cuepacs gesa kerajaan naikkan gaji sebelum PRU15 atau penjawat awam protes di PutrajayaKongres Kesatuan Pekerja Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam menggesa kerajaan menaikkan gaji penjawat awam sebelum Parlimen dibubarkan atau berdepan deng...
Tukar Kerajaan Mesti Di Parlimen Elak Ketidakstabilan

Tukar Kerajaan Mesti Di Parlimen Elak Ketidakstabilan

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 256 hits
Tukar kerajaan mesti di Parlimen elak ketidakstabilanPosted By on July 29 2022Rang Undang undang Larangan Ahli Parlimen Bertukar Parti amat penting bagi mengelakkan berlakunya huru hara politik Ahli Parlimen Datuk Seri Saifuddin Nasution Is...
Ppim Gesa Kerajaan Segera Bantu Peneroka Felda Klau Sinar Harian 27 07 2022

Ppim Gesa Kerajaan Segera Bantu Peneroka Felda Klau Sinar Harian 27 07 2022

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 242 hits
SHAH ALAM Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan persekutuan segera bertindak bagi membantu seramai 458 peneroka Felda Klau Raub yang mendakwa kerugian kira kira RM748 juta Mereka mendakwa kerugian itu terpaksa ditanggung selep...
Mou Kerajaan Ph Sah Tidak Disambung

Mou Kerajaan Ph Sah Tidak Disambung

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 192 hits
freemalaysiatoday com July 27 2022 11 00 PMPerdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan memorandum persefahaman antara kerajaan dan Pakatan Harapan tidak akan disambung PETALING JAYA Memorandum persefahaman antara kerajaan dan Pakatan Ha...
Ulasan Forum Kerajaan Kelantan Dan Dpmck

Ulasan Forum Kerajaan Kelantan Dan Dpmck

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 185 hits
SHAM GHAZUlasan pasal Forum Kerajaan Negeri dengan Dewan Perniagaan Melayu Cina Kelantan Kerajaan Negeri diwakili oleh Dato Mohd Amar dan Dato Hanifa Nota Forum malam tadi saya tonton dari awal sampai akhir Pandangan saya kedua panel Panel ...
Pemipuan Kewangan Online Rm4 Juta Sehari Kerajaan Buat Apa

Pemipuan Kewangan Online Rm4 Juta Sehari Kerajaan Buat Apa

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 209 hits
Pemipuan kewangan online RM4 juta sehari kerajaan buat apa Posted By on July 27 2022Kes penipuan kewangan atas talian atau financial fraudsters semakin menjadi jadi sejak beberapa tahun lalu Malangnya undang undang yang digunapakai untuk me...
Hapuskan Subsidi Petrol Kurang Beban Kerajaan Ppim Utusan Tv 28 07 2022

Hapuskan Subsidi Petrol Kurang Beban Kerajaan Ppim Utusan Tv 28 07 2022

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 203 hits
Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan menegaskan perkara itu perlu dilakukan bagi mengurangkan bebanan kewangan yang ditanggung kerajaan ketika ini Menurut beliau kerajaan telah membelanjakan lebih RM3 bilion setahun untuk subsidi petrol sa...
Desak Kerajaan Hapus Subsidi Bahan Api Kosmo 28 07 2022

Desak Kerajaan Hapus Subsidi Bahan Api Kosmo 28 07 2022

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 153 hits
PETALING JAYA Persatuan Pengguna Islam Malaysia mendesak kerajaan supaya menghapuskan subsidi bahan api petroleum dan diesel bagi mengurangkan bebanan kewangan kerajaan Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata kerajaan membelanjakan le...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024