Hong Kong Tunda Penghantaran Vaksin Astrazeneca


 
Hong Kong semalam mengesahkan ia memohon kepada AstraZeneca untuk menangguhkan penghantaran vaksin AstraZeneca berikutan kebimbangan mengenai kesan sampingan dan keberkesanannya terhadap varian baru coronavirus.


Pengawal selia ubat-ubatan Eropah (EMA) minggu ini berkata, vaksin AstraZeneca boleh menyebabkan pembekuan darah yang sangat jarang terjadi pada beberapa penerima, sekali gus mendorong beberapa negara menghentikan pemberiannya kepada orang dalam kelompok usia tertentu.




Sebaliknya Britain enggan terpengaruh dengan situasi itu dan menyatakan bahawa kesan sampingan yang berpotensi itu sangat jarang berlaku dan risiko jatuh sakit teruk akibat COVID-19 jauh lebih besar.


Semalam, Ketua Kesihatan Hong Kong, Sophia Chan, berkata bandar itu telah meminta AstraZeneca untuk tidak menghantar vaksin seperti yang dirancang akhir tahun ini.


"Kami rasa tidak perlu bagi AstraZeneca untuk menghantar vaksin kepada kami dalam tahun ini," katanya sambil menambah, Hong Kong ingin mengelakkan sebarang pembaziran berikutan kekurangan bekalan vaksin di seluruh dunia.



Hong Kong yang kaya telah memperoleh bekalan vaksin yang baik untuk 7.5 juta penduduknya dengan menandatangani perjanjian dengan BioNTech/Pfizer dan Sinovac China, yang sudah memulakan penghantarannya.


Chan berkata, Hong Kong juga ingin melihat vaksin lain yang mungkin mempunyai hasil lebih kuat terhadap rantaian coronavirus baharu.


Awal minggu ini Pakar Kesihatan Awam terkemuka dan penasihat kerajaan, David Hui, meminta Hong Kong untuk menggantikan AstraZeneca dengan vaksin dos tunggal baharu yang dihasilkan oleh Johnson dan Johnson.


Hong Kong dengan kepadatan penduduk yang tinggi, antara yang terawal dijangkiti coronavirus, tetapi peraturan penjarakan fizikal yang ketat dan pemakaian pelitup muka membantu mengelak jangkitan apabila hanya mencatatkan lebih 11,000 kes dengan 205 kematian.


Meskipun persediaan vaksinnya stabil, program vaksinasinya perlahan berikutan ketidakpercayaan terhadap kerajaan apabila Beijing membanteras penyokong demokrasi.


Sehingga kini, hanya 529,000 orang yang mendapat dos pertama dan keyakinan masyarakat juga terhalang oleh pesanan kerajaan.


Sinovac China mendapat kelulusan pantas walaupun tidak menerbitkan data percubaan klinikalnya dalam jurnal yang dikaji oleh penyelidik lain.



Pentadbiran vaksin BioNTech juga ditangguhkan sebentar selepas beberapa botol didapati rosak walaupun pihak berkuasa menyatakan bahawa mana-mana botol yang rosak dibuang sebelum digunakan dalam vaksinasi. - AFP


Hong Kong gantung tempahan vaksin AstraZeneca
Pautan : https://www.bharian.com.my/dunia/asia/2021/04/805680/hong-kong-gantung-tempahan-vaksin-astrazeneca


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2021/04/hong-kong-tunda-penghantaran-vaksin.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
M 039 Sia Akan Terus Guna Vaksin Astrazeneca Kata Menteri Kesihatan

M 039 Sia Akan Terus Guna Vaksin Astrazeneca Kata Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 248 hits
KONGSI ARTIKEL PUTRAJAYA Malaysia akan meneruskan penggunaan vaksin AstraZeneca dalam Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan kata Menteri Kesihatan Dr Adham Baba Bercakap kepada pemberita selepas menyaksikan majlis tandatangan Nota Kerjasam
K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 331 hits
Kerajaan kemungkinan besar akan mempertimbangkan semula dasar pendaftaran vaksin jika kadar pendaftaran vaksin Covid 19 tidak memuaskan menjelang Julai kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Kita harus menilai semula tah...
Bukti Vaksin Astrazeneca Dengan Kaitan Pembekuan Darah

Bukti Vaksin Astrazeneca Dengan Kaitan Pembekuan Darah

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 253 hits
Bukti Vaksin AstraZeneca Dengan Kaitan Pembekuan Darah Seorang pegawai tertinggi di Agensi Perubatan Eropah berkata ada kaitan antara vaksin AstraZeneca dan pembekuan darah Pada pendapat saya kami boleh katakan sekarang jelas ada kaitan den...
Awani Ringkas Tunggu Laporan Ema Sebelum Putuskan Vaksin Astrazeneca Khairy

Awani Ringkas Tunggu Laporan Ema Sebelum Putuskan Vaksin Astrazeneca Khairy

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 194 hits
Tunggu laporan EMA sebelum putuskan vaksin AstraZeneca Khairy Audio Tular Anwar Ibrahim nafi terlibat SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini So
Vaksin Astrazeneca Pembekuan Darah Kesan Sampingan Sangat Jarang Berlaku Ema

Vaksin Astrazeneca Pembekuan Darah Kesan Sampingan Sangat Jarang Berlaku Ema

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 161 hits
Astro AwaniApril 7 2021 EMA menggambarkan masalah pembekuan darah sebagai kesan sampingan yang sangat jarang berlaku Foto REUTERSAMSTERDAM Pengawal selia ubat Kesatuan Eropah mengesahkan menemui kemungkinan hubung kait antara vaksin AstraZe...
Menteri Pfizer Tawar Vaksin Tambahan Jika Astrazeneca Tidak Sesuai

Menteri Pfizer Tawar Vaksin Tambahan Jika Astrazeneca Tidak Sesuai

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 209 hits
Khairy Jamaluddin berkata perancangan itu dibuat sekiranya vaksin AstraZeneca didapati tidak sesuai Foto oleh Yusof Mat IsaISKANDAR PUTERI 4 April Kerajaan mempunyai beberapa pelan sokongan jika terpaksa menangguhkan penggunaan vaksin Covid...
Kerajaan Tidak Cadang Tangguh Pemberian Vaksin Covid Astrazeneca

Kerajaan Tidak Cadang Tangguh Pemberian Vaksin Covid Astrazeneca

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 182 hits
Dr Noor Azmi Ghazali BAGAN SERAI Kerajaan tidak bercadang untuk menangguhkan pemberian vaksin COVID 19 AstraZeneca walaupun terdapat laporan mengenai kesan sampingannya terhadap penerima di luar negara Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr No...
Perdana Vaksin Astrazeneca Disuntik Ke 3 700 Prajurit Tni Di Ntt

Perdana Vaksin Astrazeneca Disuntik Ke 3 700 Prajurit Tni Di Ntt

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 194 hits
Agus mengatakan bahwa vaksin AstraZeneca yang baru divaksinkan ke sejumlah prajurit TNI AD wilayah Korem 161 Wirasakti Kupang mempunyai khasiat yang sama dengan vaksin Sinovac yang selama ini sudah digunakan
Kemenkes Sebut Penyuntikan Vaksin Astrazeneca Tetap Dilanjutkan

Kemenkes Sebut Penyuntikan Vaksin Astrazeneca Tetap Dilanjutkan

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 151 hits
Kementerian Kesehatan memastikan vaksinasi Covid 19 menggunakan vaksin AstraZeneca di sejumlah daerah tetap dilanjutkan Meskipun terdapat laporan kejadian ikutan pasca imunisasi usai penyuntikan vaksin AstraZeneca di Sulawesi Utara
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid