Holistic Planning


BismillahirrahmanirrahimAlhamdulillah, segala puji hanya layak untuk Allah SWT, Tuhan sekalian makhluk
Setiap dari kita mesti ada perancangan. Ye lah, perancangan dalam segala apa jua tindakan, tak kira lah perancangan masa hadapan, perancangan strategi dalam menjawab soalan peperiksaan, perancangan ketika hendak spend money. Apa-apa lah. Asalkan perancangan namanya. Kita ni, tanpa perancangan, boleh sesat. 

Tapi in any matter how big our plan is, pokok pangkalnya, kita mesti lah rujuk kepada Perancang Yang Maha Bijaksana, Allah S.W.T. Segala apa yang kita rancang, tapi jika Allah tidak restu atau tidak berkehendak, takkan nya berjaya rancangan kita tu. Percaya lah. 
Mesti kita pernah mengalami situasi di mana kita merancang sesuatu perkara tu bagai nak rak, tapi in the end, apa yang dirancang tu langsung tak menjadi. It may be either better or worse. 
Contohnya macam kita in charge in organizing program. Kita ni sebagai ketua, dalam planning tu, fuhhh,, punya lah power. Nak itu, nak ini. Kalau boleh, biar semua orang enjoyed masa program tu berlangsung, baru lah nampak kewibawaan sebagai seorang ketua tu kan. Baru lah orang boleh salute, high respect punya lah kan..Tapi, kalau Allah berkehendak, tiada siapa yang boleh lawan. Nak-nak pada hari kejadian, terjadinya satu perkara yang tak diingini. Contohnya macam perasmi program tu tak dapat hadir kerana masalah yang tak dapat dihindari atau pun mengalami kemalangan ke,, haa... masa tu situasi mesti kalut gila. Yang organizer, busy, call sana, call sini. Yang hadirin pulak kecoh, tak habis-habis tanya bila nak start program. Committees pulak dah haru-biru tak tau nak buat apa. Chaos semuanya..
So, the lesson from the story, kita kena lah buat back up plan for anything yang possible atau impossible akan berlaku. Sebab benda yang impossible tu lah kadang-kadang akan berlaku. Kehendak Allah, siapa yang tahu. Subhanallah. Macam kapal mewah Titanic tu pun, supposedly memang tak akan karam, itu pun based on kajian MANUSIA, tapi Allah Maha Berkuasa, kapal tu akhirnya karam juga disebabkan oleh iceberg. 

All in all, kita kena lah kembali kepada Allah. Bertawakkal lah selepas kita berusaha dan berikhitiar. Serahkan semuanya kepada Allah. Kecapi lah redha Allah dalam segala tindakan kita. In sha Allah, tindakan kita itu juga dikira sebagai ibadah. Masha Allah.

Salam,Azwa




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://seraazwa.blogspot.com/2015/09/holistic-planning.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
King2hearts E19 Eun Shi Kyung Died Lee Jae Ha And Kim Hang Ah Is Planning For The Wedding

King2hearts E19 Eun Shi Kyung Died Lee Jae Ha And Kim Hang Ah Is Planning For The Wedding

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 149 hits
hello peepos how s everyone sunday me ermmm just stayed at home not going anywhere enjoying watching tv and did some house chores managed to get extra rest it was sunday anyway so have you watched KING2HEARTS the two last episode yeah episo...
Timun Sayuran 1001 Rahsia

Timun Sayuran 1001 Rahsia

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 236 hits
Timun atau nama saintifiknya Cucumis sativus merupakan sejenis sayur buah dalam keluarga labu air Timun boleh dimakan secara mentah atau memasakknya sebagai sup Timun inggerisTimun JepunTimun IndiaTerapi kecantikan timun telah lama bermula ...
Planning Of Design By Damas

Planning Of Design By Damas

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 103 hits
3D model by Ini taklah sehebat pereka diluar sana Tapi haku nak juga mencuba untuk hasilkan 3D by tangan haku sendiri dan minda yang sentiasa keluarkan idea ini Design planning for family home
Resolve More Urgent Issues Before Smart City Planning Luyang Rep

Resolve More Urgent Issues Before Smart City Planning Luyang Rep

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 137 hits
Phoong KOTA KINABALU Luyang State Assemblyman Phoong Jin Zhe yesterday urged the Sabah State Government to focus on basic infrastructure before talking of smart cities 8220 The state government must first address the basic infrastructure pu...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei