Hoi Rakyat Bersyukurlah


 

Ketika Annuar Musa, pengerusi Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi, ditanya media adakah cadangan potong gaji menteri sesuatu yang baik untuk menangani masalah inflasi negara, beliau jawab pertanyaan itu dengan pertanyaan. Begini:
“Bolehkah anda namakan satu negara yang berjaya turunkan inflasi dengan (menteri) potong gaji?”
erkata lagi beliau: “Katakan anda potong RM10,000 dari setiap menteri, gandakan dengan 36 (yakni bilangan menteri dalam Kabinet) berapa anda dapat? Bolehkah anda beri jaminan kepada saya inflasi akan selesai? Harga barang tak kan naik?”

Annuar, kita tahu ialah seorang menteri dalam Kabinet Ismail Sabri Yaakob. Lebih tepat beliau menteri komunikasi dan multimedia. Apa yang beliau katakan itu memang betul. Tidak ada negara yang inflasinya turun kerana gaji menterinya dipotong.
Namun bak kata Naib Presiden Umno, Khaled Nordin, langkah itu (potong gaji menteri) dapat menunjukkan solidariti dan keinsafan terhadap kesusahan dan keperitan di sekeliling kita. “Lupakah pengajaran yang kita dapati dari kewajipan berpuasa”, giliran Khaled pula bertanya.
Betul tu. Sekurang-kurangnya sakit sama dirasa. Tunjukkanlah simpati terhadap rakyat (di samping berusaha keras atasi kesengaraan mereka kerana setakat tunjuk simpati sahaja tidak memadai).
Izinkan saya memapar contoh. Jika menteri berkunjung ke rumah rakyat miskin tanpa mengenakan kemeja jenama mewah dan jam tangan berharga ribuan ringgit, kemiskinan si rakyat tidak akan hilang. Miskin tetap miskin tetapi sekurang-kurangnya tidaklah ibarat memerah limau ke atas luka.
Beberapa hari terdahulu, Annuar dipetik berkata rakyat perlu bersyukur kerana harga barang terutama produk makanan di Malaysia antara terendah dalam kalangan negara Asean – merujuk laporan Bank Dunia berhubung program bakul makanan iaitu diet makanan sihat.
Sebenarnya sudah banyak kali para menteri (maksudnya bukan Annuar seorang) menggesa rakyat bersyukur. Kita sudah dengar berulang kali dan sekian lama menteri suruh rakyat bersyukur.
Syukur kerana negara aman damai. Negara tidak ada malapetaka seperti gempa bumi dan sebagainya. Bersyukur negara capai kemerdekaan tanpa pertumpahan darah.
Masa wabak Covid-19 mula melanda, rakyat disaran bersyukur kerana keadaan kita tak seteruk negara lain. Bersyukur kerajaan izin keluarkan KWSP. Ada juga nasihat supaya rakyat bersyukur dengan pelantikan perdana menteri ke-9. Siapa kata apa tidak perlu dihuraikan kerana ramai sudah tahu.
Kata agamawan, makna bersyukur ialah menzahirkan rasa penghargaan atas sesuatu nikmat. Ia manifestasi sikap merendah diri dan menjauhkan diri daripada sifat sombong. Bersyukur, menurut cerdik pandai agama, sifat hamba yang tunduk kepada Tuhannya.
Kerajaan tahu rata-rata rakyat percaya Tuhan sememangnya wujud. Rakyat majoritinya yakin akan agama. Oleh itu, gesaan bersyukurlah dibuat dan rakyat, walau apa pun agamanya (khususnya Muslim), akan menyambut gesaan itu.
Bersyukurlah kita semua. Sesungguhnya bersyukur amalan mulia. Alhamdulillah syukur kepada Allah, kata umat Islam. Praise the Lord, kata Kristian. Penganut Buddha, Hindu, serta kepercayaan lain juga ada caranya menyatakan rasa syukur masing-masing.
Berbalik kepada saranan terbaharu mengenai mesti bersyukur yang dibuat Annuar. Bersyukur harga barang kedua terendah dalam kalangan negara Asean. Harga kita lebih murah berbanding negara Asean lain. Sememangnya kita perlu bersyukur, malah sudah bersyukur.
Pun begitu, harga lebih rendah daripada harga negara lain bukan bererti harga di negara kita murah. Sekadar lebih murah daripada harga negara lain tetapi tetap tidak murah. Yakni mahal. Itu realitinya.
Keadaan negara kita dengan negara lain berbeda. Berbeda pendapatan umpamanya. Beza sosio-ekonomi dan lain lain perbezaan. Ringkasnya, bak kata Inggeris, “it’s like comparing apples with oranges”. Buah-buahan yang tidak sama dan tidak boleh disamakan. Epal adalah epal dan oren tetap oren meskipun dua-duanya buah.
Diulangi bukan tidak bersyukur tetapi menyatakan perbezaan yang nyata. Ingin saya bertanya – apa maksud Annuar dengan kenyataannya rakyat perlu bersyukur? Setelah bersyukur harga kita lebih rendah daripada harga negara lain, apa yang harus dilakukan?
Adakah kita mesti rela harga kita mahal tetapi ia lebih murah daripada harga negara lain? Berpuas hati? Adakah itu meringan beban yang dipikul? Hanya kerana harga kita rendah daripada harga mereka, semuanya OK?
Adakah setelah diminta bersyukur, akan timbul pula pasrah dan redha?
Pasrah, saya diberitahu, adalah menyerah iaitu menyerah diri dan jiwa terhadap sesuatu keadaan yang berlaku. Manakala redha dimaksudkan dengan penerimaan seseorang terhadap sesuatu yang terjadi dengan ikhlas. Atau rela hati terhadap apa yang telah ditakdirkan.
Harap-harap rakyat tidak diminta redha dengan inflasi, kos sara hidup melambung, dan kadar inflasi tinggi. Bukankah umat manusia diminta berusaha. Bagi umat Islam, para ustaz kerap mengingatkan ayat Al-Quran, “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.”
Cukup setakat itu kerana saya bukan arif akan bab agama atau pun berhujah macam agamawan.
Tetapi, bercakap mengenai syukur, mengapa hanya rakyat yang selalu diminta bersyukur? Mengapa tidak pemimpin kerajaan? Mereka perlu bersyukur kerana rakyat mempunyai sikap toleransi tinggi berbanding negara lain. Rakyat penyabar, mudah memaafkan, dan tidak ganas.
Kesimpulannya rakyat negara ini mudah diperintah, ditadbir, dan diurus. Maka pemimpin bersyukurlah. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/07/hoi-rakyat-bersyukurlah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zafrul Cuba Memperbodohkan Rakyat

Zafrul Cuba Memperbodohkan Rakyat

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 134 hits
Semalam aku tonton video daripada Zafrul Katanya dakwaan subsidi dikurangkan itu salah Sebenarnya subsidi bertambah tapi disebabkan harga barang meningkat maka subsidi itu jadi tak mencukupi Aku tak bantah kenyataannya Memang benar apa yang...
Orang Tak Kena Takkan Faham Warganet Setuju Dewan Rakyat Perkenal Cuti Haid Untuk Kaum Wanita

Orang Tak Kena Takkan Faham Warganet Setuju Dewan Rakyat Perkenal Cuti Haid Untuk Kaum Wanita

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 143 hits
Baru baru ini pelakon Fizo Omar berkongsikan tentang cuti haid yang diperkenalkan di dewan rakyat melalui entri di Instagram miliknya bertanyakan pendapat orang ramai berkenaan perkara tersebut Ramai yang memberikan pendapat berbeza beza be...
Tajuddin Slammed Over Outrageous Behaviour In Dewan Rakyat

Tajuddin Slammed Over Outrageous Behaviour In Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 165 hits
PARLIAMENT Opposition lawmakers were up in arms today after Tajuddin Abdul Rahman attempted to deny that he was sexist which triggered further accusations that he was exactly that This was after Tajuddin contended that he was a defender of ...
Tiada Usul Undi Percaya Di Dewan Rakyat Pm Masih Ada Majoriti Kukuh

Tiada Usul Undi Percaya Di Dewan Rakyat Pm Masih Ada Majoriti Kukuh

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 214 hits
agendaily com20 07 2022Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Setakat ini Dewan Rakyat tidak menerima sebarang sebarang usul undi percaya dikemukakan di Dewan Rakyat terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menurut su...
Apakah Ada Jalan Lain Selain Demonstrasi Aman Jalanan Untuk Selesaikan Masalah Rakyat

Apakah Ada Jalan Lain Selain Demonstrasi Aman Jalanan Untuk Selesaikan Masalah Rakyat

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 160 hits
Kegagalan Parlimen menyediakan ruang dan masa adalah antara punca DEMONSTRASI JALANAN aman dilihat antara jalan terpaksa yang boleh dibuat untuk menarik perhatian kerajaan Lebih PENTING DEMONSTRASI JALANAN aman boleh melibatkan Dan memberi ...
Ismail Sabri Sah Menerima Mandat Rakyat

Ismail Sabri Sah Menerima Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 159 hits
Hanya 160 000 ahli parti Conservative dari jumlah 46 juta pengundi berdaftar dan 67 juta rakyat Britain akan memilih perdana menteri Britain yang baru Ini cara sistem parlimen Westminster yang sama digunakan di Malaysia Sokongan majoriti ah...
Pendedahan Rakyat Penang Yang Pasti Buat Anda Terkejut

Pendedahan Rakyat Penang Yang Pasti Buat Anda Terkejut

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 189 hits
PENDEDAHAN RAKYAT PENANG YANG PASTI BUAT ANDA TERKEJUT KERANA RAMAI YANG MEMBERIKAN KENYATAAN BAHAWA KERAJAAN PULAU PINANG MENINDAS RAKYAT MARI TONTON
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Kesan Kehadiran Belalang Pelesit

Agar Agar Pandan Santan Segera

Siri Vivo V30 Adalah Hadiah Yang Sempurna Untuk Hari Ibu

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin