Hizamri Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Swasta 14 Kawasan Eko Pelancongan




KUANTAN - Sebanyak 14 kawasan eko-pelancongan yang berstatus Hutan Simpan Kekal (HSK) di Pahang akan berada dibawah selian Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) akan diswastakan.
Pengarahnya, Datuk Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin berkata, keputusan itu dibuat bagi memastikan pusat pelancongan terbabit dapat diurus dengan baik, seterusnya mampu menarik lebih ramai pelancong.
Menurutnya, antara TER yang diswastakan ialah TER Sungai Pandan; TER Berkelah, TER Lubuk Yu, TER Kenong, TER Kem Nusa, Air Terjun Pelangi, Hutan Konifer, Air Terjun Ulu Tampik dan Pusat Kecemerlangan Alam Sekitar Sungai Tabung (PKAS).
"Kita turut menswastakan Taman Negeri Rompin (TNR) yang terletak dalam kawasan Hutan Simpan Endau-Rompin dan sebanyak RM15 juta disediakan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) untuk menaik taraf tempat berkenaan dengan pelbagai kemudahan serta produk yang dapat menarik kehadiran pelancong tempatan dan antarabangsa.
"Kalau ikutkan di Pahang, terdapat 26 TER yang menjadi antara produk pelancongan terkenal disetiap daerah dan kita tidak mampu untuk menguruskan semuanya. Justeru hanya dengan penswastaan sahaja dapat menyelesaikan masalah berkenaan," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.
Sebelum itu, majlis Penyerahan Tapak Projek Cameron Highlands Montane Park (CHiMP) dilaksanakan dan telah disempurnakan oleh Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia, Datuk Mohd Ridza Awang di TER Parit Fall pada Ahad.
Beliau menjelaskan Pahang kaya dengan produk eko-pelancongan terletak dalam HSK dan ia sebenarnya mampu memberi sumber pendapatan kepada kerajaan negeri.
Mengulas lanjut mengenai tapak CHiMP, Mohd Hizamri menambah, CHiMP menjadi pusat penyelidikan dan konservatori dengan mengumpul lebih 300 pelbagai tumbuhan hutan pergunungan terletak dalam TER Parit Fall Hutan Simpan Ulu Bertam.
Katanya, tapak projek CHiMP sebelum ini diuruskan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) telah tamat pada 31 Disember 2020 kini diserahkan semula kepada JPNP seperti yang diarahkan oleh Kerajaan Pahang.
"Kerajaan Pahang sudah menubuhkan Perbadanan Taman Negeri Pahang dan Majlis Biodiversiti Negeri Pahang dalam usaha memperkasakan sektor pelancongan dan melindungi sumber biodiversiti.
“Perbadanan Taman Negeri Pahang akan berfungsi sebagai penasihat kepada Pihak Berkuasa Negeri mengenai perkara berhubungan dengan dasar umum berkaitan pemeliharaan, pergunaan, kawalan dan pengurusan serta pembangunan alam sekitar, sumber dan biodiversiti Taman Negeri Pahang," ujarnya.
Dalam pada itu, Mohd Hizamri memaklumkan kebanyakan kawasan TER, Hutan Taman Negeri dan kawasan pendakian berstatus Hutan HSK akan diambil alih oleh Perbadanan Taman Negeri Pahang.
“Bagaimanapun, kita berharap agar aspek pengurusan dan pentadbiran kawasan eko-pelancongan berstatus HSK akan terus kekal di bawah tanggungjawab dan bidang kuasa JPNP,” katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/03/hizamri-jabatan-perhutanan-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pahang Di Rayu Beri Nasihat Dahulu Sebelum Saman Pengusaha Eko Pelancongan

Kerajaan Pahang Di Rayu Beri Nasihat Dahulu Sebelum Saman Pengusaha Eko Pelancongan

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 110 hits
RAUB Kerajaan negeri Pahang dirayu untuk memberi nasihat terlebih dahulu kepada pengusaha dan pelabur ekopelancongan di negeri itu yang didakwa menduduki tanah kerajaan tanpa kebenaran sebelum bertindak mengeluarkan saman Ahli Parlimen Raub...
Gulai Daging Pahang

Gulai Daging Pahang

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 174 hits
Ini antara lauk yang laku keras di bulan Ramadhan Masa dah siap masak gatal aje tangan ni nak capai sudu rasa Tetapi spoil apabila selalu teringat tengah Puasa Selalu Kjee masak lauk ini guna ayam sebab itu yang diajar sifu Kjee 30 tahun la...
Sungai Bentong Di Pahang Lepasi Paras Bahaya

Sungai Bentong Di Pahang Lepasi Paras Bahaya

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 85 hits
March 18 2022 Paras air Sungai Benus di Bentong telah melimpah melepasi jalan manakala kawasan Kampung Kemasur juga telah dinaiki air PETALING JAYA Paras air sungai di Pahang kini mencatatkan bacaan melebihi paras bahaya susulan hujan lebat...
Menteri Pertahanan 66 200 Pria Ukraina Kembali Dari Luar Negeri Untuk Perang

Menteri Pertahanan 66 200 Pria Ukraina Kembali Dari Luar Negeri Untuk Perang

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 194 hits
Rusia menyerang Ukraina pada 24 Februari lalu Sehari setelah invasi tentara Ukraina mendistribusikan 10 000 senapan serbu kepada warga sipil untuk membela negaranya
Piliharaya Negeri Johor

Piliharaya Negeri Johor

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 190 hits
PILIHANRAYA NEGERI JOHOR Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt MASA yang ditunggu tunngu sampai juga Semua dengan izin Allah swt Merah biru JDT Bangsa Johor Ini yang sering didengari dan disebut sebut P...
Raikan Hari Wanita Sedunia Di Negeri Selangor Pada Tahun 2022

Raikan Hari Wanita Sedunia Di Negeri Selangor Pada Tahun 2022

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 206 hits
Hi Korang Negeri Selangor mempunyai pelbagai tarikan menarik untuk dikunjungi Anda boleh melihat sendiri keunikan Negeri ini termasuk kepelbagaian budaya Negeri Selangor juga merupakan sebuah negeri yang selamat dan bersih serta sesuai bagi...
Pilihan Raya Negeri Johor 2022 Jom Mengundi

Pilihan Raya Negeri Johor 2022 Jom Mengundi

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 235 hits
Bila tarikh PRN Johor 2022 sudah pun terjawab Keputusan PRN Johor 2022 je belum terjawab lagi Sebab belum mengundi lagi kan Tarikh PRN Johor 2022 pada 12 Mac 2022 nanti Boleh mengundi dari pukul 8 00 pagi sampai 6 00 petang sumber UtusanMul...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte