Himpunan Petua Orang Lama Tip Tip Kesihatan


Himpunan Petua Orang Lama | Tip-tip Kesihatan | Assalamualaikum dan salam sejahtera, Ok, pagi-pagi ini rasa tak ada idea nak post entry apa, jadi pagi ini aku nak kongsi serba sedikit beperapa petua dan tips kesihatan untuk panduan kita bersama.

Pokok gelenggang - Himpunan Petua Orang Lama | Tip-tip Kesihatan
Himpunan Petua dan Tips kesihatan Orang Lama
Nak hilangkan panau? ambil daun gelenggang dan tumbuk sehingga mengeluarkan air, sapukan air daun tersebut di tempat yang ada panau. (pokok gelenggang ini biasanya terdapat di kawasan lembah atau paya di kawasan kampung yg mana mempunyai bunga berwarna kuning).


Minumlah campuran air rebusan serai, halia, kulit kayu manis, dan lada hitam. Amalkan meminum air ini setiap pagi, badan akan menjadi ringan dan bertenaga.


Tambah tenaga - Ambil sebiji telur ayam kampung, pecahkan dan kemudian dihirup bersama dengan madu lebah asli, dengan segera terjun ke dalam air sejuk (kolam). ni petua tambah tenaga (lelaki) untuk orang yang dah berkahwin, sesuai diamalkan sebelum bersama dengan isteri tercinta..


Elakkan mandi selepas makan. Mandi selepas makan akan melambatkan proses penghadaman makanan.


Cara hilangkan daki di badan - Setiap kali membancuh air teh o, serbuknya jangan dibuang. Ambil dan gosokkan di tempat yang berdaki seperti, badan, ketiak, kaki, muka,tangan dan lain-lain.


Mengurangkan buncit - Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini.iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.


Untuk mendapat kulit yang cantik - Amalkan meminum air campuran pucuk pegaga dan Lobak Merah yg telah dihancurkan.


Mengatasi senggugut -  Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam. Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan.Makan dalam 1 atau 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun. Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .Tapi kenalah cepat menelannya sebelum ia lembik.. Sekali makan anda tidak akan dapat senggugut selama 3 bulan berturut-turut.


Menegangkan Kulit Muka & Menghilang Jerawat - Rebus segenggam biji kani (manjakani atau kani boleh dibeli di kedai2 India) di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yg anda inginkan. Tunggu sehingga kering dan cuci sehingga bersih. Amalkan setiap hari.


Menyergarkan Mata - Ambil beberapa helai daun sireh muda. Kemudian, cuci bersih. Ramas-ramaskan ia dan masukkan ke dalam air suam. Selepas itu, tapis airnya. Selanjutnya rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.


Menyegarkan Mata - Ambil Timun yg telah dihiris Lekapkan pada  kelopak mata pejamkan mata utk berapa ketika. Anda akan berasa kesegarannya selepas itu.


Menaikkan Seri Muka - Basuhkan muka anda dgn menggunakan air basuhan beras yang ke tiga. Bilas dengan air bersih setelah sepuluh minit.


Mengelak Rambut Gugur - Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam.Lakukan 2 kali seminggu. Insyaallah anda akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat semula jadi.


Menghilangkan Bau Ketiak - Amalkan semasa mandi, gosok ketiak di atas kepala lutut.Selain itu, setiap kali lepas mandi, sapu dengan belakang tapak tangan pada bahagian bawah ketiak.


Rambut Gugur - Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.


Menghilang Sakit Kepala - Ambil daun lemuni (batang yg lembut sahaja) lebih kurang sekilogram. Masukkan ke dalam sarung bantal dan tidurlah menggunakan bantal tadi. Amalkan 2-3 hari.




Menghilang Ketumbit Mata - Gesel 2 batang sudu. Sapukan bahagian yg digesel di tempat ditumbuhi ketumbit Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.


Menurunkan Berat Badan - Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur. ATAU Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari. Perah airnya ke dalam gelas yg berisi air sejuk. Masukkan ke dalam peti ais. Amalkan minum selepas makan tengahari atau selepas makan malam.


Mengatasi Tumit Pecah - Gosokkan tumit kaki dengan menggunakan belimbing buluh. Kemudian berus tumit kaki dengan berus lembut. Amalkan sebelum mandi.

Apa-apa pun yang baik itu datangnya daripada Allah. Kita sebagai Manusia hanya mampu berikhtiar dan berdoa. Semoga entri Himpunan Petua Orang Lama dan tips kesihatan ini memberi manfaat kepada semua.  Selamat mencuba.

Entry 2013

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://silenceblogz.blogspot.com/2013/06/himpunan-petua-orang-lama-tip-tip-kesihatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Buat Cekodok Pisang Yang Rangup Di Luar Lembut Di Dalam Serta Petua Tak Serap Minyak Waktu Menggoreng

Tip Buat Cekodok Pisang Yang Rangup Di Luar Lembut Di Dalam Serta Petua Tak Serap Minyak Waktu Menggoreng

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 108 hits
Cekodok atau jemput pisang memang hidangan sedap waktu petang atau pagi Dapat pula yang manis pisangnya serta rangup di luar tapi lembut di dalam
10 Pemerintah Negara Paling Lama Memerintah Sejak Abad Ke 17 Di Dunia

10 Pemerintah Negara Paling Lama Memerintah Sejak Abad Ke 17 Di Dunia

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 162 hits
Pemerintah Negara Paling Lama Memerintah sejak abad ke17 Di Dunia Jom selongkar senarai pemerintah negara yang 1 Louis XIVPerancisMangkat 76 Tahun1643 17152 Ratu Elizabeth IIUnited Kingdom Negara KomanwelMangkat 96 Tahun6 Feb 1952 8 Sept 20...
Kontrak Tidak Telus Lee Sunbin Menang Kes Saman Lawan Agensi Lama

Kontrak Tidak Telus Lee Sunbin Menang Kes Saman Lawan Agensi Lama

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 114 hits
Setelah sekian lama dalam perbicaraan Mahkamah Tinggi Seoul sekali lagi memberikan keputusan yang sama bagi kes Lee Sun bin yang mahu menamatkan kontraknya bersama Wellmade Star ARTIKEL BERKAITAN Pada Jun 2020 agensi itu telah menfailkan sa...
Mandi Rendam Air Lemon Demam Hidung Tersumbat Betty Rahmad Kongsi Tip Redakan Sakit Anak

Mandi Rendam Air Lemon Demam Hidung Tersumbat Betty Rahmad Kongsi Tip Redakan Sakit Anak

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 116 hits
Ibu mana yang dapat tidur lena bila anak demam diserang batuk dan selesema berpanjangan yang menggangu tidur mereka Bagi Betty Rahmad yang turut diuji dengan masalah kesihatan semakin bertambah tidak kuat bila anaknya Wira juga kurang sihat...
Masak Makan Kat Rumah Saja 2023 Lagi Mencabar Ini Tip Jimat Untuk Yang Berkeluarga

Masak Makan Kat Rumah Saja 2023 Lagi Mencabar Ini Tip Jimat Untuk Yang Berkeluarga

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 102 hits
Amaran yang dikeluarkan oleh Bank Dunia mengenai kemelesetan ekonomi dunia yang bakal berlaku pada skala kritikal menjelang tahun 2023 semakin membimbangkan kita Tidak perlu berbelanja besar dan berjimat selagi boleh Itulah yang sebaiknya k...
Aduh Sakitnya Kencing Kotor Cuba Ikuti Tip Minum Jus Kranberi Sebagai Rawatan

Aduh Sakitnya Kencing Kotor Cuba Ikuti Tip Minum Jus Kranberi Sebagai Rawatan

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 112 hits
Ada hari di mana kita akan mengalami masalah seperti kencing yang tidak lawas dan juga kotor Nak kata diri ini tidak cukup air tidak juga tetapi kenapa berlaku situasi sebegini
Hiburan B40 Tapi Citarasa T20 Penduduk Bengang Dengan Perangai Orang Lama Main Cop Parkir Bila Ditegur Mengamuk Pula

Hiburan B40 Tapi Citarasa T20 Penduduk Bengang Dengan Perangai Orang Lama Main Cop Parkir Bila Ditegur Mengamuk Pula

papar berkaitan - pada 26/9/2022 - jumlah : 142 hits
Golongan yang duduk di kawasan penempatan kos rendah seperti flat selalu dikaitkan dengan masalah sivik dan tidak mempunyai common sense Antaranya adalah situasi di mana pemilik rumah sesuka hati renovate rumah dengan menambah ruang secara ...
Akan Berlaku Tidak Lama Lagi Peminat Teruja Sehun Dedah Exo Akan Buat Comeback

Akan Berlaku Tidak Lama Lagi Peminat Teruja Sehun Dedah Exo Akan Buat Comeback

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 145 hits
Sudah lama menyepi sebagai kumpulan penuh pasti ramai peminat menantikan muzik baharu dari EXO ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 26 September Xiumin EXO telah mengadakan sidang media untuk pelancaran solo albumnya Brand New Memberi sokongan bu...
Dah Lama Sangat Tak Menulis

Dah Lama Sangat Tak Menulis

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 133 hits
Assalamualaikum semua Ya Allah dah dekat 7 bulan aku tak update blog Dekat facebook dan instagram ada jugak aku update Aku ni sibuk hangpa taw haha Macam macam kerja aku nak buat weh Penat Mana dengan kerja hakiki lagi kerja rumah lagi part...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight