Hikmah Ditetapkan Mas Kahwin Dalam Perkahwinan



SOALAN:
Kenapa Islam menetapkan mas kahwin dalam perkahwinan?

JAWAPAN:
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا
“Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu mas kahwin-mas kahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.” [Surah an-Nisa’ (4)]

Ibn Kathir berkata: “Menurut Ibn Abbas, perkataan النحلة membawa maksud mahar. Ibn Zaid pula menjelaskan, ianya bermaksud sesuatu yang wajib diberikan kepada isteri disebabkan akad nikah. Seorang lelaki wajib menyerahkan mahar kepada wanita sebagai hadiah dan pemberian ke atasnya dengan penuh kerelaaan hati.” (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 2/235)

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Sahl bin Sa’ad R.A katanya:

أَتَتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ امْرَأَةٌ، فَقَالَتْ: إِنَّهَا قَدْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: «مَا لِي فِي النِّسَاءِ مِنْ حَاجَةٍ»، فَقَالَ رَجُلٌ: زَوِّجْنِيهَا، قَالَ: «أَعْطِهَا ثَوْبًا»، قَالَ: لاَ أَجِدُ، قَالَ: «أَعْطِهَا وَلَوْ خَاتَمًا مِنْ حَدِيدٍ»،
“Seorang perempuan menyerahkan dirinya untuk dikahwini oleh Nabi SAW kerana Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda: “Aku tidak berhajat kepada perempuan.” Lalu seorang lelaki berkata: “Kahwinkanlah aku dengan perempuan itu.” Sabda Baginda: “Engkau berikan perempuan itu sehelai pakaian.” Dia menjawab: “Aku tidak memilikinya.” Lalu Baginda bersabda lagi: “Engkau berikanlah dia walaupun sebentuk cincin besi.” [Riwayat al-Bukhari (4741) dan Muslim (1425)]

Imam Nawawi dalam menjelaskan hadis ini menyebut: “Hadis ini menunjukkan bahawa mahar itu boleh sedikit (bernilai rendah) dan boleh juga banyak (bernilai tinggi) apabila kedua pasangan saling redha, kerana cincin dari besi menunjukkan nilai mahar yang murah. Inilah pendapat dalam mazhab Syafi’i dan juga pendapat jumhur ulama' dari kalangan salaf dan khalaf.” (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim Ibn al-Hajjaj, 9/190)

Menjawab persoalan di atas, penetapan mas kahwin dalam perkahwinan mempunyai pelbagai hikmah yang tersendiri. Kami kemukakan di sini beberapa hikmah pensyariatan mas kahwin dalam Islam.

Di dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji, dinyatakan: “Mas kahwin disyariatkan bagi menzahirkan keinginan bakal suami yang benar-benar menggauli isterinya dengan pergaulan yang baik dan membina rumahtangga yang mulia. Begitu juga untuk membolehkan bakal pengantin perempuan menyediakan dirinya dengan keperluan perkahwinan, seperti pakaian dan perbelanjaan.” (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/586)

Syeikh Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi menyebut, Allah SWT memfardukan mas kahwin ke atas pihak lelaki untuk diberikan kepada pasangan wanitanya adalah sebagai bukti ikatan cinta antara kedua-duanya. Ia juga bertindak mengikat perhubungan kedua-dua pasangan dengan kasih sayang dan belas kasihan di bawah pimpinan pasangan lelaki tersebut. (Lihat Ahkam al-Usrah li Bait al-Muslim, hlm. 75)

Syeikh Mustafa al-Siba’ie menyebut, pemberian mas kahwin disyariatkan sebagai lambang kemuliaan dan penghargaan terhadap wanita melalui sesebuah perkahwinan. (Lihat al-Mar’ah Baina al Fiqh wa al-Qanun, hlm. 56)

Menurut Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili pula, mas kahwin bertujuan untuk menzahirkan keutamaan dan kepentingan sebuah perkahwinan di samping memuliakan kedudukan wanita. Penyediaan mas kahwin di dalam Islam juga dilihat sebagai ukuran tahap persediaan pasangan dalam menempuh alam perkahwinan yang lebih mencabar. Mas kahwin yang diberikan turut menjadi lambang kesucian dan keikhlasan pihak suami untuk menjalani kehidupan bersama-sama pasangan wanita yang dipilihnya. (Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, 9/239)

Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam menjelaskan hikmah disyariatkan mas kahwin menyebut, antaranya:

Penetapan mas kahwin adalah bagi menunjukkan kemuliaan kaum wanita. Hal ini menandakan bahawa merekalah yang dicari, bukan mencari, dan yang mencarinya ialah lelaki, bukan dia yang berusaha mencari lelaki. Lelaki itulah yang mencari, berusaha, dan mengeluarkan hartanya untuk mendapatkan wanita. Berbeza dengan bangsa-bangsa atau umat yang membebani kaum wanita untuk memberikan hartanya atau harta keluarganya untuk lelaki, sehingga si lelaki ingin mengahwininya.Bagi menzahirkan cinta dan kasih sayang seorang suami kepada isterinya, sehingga pemberian harta itu sebagai nihlah daripadanya, iaitu sebagai pemberian, hadiah, dan hibah, bukan sebagai pembayar harga seseorang wanita sepertimana didakwa oleh sesetengah pihak. Kerana itu al-Quran menyatakan dengan bahasa yang jelas dalam Surah al-Nisa’ ayat 4.Mas kahwin juga menunjukkan sebagai lambang kesungguhan. Pernikahan bukanlah sesuatu yang dapat dipermainkan kaum lelaki dengan begitu saja, dengan mengatakan kepada seseorang wanita: “Saya nikahi engkau”, sehingga menjadikannya terikat. Kemudian tidak lama setelah itu si wanita dilepaskan begitu saja, dan dia mencari lagi wanita lain untuk diperlakukan sama dengan yang pertama, dan seterusnya... Pemberian harta ini menunjukkan bahawa lelaki bersungguh-sungguh dalam mendekati wanita, bersungguh-sungguh dalam membina hubungan dengannya.
Apabila dalam hubungan yang tahapnya masih di bawah hubungan perkahwinan pun manusia mahu memberikan cenderamata, perlindungan dan hadiah –sebagai tanda kesungguhan– maka dalam jalinan kehidupan kekeluargaan tentu lebih utama memberikannya. Kerana itu Islam mewajibkan kepada lelaki membayar separuh mahar jika dia menikah dengan seorang wanita tetapi kemudian menceraikannya sebelum melakukan hubungan suami-isteri. Hal ini sebagai penghormatan terhadap perjanjian yang berat dan perhubungan yang suci, juga sebagai petanda bahawa persetubuhan bukanlah tujuan paling utama –kerana dalam kes ini belum terjadi hubungan persetubuhan. Allah berfirman:

وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ
“Dan jika kamu ceraikan mereka sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka, padahal kamu sudah menetapkan kadar mas kahwin untuk mereka, maka mereka berhak mendapat separuh dari mas kahwin yang telah kamu tetapkan itu, kecuali jika mereka memaafkannya tidak menuntutnya; atau (pihak) yang memegang ikatan nikah itu memaafkannya (memberikan mas kahwin itu dengan sepenuhnya).” [Surah al-Baqarah (237)]

Hikmah disyariatkan mas kahwin juga kerana bahawa Islam meletakkan tanggungjawab keluarga di tangan lelaki (suami), kerana kemampuan fitrahnya dalam mengendalikan emosi (perasaan) lebih besar dibandingkan kaum wanita. Dia (lelaki) lebih mampu mengatur kehidupan bersama ini. Oleh kerana itu, wajarlah jika lelaki membayar kerana dia memperoleh hak seperti itu, dan di sisi lain dia akan lebih bertanggungjawab serta tidak semudah-mudahnya menghancurkan rumahtangga hanya kerana perkara remeh-temeh. Dialah yang mendanai pembangunan keluarga atau rumahtangga itu, maka apabila bangunan itu runtuh tentu akan menimpa dirinya. (Lihat Fatawa Mu’asirah, 2/322)

Kesimpulan

Berdasarkan kenyataan di atas, jelas bahawa penetapan mas kahwin mempunyai pelbagai hikmah yang tersendiri. Antaranya termasuklah bagi menzahirkan kemuliaan kaum wanita dan sebagai lambang kesucian dan ketinggian wanita dalam Islam. Begitu juga ia sebagai tanda kesungguhan lelaki dalam membina hubungan dengan seseorang wanita.

Kami berpendapat, mas kahwin akan membawa perasaan redha oleh banyak pihak termasuklah isteri dan keluarga masing-masing. Ini melambangkan perbezaan yang ketara antara akad nikah Islam dengan yang lain.

Semoga pencerahan yang dinyatakan itu menambahkan lagi ikatan kasih sayang, mawaddah dan rahmah antara pasangan suami isteri yang menatijahkan Baiti Jannati. Kami menutup dengan berdoa kepada Allah SWT:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami; perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” [Surah al-Furqan (74)]

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/10/hikmah-ditetapkan-mas-kahwin-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gubahan Bouquet Wang Kertas Sesuai Untuk Mas Kahwin

Gubahan Bouquet Wang Kertas Sesuai Untuk Mas Kahwin

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 3015 hits
Selalunya orang bagi hand bouquet bunga atau coklat kan Amacam ada beraniii kali ni kita try tengok beberapa hand bouquet dari wang kertas pula Perghhh Mesti senyum sampai telinga si penerima bouquet ni kan Hadiah yang paling di idamkan git...
Sempoi Lah Bro Ni Majlis Kahwin Tema Pengakap

Sempoi Lah Bro Ni Majlis Kahwin Tema Pengakap

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 989 hits
Macam Hari Perbarisan Pengantin Buat Majlis Kahwin Tema Pengakap Berjaya Curi TumpuanBagi pasangan yang ingin meraikan saat bahagia di hari persandingan mereka pasti ingin kelihatan cantik dan bergaya supaya majlis itu dapat dijadikan sebag...
Cinta Anak Muda Sekarang Dah Macam Orang Kahwin

Cinta Anak Muda Sekarang Dah Macam Orang Kahwin

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 609 hits
Belum kahwin lagi dah naik tangan NetizenViral di media sosial video seorang lelaki menampar muka gadis yang dipercayai teman wanitanya menimbulkan kemarahan warga netizen Kejadian itu sempat dirakam oleh penduduk Tikah Abu Samah yang terna...
K Jaan Siasat Kes Lelaki Pakistan Kahwin Nenek Warga Malaysia

K Jaan Siasat Kes Lelaki Pakistan Kahwin Nenek Warga Malaysia

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 496 hits
Warga asing itu didakwa berbuat demikian untuk mendapatkan pas lawatan sosial agar dapat menjalankan perniagaan dan menetap lebih lama di Sabah
Alha Alfa Redha Kek Kahwin 5 Tingkat Musnah Jatuh Berderai Di Majlis Persandingan

Alha Alfa Redha Kek Kahwin 5 Tingkat Musnah Jatuh Berderai Di Majlis Persandingan

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 623 hits
Malam tadi berlangsungnya majlis persandingan usahawan kosmetik dan jurusolek Alha Alfa yang disambut dengan penuh gilang gemilang bertempat di Dewan Mindef Namun dalam kemeriahan menyambut hari bahagia sebenarnya ada kejadian pahit yang be...
Putrajaya Kaji Taktik Lelaki Pakistan Kahwin Wanita Tua Sabah

Putrajaya Kaji Taktik Lelaki Pakistan Kahwin Wanita Tua Sabah

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 988 hits
Dr Wan Azizah Wan Ismail PETALING JAYA Kerajaan akan mengkaji kes lelaki warga asing sanggup berkahwin dengan wanita tempatan yang berusia untuk tinggal lama dan berniaga di Sabah kata Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail Kita ...
Tragedi Majlis Kahwin Alha Alfa Kek Rm5 000 Tumbang Dengan Tiba Tiba Kalau Kena Tetamu Jenuh Ada Muka Yang Berjahit

Tragedi Majlis Kahwin Alha Alfa Kek Rm5 000 Tumbang Dengan Tiba Tiba Kalau Kena Tetamu Jenuh Ada Muka Yang Berjahit

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 495 hits
MAJLIS perkahwinan jurusolek terkenal Datuk Alha Alfa yang sepatutnya berlangsung dalam suasana penuh glamor bertukar kecoh apabila kek hiasan setinggi lebih dua meter yang diletakkan berdekatan pentas utama tumbang dengan tiba tiba Cerita ...
Hiburan Sudah Ada Dua Isteri Wanita Dedah Amar Asyraf Mahu Kahwin Lagi

Hiburan Sudah Ada Dua Isteri Wanita Dedah Amar Asyraf Mahu Kahwin Lagi

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 796 hits
Lama juga kita tidak dengar sebarang perkembangan terbaru mengenai pelakon Amar Asyraf jarang juga kita lihat lakonanya di kaca televisyen Namun namanya kembali hangat diperkatakan selepas seorang wanita mendedahkan dia sedang menjalin hubu...
Satu Sen Tak Pernah Bagi Anak Dia Rihana Terpaksa Jual Cincin Kahwin Rm1 Juta Untuk Bayar Hutang Lahirkan Anak

Satu Sen Tak Pernah Bagi Anak Dia Rihana Terpaksa Jual Cincin Kahwin Rm1 Juta Untuk Bayar Hutang Lahirkan Anak

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 389 hits
Semalam Rihana sekali lagi mendedahkan ceritanya kepada tabloid Daily Mail mendakwa dia terpaksa untuk gadai cincin kahwinnya yang berharga RM1 041 000 lepas Sultan Muhammad dikatakan mengabaikan dia ketika usia kandungannya 4 bulan Satu se...
Family Camping Journey Kami Repeat Camping Kali Ke 2 Di Owl Eagle Drening Try Tapak Rtt

Pati Sembunyi Di Tangki Air Bawah Katil Elak Dicekup

Wifi Upgrades For Smarter Homes Boosting Connectivity And Security

Di Bulan Mulia Ini Jom Bantu Anak Anak Yatim Mendaptkan Pendidikan Terbaik Untuk Masa Depan Mereka

Pkr Rep Lodges Report Against Najib S Facebook Admin

Labour Group Urges Govt To Intervene In Suhakam S Salary Increment Woes

Car Solid Perfume Fragrance

Welcome 2025 Nak Tenang


echo '';
Biodata Azqa Aziz Pelakon Drama Berepisod Curang Tanpa Niat Astro Ria Gandingan Evertts Gomes Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Usahawan Inspirasi Siapa Ezwan Zain Owner Kueh Cafe

Senarai Lagu Tugasan Konsert Minggu 8 Gegar Vaganza 2024 Musim 11

Keputusan Markah Peserta Konsert Minggu 7 Gegar Vaganza 2024 Musim 11

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Antara Dua Syurga Slot Lestary TV3


Emotionally Drained

Ais Krim Paling Mahal Aku Pernah Beli

5 Roller Coaster Paling Tinggi Di Dunia

Lelaki Didakwa Cederakan Teman Wanita Dengan Menyimbah Minyak Panas

Bekas Guru Besar Mengaku Tak Salah Peluk Cium Guru Pelatih

Zaliha Pardons Board Minutes Concerning Najib Won T Be Made Public