Hiking Ke Zi Zai Bukit Lang Penang

Saya dan kawan-kawan sekerja berkumpul di pintu masuk Taman Belia yang juga dikenali Botanical Garden Pulau Pinang pada jam 08:00 satu hari di akhir bulan October 2021. Kali ini kami berencana mendaki ke Zi Zai Hill yang menjadi popular sejak akhir- akhir ini. Jumlah kami agak ramai bila bergabung dengan beberapa kumpulan lain memandangkan hari ini cuti hujung minggu. Beberapa orang teman yang pernah ke Zi Zai Hill bertindak sebagai guide dan setelah memberi sedikit taklimat dan mengira jumlah peserta kami memulakan trekking pada jam 08:15 pagi.

Guide memandu kami menyusuri mini tar yang dibina di Taman Belia sehingga kami menyimpang ke jalur kanan memasuki hutan. Trek bertanda dan kami mula mendaki sedikit sehingga bertembung dengan air terjun. Di sini kami berehat sebentar sambil merakam gambar.

Kemudian kami meneruskan trekking melalui jalur hutan. Perjalanan agak jauh dan kami mula terbahagi kepada beberapa kumpulan mengikut keupayaan stamina masing-masing. Seperti biasa saya berjalan di kumpulan terakhir. Jalur di bukit ini banyak yang menaik namun sesekali menurun dan mempunyai banyak simpang. Sebaiknya mendakilah dengan guide atau kawan yang biasa dengan selok belok bukit ini walaupun trek bertanda.

Kelebihan mendaki di hujung minggu kita akan bertembung atau bersaing dengan kumpulan lain dan boleh bertegur sapa untuk bertanya arah. Kami di kumpulan belakang sampai di satu bukit yang tinggi. Di sini terdapat beberapa pendaki sedang menunggu ahli dari kumpulan mereka. Di puncak bukit ini terdapat beberapa simpang, kami mengikut arah tanda ke kanan manakala kumpulan yang sedia ada ke tujuan yang tidak sama dengan kami. Bukit Lang ini menjadi pertembungan beberapa jalur antaranya jalur dari Tanjung Bungah, Batu Feringgi, Mount Erskin, Taman Belia dan Penang Hill.

Kami manaiki dan menuruni bukit dan pada jam 12.00 tengahari akhirnya sampai ke destinasi tujuan kami iaitu sebuah rumah tinggal yang besar di atas sebuah bukit. Zi Zai Hill terletak di kawasan Tanjung Bungah dan terdapat sebuah rumah papan yang agak besar di sini. Sebaik sampai kami terus merakam gambar kumpulan dan sejurus kemudiannya hujan mendadak turun. Kami berpusu- pusu naik ke rumah papan tersebut.

Rumah papan bertangga dan bertiang batu ini sungguh kukuh binaannya sehingga saya tidak merasa sangsi ketika kami yang sekitar 50 orang bergabung kumpulan pendaki lain menumpang teduh di dalamnya. Ia juga dikenali sebagai "rumah hantu" mungkin kerana dibina solo di atas bukit di dalam hutan tanpa penghuni dan jiran. Usia rumah ini mungkin sekitar sekurun. Terdapat angka 1910 di papan tanda namun saya tidak dapat pastikan adakah itu tahun ia didirikan. Rumah papan berwarna perang ini berada di ketinggian 507 mdpl. Rumah yang ditinggalkan ini telah dibaik pulih oleh para sukarelawan dan jawatankuasa keselamatan dan  kesihatan (JKKM)  Tanjung Bungah. Mereka juga telah merintis dan membina semula trek ke "rumah hantu" ini dan ianya secara resmi telah dibuka semula kepada awam pada tanggal 17 April 2016 dan sejak itu trek ke rumah mistery ini menjadi tempat berehat para hikers dan ia semangkin sibuk dikunjungi di hujung minggu dan cuti umum.  Kami berehat agak lama di rumah yang dibina kukuh ini sehingga hujan berhenti. Pada jam 13:10 petang kami bergerak turun melalui jalur kami datang tadi.

Trek turun agak sukar sedikit disebabkan hujan sebentar tadi. Jalur menjadi becak dan licin dan kami terpaksa lebih hati-hari semasa di trek untuk mengelak kemalangan. Kami mendaki semula bukit yang tinggi tadi dan menyusuri jalur yang sama kami datang sehingga sampai di satu persimpangan, guide membawa kumpulan kami ke satu kawasan tepi sungai kerana menurut perancangan, kami akan mandi manda dalam perjalanan turun. Namun kerana hujan dan air sungai keruh, kami meneruskan perjalanan turun setelah menyeberangi sungai melalui titi batu.

Setelah itu kami meneruskan perjalanan turun melalui jalur yang lain. Kami meneruskan perjalanan melalui trek yang jelas sehingga ke tangga yang dikenali tangga 1500. Saya sedikit "mabuk tangga" semasa melalui anak-anak tangga yang tersusun rapi ini.

Kami akhirnya sampai semula di pintu masuk Taman Belia pada jam 15:30 petang. Saya mungkin ke Zi Zai Hill lagi. Mungkin kali itu saya melalui trek dari Tanjung Bungah yang lebih dekat berbanding dari Taman Belia.
Nota:1- Parking kenderaan di Taman Belia percuma. 2- Guide a) Hamzah - 0194744752, b) Shamsul- 0164963000

Ziarah Pak Lang Di Dobinya Depan Gama Penang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 107 hits
5 Oktober 2014 Tadi pas beraya di Balik Pulau plan ziarah Pak Lang yg patutnya kami ja nak pi dimeriahkan dgn penyertaan ramai lg sanak family kami Dobi pak lang dpn Supermarket lagenda GAMA moga beliau terus dipeliharaNya
Don T Criticise Us For Selling Lands As It S For State S Industrial Development Says Penang Cm

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 186 hits
Penang is acquiring more lands to be made available for the industries for the sake of the state s industrial development said Chief Minister Chow Kon Yeow He said the state s investment arm Penang Development Corporation is getting ready t...
Penang Second Bridge Sunrise

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 185 hits
An old shot of a late sunrise by the Penang 2nd bridge You can find more beautiful views of the sky at
Dollah Kenny Athiu Nadi Penggerak Di Sebalik Kemenangan Yang Di Raih Ke Atas Penang Fc

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 138 hits
KUANTAN Ketua Jurulatih Sri Pahang FC Dollah Salleh tetap memberi pujian kepada Kenny Athiu di sebalik kemenangan yang diraih ke atas Penang FC Sabtu lalu meskipun penyerang import itu masih ketandusan jaringan dalam saingan Piala Malaysia ...
Check Your Facts About Penang Pkr Man Tells Kedah Mb

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 208 hits
A 19th century painting of George Town and Penang harbour The British took possession of the island in 1786 and named it Prince of Wales Island KUALA LUMPUR An MP from Kedah has urged menteri besar Muhammad Sanusi Md Nor to check his facts ...
Conspiracy Against Malays In Penang Claims Local Pas Leader

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 219 hits
Conspiracy against Malays in Penang claims local PAS leader The Penang state government is trying to drive out Malays from the state by using cunning ways to displace them through development projects a Penang PAS leader claimed today Penan...
Pas Info Chief We Always Give Special Focus To Weaknesses Of Penang Govt

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 185 hits
PAS Information chief Kamaruzaman Mohamad told party delegates that the party s information system also focuses on issues that show the weakness of the DAP led Pakatan Harapan Penang government In fact according to him issues involving the ...
Jho Low S Family Gets To Keep Rm15mil Penang Bungalow

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 144 hits
The applicant had merely shown monies credited into the three bank accounts but did not provide any proof how these bank accounts were related to or used to the commission of unlawful activities The government has failed to take control of ...
New Police Checks Every Weekend As Penang Sees More Visitors

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 210 hits
Police making checks for SOP compliance at popular tourist spots in Penang on Saturday night GEORGE TOWN An integrated police operation will now be conducted every weekend in Penang to reduce crime in the state state police chief Mohd Shuha...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah