Hidup Susah Sara 9 Anak 4 Cacat Tanpa Punca Pendapatan




Dengan 9 anak yang perlu dijaga, 4 daripadanya cacat, hidup sudah sedia sukar bagi bekas pembantu jururawat Suhaily Ramli ketika krisis Covid-19 menyebabkan suaminya yang berniaga di pasar malam hilang punca pendapatan.
Suhaily, 44, suaminya yang berusia 48 tahun, dan anak mereka yang berusia antara setahun hingga 22 tahun, tinggal di sebuah rumah pangsa kecil di projek perumahan rakyat (PPR) di Kota Damansara.
Anak sulungnya yang berusia 22 tahun, terlibat dalam kemalangan motosikal 4 tahun lalu. “Kini dia bernafas menerusi tiub dari lehernya.” Untuk menjaga anaknya itu, Suhaily melepaskan kerjayanya sebagai pembantu jururawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya dan keluarga itu bergantung pada pendapatan suaminya.
Dua anak perempuannya berusia 21 dan 18 tahun, kedua-duanya menghidap gangguan belajar, sementara anak perempuannya yang berusia 3 tahun dilahirkan dengan gangguan genetik Sindrom Down.
“Kehidupan amat sukar untuk kami,” katanya. “Sebelum perintah kawalan pergerakan (PKP), saya bantu suami di pasar malam, jual sarung kaki anti-bau yang diperbuat daripada buluh, berharga RM20 setiap 3 pasang. Pada mulanya, memang laku dan ramai yang mahu membelinya, tapi lama kelamaan, jualan semakin berkurangan.
Dua cuba menjual barangan itu secara dalam talian, namun kos pengeposan mengurangkan margin dan menyebabkan perniagaan itu tidak menguntungkan.
Anak perempuan Suhaily Ramli berkongsi bilik.
Terpaksa menjaga 4 anak yang kurang upaya ketika tempoh berkurung bawah PKP benar-benar meletihkan Suhaily.
“Anak saya yang mengalami Sindrom Down tidak faham kenapa kami tak boleh keluar rumah.” Sebelum ini, Suhaily akan membawanya keluar 3 hari seminggu. “Sekarang dia tidak boleh keluar, dia seperti tertekan. Dia selalu meronta dan menangis. Saya dah tak larat.”
Dengan hanya 3 bilik di rumah mereka, anak-anaknya tidur atas tilam di lantai. “Beberapa orang dalam 1 bilik, dan beberapa lagi tidur di luar”.
Berikutan sekolah ditutup, anak-anaknya yang lain ketinggalan dalam pelajaran. “Tidak ada pembelajaran dalam talian untuk mereka. Mereka duduk di rumah dan saya suruh mereka baca buku. Kita nak beli internet pun tak mampu, buat sendiri pun tak pandai,” katanya.
Ruang tamu rumah pangsa Suhaily Ramli.
Suhaily berkata wang yang diterima menerusi Bantuan Sara Hidup yang diberikan kerajaan dibelanjakan untuk barang keperluan lain.
Beliau berkata keluarganya bergantung pada bantuan makanan menerusi agihan zakat atau jiran yang prihatin. Pihak zakat menyediakan 3 kampit beras dan gula, katanya.
“Makan mewah takde lah, Kita hanya mampu beli sardin dalam tin. Tetapi makan sardin setiap hari – anak-anak saya pun muak,” katanya. Keluarga itu tidak mampu membeli makanan lain.
Ketika berdepan pelbagai cabaran, Suhaily terus bersabar. “Tak banyak yang boleh dilakukan,” katanya. “Kena sabar, biasalah dengan PKP ini, ramai orang buntu sekarang. Kalau ada 1 atau 2 anak, boleh lah urus, tapi kalau ramai…faham-faham saja lah.”
Selepas beberapa hari memasuki Ramadan, dan Hari Raya Aidilfitri bakal menjelma sebulan lagi, Suhaily berharap ada pihak yang sudi mendermakan pakaian untuk anak-anaknya.
“Tahun lepas, kami dapat pergi ke pasar, ada juga lah baju untuk ditukar. Tetapi tidak kali ini. Saya rasa sangat bersalah kerana tidak mampu menyediakan baju raya.”
Mereka yang mahu menghulurkan bantuan boleh memberikan sumbangan ke akaun Maybank 112026627061 (Suhaily binti Ramli).
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/04/26/hidup-susah-sara-9-anak-4-cacat-tanpa-punca-pendapatan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=hidup-susah-sara-9-anak-4-cacat-tanpa-punca-pendapatan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilang Tongga Keluarga Balu Amp 6 Anak Mangsa Covid 19 Tiada Punca Pendapatan

Hilang Tongga Keluarga Balu Amp 6 Anak Mangsa Covid 19 Tiada Punca Pendapatan

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 310 hits
Kes kematian mangsa Covid 19 yang menggemparkan Malaysia di awal penularan wabak tersebut datangnya daripada jemah tabligh yang menghadiri perhimpunan di Sri Petaling Salah seorang mangsa Covid 19 yang juga merupakan kes kematian kedua di n...
Tedia Hilang Punca Pendapatan Akibat Covid 19 Ibu Pura Pura Masak Batu Hingga Anak Tertidur Tunggu Makanan

Tedia Hilang Punca Pendapatan Akibat Covid 19 Ibu Pura Pura Masak Batu Hingga Anak Tertidur Tunggu Makanan

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 368 hits
Hilang punca pendapatan akibat Covid 19 ibu pura pura masak batu hingga anak tertidur tunggu makanan Sejak kisah mereka sekeluarga tular Peninah menerima bantuan daripada pelbagai pihak di sekitar Kenya SEORANG ibu lapan anak terpaksa berpu...
Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 298 hits
Ia mungkin sesuatu yang sukar untuk dilakukan terutamanya bagi ibu bapa yang memiliki anak lebih daripada seorang dan dalam masa yang sama perlu melakukan tugasan kerja di rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini Tetapi bagi m...
Kejam Gambar Anak Anjing Di Panggang Hidup Hidup

Kejam Gambar Anak Anjing Di Panggang Hidup Hidup

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 465 hits
KEJAM GAMBAR ANAK ANJING DI PANGGANG HIDUP HIDUP Di panggang hidup hidup untuk kekalkan kelazatan rasa daging anak anjing ini masakan tradisional ini jarang di buat orang Kejadian ini dikatakan biasa berlaku berhampiran pintu masuk pasar ke...
13 Fakta Hidup Pablo Escobar Gembong Narkoba Terkaya Kolombia Yang Bakar Uang 20 Miliar Demi Anak

13 Fakta Hidup Pablo Escobar Gembong Narkoba Terkaya Kolombia Yang Bakar Uang 20 Miliar Demi Anak

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 517 hits
Sang putri alami hipotermia saat mereka bersembunyi di pegunungan Escobar pun menghangatkan anaknya dengan membakar tumpukan uang
Punca Kenapa Anak Selalu Sakit

Punca Kenapa Anak Selalu Sakit

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 336 hits
Gambar hiasanKredit foto Carian googleKita sebagai ibu bapa mesti risau kalau anak selalu sakit hingga kadang kadang hilang punca nak cari sebab anak tidak sihat Perkongsian oleh seorang doktor dan juga penulis terkenal Dr Taufiq Razif dala...
Aku Sombong Abaikan Dia Hidup Anak Ini Tak Senang Kerana Derhaka Pada Ibu

Aku Sombong Abaikan Dia Hidup Anak Ini Tak Senang Kerana Derhaka Pada Ibu

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 723 hits
Sesungguhnya untuk kita merasa kehidupan yang senang dan bahagia restu seorang ibu itu sangat penting Jagalah hati ibu selagi mana dia masih bernyawa berilah dia kehidupan yang baik supaya hidup kita sentiasa diberkati Seperti mana yang dic...
Anak Datuk K Dedah Pernah Susah Duit Tinggal Rm10

Anak Datuk K Dedah Pernah Susah Duit Tinggal Rm10

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 295 hits
Dituduh menumpang pengaruh bapa dan ibu tiritnya anak kepada ahli perniagaan terkenal Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa iaitu Asyraf Khalid The post appeared first on
Semua Kutuk Hina Kami Wanita Imbas Kembali Keadaan Waktu Dia Suami Hidup Susah

Semua Kutuk Hina Kami Wanita Imbas Kembali Keadaan Waktu Dia Suami Hidup Susah

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 888 hits
Sesungguhnya kehidupan suami isteri ada ujiannya tersendiri Susah atau senang kehidupan berumah tangga ia tetap satu dugaan yang menguji keimanan serta tahap kesabaran kita Isteri ini berkongsi bagaimana dia dan suaminya mengharungi kepayah...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Stpm Ulangan Tarikh Stpm Ulangan 2024