Hidup Mati Di Kampung Janda Debu Paru Paru Di China





SUATU malam, tidak lama setelah Chang Dexiu menikah dan pindah ke bahagian terpencil Cina baratdaya pada tahun 2003, dia mendengar letupan api meledak dua kali dalam waktu setengah jam.

Letupan api adalah tradisi lokal di desa Ganmi di provinsi Sichuan untuk mengumumkan kematian seseorang dalam masyarakat. Chang bertanya kepada suaminya, “Zhong”, apa yang membunuh mereka.. dan jawabannya tetap mengubah dunianya.

"Debu paru-paru," katanya. "Dan aku juga memilikinya."

Itu adalah pertama kalinya Chang, sekarang berusia 43 tahun, telah mendengar tentng penyakit itu, suatu kondisi pekerjaan yang juga dikenal sebagai silikosis. Suaminya dan ramai lelaki lain bekerja di lombong timah dan seng di daerah itu. Jutaan yang menderita sakit, sebahagian besarnya  masih tidak dapat disembuhkan dan perlukan bantuan.

Pihak berkuasa telah memperkenalkan beberapa program bagi meringankan beban mereka, bahkan ada juga yang berjuang untuk bertahan tanpa pencari nafkah utama dengan pesakit yang perlukan rawatan.


Silicosis menjangkiti mantan pelombong di operasi timbal dan seng di Hanyuan. Foto: Tom Wang

Death and life in 'widows village' in the heart of China's ...
Chang tidak dapat memberi tahu Zhong sakit ketika mereka diperkenalkan, dan setelah sekitar satu tahun, mereka memutuskan untukberkahwin. Itu adalah pernikahan kedua bagi mereka berdua. Dan Zhong kini memperoleh kerja tetap sebagai sopir teksi.

Bahkan setelah malam letusan bunga api itu, dia menjelaskan mengenai penyakit tersebut kepada Zhong. Dia pikir penyakitnya akan sembuh. Lalu suatu hari, ia diserang flu yang terus berlanjut dan bertambah berat dari hari ke hari.



"Dia memilikinya ketika kita menikah, tetapi saat itu tidak parah, jadi saya tidak tahu dari penampilannya [bahwa dia sakit]," katanya. "Nanti kita sudah menjadi keluarga, dan tidak mungkin aku akan meninggalnya."

Zhong meninggal pada tahun 2017, meninggalkan Chang dengan dua putra dan sebuah rumah yang penuh hutang. Putra yang lebih tua segera meninggalkan desa untuk bekerja dan yang lebih muda, 11, ada di sekolah.

Lebih dari satu dekade ia tinggal di Ganmi, silikosis telah merenggut nyawa 15 lelaki lain di desa, termasuk tiga dari empat saudara lelaki Chang. Lambat laun, Ganmi, dengan sekitar 1,000 orang, dikenal sebagai "desa janda".

Aktivis hak-hak pekerja China ditahan ketika pihak kerajaan cuba menghentikan kempen silikosis. Ketika berita tentang “desa janda” menyebar, para wanita telah menjadi target dari media dan keingintahuan publik yang tidak diinginkan. Tahun lalu, seorang blogger tanpa sengaja membocorkan nomor telefon Chang secara online, dan dia mendapati dirinya berada di pusat pelecehan panggilan telefon.

"Banyak lelaki menelepon saya, bertanya [menggoda] apakah saya perlukan seorang suami," katanya, menambahkan bahawa ada sedikit kekhuatiran terhadap kesulitannya. "Begitu banyak panggilan telefon dan pesan masuk dari seluruh penjuru negeri."

Meskipun demikian, banyak janda di daerah itu telah menikah kembali, termasuk saudara ipar Chang, tetapi Chang belum memikirkannya.

“Keluarga saya sangat miskin, siapa yang akan memikul beban dengan saya?” Katanya.

Kadang-kadang, dia memikirkan almarhum suaminya, berharap ada seseorang yang berbagi beban dengannya. Dia bertahan hidup dengan beras dan minyak dari program penanggulangan kemiskinan pemerintah, dan sejumlah wang dari kerabatnya.

Silikosis adalah penyakit paru-paru yang menjangkiti orang-orang yang bekerja di lingkungan berdebu. Seiring waktu, silika dalam debu dapat menumpuk di paru-paru dan saluran udara, menyebabkan jaringan parut yang membuatnya sulit bernapas. Dengan pengecualian transplantasi paru-paru, tidak ada ubat tetapi perawatan dapat memperpanjang hidup pasien.

Pada 2002, Cina mengeluarkan undang-undang yang mewajibkan pengusaha untuk menawarkan bantuan medis dan hidup kepada pekerja dengan penyakit akibat kerja. Pejabat kesehatan China memperkirakan bahawa pada akhir 2018, ada 975,000 kes penyakit akibat kerja dan 90 persen di antaranya, atau 873,000, adalah kes paru-paru debu. (IH)


Lihat Sebelum Ini..Jom Lawat Kampung Janda Banjarbaru Indo.. Penyelesaian.Intip Lagi, Kampung Janda, Kini Di Bogor Pula..Sekitar Artis Menjanda Di Indonesia, Masuk Air?K/Janda: (1)Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda: (2) Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda Aceh: Kampung Tanpa Lelaki.Pasukan Janda Aceh, Berperang Di Jalan Al...1 Lwn 1. Janda Aceh Membunuh Cornelis de Houtman D...Ada Kampung Janda Baik Di M'sia, Apa Baiknya?Kg Janda: Contoh Penyelesiaan Terbaik. Untuk Perha..Hidup-mati Di Kampung Janda 'debu paru-paru', Di C...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/11/hidup-mati-di-kampung-janda-debu-paru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagaikan Mati Hidup Semula Terlelap Ketika Memandu Buka Mata Kereta Dah Hancur

Bagaikan Mati Hidup Semula Terlelap Ketika Memandu Buka Mata Kereta Dah Hancur

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 424 hits
Rezeki dan ajal maut itu telah ditetapkan oleh Allah Sekuat mana pun kita andai sudah tertulis dalam takdir sebaliknya siapalah kita untuk menolaknya Beberapa hari lalu seorang pemuda ini diibaratkan seperti mati hidup semula apabila terlib...
Cerita Bopak Castello Yang Kini Hanya Hidup Dengan Satu Paru Paru Tetap Bersyukur

Cerita Bopak Castello Yang Kini Hanya Hidup Dengan Satu Paru Paru Tetap Bersyukur

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 255 hits
Selalu menghibur penonton layar kaca siapa sangka pelawak satu ini kini harus bertahan dengan satu paru paru aja
Keindahan Kampung Nenasi Pekan Pahang

Keindahan Kampung Nenasi Pekan Pahang

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 1285 hits
Beberapa bulan lepas kami sekeluarga ke Kuantan Balik dari Kuantan tu ajak suami pergi Kampung Nenasi Pekan Pahang Macam mana boleh terfikir nak pergi Kampung Nenasi Tempat tu bukan popular pun Haa ini semua gara gara tertengok drama Lima T...
Kampung Baru Perlu Dikekalkan Warisan Turun Temurun Melayu

Kampung Baru Perlu Dikekalkan Warisan Turun Temurun Melayu

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 291 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Jadikan pembangunan Kampung Gelam di Singapura sebagai contoh BANGI Kerajaan disyor membangunkan tanah Kampung Baru dengan cara pembangunan lebih mesra kepada Melayu selaras dengan objektif asal tanah itu yan...
Rm1000 Sebulan Sudah Cukup Duduk Di Kampung Nak Guna Apa Sangat Calon Ph Tg Piai

Rm1000 Sebulan Sudah Cukup Duduk Di Kampung Nak Guna Apa Sangat Calon Ph Tg Piai

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 342 hits
Pekebun perlu bersyukur harga sawit RM270 satu tan kata calon PH Calon Pakatan Harapan bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai Karmaine Sardini menasihatkan pekebun kecil tidak mengeluh mengenai kemerosotan harga kelapa sawit Katanya ...
Paragliding Salah Landing Di Bumbung Orang Di Kampung Talungan Telipok

Paragliding Salah Landing Di Bumbung Orang Di Kampung Talungan Telipok

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 437 hits
Jurupandu paragliding dan penumpang terpaksa mendarat kecemasan di atas bumbung rumah milik seorang penduduk Kampung Talungan di Telipok Kota Kinabalu NSTP Ihsan Pembaca Jurupandu paragliding penumpang mendarat cemas atas bumbung TELIPOK Se...
Tergempar Kec0h Orang Kampung Jumpa Kbur Anehh Bila Poiis Datang Semua Ternganga Rupanya Lni Yang Ditanam

Tergempar Kec0h Orang Kampung Jumpa Kbur Anehh Bila Poiis Datang Semua Ternganga Rupanya Lni Yang Ditanam

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 246 hits
Misteri sebuah kbur ditemui di Tanah Perkburan Rizab Kampung Tok Kamis Pasir Puteh terjawab apabila jnzah ditanam bukan seperti yang disangka Tergempar Kec0h Orang Kampung Jumpa Kbur Anehh Bila PoIis Datang Semua Ternganga Rupanya lni Yang ...
Kek Kampung Tak Jemu Makan

Kek Kampung Tak Jemu Makan

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 402 hits
Menu kek antara yang digemari dan mudah disediakan Rata rata menyukai kek zaman mak kita dulu bukan hanya mudah buat malah tidak menjemukan Boleh ikut langkah yang dikongsikan ini Bahan bahan Step 1Mixkan bahan dalam mangkuk hijau hingga ke...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams