Bagaikan Mati Hidup Semula Terlelap Ketika Memandu Buka Mata Kereta Dah Hancur


Rezeki dan ajal maut itu telah ditetapkan oleh Allah. Sekuat mana pun kita, andai sudah tertulis dalam takdir sebaliknya siapalah kita untuk menolaknya.
Beberapa hari lalu, seorang pemuda ini diibaratkan seperti ‘mati hidup semula’ apabila terlibat dalam kemalangan setelah dia mendakwa terlelap ketika membawa kereta menuju ke arah Putrajaya.
Jadi, pemuda ini berkongsi dalam satu kiriman di laman Twitternya tentang sejarah hitam baginya kerana ini pengalaman yang tidak dapat dilupakan dan pertama kali terjadi kepadanya. Pesanannya, sentiasalah berhati-hati dan cukupkan rehat.
Jadi beringat laa ya. Hidup kat atas bumi ni sekali je. Kau jangan ingat kat bumi ni kau hebat kepala kau besar kau boleh hidup lama. Bila bila je Allah tu boleh arahkan malaikat maut jemput kau.
Nak tak aku cerita full macam mana boleh terlibat dalam kemalangan? Masa tu pukul 7 pagi tak silap aku. Aku dari KL menghala ke Putrajaya. Selama ni aku ulang alik dari kerja tak ada apa. Keluar rumah 9 pagi balik rumah 4 pagi.
Katanya, setiap hari dia tidak cukup rehat dan tidur. Tetapi sudah ditakdirkan untuk terjadi, siapalah dia untuk menghalangnya.
Tapi aku tak fikir negatif lagi masa tu. Sampai laa satu selekoh ni aku rasa lain macam mata aku terlelap. Aku bukak je mata kereta aku hancur wehhhh, total lost.
Yang aku terpikir sekarang ni macam mana aku boleh elak pokok ni. Kalau aku sebat pokok ni aku taktahu laa boleh bercerita atau tak.

Tambahnya lagi, masa dia sedar, keretanya sudah hancur dan mujur dirinya tidak tercampak keluar. Dalam beberapa detik, dia termenung memikirkan apa yang asudah berlaku.
Lama jugak aku menung sorang dekat 2 jam. Pastu kepala aku baru boleh fungsi. Yang aku pelik masa tu sorang pon takde yang berhenti. Kereta peronda polis pon lalu je macam tak nampak aku.
Aku cuba cari phone aku sebab masa sebelum excident tu aku letak dekat celah peha tu pasal la mencari. Lama jugak aku mencari rupanya phone tu stand baik punya dekat bawah stering kereta. Aku amik phone tu terbelah dua weh.
Tiba tiba ada laa satu hamba Allah ni berhenti. Aku kat dalam hati “dugaan apa laa lagi nak mai ni” Aku tak boleh contact orang weh jam masa nak dekat 9:30 pagi aku sorang lagi kat situ. Aku cuba tahan orang tapi diorang semua macam tak nampak aku. Tiba tiba ada laa satu hamba Allah ni berhenti.
Dia mai tanya aku okay ke tak semua. Aku cuma cakap nak satu call je. Aku try contact abang abang aku, nasib baik angkat. Lepas aku call hamba Allah ni tanya aku lagi. “Takde patah apa-apa ke ?” Aku jawab la tak.
Pastu dia terkejut sebab aku takde cedera apa tapi kereta macam kene lenyek tanker askar “Hebat kau ni. Kau ada baca apa apa ke?” gila soalan ni hahahaha aku jawab laa “kuasa Allah ni bang. Dia bagi saya peluang lagi nak banggakan mak bapak saya.” Jawapan macam tak takut apa.
Aku ni hidup ke mati ni Padahal menggeletar satu badan ni sebb takut punya pasal. Dalam kepala duk pikir je “aku ni hidup ke mati ni” hahaha sampai macam tu sekali aku pikir ye laa sebb takde siapa nampak aku. Cuma hamba allah ni je. Macam mana laa aku tak pikir bukan-bukan.
Sebelum dia nak gerak tu dia ada ingatkan aku satu benda ni. “Aku pernah muda macam kau dan aku tahu apa yang kau rasa. Aku dah lalui apa yang lalui. Tapi kau kene ingat kau ni hidup dekat bumi yg sifatnya sementara. Kau ni kira untung sebab Allah tu bagi kau sedar awal.
Kalau Allah tu tak sayang kau mungkin dia tak bagi kau peluang untuk kau perbaiki diri kau dan banggakan mak bapak kau. Sekarang ni dah kene kat batang hidung sendiri jadi kau ubah ubah laa perangai kau. Jadi laa orang yang berguna dekat dunia mahupon Akhirat nanti.  
Meremang bulu roma aku bila dia cakap macam tu. Sebelum dia gerak dia peluk aku. Dia cakap “Allah sayang kau” lepastu terus dia sambung perjalanan dia. Sampai kesudah dalam kepala aku ni pikir bukan-bukan. Lepas 10 minit macam tu abang aku sampai.
Terkejut beruk wehh semua nurse doktor kat situ sebb aku takde cedera apa tapi ada laa calar kat belakang sebb melecet tergesek seat. Tapi dari mata kasar kau tengok zahir aku memang takde apa sama jugak dengan batin aku. Sebb scan MRI tu kan boleh tahu semua. Doktor tu dok tekan sini tekan sana macam takde apa je. Nak bagi ubat pon serba salah cuma diorang cuci luka aku kat belakang badan tu je. 
Apa pengajaran yg kau boleh dapat dari cerita aku ni. Aku cuma nak pesan ni je kalau sekarang ni kau bukan kat pangkal jalan atau hati kau ni masih keras lepastu asyik fikir nak enjoy je aku rasa better kau ubah sebelum Allah tu tunjuk maha kuasanya dekat kau.
Bila dah kene dekat batang hidung sendiri masa tu takde siapa boleh tolong kau melainkan kau ubah pendirian kau atau pon cara hidup kau untuk kembalik ke pangkal jalan. Aku bukan nak cakap yg aku dah baik 100% tapi siapalah aku ni. Manusia biasa yg lemah dan selalu buat kesilapan.
Akhir kata, tak susah nak jadi jahat tak senang nak jadi baik. Amik laa masa korang selagi diberi peluang bernafas untuk buat kebaikkan dan ikut perintahnya. In Shaa Allah. Aku doakan semoga urusan korang semua dipermudahkan. Aamiin.
Sumber: Twitter


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/17/bagaikan-mati-hidup-semula-terlelap-ketika-memandu-buka-mata-kereta-dah-hancur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Enam Kawasan Berisiko Mati Lemas Ibu Bapa Sila Pantau Anak Anak Ketika Musim Hujan

Enam Kawasan Berisiko Mati Lemas Ibu Bapa Sila Pantau Anak Anak Ketika Musim Hujan

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 319 hits
Kadar kematian akibat lemas di seluruh negara setiap tahun adalah tiga atau empat kali ganda berbanding mangsa kebakaran sejak 2018 Enam Kawasan Berisiko Mati Lemas Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia mengenal pasti enam kawasan berisiko ...
Baru Keluar Penjara Jun Lalu Pengasuh Sumbat Cili Hijau Ke Dalam Mulut Budak Sehingga Mati Dipenjara Semula 10 Tahun

Baru Keluar Penjara Jun Lalu Pengasuh Sumbat Cili Hijau Ke Dalam Mulut Budak Sehingga Mati Dipenjara Semula 10 Tahun

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 445 hits
Seorang pengasuh yang baru selesai menjalani hukuman penjara Jun lepas atas kesalahan menyumbat cili hijau ke dalam mulut seorang kanak kanak sehingga mati tercekik dihantar semula ke penjara selepas Mahkamah Rayuan di sini menambah hukuman...
Nak Ikut Tuan Pergi Kerja Anak Kucing Nyaris Mati Menyorok Dalam Bonet Depan Kereta

Nak Ikut Tuan Pergi Kerja Anak Kucing Nyaris Mati Menyorok Dalam Bonet Depan Kereta

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 420 hits
Comel nakal dan gebu Kadangkala haiwan kesayangan ramai ini sering bertindak di luar jangkaan Daripada meloloskan diri hinggalah menyorok di dalam bonet kereta tindakan si manja ini sering mendapat perhatian pencinta haiwan Baru baru ini se...
Gadis Tak Rancang Peluk Islam Mengalir Air Mata Ketika Ucap Syahadah

Gadis Tak Rancang Peluk Islam Mengalir Air Mata Ketika Ucap Syahadah

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 323 hits
Seorang wanita berbangsa cina mengalirkan air mata selepas mengucapkan dua kalimah syahadah selepas tanpa dirancang untuk memeluk Islam Perkara ini didedahkan oleh Ustaz Ebit Lew di laman Instagramnya Gadis berkenaan menyatakan beliau adala...
Gadis Temui Ajal Ketika Tidur Dalam Kereta Semasa Tunggu Ibu Bapa Balik Dari Masjid

Gadis Temui Ajal Ketika Tidur Dalam Kereta Semasa Tunggu Ibu Bapa Balik Dari Masjid

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 657 hits
Seorang gadis Nadiah Sapaian ditemui meninggal dunia dalam sebuah kereta di kawasan parkir di Pantai Morib awal pagi semalam Dalam kejadian tersebut mangsa yang berusia 24 tahun ditemui orang ramai dalam kereta jenis Hyundai Matrix Difahamk...
Cipta Teknologi Cegah Tidur Ketika Memandu

Cipta Teknologi Cegah Tidur Ketika Memandu

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 278 hits
Tahukah anda undang undang keselamatan jalan raya di Eropah antara yang terketat Dengar cerita mereka akan menguatkuasakan sistem amaran keletihan pada masa akan datang Teknologi itu membantu pemandu sentiasa berwaspada dan mengelak tertidu...
Ini Ialah Kereta Terbang Pertama Negara Dron Ehang Yang Dijenamakan Semula

Ini Ialah Kereta Terbang Pertama Negara Dron Ehang Yang Dijenamakan Semula

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 580 hits
Kereta terbang pertama Malaysia akan melakukan ujian penerbangan pertama pada Khamis ini namun rekaannya telah tertiris ke area web haru ini Kenderaan yang diberi nama Super Dron ini menurut laporan Berita Harian dibangunkan oleh syarikat E...
Terlupa Basuh Tangan Ketika Wudhu Adakah Perlu Ulang Semula

Terlupa Basuh Tangan Ketika Wudhu Adakah Perlu Ulang Semula

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 260 hits
SOALAN Ketika ambil wudhu tengah sapu telinga teringat sama ada sudah sapu lengan atau belum Adakah perlu ulang dari awal atau boleh terus sapu lengan JAWAPAN Soalan di atas sebenarnya berkaitan dengan rukun tertib dalam tatacara wudhu Seca...
Hidup Mati Di Kampung Janda Debu Paru Paru Di China

Hidup Mati Di Kampung Janda Debu Paru Paru Di China

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 308 hits
SUATU malam tidak lama setelah Chang Dexiu menikah dan pindah ke bahagian terpencil Cina baratdaya pada tahun 2003 dia mendengar letupan api meledak dua kali dalam waktu setengah jam Letupan api adalah tradisi lokal di desa Ganmi di provins...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja