Hiburan Kerajaan Tekad Bantu Rakyat Urus Kewangan


Peralihan pandemik kepada endemik menyaksikan ekonomi negara mula menunjukkan perubahan yang positif. Namun begitu, hampir dua tahun penutupan ekonomi memberikan impak yang besar kepada sebahagian besar masyarakat.
Ini jelas melalui pengkelasan kelas pendapatan terbaru B50, iaitu golongan berpendapatan rendah di bawah lima puluh peratus. Golongan ini juga merupakan yang paling terkesan dan menerima impak pasca pandemik COVID-19.
AdvertisementURUS bantu golongan terjejas
Tidak berdiam diri melihat keadaan rakyat yang kian terhimpit, sektor perbankan dengan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) memperkenalkan Program Pengurusan & Ketahanan Kewangan (URUS). Ia merupakan satu pakej bantuan holistik oleh pihak bank bersama AKPK bagi membantu  peminjam atau pelanggan yang terjejas kerana masalah aliran tunai yang berpanjangan akibat COVID-19.  
URUS menawarkan bantuan bayaran balik dan sokongan pembangunan ketahanan kewangan, merangkumi pelan kewangan peribadi, program pendidikan kewangan serta peluang untuk menambah pendapatan dan mendapatkan sokongan lain melalui rujukan kepada Jaringan Sinergi Sosial. 
Siapa yang layak untuk bawah bantuan URUS?
AdvertisementURUS merupakan satu inisiatif bagi membantu golongan B50 yang memenuhi kriteria pelanggan/peminjam berikut:
Pendapatan isi rumah sehingga RM5,880Kehilangan pekerjaan atau mengalami pengurangan pendapatan sekurang-kurangnya 50%Pinjaman/pembiayaan telah pun berada di bawah program bantuan bayaran balik sedia ada (seperti  Bantuan Bayaran Balik Bersasar, PEMERKASA Plus, PEMULIH, penjadualan dan penstrukturan semula oleh bank dan sebagainya) pada 30 September 2021; dan Pinjaman/pembiayaan tanpa tunggakan melebihi 90 hari pada tarikh permohonan URUS. Antara bentuk pinjaman/pembiayaan yang layak untuk membuat permohonan ialah perumahan, peribadi (ASB, pendidikan), kenderaan, sewa beli serta baki kad kredit/kemudahan kredit pusingan.
Melalui inisiatif holistik ini pelanggan/peminjam yang layak akan menerima Pelan Kewangan Mengikut Individu yang menetapkan jumlah ansuran bulanan dan jadual bayaran balik untuk tempoh sehingga 24 bulan meliputi:
Pengecualian faedah/keuntungan untuk tempoh 3  bulan dan/atau; Penangguhan bayaran serta pilihan lain termasuk pengurangan ansuran untuk membantu mengurus hutang keseluruhan selaras dengan kemampuan; dan Sokongan pembangunan, pendidikan dan  khidmat nasihat untuk membantu anda mengurus  kewangan agar lebih berdaya tahan.  Pelan ini akan mengambil kira semua tanggungan hutang sedia ada dan jumlah pendapatan peminjam yang mampu diperuntukkan untuk membayar hutang setelah mengambil kira perbelanjaan sara hidup. 
Macam mana nak mohon URUS?
Bagi anda yang layak dan berminat dengan inisiatif URUS, permohonan telah pun dibuka bermula 15 November sehingga 31 Januari 2021.
Jika anda mempunyai pinjaman/pembiayaan dengan satu bank sahaja, anda perlu memohon terus kepada bank dengan mengisi borang permohonan URUS. Kalau anda mempunyai pinjaman/pembiayaan lebih daripada satu bank, anda hanya perlu menyenaraikan semua pinjaman sedia ada semasa membuat permohonan melalui salah satu bank yang mana anda mempunyai pinjaman/pembiayaan di bawah program bantuan bayaran balik.
Ini membolehkan AKPK menggabungkan perincian pinjaman/pembiayaan anda antara bank dan merangka pelan bantuan bayaran balik yang holistik dan munasabah berdasarkan kemampuan anda.
Usah biarkan masalah kewangan terus membelenggu, hubungi bank anda untuk memohon.
Advertisement
Namun jika anda tidak layak untuk memohon URUS, anda masih boleh dapatkan bantuan pelan bayaran balik pinjaman yang lain daripada bank anda. Hubungi bank anda segera untuk membincangkan pilihan bayaran balik yang sesuai dengan keperluan dan keadaan kewangan anda.
Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi AKPK untuk khidmat nasihat dan bantuan berhubung pengurusan kewangan. Jika anda masih menghadapi masalah dengan bank anda dan ingin membuat aduan, sila hubungi BNM di SINI.

The post Kerajaan Tekad Bantu Rakyat URUS Kewangan first appeared on Beautifulnara -Terkini dan Sensasi.

sumber: beautifulnara.com #superpantas

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://superterkini.blogspot.com/2021/12/hiburan-kerajaan-tekad-bantu-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Krisis Iklim Rakyat Perlu Tekan Kerajaan Capai Komitmen Cop26

Krisis Iklim Rakyat Perlu Tekan Kerajaan Capai Komitmen Cop26

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 234 hits
Pasca Sidang Kemuncak COP26 di Scotland apa langkah seterusnya untuk Malaysia dan bagaimana untuk menjamin komitmen yang dibuat di Glasgow dilaksanakan Bagi wakil Residen UNDP di Malaysia Singapura dan Brunei Niloy Banerjee suara rakyat ter...
Hiburan Ds Vida Terkilan Tak Sempat Bantu Allahyarham Gmie Kerana Terlalu Sibuk Bekerja

Hiburan Ds Vida Terkilan Tak Sempat Bantu Allahyarham Gmie Kerana Terlalu Sibuk Bekerja

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 273 hits
Jutawan kosmetik terkenal meluahkan rasa kekesalan di dalam hati kerana tidak sempat untuk menghulurkan sumbangan kepada Allahyarham Gmie yang berdepan dengan masalah kesihatan buah pinggang berlubang Ujar DS Vida dia pernah dihubungi wakil...
Hiburan Jika Ingin Membantu Bantu Dari Segi Perbuatan Bukan Comment Dan Complain Elyana

Hiburan Jika Ingin Membantu Bantu Dari Segi Perbuatan Bukan Comment Dan Complain Elyana

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 239 hits
Pelakon dan penyanyi meluahkan perasaan susulan ujian yang dihadapinya ketika ini Menurut Elyana atau nama lengkapnya Erneelya Elyana Emrizal dia hanya meminta sokongan ramai bukan mengkritik kerana ia hanya merosakkan jiwanya Advertisement...
Kerajaan Negeri Pahang Wujud Jawatankuasa Khas Penyelesaian Skim Tanah Rakyat

Kerajaan Negeri Pahang Wujud Jawatankuasa Khas Penyelesaian Skim Tanah Rakyat

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 183 hits
KUANTAN Pahang mewujudkan Jawatankuasa Khas Penyelesaian Skim Tanah Rakyat yang bertindak sebagai jawatankuasa khusus mempertimbangkan pemberimilikan tanah secara berperancangan di negeri ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Is...
Letusan Gunung Semeru Kerajaan Rakyat Malaysia Rakam Ucapan Takziah

Letusan Gunung Semeru Kerajaan Rakyat Malaysia Rakam Ucapan Takziah

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 275 hits
JAKARTA nbsp Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan merakamkan ucapan takziah kepada seluruh rakyat republik itu susulan tragedi letusan Gunung Semeru di daerah Lumajang Wilayah Jawa Timur Sabtu lalu Saya bagi pihak kerajaan dan raky...
Pas Kerajaan Rakyat Senang

Pas Kerajaan Rakyat Senang

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 168 hits
Teringat Pas kata dulu pilih Pas jadi kerajaan Pas akan atasi masalah kemiskinan Skrg Pas adalah sebahagian dari kerajaan Bertambah lingkup adalah kenaikan harga barang makanan sampai kpd barangan alatganti kenderaan menyiksa rakyat yg seda...
Hubungan Baik Kerajaan Pusat Negeri Penting Untuk Kelangsungan Projek Rakyat Pm

Hubungan Baik Kerajaan Pusat Negeri Penting Untuk Kelangsungan Projek Rakyat Pm

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 173 hits
Hubungan Baik Kerajaan Pusat Negeri Penting Untuk Kelangsungan Projek Rakyat PM SERIAN Perubahan sesebuah kerajaan baik Pusat mahupun negeri akan memberi kesan besar kepada agenda pembangunan Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri ...
Dewan Rakyat Status Mou Kerajaan Pembangkang Tumpuan Hari Ini

Dewan Rakyat Status Mou Kerajaan Pembangkang Tumpuan Hari Ini

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 185 hits
Status terkini mengenai pelaksaan Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik menjadi tumpuan di Dewan Rakyat hari ini Menurut aturan urusan mesyuarat pertanyaan itu diajukan Ahli Parlimen Port Dickson Datuk Seri Anwar Ibrah...
Kerajaan Sedia Bantu Naik Taraf Gedong Sebagai Bandar Satelit

Kerajaan Sedia Bantu Naik Taraf Gedong Sebagai Bandar Satelit

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 187 hits
Kerajaan sedia bantu naik taraf Gedong sebagai bandar satelit BERITA SEMASA 12 DISEMBER 2021 Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa menyambut baik perancangan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari menaikta...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Chelsea 2 0 Spurs Epl Highlights Video

Apa Yang Telah Berlaku

Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied