Heo Hwang Ok Permaisuri Korea Legenda Pertama Dari India


Pada 8 Julai hingga 11 Julai 2018 yang lalu, Presiden Korea Selatan, iaitu Moon Jae In, bersama isterinya, Kim Jung Sook telah membuat lawatan kerja ke India bertujuan untuk mengukuhkan lagi hubungan ekonomi di antara kedua-dua buah negara melalui Korea-India Business Forum. Kedatangan Moon Jae In ini sebenarnya adalah kerana memenuhi jemputan daripada Perdana Menteri India, iaitu Narendra Modi. Kedatangan Moon Jae In ini sebenarnya secara tidak langsung telah menyingkap kembali sejarah mengenai seorang figura lagenda yang mempunyai hubungan silam antara kedua-dua negara, iaitu India dan Korea Selatan.
Moon Jae In dalam ucapannya telah mengenang kembali kisah lagenda seorang puteri dari India yang merantau ke Korea dan akhirnya berkahwin dengan Raja Kerajaan Gaya di Korea (Silla). Puteri lagenda yang dimaksudkan oleh Presiden Korea ini adalah Heo Hwang Ok atau nama sebenarnya, Puteri Suriratna. Puteri Suriratna ini sebenarnya berasal dari Kerajaan Ayodhya di India sebelum dilantik menjadi Permaisuri Heo Hwang Ok selepas berkahwin dengan Raja Sura dari Kerajaan Gaya (Karak) di Korea.
Permaisuri Kerajaan Gaya (Karak)
Kisah mengenai Heo Hwang Ok ini sebenarnya telah dinyatakan di dalam Samguk-yusa, atau Memoribilia of Three Kingdoms, sebuah koleksi catatan tentang sejarah, lagenda dan kisah-kisah yang berlaku pada zaman pemerintahan tiga kerajaan di Korea (Goguryeo, Baekje dan Silla) serta negeri-negeri lain yang berada dalam taklukan mereka pada waktu itu. Kerajaan Gaya (Garak/Karak) merupakan sebuah negeri yang wujud pada sekitar tahun 42 Masehi sehingga 562 Masehi, yang dipercayai terletak di daerah Gyeongsang Selatan, berdekatan dengan Sungai Nakdong. Kerajaan Gaya pada hari merupakan daerah yang dikenali sebagai Gimhae.
Berdasarkan catatan di dalam Samguk-yusa, Kerajaan Gaya ini dikatakan terbentuk hasil penyatuan daripada sembilan buah kampung oleh Raja Suro, iaitu Raja Kerajaan Gaya.
Mitos tentang kelahiran Raja Suro ini seperti yang dikisahkan di dalam Samguk-yusa ialah baginda merupakan putera sulung daripada enam putera yang lahir daripada telur yang turun dari langit di dalam sebuah mangkuk emas berbalut kain merah. Raja Suro inilah yang telah mengetuai putera-putera yang lain dalam membangunkan enam buah negeri dan baginda sendiri menjadi Raja bagi Kerajaan Gaya.
Sementara itu, Puteri Suriratna pula merupakan seorang puteri yang berasal dari Kerajaan Ayodhya yang terletak di Uttar Pradesh, India. Pada asalnya, catatan di dalam Samguk-yusa menyatakan bahawa Puteri Suriratna atau Heo Hwang-Ok ini merupakan seorang puteri yang berasal dari Kerajaan Ayuta, namun rekod tidak menyatakan di manakah lokasi sebenar kerajaan berkenaan, meskipun banyak kisah serta sumber- sumber lain yang mengaitkan Ayuta dengan negara India. Ada beberapa orang pengkaji sejarah telah menyatakan bahawa Kerajaan Ayuta ini sebenarnya adalah Kerajaan Ayutthaya yang terletak di Thailand. Namun teori ini disangkal kerana kewujudan kerajaan di Thailand ini tidak dapat dikenalpasti sehinggalah pada 1350 Masehi, sedangkan pada waktu itu rekod catatan Samguk-yusa telah pun wujud.
Seorang ahli antropologi dari Universiti Hanyang,  iaitu Kim Byung-Mo akhirnya telah mengenalpasti Ayuta sebagai Ayodhya berdasarkan sebutannya yang hampir serupa. Nama Ayodhya ini dikenali sebagai Saketa pada zaman purba, namun kewujudannya diakui telah ada pada waktu yang sama dengan kewujudan rekod catatan Samguk-yusa. Oleh yang demikian, maka jelaslah bahawa Puteri Suriratna yang mengahwini Raja Suro ini adalah benar-benar berasal dari sebuah kerajaan yang berlokasi di India.
Menurut kisah lagenda, usia Heo Hwang Ok ketika perkahwinannya dengan Raja Suro ialah 16 tahun. Beliau menyatakan bahawa nama keluarganya ialah Heo atau Hurh, manakala nama yang diberi untuknya ialah Hwang Ok yang bermaksud Jed Kuning. Heo Hwang-Ok selepas perkahwinannya dengan Raja Suro telah menggambarkan bagaimana kali pertama beliau mendapat tahu bahawa beliau akan mengembara hingga ke Kerajaan Gaya. Beliau menyatakan bahawa ibu bapanya bermimpi tentang Sange Je (Dewa Langit) yang telah meminta mereka agar membawa Heo Hwang-Ok kepada Suro untuk dikahwinkan. Selepas menempuh perjalanan melalui jalan laut selama dua bulan, Heo Hwang-Ok akhirnya sampai dan menemui beondo, iaitu sejenis buah pic yang hanya muncul sekali dalam 3000 tahun.
Kisah lagenda ini turut menyatakan bagaimana Raja Suro mengetahui bahawa baginda akan mengahwini Heo Hwang Ok. Para penasihat Raja Suro dikatakan telah berkali-kali meminta baginda untuk memilih mana-mana gadis yang dibawa ke istana sebagai permaisuri, namun baginda menolaknya di atas alasan bahawa pemilihan baginda akan ditentukan oleh Dewa Langit dan bukan terletak dengan keputusannya sendiri. Raja Suro selepas mendapat petunjuk akhirnya telah mengarahkan pegawainya untuk menjemput Heo Hwang Ok yang tiba di kawasan Mangsan-do, sebuah pulau di bahagian selatan Kerajaan Gaya.
Perkahwinan Raja Suro bersama Heo Hwang Ok telah dikurniakan 12 orang anak, dan Heo Hwang Ok telah membuat permintaan agar dua daripada anaknya dapat menggunakan nama keluarganya, iaitu Heo. Sejarah juga menyatakan bahawa keturunan keluarga Heo yang berada di Gimhae kini merupakan pewaris kepada kedua-dua anak Raja Suro yang memakai nama keluarga Heo Hwang Ok ini. Malah, tapak perkuburan yang dipercayai milik Raja Suro dan Heo Hwang Ok ini berada di Gimhae, dan sebuah pagoda yang dikatakan dibawa bersama dalam kapal Heo Hwang Ok kini ditempatkan berhampiran tapak berkenaan.
Memorial Heo Hwang Ok di India
Pada tahun 2001, bekas Perdana Menteri Korea Selatan, iaitu Kim Jong-Pil telah menulis surat kepada Raja Ayodhya, iaitu Bhimlendra Mohan Pratap Mishra dan menyatakan bahawa lawatannya ke India sebagai sesuatu yang sangat bermakna buat dirinya. Beliau juga menyatakan bahawa lawatannya ke Ayodhya itu sebagai telah memenuhi hasratnya sebagai generasi ke-72 bagi Heo Hwang Ok dan Raja Suro untuk melihat tempat asal usul permaisuri berkenaan.
Pada 4 hingga 7 November 2018 yang lalu, isteri Presiden Korea Selatan (First Lady) telah menghadiri upacara pecah tanah bagi pembinaan memorial rasmi bagi Permaisuri Heo Hwang Ok atau Permaisuri Suriratna di Ayodhya, India. Kehadiran beliau adalah sebagai tetamu utama bagi Festival Deepotsav yang diadakan di Ayodhya.
Kesimpulan
Kisah mengenai Permaisuri Heo Hwang Ok ini merupakan antara cebisan kisah bagaimana raja-raja di seluruh dunia memilih bakal permaisuri mereka daripada pelbagai keturunan dan bangsa. Keadaan ini sebenarnya mempunyai pelbagai kaitan dengan pengukuhan dari segi hubungan politik, ekonomi dan sosial antara pelbagai negara tersebut. Heo Hwang Ok adalah seorang puteri India yang mengembara jauh hingga ke Korea bagi mengahwini Raja Suro yang mempunyai pengaruhnya yang tersendiri dalam sejarah penubuhan negara Korea Selatan.
Kebanyakan rakyat di Korea Selatan begitu mengagumi akan kisah unik lagenda perkahwinan antara Heo Hwang Ok bersama Raja Suro ini, malah kisah Raja Suro bersama permaisurinya ini telah dijadikan sebagai drama pada tahun 2010 melalui sebuah siri televisyen, yang bertajuk Kim Su-Ro, The Iron King.
Rujukan
Kim, T. (2005). The Cultural Characteristics of Korea’s Ancient Kaya Kingdom. International Journal of Korean History, 8, 169–221.
Lee, Y.-S. (2000). Recent Research Trends on The History of Kaya in Korea. International Journal of Korean History, 1, 1–16.
Mandhani, N. (2018). The Indian princess who became a South Korean queen. Retrieved November 24, 2018, from https://ift.tt/2JAcElH
Nagarajan, V. (2016). The legend of Heo Hwang-Ok, the first queen of Korea: Historizing her as the princess from India. In N. Kannan (Ed.), Historical, Acheological, Linguistic, Cultural and Bilogical Links Between Korea and India (pp. 1–137). Tamil Heritage Foundation Research.
Sharma, C. (2018). Who Is Heo Hwang-ok? Retrieved November 25, 2018, from https://ift.tt/2AAcDdE

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2018/11/heo-hwang-ok-permaisuri-korea-legenda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertama Kali Makan Makanan Korea Di Dubuyo Dan Kek Second Cup Di Sunway Putra

Pertama Kali Makan Makanan Korea Di Dubuyo Dan Kek Second Cup Di Sunway Putra

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 405 hits
Assalamualaikum dan Hai Sebelum cerita panjang Cik Renex belanja dulu sekeping gambar di depan DubuYo sebab itu cerita utama entri kali ini Awal bulan baru ni iaitu 10 November 2018 CR dan kawan kawan plan nak ke rumah kawan kami di Kajang ...
Rockers Terkenal Guna Gaji Pertama Untuk Biaya Umrah Pengasuh Yang Menjaganya Selama 24 Tahun

Rockers Terkenal Guna Gaji Pertama Untuk Biaya Umrah Pengasuh Yang Menjaganya Selama 24 Tahun

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 290 hits
Sebab itulah pepatah melayu ada mengatakan Jangan menilai buku dari kulitnya Tak semestinya seseorang tu kalau dia bertatu atau rambut berwarna kita boleh cop dia sebagai orang jahat dan lain lain Samalah seperti seorang gitaris terkenal di...
Diari Adik Nur Kali Pertama Adik Nur Potong Rambut

Diari Adik Nur Kali Pertama Adik Nur Potong Rambut

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 326 hits
Diari Adik Nur Kali Pertama Adik Nur Potong Rambut Assalamualaikum semua Hari ini Sha nak titipkan kenangan untuk anak kedua Sha iaitu Adik Nur yang mana pada 10 November 2018 yang lepas sebelum kami ke Kampar kami telah ke sebuah salun unt...
Synergy Marine Menjalin Kerjasama Membina Kapal Berkuasa Lng Pertama Di Malaysia

Synergy Marine Menjalin Kerjasama Membina Kapal Berkuasa Lng Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 239 hits
Semakin hari semakin banyak syarikat tempatan yang berjaya membuat satu penanda aras yang baharu supaya pesaing dapat bersaing dengan lebih sihat dan dalam masa yang sama lebih memajukan pelbagai jenis indusri yang ada di dalam Malaysia Sya...
Ayah Pilihkan Perempuan Hodoh Sebagai Jodoh Ternyata Pada Malam Pertama Dialah Wanita Tercantik Di Dunia

Ayah Pilihkan Perempuan Hodoh Sebagai Jodoh Ternyata Pada Malam Pertama Dialah Wanita Tercantik Di Dunia

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 1196 hits
Ayah pilihkan perempuan hodoh sebagai jodoh Ternyata pada malam pertama dialah wanita tercantik di duniaAyah pilihkan perempuan hodoh sebagai jodoh Ternyata pada malam pertama dialah wanita tercantik di dunia
Lori Swapandu Pertama Volvo Akan Digunakan Untuk Tujuan Perlombongan

Lori Swapandu Pertama Volvo Akan Digunakan Untuk Tujuan Perlombongan

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 132 hits
Lebih kurang dua bulan lepas Volvo telah memperlihatkan Volvo Vera iaitu konsep lori swapandu tanpa kabin pemandu Lori Volvo ini direka untuk pemanduan jarak dekat bukan seperti lori swapandu Tesla Kini lori swapandu Volvo sudah menjadi rea...
Bukan Pertama Kali Ahli Forteen Lain Pulaukan Saya

Bukan Pertama Kali Ahli Forteen Lain Pulaukan Saya

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 194 hits
Selepas membuat keputusan untuk keluar dari kumpulan Forteen Izzue Islam mendedahkan yang beliau sering dipulaukan oleh ahli kumpulan yang lain dan itu The post appeared first on
10 Tips Mudah Berjumpa Bakal Mertua Untuk Pertama Kali

10 Tips Mudah Berjumpa Bakal Mertua Untuk Pertama Kali

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 479 hits
10 Tips Mudah Berjumpa Bakal Mertua Untuk Pertama Kali Baca tajuk sahaja pun boleh buat hati rasa nervous Betul tak Bagi yang rasa nervous itu pastinya bakal jumpa mertua buat pertama kali Sudah tentu dada rasa berdebar Dup dap dup dap Ada ...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000