Hentikan Kes Rasuah Zahid Badan Kehakiman Cipta Rekod Dunia Dr Mahathir


agendaily.com26/09/2023
Dr Mahathir membidas tindakan kerajaan campuran Anwar yang membebaskan anak muridnya, Zahid Hamidi

Tun Dr Mahathir Mohamad mengkritik tindakan kerajaan campuran menerusi Peguam Negara yang baharu dalam menghentikan kes rasuah dihadapi Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Bekas perdana menteri dua kali itu menyindir tindakan kerajaan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membebaskan anak muridnya serta mempertahankan keputusan tersebut sebelum ini dengan menyifatkan ia satu rekod dunia baharu dicipta oleh Malaysia.

“Bagaimanapun, hakim memutuskan untuk tidak membebaskan tertuduh. Jadi keputusan hakim adalah pelepasan tanpa pembebasan. Ini bermakna tertuduh mungkin bersalah. Tetapi dia bebas.

“Ini unik. Mungkin tidak ada kes seperti itu di mana-mana di dunia. Badan kehakiman Malaysia telah mencipta rekod dunia.

“Rakyat Malaysia patut berbangga. Atau patutkah mereka?,” soal beliau dalam satu hantaran Facebook hari ini.

Dr Mahathir berkata, perbuatan jenayah tetap jenayah dan terpulang kepada hakim untuk menentukan sama ada tertuduh bersalah atau tidak berdasarkan bukti dikemukakan.

Tetapi beliau mendakwa, malangnya hakim dilantik oleh kerajaan dan mereka mungkin mahu bebas namun, orang ramai bimbang tentang kebebasan hakim.

“Tetapi ia bukan hanya hakim. Di Malaysia AGC (Pejabat Peguam Negara) menggunakan banyak kuasa. Ia mempunyai kuasa untuk menghantar kes itu ke mahkamah atau ia mungkin memutuskan untuk tidak.

“Secara berkesan AG boleh membuat penghakiman ke atas kes itu. Hakim tidak akan mendengar kes itu.

“Dalam kes baru-baru ini, Peguam Negara memutuskan bukan sahaja untuk tidak menghantar kes itu ke mahkamah tetapi beliau sebenarnya telah membuktikan bahawa terdapat bukti prima facie bahawa terdapat kes untuk dijawab oleh defendan. Dan hakim bersetuju,” katanya.

Beliau juga mendakwa kerajaan campuran menjadikan pemimpin Perikatan Nasional (PN) sebagai sasaran untuk membalas dendam dengan memberi tekanan menerusi siasatan dan pendakwaan walaupun tidak ada kes yang kukuh.

Menurutnya, setakat ini individu yang disoal siasat polis semuanya dari pembangkang manakala, penyokong kerajaan yang melanggar peraturan dan bercakap tentang isu agama, bangsa dan institusi diraja (3R) bebas daripada siasat.

“Contohnya, bercakap tentang masalah orang Melayu mengundang soal siasat polis. Tetapi bercakap mengenai tuntutan agar ketiga-tiga kaum itu ditetapkan sebagai orang asli Malaysia tidak menarik soal siasat polis.

“Bercakap tentang berbilang kaum adalah sama seperti bercakap tentang satu kaum. Terdapat diskriminasi yang jelas di sini dan banyak lagi contoh lain.

“Walaupun agama mungkin tidak diperkatakan tetapi kerajaan sendiri sedang memperkenalkan pengajian 40 hadis kepada pihak sekolah. Itu soal agama,” katanya lagi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/09/hentikan-kes-rasuah-zahid-badan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
World Record Mahathir Says On Zahid Discharge Despite Prima Facie Case

World Record Mahathir Says On Zahid Discharge Despite Prima Facie Case

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 255 hits
Dr Mahathir Mohamad today continued his censure of the move to free Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi from a string of corruption charges despite the proving of a prima facie case against him hailing it as a world record for the Mala...
Penjelasan Kes Zahid Lebih Kepada Retorik Politik Cikgu Dan Anak Murid

Penjelasan Kes Zahid Lebih Kepada Retorik Politik Cikgu Dan Anak Murid

papar berkaitan - pada 20/9/2023 - jumlah : 130 hits
agendaily com20 09 2023Anwar bersama anak muridnya Zahid Hamidi Jawapan berhubung langkah kerajaan campuran menghentikan kes Ahmad Zahid Hamidi semalam yang diberikan oleh cikgu Anwar Ibrahim tidak lebih hanya satu retorik politik tanpa mem...
Pmx Digesa Beri Penjelasan Kes Rasuah Anak Murid Dihentikan Hassan

Pmx Digesa Beri Penjelasan Kes Rasuah Anak Murid Dihentikan Hassan

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 182 hits
agendaily com14 09 2023Zahid sekarang berada di peringkat membela diri Di akhir kes pendakwaan yang lalu beliau telah didapati bersalah oleh Hakim kerana pihak Pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie kata Ahli Parlimen Pasir Gudang H...
Kes C4bu1 Mp Arau Dilepaskan Tanpadibebaskan Sama Macam Zahid Tapi Ke

Kes C4bu1 Mp Arau Dilepaskan Tanpadibebaskan Sama Macam Zahid Tapi Ke

papar berkaitan - pada 13/9/2023 - jumlah : 162 hits
Mahkamah Sesyen di sini hari ini memutuskan Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim dilepas tanpa dibebaskan atas tuduhan menc4bu1 seorang remaja perempuan bawah umur pada Oktober tahun lalu Hakim Mahkamah Sesyen Kangar Ainul Shahrin ...
Mahathir Anwar Ibrahim Dan Zahid Hamidi

Mahathir Anwar Ibrahim Dan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 150 hits
Datuk Seri Anwar di dalam satu temu ramah bersama Bloomberg News beberapa hari lalu menyatakan bahawa keputusan menarik balik 47 kes rasuah terhadap Zahid Hamidi adalah sepenuhnya keputusan Peguam Negara 2 Dia kata kes kes terhadap Zahid di...
Sebab Kes Zahid Tak Sokong

Sebab Kes Zahid Tak Sokong

papar berkaitan - pada 13/9/2023 - jumlah : 175 hits
kes zahid Kenapa la korang marah sangat pasal ni Nak selamatkan Malaysia atau nak selamatkan kes yang dalam senarai O ya xya sebab DSZH la puak cukop jumloh xdapat jadi kerajaan Sebab tu laaaa Inilah dia Perosak Negara yang sebenar
Sprm Siasat Kes Rasuah Cetak Buku Sejak Sebulan Lalu Kata Azam Baki

Sprm Siasat Kes Rasuah Cetak Buku Sejak Sebulan Lalu Kata Azam Baki

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 192 hits
SPRM siasat kes rasuah cetak buku sejak sebulan lalu kata Azam Baki Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 27 Sep 202
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi