Henti Mentaliti Subsidi Bos Mydin Tegur Peniaga Terbabit Menu Rahmah


 
Inisiatif Menu Rahmah bersifat sukarela dan tiada paksaan oleh kerajaan kepada peniaga makanan, kata Pengarah Urusan Pasar Raya Mydin Ameer Ali Mydin.PETALING JAYA: Peniaga perlu berhenti daripada “bermentaliti subsidi” jika mahu terbabit dalam program Menu Rahmah, tegur seorang taikun pasar raya yang juga antara penggerak utama inisiatif berkenaan.
Pengarah Urusan Pasar Raya Mydin Ameer Ali Mydin berkata, ini kerana inisiatif berkenaan bersifat sukarela dan tiada paksaan oleh kerajaan kepada peniaga makanan.
Tambahnya, majoriti bahan mentah di negara ini sudah pun disubsidi oleh kerajaan dan harga bahan asas juga menunjukkan trend mereda.
“Kerajaan dah bagi banyak subsidi, ayam, telur… malah beras kita juga disubsidi oleh kerajaan. Jika peniaga merasa terbeban, jangan jual (Menu Rahmah).
“Kita kena sedia maklum, bila inisiatif ini diumumkan, ia bukan paksaan, siapa nak jual mereka boleh jual, siapa yang rasa tak mampu (nak tanggung kos), tak perlu jual. Mentaliti subsidi kena hentikan,” katanya kepada FMT.
Tegasnya, kerajaan juga tidak mempunyai kawalan sepenuhnya terhadap kos bahan mentah kerana ia berkait rapat dengan suasana global.
Pada Sabtu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Salahuddin Ayub berkata kajian menyeluruh berhubung insentif kepada peniaga terlibat dalam pelaksanaan Menu Rahmah akan dibuat selepas Aidilfitri.
Ia susulan laporan FMT menyiarkan rasa kurang senang beberapa pengusaha makanan Menu Rahmah memandangkan ia lebih menguntungkan kerajaan dari segi “publisiti”.
Peniaga dikenali sebagai Nurul Nashfisha, 18, menyifatkan pendirian kerajaan sebelum ini enggan memberi insentif kepada peniaga Menu Rahmah sebagai tidak adil.
Peniaga dapat manfaat berganda
Tidak bersetuju dengan pandangan itu, Ameer berkata, peniaga yang terbabit dalam program itu sebenarnya mendapat manfaat berganda berbanding kerajaan.
“Sebenarnya yang ambil nama (dari Menu Rahmah) ini peniaga, sebab orang pergi ke kedai mereka kerana ada jual menu murah.”
Beliau berkata, peniaga juga perlu kreatif memperkenalkan Menu Rahmah kerana tidak semua hidangan ditawarkan perlu dijual pada harga murah.
“Dalam 30 menu yang dijual, peniaga boleh pilih dua atau tiga menu saja untuk terbabit dalam program Menu Rahmah. Ia meliputi 10% hingga 15% saja dari kos bahan mentah.
“Masih boleh untung,” katanya.
Beliau menyuarakan keyakinan program itu mampu bertahan lama berdasarkan sambutan menggalakkan daripada pelanggan dan peniaga yang ditemuinya.
“Kalau peniaga dah cuba dua, tiga bulan tapi tak balik modal, tak boleh tanggung kos, boleh berhenti. Tetapi majoriti yang saya jumpa mereka gembira jual Menu Rahmah ada yang kata makin ramai pelanggan.” - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/04/henti-mentaliti-subsidi-bos-mydin-tegur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
At Uitm Kota Kinabalu Menu Siswa Rahmah Helps B40 Students Save As Much Rm200 Monthly

At Uitm Kota Kinabalu Menu Siswa Rahmah Helps B40 Students Save As Much Rm200 Monthly

papar berkaitan - pada 16/4/2023 - jumlah : 243 hits
Deputy Higher Education Minister Datuk Mohammad Yusof Apdal dishes out rice at the Universiti Teknologi Mara Kota Kinabalu campus on April 15 2023 Picture by Julia ChanKOTA KINABALU April 15 Public university students with access to the gov...
After Menu Rahmah Proton Launches Rm150 Rahmah Service Campaign Until May 31

After Menu Rahmah Proton Launches Rm150 Rahmah Service Campaign Until May 31

papar berkaitan - pada 13/4/2023 - jumlah : 858 hits
Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz and Proton chairman Datuk Seri Syed Faisal Albar officiating the launch of the 2023 Proton Rahmah Campaign at Proton 3S Platinum Flagship Outlet IOI City Mall Putrajaya April 12 2023 Picture by Shafwan Za...
Makanan Tidak Halal Tak Sepatutnya Disenaraikan Di Bawah Inisiatif Menu Rahmah

Makanan Tidak Halal Tak Sepatutnya Disenaraikan Di Bawah Inisiatif Menu Rahmah

papar berkaitan - pada 7/4/2023 - jumlah : 220 hits
Baru baru ini telah diperkenalkan menu Rahmah sebagai salah satu inisiatif untuk mengurangkan bebanan rakyat Beberapa peniaga telah menyambut baik saranan kerajaan ini Bagi rakyat pula ini merupakan satu langkah yang sangat berbaloi terutam...
Vitamin Cantikkan Kulit Harga Menu Rahmah

Vitamin Cantikkan Kulit Harga Menu Rahmah

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 467 hits
Korang kalau kira harga vitamin korang kita macamana Kira harga sebotol Jangan kira macam tu Salah tu Harga vitamin tak boleh kita macam harga makanan Kalau harga makanan RM27 sepinggan vs RM5 sepinggan untuk menu yang sama di restoran berb...
Menu Sihat Korea Sedap Dinikmati Bersama Anak

Menu Sihat Korea Sedap Dinikmati Bersama Anak

papar berkaitan - pada 2/4/2023 - jumlah : 207 hits
Selalu tengok makanan korea Japchae dalam drama kan nak buat menu ni tak susah pun Menu yang berkhasiat ada bermacam sayuran ni boleh dinikmati bersama anak anak sebab tak pedas pun Kalau nak guna suhun untuk gantikan bahan utama iaitu mi k...
Daging Dendeng Sedap Menu Wajib Cuba Raya Ni

Daging Dendeng Sedap Menu Wajib Cuba Raya Ni

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 258 hits
Kebiasaannya musim perayaan kita selalu dihidangkan dengan rendang daging atau ayam Selain itu salah satu menu wajib ada bila tiba musim perayaan adalah daging dendeng makan pula dengan lemang atau ketupat Memang superb rasanya Sumber Putri...
5 Tips Pilih Menu Sahur Sihat Dan Berkhasiat

5 Tips Pilih Menu Sahur Sihat Dan Berkhasiat

papar berkaitan - pada 1/4/2023 - jumlah : 174 hits
Dah hampir seminggu berpuasa Ramai para ibu yang mula pening kepala nak cari menu sahur sihat untuk keluarga tersayang Macam mana saya faham Saya pun ibu yang selalu ada isu sama macam korang Hehe Almaklumlah dah hari hari masak Sahur berbu...
Menu Ramadan Hari Ke 10 Asam Pedas Siakap Dan Pak Choy Tumis Udang

Menu Ramadan Hari Ke 10 Asam Pedas Siakap Dan Pak Choy Tumis Udang

papar berkaitan - pada 1/4/2023 - jumlah : 178 hits
Menu Ramadan Hari Ke 10 Asam Pedas Siakap Dan Pak Choy Tumis Udang Rezeki hari ini ramadan ke 10 Alhamdulillah masih diberikan kesempatan bersahur dan berbuka Kepala ikan siakap masak asam pedas Menu kesukaan En suami iaitu asam pedas kepal...
Menu Riang Ramadan Raya Bersama Marrybrown

Menu Riang Ramadan Raya Bersama Marrybrown

papar berkaitan - pada 2/4/2023 - jumlah : 279 hits
Menu Riang Ramadan Raya Bersama MarrybrownMenu Riang Ramadan Raya Bersama Marrybrown Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Alhamdullilah kita masih berada di dalam bulan penuh keberkatan Bulan Ramadan Pastinya anda sedang mencari hidangan hi...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Miliki 52 5 Kilogram Sabu Ratu Narkotika Asal Aceh Dihukum Mati

Waketum Golkar Akui Ridwan Kamil Berpeluang Menang Di Jabar Dibanding Daerah Lain

Gelar Perkara Polisi Pastikan Junior Stip Tewas Akibat Pukulan Benda Tumpul

Tips Penting Penjagaan Sistem Brek Kereta