Henti Buli Pekerja Muda Bawahan Di Pejabat



SAUDARA PENGARANG,
BARU-BARU ini kita dikejutkan dengan masalah buli melibatkan doktor pelatih di negara ini. Isu buli di tempat kerja bukan satu masalah yang jarang kita dengar. Hampir setiap tahun kita akan digemparkan dengan isu ini.
Ia boleh dikatakan berlaku di setiap jenis sektor pekerjaan. Selalunya mangsa yang dibuli terdiri dalam kalangan pekerja muda, baru mula bekerja dan kakitangan bawahan.
Pembuli pula adalah dalam kalangan mereka yang sudah lama bekerja dan memiliki kuasa di sesebuah syarikat atau organisasi termasuk majikan, rakan sekerja ataupun pihak ketiga seperti tetamu atau pelanggan.
Buli boleh berlaku melalui pelbagai cara sama ada berbentuk fizikal, lisan, penulisan, tekanan mental, psikologi, emosi dan lain-lain lagi.
Dengan kewujudan teknologi komunikasi moden dan internet pada masa kini, buli juga boleh berlaku secara dalam talian melalui media sosial, e-mel dan lain-lain.
Terdapat pelbagai faktor yang boleh memberi ruang kepada kegiatan buli berlaku di sesebuah tempat kerja seperti usia mangsa, jantina, kaum, agama, tahap pendidikan dan pengalaman bekerja.
Buli biasanya melibatkan pekerja muda kerana golongan ini dianggap terdesak untuk kekal berada dalam pekerjaan dan tidak akan melawan segala perkara buruk terhadap diri mereka.
Oleh yang demikian, pekerja lama ini berasa bebas untuk membuat apa sahaja terhadap pekerja baharu atau lebih muda.
Sekiranya tiada langkah pencegahan awal diambil, masalah ini akan berterusan sehingga memberi kesan buruk kepada mangsa dan menjejaskan nama baik syarikat dan organisasi terlibat.
Mangsa buli yang hanya berdiam diri dengan tekanan mental dan emosi yang dialami akan mula menghadapi masalah kesihatan.
Mereka akan hilang minat terhadap kerja dan ada juga yang terjebak dengan penyalahgunaan dadah dan merokok bagi menghilangkan tekanan serta mungkin cuba membunuh diri.
KPI Oleh itu, masalah ini tidak boleh dipandang ringan oleh mana-mana pihak. Adalah penting majikan memastikan syarikat dan organisasi mereka bebas daripada isu buli bagi mengelak wujud tekanan berpanjangan terhadap pekerja.
Majikan juga perlu patuh dengan segala peruntukan undang-undang serta polisi berkaitan dengan tempat kerja bagi mengelak wujud sebarang ruang yang memungkinkan berlaku pembulian.
Ini termasuk Akta Kerja 1955, Akta Perhubungan Perusahaan 1967, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 dan lain-lain lagi.
Selain itu, majikan perlu lebih bertoleransi dalam memberi tugasan kepada pekerja. Jangan bebankan mereka dengan pelbagai jenis tugasan di luar kemampuan.
Adalah penting majikan merangka petunjuk prestasi utama (KPI) yang lebih realistik serta sesuai dengan keadaan tempat kerja masing-masing.
Majikan juga mesti memberi penghargaan terhadap pekerja yang telah melaksanakan tugasan diberikan dengan baik.
Sebagai balasan, pekerja mesti melaksanakan sesuatu pekerjaan yang telah diamanahkan dengan baik.
Budaya toleransi, kerjasama serta sifat faham memahami satu sama lain antara majikan dan pekerja adalah amat penting bagi mewujudkan persekitaran tempat kerja yang harmoni, kurang tekanan serta bebas daripada kegiatan pembulian.
Mangsa buli di tempat kerja juga harus berani bersuara bagi mendedahkan masalah dialami oleh mereka. – UTUSAN
PROFESOR MADYA DR. MUZAFFAR SYAH MALLOW, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Warga emas cedera dipukul penunggang motosikal [VIDEO] Saifuddin Nasution dijangka ‘tapau’ Rafizi dalam pemilihan PKR Pelakon didakwa anak pendakwah berpelukan, bercium? [VIDEO] Selepas 20 tahun, Wanita Ini Baru Tahu Dirinya Adalah Lelaki [VIDEO] Pemilihan UMNO bakal dijalankan jika ROS tolak pindaan Wanita Nekad Serang Perempuan Simpanan Suami Di Jalan Raya [VIDEO] Tak ada sebab RoS tolak pindaan Perlembagaan UMNO – Najib Dunia di ambang krisis makanan Polis guna handphone disaman Tiga Pengantin Adik Beradik Bersanding ‘Bawa Perut’ 2 pasangan kekasih dicekup berkhalwat di hotel bajet Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Warga emas cedera dipukul penunggang motosikal [VIDEO]

Hakim Arief Emran Dah Tarik Diri, Hakim Nazlan Pula Bagaimana?

Ustaz Abdul Somad diusir dari Singapura

The post Henti buli pekerja muda, bawahan di pejabat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/05/24/henti-buli-pekerja-muda-bawahan-di-pejabat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyesalan Masa Muda

Penyesalan Masa Muda

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 274 hits
Dah lama tak menulis di blog jadi nak mulakan semula nak menulis semula sebab nak tajamkan balik otak yang raanya dah makin lama makin susah nak fokus Jeles tengok orang orang yang mampu mengarang panjang panjang dengan isi yang memberi man...
Medical Marijuana Use Not Murder Doesn T Deserve Death Penalty Muda

Medical Marijuana Use Not Murder Doesn T Deserve Death Penalty Muda

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 121 hits
Muda president Syed Saddiq Syed Abdul Rahman has reiterated opposition to the death penalty in cases of medical marijuana use He said seeking alternative medical treatments was not an offence that deserved extreme punishment in the form of ...
Macam Mana Anak Muda Nak Percaya Agamawan

Macam Mana Anak Muda Nak Percaya Agamawan

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 156 hits
UKURAN paling tinggi tentang adab seseorang itu adalah dia wajib menaruh perasaan malu terhadap dirinya terlebih dahulu PlatoBaru baru ini tular video yang dikatakan memaparkan aksi seorang cendekiawan ternama negara ini di sebuah pusat hib...
Resipi Gulai Nangka Muda Ayam Masak Lemak Cili Api Ini Cara Buatnya

Resipi Gulai Nangka Muda Ayam Masak Lemak Cili Api Ini Cara Buatnya

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 446 hits
Bosan dah ke makan biskut biskut raya dan juadah raya Apa kata cuba pula masak menu kampung yang tentunya menjadi pembuka selera seisi rumah Gulai Nangka Muda Dan Ayam Masak Lemak Cili Api ini pasti sesuai untuk anda cuba Masakan kampung ma...
Harimau Muda Selangkah Ke Separuh Akhir

Harimau Muda Selangkah Ke Separuh Akhir

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 92 hits
HARIMAU Muda selangkah ke separuh akhir temasya Sukan Sea Hanoi 2021 apabila mencatatkan keputusan seri 2 2 menentang Singapura sebentar tadi Pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Thien Truong Nam Dinh skuad kendalian Brad Maloney ter...
Kisah Janda Muda Yang Kehausan Di Waktu Malam

Kisah Janda Muda Yang Kehausan Di Waktu Malam

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 2354 hits
Nurul Idayu adalah seorang wanita cantik berusia 26 tahun yg tinggal di sebuah kampung di negeri Pahang Mungkin sudah jodoh dia Nurul Idayu tlah dikahwinkan dgn seorang lelaki kaya berusia 74 tahun semasa usianya baru 22 tahun Malah agak ma...
Gerakan Muda Agresif Rafizi Beri Saingan Kepada Saifuddin

Gerakan Muda Agresif Rafizi Beri Saingan Kepada Saifuddin

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 147 hits
Pemilihan PKR 2022 kali ini berlaku dalam keadaan parti itu dan Pakatan Harapan berada dalam keadaan tidak menentu khususnya dalam menetapkan hala tuju politiknya Strategi khemah besar yang sering dicanang pimpinan tertinggi PH nampaknya ku...
6 Gaya Sabrina Istri Belva Jalan Jalan Di Swiss Penampilannya Awet Muda Bak Abg

6 Gaya Sabrina Istri Belva Jalan Jalan Di Swiss Penampilannya Awet Muda Bak Abg

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 104 hits
Sabrina Anggraini sedang menikmati kehidupan rumah tangganya dengan Belva Terbaru Sabrina dan Belva sedang menghabiskan momen liburan di Swiss Penampilan Sabrina mencuri perhatian Potretnya disebut awet muda bak ABG Ini deretan fotonya di S...
Lirik Akibat Kawin Muda Joe Ninta Ginting

Lirik Akibat Kawin Muda Joe Ninta Ginting

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 139 hits
endam kepe akibat kawin mudalenga bo beluhsa ndalani rumah tanggakai dalan na nde biring mindo siranglampas akapna ia njabuken banalagu langkah na tempa singuda ngudapekepar nge menang sendirikeri sabar taluken emosikune rubat lanai bo nguk...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya