Henti Babitkan Diri Dalam Prk Sandakan Fokus Kes Mahkamah


foto sumber internet
PRK SANDAKAN | Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengingatkan "seseorang" tertentu untuk berhenti membabitkan diri dalam pilihan raya kecil Sandakan dan memberi fokus kepada kes mahkamahnya.

Walaupun tidak menamakan individu yang dimaksudkan, Lim dipercayai merujuk kepada bekas perdana menteri Najib Razak, yang semalam mempersoalkan sama ada DAP menyalahgunakan kuasa untuk menggunakan kerusi dari Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) dalam ceramah mereka.

Loading...
"Kerusi di sini hari ini semua disewa. Isu ini pun mahu dimainkan. Dia sudah tidak mempunyai modal lagi.

"Jangan fikir tentang Sandakan. Lebih baik memikirkan (kes) mahkamah anda," kata Lim dalam satu ceramah di Sandakan malam tadi.

Najib sedang menghadapi perbicaraan atas tuduhan pecah amanah dan pengubahan wang yang melibatkan SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.


Selasa lalu, Najib memuat naik gambar di laman Facebooknya yang mempamerkan kerusi bertanda 'MPS' yang digunakan pada ceramah DAP untuk kempen pilihan raya kecil Sandakan yang sedang berlangsung.

"Adakah aset MPS disalah guna untuk ceramah DAP untuk pilihan raya kecil Sandakan?" katanya.

DAP menafikan perkara itu dengan mengatakan bahawa mereka menyewa kerusi dari Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) dan menunjukkan surat permohonan kepada MPS untuk penyewaan tempat ceramah dan 500 kerusi bagi program malam Isnin di Kampung Sim Sim.

Susulan itu, Najib mendakwa DAP tidak dapat mengemukakan surat kelulusan atau resit untuk sewaan itu. DAP hari ini mengeluarkan surat kelulusan dan penerimaan daripada MPS.

Pada ceramah malam tadi, Lim juga berseloroh mengingatkan pembangkang bahawa dia bukan calon pilihan raya kecil Sandakan.

"Mereka tidak mempunyai isu, mereka tidak mempunyai modal, jadi mereka menggunakan serangan peribadi terhadap saya, menyerang (hentam) saya seperti saya calon di sini. Gambar saya juga muncul di papan iklan.

"Saya ingin memberitahu mereka, jangan tidur, saya bukan calon di Sandakan. Vivian adalah calon di sini, di Sandakan, " katanya, merujuk kepada calon DAP, Vivian Wong.

Papan iklan PBS diturunkan

Parti Bersatu Sabah (PBS), yang meletakkan Linda Tsen dalam pilihan raya kecil Sandakan, telah memasang papan iklan yang mendakwa Lim "mengancam untuk tidak membantu pengundi mengenai isu tempat letak kereta yang tidak mencukupi di Hospital Sandakan".

Papan iklan itu diturunkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya semalam selepas DAP membuat laporan polis.

PBS sejak itu berkata mereka sedang disiasat mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan di atas papan iklan. Seksyen 504 berurusan dengan penghinaan yang sengaja dengan niat untuk menimbulkan pelanggaran keamanan.

Ketika ditanya selepas ceramah, Lim enggan mengulas lebih lanjut mengenai papan iklan itu, dengan mengatakan isu itu telah dijawab oleh pemimpin DAP lain.

"Saya tidak mahu memberi kredibiliti kepada fitnah rendah ini, terutama jika tidak benar.

"Marilah kita membentangkan kes kita kepada rakyat, biarkan orang Sandakan tahu mereka (pembangkang) menggunakan pembohongan dan serangan peribadi," katanya kepada pemberita.

Dalam ucapannya, Lim menggesa rakyat Sandakan untuk menolak pembangkang kerana gagal memerangi rasuah ketika mereka berada di dalam kerajaan, gagal membawa pembangunan rakyat kepada negeri itu dan juga kerana tidak mempertahankan status dan hak Sabah di bawah perlembagaan.

Selain daripada Wong dari DAP dan Tsen dari PBS, tiga calon bebas - Hamzah Abdullah, Chia Siew Yong dan Sulaiman Abdul Samad - bertanding untuk kerusi parlimen yang dikosongkan berikutan kematian Stephen Wong, pemimpin DAP yang memenangi kerusi itu pada PRU14 tahun lepas.

Hari pengundian untuk pilihan raya kecil Sandakan ialah 11 Mei.

-memetik laporan malaysiaKini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/05/henti-babitkan-diri-dalam-prk-sandakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerana Prk Sandakan Protes Pekebun Kecil Sabah Lim Guan Eng U Turn

Kerana Prk Sandakan Protes Pekebun Kecil Sabah Lim Guan Eng U Turn

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 320 hits
Sebelum ini Guan Eng bertegas tidak mahu meluluskan BMT dari LIGS Namun kerana PRK dan protes rakyat Lim Guan Eng terpaksa akur luluskan peruntukan tambahanPRK Sandakan telah menyelamatkan Junz Wong Junz Wong Menteri Pertanian dan Industri ...
Prk Sandakan 5 Parti Bagi Sokongan Kepada Pbs Tentang Dap

Prk Sandakan 5 Parti Bagi Sokongan Kepada Pbs Tentang Dap

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 448 hits
PBS telah mengumumkan Naib Presiden parti dan Anggota Parlimen untuk dua penggal Datuk Linda Tsen Thau Lin sebagai calonnya bagi pilihan raya parlimen Sandakan Lima buah parti telah menyatakan sokongan kepada Parti Bersatu Sabah bagi menent...
Kes Rasuah Bekas Exco Johor Sprm Akan Kemuka Rayuan Ke Mahkamah Tinggi

Kes Rasuah Bekas Exco Johor Sprm Akan Kemuka Rayuan Ke Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 488 hits
Astro Awani Bekas Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Latif Bandi bersama anaknya Ahmad Fauzan Hatim dan perunding hartanah Amir Sharifuddin Abd Raub di Mahkamah Sesyen Johor Bahru Foto Bernama KUALA LUMPUR Su...
Tak Tanding Prk Sandakan Bn Dan Pas Gagal Uji Pengaruh

Tak Tanding Prk Sandakan Bn Dan Pas Gagal Uji Pengaruh

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 225 hits
KUANTAN Tindakan BN dan PAS tidak meletakkan calon mereka pada PRK Sandakan adalah sesuatu yang tidak baik untuk menguji pengaruh pembangkang di negeri Sabah sebenarnya Demikian ditegaskan oleh Penyelaras NGO Angkatan Pembela Rakyat Mohd Sh...
Prk Sandakan Jangan Guna Aset Kerajaan Untuk Raih Undi

Prk Sandakan Jangan Guna Aset Kerajaan Untuk Raih Undi

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 274 hits
Jamuan makan hadiah untuk pengaruh pengundi adalah salah SPR Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun BANGI Suruhanjaya Pilihan Raya mengingatkan calon atau parti supaya tidak menyalahgunakan aset dan kuasa kerajaan untuk meraih undi sepanjang kemp...
Prk Sandakan Spr Hantar Kad Kepada 39 349 Pengundi

Prk Sandakan Spr Hantar Kad Kepada 39 349 Pengundi

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 210 hits
Pengundi terima kad tidak lagi perlu membuat semakan di Barung SPR Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun SANDAKAN Suruhanjaya Pilihan Raya mengambil inisiatif untuk menghantar kad pengundi kepada 39 349 orang pengundi yang meliputi 270 orang pen...
Spr Edar Kad Pengundi Untuk Prk Sandakan

Spr Edar Kad Pengundi Untuk Prk Sandakan

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 242 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya telah mengedarkan kad pengundi sejak 19 April lalu kepada 39 349 pengundi yang layak menunaikan tanggungjawab mereka pada Pilihan Raya Kecil Sandakan Mei depan Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun berkata i
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto