Hebatnya Syazwi Gaya Macam Chef Baru 2 Tahun Tak Kekok Pun Memasak


Baru usia dua tahun langsung tak kekok untuk memasak dan melakukan kerja-kerja rumah. Macam tak percaya tapi ini adalah realiti buat si cilik, Syazwi Nufail bin Syazwan yang sekarang ini berusia 2 tahun 6 bulan.

Menurut ibunya, Nurul Nazireen Khazali, minat dan bakat Syazwi ini mula nampak sebelum usianya dua tahun dan tak sangka dia sangat minat dan gembira bila dapat memasak dan membuat kerja rumah bersama.

“Ini kerana, dari awal lagi saya tak membiasakan Syazwi melihat gajet atau televisyen untuk menghabiskan masa terluangnya. Prinsip kami mendidik Syazwi, selagi ayah belum balik kerja, tiada hiburan.

“Jadi waktu dia dengan saya adalah lakukan aktiviti bersama. Sama ada buat aktiviti kerja rumah, memasak, bermain dan belajar. Usia ini saya lebih tekankan untuk lakukan kemahiran kendiri demi masa depannya sambil melayan apa sahaja pertanyaan,” katanya.

Kongsi Nurul Nazireen lagi, ramai juga yang bertanya saya adakah tak risau ajak anak masuk sekali di dapur ketika memasak? Bagi saya, jika kita niatkan yang baik untuk anak dan sentiasa peka serta rancang apa nak buat, insyaAllah dipermudahkan.

“Lagipun anak-anak ni mereka mudah faham jika kita cakap elok-elok. Yang menjadi masalahnya adalah kita sendiri halang anak masuk ke dapur dengan cara yang mungkin menyebabkan dia tertanya-tanya kenapa tak boleh.

“Itu sebabnya, bila jadi macam ni anak akan curi-curi masuk dan mencuba sesuatu yang mungkin boleh membahayakan dirinya,” ujarnya.

Tambah Nurul Nazireen, sebelum dua tahun Syazwi dah pandai baking bersama saya. Selain itu, setiap kali masak dia datang nak tengok dan tolong masukkan semua bahan.
“Ramai juga yang mungkin anggap saya ambil risiko, tapi semua itu saya buat tanpa lalai. Lagi satu ketika usianya lingkungan dua tahun memang kena dukung untuk bantunya masukkan bahan-bahan dalam periuk.

“Jadi untuk mudah dan juga keselamatannya terjamin, kami belikan kerusi learning tower untuk dia. Alhamdulillah sejak dari itu, dia makin cepat belajar dan dengan sendirinya dia tahu aspek keselamatan di dapur,” katanya.

Berikut saya kongsikan aktiviti memasak saya bersama Syazwi @ Chef Wi. Saya kongsikan beberapa tips berdasarkan pengalaman saya sendiri. Mungkin tidak sama untuk anak-anak anda. Cuma boleh nak cuba, asalkan sentiasa dalam pemantauan kita.
1. Pastikan anak-anak faham apa itu bahaya. Bila berada di dapur, kita terdedah dengan pelbagai jenis bahaya seperti minyak panas, terpecik dan sebagainya. Sentiasa awasi anak anda.

2. Sediakan kerusi atau peralatan yang sesuai. Untuk kerusi memasak Syazwi, saya beli dengan ig: dinamitoys
3. Untuk peralatan tajam seperti pisau, ibubapa lebih tahu keupayaan anak-anak. Mulakan dengan pisau plastic terlebih dahulu. Jika anak sudah pandai mengawal baru bertukar ke pisau yang lebih ‘advance’. Syazwi menggunakan pisau dari Ikea.

4. Jangan paksa anak jika mereka tidak minat. Syazwi sejak kecil memang minat untuk membantu. Dia terasa sangat dihargai bila saya masak dan panggil dia untuk turut serta.
Antara kebaikan apabila anak-anak turut serta dalam aktiviti memasak, mereka belajar benda baharu. Selain itu dapat kenal nama bahan-bahan dan sayur-sayuran yang digunakan.

Aktiviti memasak ini juga adalah kemahiran yang dapat membantu anak-anak di masa hadapan mereka (survival skills). Aktivti memasak tidak hanya terhad kepada anak perempuan.

Lumrah anak-anak ialah meneroka dan mencuba benda baharu. Kita sebagai ibu bapa perlu yakin dan percaya pada anak namun pada masa yang sama juga perlu meletakkan had pada mereka.
Nak tengok lebih banyak aktiviti Syazwi di rumah, boleh ke Ig: @syazwi.nufail
Kredit: Nurul Nazireen Khazali

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Hebatnya Syazwi, Gaya Macam Chef! Baru 2 Tahun Tak Kekok Pun Memasak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hebatnya-syazwi-gaya-macam-chef-baru-2-tahun-tak-kekok-pun-memasak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Gaya Macam Chef Umur Dua Tahun Sudah Tidak Kekok Di Dapur Dari Pisau Plastik Ke Meja Dapur

Video Gaya Macam Chef Umur Dua Tahun Sudah Tidak Kekok Di Dapur Dari Pisau Plastik Ke Meja Dapur

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 239 hits
Baru berusia dua tahun tujuh bulan namun Syazwi Nufail Syazwan sudah ada minat memasak malah ringan tulang membantu ibunya Nurul Nazireen Khazali di dapur Bukan setakat itu Syazwi juga tidak kekok menggunakan peralatan seperti pisau untuk m...
13 02 2021 11am Rumah Terbuka Maya Keadilan Sempana Tahun Baru

13 02 2021 11am Rumah Terbuka Maya Keadilan Sempana Tahun Baru

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 205 hits
Tarikh 13 02 2021 11AM Sabtu Kenyataan Media Parti Keadilan Rakyat Parti KEADILAN Rakyat akan mengadakan Rumah Terbuka Tahun Baru Cina secara maya pada 13 Feb iaitu hari kedua sambutan Tahun Baru Cina Biasanya Tahun Baru Cina adalah waktu r...
Budaya Dan Apa Yang Wajib Ada Semasa Perayaan Tahun Baru Cina

Budaya Dan Apa Yang Wajib Ada Semasa Perayaan Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 326 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Makan besar sehari sebelum menyambut tahun baru cina Makanan yang wajib ada seperti ikan ayam lau sang yee sang pun choi Nian Gao wajib ada kat negara China diorang makan dumpling tapi chinese kat Malaysi...
Selepas 4 Tahun Girls Generation Dikhabarkan Bakal Kembali Dengan Lagu Baru Tak Lama Lagi

Selepas 4 Tahun Girls Generation Dikhabarkan Bakal Kembali Dengan Lagu Baru Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 279 hits
Dah nak dekat 4 tahun rasanya tak nampak 8 ahli Girls Generation keluarkan lagu sekali Rindu betul Tapi dengar cerita mereka mungkin akan bersama semula untuk kemunculan kembali Girls Generation tak lama lagi Kata satu sumber Meskipun semua...
Tips Deko Bajet Menjelang Tahun Baru

Tips Deko Bajet Menjelang Tahun Baru

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 164 hits
Menjelang tahun baru yang tinggal tak berapa bulan je lagi ni mesti ramai ibu ibu mula mencongak kos belanja untuk menyediakan keperluan barangan sekolah anak anak kan Tapi naluri kewanitaan tu takleh nak lari Bila nak masuk tahun baru kein...
Sempena Tahun Baru Cina Ebit Lew Hadiah Myvi Kepada Ibu Tunggal Cina

Sempena Tahun Baru Cina Ebit Lew Hadiah Myvi Kepada Ibu Tunggal Cina

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 212 hits
Sempena Tahun Baru Cina kali ini pendakwah Ebit Lew telah menghadiahkan sebuah kereta Myvi kepada seorang ibu tunggal Koh Kim Keok di Kota Bharu Selain Myvi beliau juga menghadiahkan Tab serta sedikit duit belanja dan akan bayarkan sewa rum...
Siapa Ni Ucapan Tahun Baru Cina Cetus Persoalan Warganet

Siapa Ni Ucapan Tahun Baru Cina Cetus Persoalan Warganet

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 203 hits
FAZLI RADZIMenjelang sambutan Tahun Baharu Cina esok pemimpin kerajaan Perikatan Nasional juga dilihat berlumba lumba meraikan perayaan itu Ucapan mereka bukan sahaja dimuat naik menerusi media sosial masing masing bahkan disiar di platform...
Kesibukan Setiap Kali Tahun Baru Cina Sejak 25 Tahun Kini Suram Buat Poh Lo

Kesibukan Setiap Kali Tahun Baru Cina Sejak 25 Tahun Kini Suram Buat Poh Lo

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 178 hits
Jadual Poh Lo pada setiap kali CNY sangat padat sejak 25 tahun lalu KOTA KINABALU Setiap kali tiba musim perayaan Tahun Baru Cina penggiat seni tulisan kaligrafi yang tidak asing lagi di Sabah Huang Poh Lo pastinya sangat sibuk dengan kerja...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid